Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Jak jezdí trpaslíci na prázdniny Vytvořil : Zdeněk Janků.
Naučil jsem se....
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Chapter 5 vocabulary. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Bohumil Hrabal životopis, charakteristika.
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Něco, co mohou napsat jen děti 2. třída ZŠ. „Muslimská Bible se jmenuje Kodak.“
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Bohumil Hrabal ( ) Jeden z nejvýznamnějších českých prozaiků 2. poloviny 20. století.
Moje Firma Zvěrolékařka Dobrý den.Mé jméno je Veronika Borbášová.
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
BOHUMIL HRABAL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
PROČ BŮH STVOŘIL DĚTI (A NÁSLEDNĚ VNOUČATA). Pro ty z nás, kteří máme okolo sebe děti – ať už vlastní, nebo vnoučata, neteře, synovce, nebo studenty…
Dopis od Boha.
V životě lidí mohou nastat neočekávané situace
Vytvořil: Radek Hybšman
Život a dílo VY_32_INOVACE_2A4 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová.
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Psí Svět.
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
Jak by si definoval slovo hrdina? Co podle tebe musí člověk dělat, aby si ho označil jako hrdinu? Znáš nějakého hrdinu ve světě? Ve svém okolí? Promysli.
Téma: Audience – V. Havel
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (OFICIÁLNÍ) Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem...nejsi sám AC Slavkov u Brna,
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Kéž by více lidí pochopilo smysl a význam těchto slov…
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Bohumil Hrabal „Do blankytně modrounkého celofánu humoru lze zabalit ztrápené a krvavé součástky denních starostí.“
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BOHUMIL HRABAL BOHUMIL HRABAL Brno Praha.
Dobrý den, děti, jsem skřítek Lesánek. Zde bydlím. Starám se o lesní zvířata a mám velkou radost, když se jim dobře daří. Ale často jsem smutný. To když.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Bohumil Hrabal Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Bulharský lev 30. června 1917 vstupuje Řecko do války proti Bulharsku a jeho spojencům. Pro bulharského velitele Zhostova přichází životní šance….
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
Žákovský parlament – I. stupeň
Václav Havel NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CHAREKTERISTIKA Obrázky a náměty slohových cvičení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Procvičování – slohotvorní činitelé
Předložky.
Bohumil Hrabal (1914 – 1997). Bohumil Hrabal (1914 – 1997)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Naučil jsem se....
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Bohumil Hrabal.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Něco, co mohou napsat jen děti
Téma (název prezentace)
Jak si připravit prezentaci
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Zájmena.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Bohumil Hrabal

Datum vytvoření projektu říjen 2011 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Bohumila Hrabala

Bohumil Hrabal (1914 – 1997)

Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem? Základní body Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem? nevlastní otec pivovar strýc Pepin právník práce spisovatel na volné noze šedá zóna proud řeči

Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem? Základní body Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem? sport zranění manželka hospoda Oskar cena holubi

Základní body Díla: Perlička na dně Taneční hodiny pro starší a pokročilé Ostře sledované vlaky Postřižiny Obsluhoval jsem anglického krále Městečko, kde se zastavil čas Něžný barbar Slavnosti sněženek Příliš hlučná samota

Základní body Pábení: Hrabalův literární styl. Slovo pochází od Jaroslava Vrchlického, který jím označoval náruživého kuřáka. Hrabal udělal z tohoto slova pojem, téměř termín. Sám slovo slyšel od Jiřího Koláře a vysvětlil si ho po svém. „Pábení je jistý druh básnické činnosti, který se odchyluje od dosavadních pravidel a zvyků, spíš usiluje o něco zakázaného, nejistého, o něco, jehož význam se objeví až později.

Základní body Pábitel: Je nejtypičtější postava Hrabalových děl, která si vymýšlí, fantazíruje, prostě pábí.

Odkud znáte tuto ukázku? Základní body Odkud znáte tuto ukázku? Pak ale přišel čas, kdy maminka byla neklidná, protože každou chvíli se z lesa ozvala rána. Viděl jsem pojednou, jak s námi běžela maminka jiného srnečka, a jak běžela a zpomalovala a pak upadla, jak z boku se jí řinula červená barva,… Maminčiny oči

Zkuste seřadit úryvky z ukázek: Základní body Zkuste seřadit úryvky z ukázek: 1. Pak řekl: „Dobrý den, pánové, dobrý den dámy …“ A už jsme s nikým nesměli mluvit a číšníci mě učili, jak se balí do ubrousku nůž a vidlička a já jsem čistil popelníky a každý den jsem musel vyčistit plechový košíček na horké párky, protože jsem je roznášel na nádraží, 2. I když jsem je měl, a tak jsem prodával dál, až pak už cestující vyskočil do vlaku a dral se k okýnku a natahoval ruku a já jsem nejdřív položil horký párky, a pak jsem řehtal v kapse drobnými, ale cestující křičel, že drobný ať si nechám, hlavně ať vrátím bankovky, a já jsem ty bankovky pomalu hledal v kapse, a výpravčí už pískal, 3. Nic jsem nechtěl dělat než roznášet podle vlaku horký párky, to několikrát denně jsem dal páreček za korunu osmdesát s rohlíkem, ale cestující měl jen dvacet korun, někdy padesátikorunu, a já jsem vždycky neměl drobný, 4. A tak jsem začal. Každý den ráno v šest hodin jsme byli na place, taková defilírka, pak hoteliér přišel, po jedné straně koberce stál vrchní a číšníci a na konci já, tak maličký jako pikolík, a na druhé straně stáli kuchaři a pokojské a ficky a kredenská,

Zkuste seřadit úryvky z ukázek: Základní body Zkuste seřadit úryvky z ukázek: 5. jeden dokonce zavadil nohou o gránik, jinej o stožár, ale pak se už prsty rychle vzdalovaly a já jsem udýchanej stál s nataženou rukou a to bylo moje, málokterej cestující se vrátil pro ty prachy, a tak jsem začínal mít svoje peníze, za měsíc to už bylo pár stovek, nakonec jsem měl i tisícikorunu, 6. a tak jsem pomalu vytahoval ty bankovky, a vlak se už rozjížděl, a já jsem běžel podle vlaku, a když se vlak rozjel, tak jsem zvedl ruku a už už se ty bankovky dotýkaly prstů natahujícího se cestujícího, skoro se někdy vyklonil tak, že je někdo musel v kupé držet za nohy, 7. naučil mě to ten pikolík, kterej už pikolíkem přestal být, už začal pracovat na place, ach, ten se něco naprosil, aby mohl roznášet dál párky! Až mi to bylo divný, ale pak jsem to pochopil. 8. a pan hoteliér šel kolem nás a díval se, jestli máme čistý náprsenky a frakový límec i frak bez poskvrnky a jestli nechybějí knoflíky, a jestli jsou vyčištěný boty, a na klonil se, aby čichem zjistil, jestli jsme si myli nohy.

Správná odpověď A tak jsem začal. Každý den ráno v šest hodin jsme byli na place, taková defilírka, pak hoteliér přišel, po jedné straně koberce stál vrchní a číšníci a na konci já, tak maličký jako pikolík, a na druhé straně stáli kuchaři a pokojské a ficky a kredenská, a pan hoteliér šel kolem nás a díval se, jestli máme čistý náprsenky a frakový límec i frak bez poskvrnky a jestli nechybějí knoflíky, a jestli jsou vyčištěný boty, a na klonil se, aby čichem zjistil, jestli jsme si myli nohy. Pak řekl: „Dobrý den, pánové, dobrý den dámy …“ A už jsme s nikým nesměli mluvit a číšníci mě učili, jak se balí do ubrousku nůž a vidlička a já jsem čistil popelníky a každý den jsem musel vyčistit plechový košíček na horké párky, protože jsem je roznášel na nádraží, naučil mě to ten pikolík, kterej už pikolíkem přestal být, už začal pracovat na place, ach, ten se něco naprosil, aby mohl roznášet dál párky! Až mi to bylo divný, ale pak jsem to pochopil.

Správná odpověď 3. Nic jsem nechtěl dělat než roznášet podle vlaku horký párky, to několikrát denně jsem dal páreček za korunu osmdesát s rohlíkem, ale cestující měl jen dvacet korun, někdy padesátikorunu, a já jsem vždycky neměl drobný, 2. I když jsem je měl, a tak jsem prodával dál, až pak už cestující vyskočil do vlaku a dral se k okýnku a natahoval ruku a já jsem nejdřív položil horký párky, a pak jsem řehtal v kapse drobnými, ale cestující křičel, že drobný ať si nechám, hlavně ať vrátím bankovky, a já jsem ty bankovky pomalu hledal v kapse, a výpravčí už pískal, 6. a tak jsem pomalu vytahoval ty bankovky, a vlak se už rozjížděl, a já jsem běžel podle vlaku, a když se vlak rozjel, tak jsem zvedl ruku a už už se ty bankovky dotýkaly prstů natahujícího se cestujícího, skoro se někdy vyklonil tak, že je někdo musel v kupé držet za nohy, 5. jeden dokonce zavadil nohou o gránik, jinej o stožár, ale pak se už prsty rychle vzdalovaly a já jsem udýchanej stál s nataženou rukou a to bylo moje, málokterej cestující se vrátil pro ty prachy, a tak jsem začínal mít svoje peníze, za měsíc to už bylo pár stovek, nakonec jsem měl i tisícikorunu,

Základní body Otázky k textu: Z které Hrabalovy knihy pochází tento úryvek? Kdo je hlavní postavou tohoto příběhu? Zkuste vysvětlit, proč tento člověk rád prodával párky. Čím se stal (povolání)? Kdo je kmenovým režisérem Bohumila Hrabala? Byla i tato kniha zfilmována? Kdo jej inspiroval při tvorbě této knihy? Za jak dlouho ji napsal? Co víte o Hrabalově stylu psaní?

Základní body Použité zdroje: http://www.zenyprozeny.cz/art/3703-co-se-skryva-ve-dni-vaseho-narozeni/ http://www.cojeco.cz/index.php?s_lang=2&ahd=1&ahddat=2011-2-3&id_heslo=34992 http://www.spisovatele.cz/bohumil-hrabal http://ld.johanesville.net/hrabal