Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.08_slunce Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Slunce Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o Slunci v literatuře nebo na internetu.
Slunce středem naší planetární soustavy, průměr Slunce je 1 392 530 km, průměr zhruba 110 krát větší než průměr Země, teploty na povrchu se pohybují kolem 5500 °C, směrem k jádru teploty dosahují až několika milionů °C– zde dochází k jaderným reakcím, vodík se nepřetržitě mění na helium, koule žhavého plazmatu, neustále produkuje ohromné množství energie
Slunce – jeho hmotnost hmotnost Slunce je asi 330 000 krát větší než hmotnost Země, představuje 99,8 % hmotnosti sluneční soustavy
Energie slunečního záření pohání téměř všechny procesy probíhající na Zemi, je na ní závislé podnebí, změny počasí i teploty, Významně se podílí na přílivu a odlivu, pomáhá udržet na zemském povrchu vodu v kapalném skupenství, klíčový faktor pro fotosyntézu rostlin, umožňuje živočichům vidět
Slunce – jeho složení 78,4 % hmoty Slunce tvoří vodík, 19,8 % helium, na povrchu (fotosféra) nepatrné stopy kyslíku (0,86%), uhlíku (0,4%) a také železa (0,15%),
Slunce – jeho stavba jádro a sluneční atmosféra, vnitřní atmosféra (fotosféra a chromosféra), vnější atmosféra (koróna), 400 km vysoká fotosféra, 10 000 km vysoká chromosféra – panují zde teploty kolem 10 000 °C, je složitě strukturována, charakteristické jsou až 1000 km široké obloukovité proudy plynu, tzv. spikule
Spikule (výtrysky) na Slunci
Slunce – sluneční koróna sahá daleko do meziplanetárního prostoru, teploty v ní stoupají až ke 2 milionům °C, její tvar se mění podle sluneční aktivity, z koróny proudí tzv. sluneční vítr
Slunce – sluneční vítr proudí z koróny, skládá se z elektronů a protonů, pohybuje se směrem od Slunce rychlostí 3 mil. km/h, tvoří heliosféru, která zahrnuje magnetická pole a elektrická proudění vyplňuje prostor sluneční soustavy, Heliosféra chrání náš planetární systém před kosmickým zářením
Záběry geneze slunečního větru ze sondy Hinode z 20.2.2007.
Sluneční aktivita na celém povrchu Slunce můžeme najít spikule v chromosféře, granule ve fotosféře, sluneční skvrny, objevují se většinou ve skupinách – příčinou jsou silná magnetická pole, která brzdí pohyb tepla v částech fotosféry, tím brzdí i energii snažící se proudit ven Sluneční skvrny
Obíhající tělesa těmito tělesy jsou především planety, trpasličí planety, planetky, meteoroidy, komety a kosmický prach
Pravděpodobná budoucnost Slunce
Zatmění Slunce nastane, když Měsíc vstoupí mezi Zemi a Slunce, takže jej částečně nebo zcela zakryje, kolem černého středu Slunce je vidět výrazná záře sluneční koróny 11. srpna 1999 viditelné z Evropy
Otázky: 1) Kolikrát je průměr Slunce větší než průměr Země Otázky: 1) Kolikrát je průměr Slunce větší než průměr Země? Vyber správnou odpověď: Zhruba 220 krát. Zhruba 110 krát. Zhruba 50 krát.
2) Jaké prvky tvoří většinu hmoty Slunce? Odpověď na otázku č. 2: 78,4 % vodík 19,8 % helium
3) Jaká je teplota na povrchu Slunce 3) Jaká je teplota na povrchu Slunce? Vyber správnou odpověď: (Správně může být víc odpovědí.) Kolem 6 000 K Kolem 100 000 °C Kolem 5 500 °C
4) Jak se mění teplota směrem k jádru Slunce? Odpověď na otázku č. 4: Směrem k jádru teploty dosahují až několika MILIONŮ °C. Podle fyzikálních propočtů dosahuje teplota uprostřed Slunce 15 milionů °C.
5) Jak se nazývají tři vrstvy atmosféry? Vyber správnou odpověď: jádro,konvektivní zóna, zářivá zóna fotosféra, chromosféra, koróna
6) K čemu dochází uvnitř jádra Slunce? Odpověď na otázku č. 6: Dochází k jaderným reakcím, tj. vodík se zde nepřetržitě mění na helium. Při tom vzniká energie, která se šíří do prostoru.
7) V jaké podobě se na Zemi zachytí vzniklé elektromagnetické záření? Odpověď na otázku č. 7: Slunce každou vteřinu promění 4 miliony tun hmoty v elektromagnetické záření, které na Zemi můžeme zachytit jako SVĚTLO, TEPLO, RENTGENOVÉ A ULTRAFIALOVÉ ZÁŘENÍ.
8) Jak se nazývají výtrysky plynu na okraji slunečního disku dosahující výšek až několik stovek tisíc km? Vyber správnou odpověď: Sluneční vítr. Sluneční erupce. Protuberance.
9) Z jaké části Slunce proudí sluneční vítr a z čeho je sluneční vítr složen? Vyber správnou odpověď: Z koróny, tvořen alfa částicemi. Z koróny, tvořen z elektronů a protonů. Z fotosféry, tvořen z elektricky nabitých částic.
10) Co je sluneční erupce? Odpověď na otázku č. 10: Prudký výbuch ve sluneční atmosféře s energií srovnatelné miliardě megatun TNT. Je známa tím, že může zasáhnout elektrické přenosy mnoha pozemských komunikačních zařízení, včetně počítačů, mobilních telefonů, pagerů a automobilů.
Sluneční erupce
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. http://cs.wikipedia.org/wiki/Slunce [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Sun_in_X-Ray.png [cit.: 2012-03-09] http://hvr.cz/obr-812/ [cit.: 2012-03-09] http://www.astro.cz/_data/images/news/2009/06/02/solar_prominence.jpg [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Solar_sys.jpg [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Solar_eclips_1999_4.jpg [cit.: 2012-03-09] http://apod.nasa.gov/apod/image/1011/spicules_nso.jpg [cit.: 2012-03-09] http://planetarium.vsb.cz/miranda2/export/sites-root/planetarium/cs/obrazky-hlavni/korona_500.jpg [cit.: 2012- 03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Magnetosphere_rendition.jpg/300px- Magnetosphere_rendition.jpg [cit.: 2012-03-09] http://www.aldebaran.cz/bulletin/2008_19/Hinode_Left.jpg [cit.: 2012-03-09] http://www.stranypotapecske.cz/teorie/priliv-8.png [cit.: 2012-03-09] http://www.vyjimecnedomy.cz/img/solarni-technika/fotovoltaika/1big.jpg [cit.: 2012-03-09] http://apod.nasa.gov/apod/image/0410/sun2_trace_big.jpg [cit.: 2012-03-09] http://slunce.astronomie.cz/data/slunce/sunparts_cz_m.jpg [cit.: 2012-03-09] http://astronomia.zcu.cz/obr/hvezdy/slunce/budou.gif [cit.: 2012-03-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_Septem ber_29,_2008.jpg/220px-Solar_prominence_from_STEREO_spacecraft_September_29,_2008.jpg [cit.: 2012-03- 09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Solarflare_hinode.png [cit.: 2012-03-09]
Metodika prezentace: Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o Slunci v literatuře nebo na internetu. Žák se zaměří na fyzikální vlastnosti Slunce. Žák popíše vliv energie Slunečního záření na Zemi. Žák popíše hlavní charakteristiky Slunce. Žák odpovídá na otázky, které slouží k zopakování probraného učiva.