Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sluneční soustava.
Advertisements

SLUNCE.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zpracovali : Martin Nguyen : David Podzemný. Slunce vzniklo asi p ř ed 4,6 miliardami let a bude svítit ješt ě p ř ibli ž n ě 7 miliard let. Stejn ě jako.
Země ve vesmíru.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Sluneční energie.
Slunce je hvězda, která je Zemi nejblíže…
JUPITER Zuzana Al Haboubi.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Složky krajiny a životní prostředí
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Název : Sluneční soustava Oblast : Zeměpis 6. . ročník
Nela Bártová Opava,2010 Březen
SLUNCE A KOMETY. SLUNCE- nejbližší a pro nás nejdůležitější hvězda. -obrovská koule žhavých plynů -složení: především vodík a hélium.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Saturn Šablona: III/2
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaSlunce.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Hvězdy. Je nebeské těleso, které září vlastním světlem. Tím se liší od planet, komet, měsíců a mlhovin, které vidíme na obloze proto, že jsou osvětlovány.
Sluneční soustava.
Atmosféra Země a její složení
Neptun.
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.NP13 Vytvořeno:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
JUPITER.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
HVĚZDY.
Základy astronomie, Slunce
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Prezentace – výklad učiva
Magnetické pole cívky s proudem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Tepelná výměna prouděním
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
SLUNCE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_32.
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
SLUNCE.
Vocásková Aneta Le Duc Dung
Transkript prezentace:

Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.08_slunce Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Slunce Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o Slunci v literatuře nebo na internetu.

Slunce středem naší planetární soustavy, průměr Slunce je 1 392 530 km, průměr zhruba 110 krát větší než průměr Země, teploty na povrchu se pohybují kolem 5500 °C, směrem k jádru teploty dosahují až několika milionů °C– zde dochází k jaderným reakcím, vodík se nepřetržitě mění na helium, koule žhavého plazmatu, neustále produkuje ohromné množství energie

Slunce – jeho hmotnost hmotnost Slunce je asi 330 000 krát větší než hmotnost Země, představuje 99,8 % hmotnosti sluneční soustavy

Energie slunečního záření pohání téměř všechny procesy probíhající na Zemi, je na ní závislé podnebí, změny počasí i teploty, Významně se podílí na přílivu a odlivu, pomáhá udržet na zemském povrchu vodu v kapalném skupenství, klíčový faktor pro fotosyntézu rostlin, umožňuje živočichům vidět

Slunce – jeho složení 78,4 % hmoty Slunce tvoří vodík, 19,8 % helium, na povrchu (fotosféra) nepatrné stopy kyslíku (0,86%), uhlíku (0,4%) a také železa (0,15%),

Slunce – jeho stavba jádro a sluneční atmosféra, vnitřní atmosféra (fotosféra a chromosféra), vnější atmosféra (koróna), 400 km vysoká fotosféra, 10 000 km vysoká chromosféra – panují zde teploty kolem 10 000 °C, je složitě strukturována, charakteristické jsou až 1000 km široké obloukovité proudy plynu, tzv. spikule

Spikule (výtrysky) na Slunci

Slunce – sluneční koróna sahá daleko do meziplanetárního prostoru, teploty v ní stoupají až ke 2 milionům °C, její tvar se mění podle sluneční aktivity, z koróny proudí tzv. sluneční vítr

Slunce – sluneční vítr proudí z koróny, skládá se z elektronů a protonů, pohybuje se směrem od Slunce rychlostí 3 mil. km/h, tvoří heliosféru, která zahrnuje magnetická pole a elektrická proudění vyplňuje prostor sluneční soustavy, Heliosféra chrání náš planetární systém před kosmickým zářením

Záběry geneze slunečního větru ze sondy Hinode z 20.2.2007.

Sluneční aktivita na celém povrchu Slunce můžeme najít spikule v chromosféře, granule ve fotosféře, sluneční skvrny, objevují se většinou ve skupinách – příčinou jsou silná magnetická pole, která brzdí pohyb tepla v částech fotosféry, tím brzdí i energii snažící se proudit ven Sluneční skvrny

Obíhající tělesa těmito tělesy jsou především planety, trpasličí planety, planetky, meteoroidy, komety a kosmický prach

Pravděpodobná budoucnost Slunce

Zatmění Slunce nastane, když Měsíc vstoupí mezi Zemi a Slunce, takže jej částečně nebo zcela zakryje, kolem černého středu Slunce je vidět výrazná záře sluneční koróny 11. srpna 1999 viditelné z Evropy

Otázky: 1) Kolikrát je průměr Slunce větší než průměr Země Otázky: 1) Kolikrát je průměr Slunce větší než průměr Země? Vyber správnou odpověď: Zhruba 220 krát. Zhruba 110 krát. Zhruba 50 krát.

2) Jaké prvky tvoří většinu hmoty Slunce? Odpověď na otázku č. 2: 78,4 % vodík 19,8 % helium

3) Jaká je teplota na povrchu Slunce 3) Jaká je teplota na povrchu Slunce? Vyber správnou odpověď: (Správně může být víc odpovědí.) Kolem 6 000 K Kolem 100 000 °C Kolem 5 500 °C

4) Jak se mění teplota směrem k jádru Slunce? Odpověď na otázku č. 4: Směrem k jádru teploty dosahují až několika MILIONŮ °C. Podle fyzikálních propočtů dosahuje teplota uprostřed Slunce 15 milionů °C.

5) Jak se nazývají tři vrstvy atmosféry? Vyber správnou odpověď: jádro,konvektivní zóna, zářivá zóna fotosféra, chromosféra, koróna

6) K čemu dochází uvnitř jádra Slunce? Odpověď na otázku č. 6: Dochází k jaderným reakcím, tj. vodík se zde nepřetržitě mění na helium. Při tom vzniká energie, která se šíří do prostoru.

7) V jaké podobě se na Zemi zachytí vzniklé elektromagnetické záření? Odpověď na otázku č. 7: Slunce každou vteřinu promění 4 miliony tun hmoty v elektromagnetické záření, které na Zemi můžeme zachytit jako SVĚTLO, TEPLO, RENTGENOVÉ A ULTRAFIALOVÉ ZÁŘENÍ.

8) Jak se nazývají výtrysky plynu na okraji slunečního disku dosahující výšek až několik stovek tisíc km? Vyber správnou odpověď: Sluneční vítr. Sluneční erupce. Protuberance.

9) Z jaké části Slunce proudí sluneční vítr a z čeho je sluneční vítr složen? Vyber správnou odpověď: Z koróny, tvořen alfa částicemi. Z koróny, tvořen z elektronů a protonů. Z fotosféry, tvořen z elektricky nabitých částic.

10) Co je sluneční erupce? Odpověď na otázku č. 10: Prudký výbuch ve sluneční atmosféře s energií srovnatelné miliardě megatun TNT. Je známa tím, že může zasáhnout elektrické přenosy mnoha pozemských komunikačních zařízení, včetně počítačů, mobilních telefonů, pagerů a automobilů.

Sluneční erupce

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. http://cs.wikipedia.org/wiki/Slunce [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Sun_in_X-Ray.png [cit.: 2012-03-09] http://hvr.cz/obr-812/ [cit.: 2012-03-09] http://www.astro.cz/_data/images/news/2009/06/02/solar_prominence.jpg [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Solar_sys.jpg [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Solar_eclips_1999_4.jpg [cit.: 2012-03-09] http://apod.nasa.gov/apod/image/1011/spicules_nso.jpg [cit.: 2012-03-09] http://planetarium.vsb.cz/miranda2/export/sites-root/planetarium/cs/obrazky-hlavni/korona_500.jpg [cit.: 2012- 03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Magnetosphere_rendition.jpg/300px- Magnetosphere_rendition.jpg [cit.: 2012-03-09] http://www.aldebaran.cz/bulletin/2008_19/Hinode_Left.jpg [cit.: 2012-03-09] http://www.stranypotapecske.cz/teorie/priliv-8.png [cit.: 2012-03-09] http://www.vyjimecnedomy.cz/img/solarni-technika/fotovoltaika/1big.jpg [cit.: 2012-03-09] http://apod.nasa.gov/apod/image/0410/sun2_trace_big.jpg [cit.: 2012-03-09] http://slunce.astronomie.cz/data/slunce/sunparts_cz_m.jpg [cit.: 2012-03-09] http://astronomia.zcu.cz/obr/hvezdy/slunce/budou.gif [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_Septem ber_29,_2008.jpg/220px-Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_September_29,_2008.jpg [cit.: 2012-03- 09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Solarflare_hinode.png [cit.: 2012-03-09]

Metodika prezentace: Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o Slunci v literatuře nebo na internetu. Žák se zaměří na fyzikální vlastnosti Slunce. Žák popíše vliv energie Slunečního záření na Zemi. Žák popíše hlavní charakteristiky Slunce. Žák odpovídá na otázky, které slouží k zopakování probraného učiva.