Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Zásoby podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tvorba cen v maloobchodě
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Finanční řízení podniku
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Place – místo prodeje (distribuce)
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
EKONOMIKA ZÁSOBOVÁNÍ Ing. Hana Kročová
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obecná ekonomie 16. Zahraniční obchod.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK PODNIKU – OBĚŽNÝ MAJETEK Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Téma 8: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk 1. Strategie financování 2. Obchodní úvěr 3. Krátkodobé bankovní úvěry 4. Ostatní zdroje.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Téma 6: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Katedra řízení podniku
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DODACÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKA
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 04_02_32_INOVACE_16

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Obchodní činnosti Předmět: Ekonomika provozu a podnikání Ročník: 4. Jméno autora: Ing. Lenka Kandlerová Škola: SPŠ Hranice Anotace : Prezentace seznamuje studenty s pojmem obchodní činnosti a stručně také s jeho obsahem tzn. nákupními a prodejními činnostmi, které jsou pro podnik důležité z ekonomického hlediska. Klíčová slova: Nákupní a prodejní obchodní činnost, plánování nákupu, smluvní vztahy, strategické a ostatní vstupy, rizikový odběratelé, prodejní kanály, vývozní marketing. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Kandlerová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Typy obchodních činností V rámci podnikatelské činnosti rozlišujeme obchodní činnosti: 1. nákupní – zabezpečují požadované vstupní zdroje ve správné kvalitě, ve správný čas a co nejvýhodněji (zpravidla nejlevněji), 2. prodejní – zajišťují požadované dodávky v požadované kvalitě, ve správný čas, co nejvýhodněji (zpravidla nejdráže). Oba typy obchodních případů mají podobný legislativní rámec, řídí se ustanoveními zejména obchodního zákoníku, občanského zákoníku a zákonem na ochranu spotřebitele.

Vliv obchodních činností Na ekonomiku podnikatelské činnosti mají velký vliv oba tyto typy, nicméně existují značné rozdíly v přístupech, které vyplývají z řady skutečností: a) do jaké míry je výsledný produkt závislý na vstupních elementech, b) jakému okruhu zákazníků je výsledný produkt určen, c) na jakých teritoriích se obchodní činnosti odehrávají. Důležitou úlohu v obou typech obchodních činností sehrávají smluvní vztahy, na jejichž základě jsou příslušné dodávky realizovány.

Nákupní činnosti V rámci nákupní činnosti podnik zajišťuje široký okruh položek, mezi které patří: základní suroviny a materiál, energetické suroviny, elementy vyráběné v kooperaci, kompletační díly, různé pomocné materiály, nakupované služby, nákupy výrobních prostředků. Do nákupních činností patří: 1. plánování nákupu, 2. smluvní vztahy.

1. Plánování nákupu Při plánování nákupu by měl podnik vycházet z: minulých zkušeností, přijatých zakázek, předpokládaných prodejů na trhu a norem spotřeby. Důležité je také rozdělit nakupované zdroje do nákupních skupin: a) strategické vstupy, b) ostatní vstupy. Pozornost musí podnik věnovat také tzv. způsobilosti dodavatele, tzn. je-li schopen dodat vysokou kvalitu za přijatelnou cenu v určitém termínu.

Strategické vstupy Materiály, které tvoří rozhodující část výrobku nebo jsou drahé nebo mají vysoké nákupní riziko. Jejich nedostatek představuje provozní problém. Velikost nákupního požadavku řeší zásobovací rovnice: velikost nákupu = spotřeba + KZ - PZ kde: spotřeba = spotřeba určitého druhu materiálu za určité plánované období KZ = konečná zásoba (= pojistná) PZ = počáteční zásoba (zbytek z minulého období)

Ostatní vstupy Nejedná se o klíčový či základní materiál. Zpravidla existuje značný počet dodavatelů, kteří jsou schopni tyto vstupy dodávat. Přístupy k jejich zabezpečení se liší, na jedné straně mohou být operativně nakupovány dle potřeby, na druhé straně, protože se nejedná o drahé položky, mohou být nakoupeny na sklad.

2. Smluvní vztahy Právní úprava obchodních smluv je důležitá, protože partneři si mohou upravit řadu konkrétních údajů: a) předmět dodávky, b) cenu, c) dodací podmínky, d) platební podmínky, e) sankce za nedodržení smlouvy. Pokud se dodávky opakují, je běžný postup takový, že se na začátku roku uzavře tzv. rámcová smlouva, která řeší výše zmíněné náležitosti, a termín a množství dodávky je upřesněno dílčími dispozicemi.

Prodejní činnosti Chce-li podnik svou produkci prodávat, musí mít kvalifikované prodejce, kteří by měli splňovat následující předpoklady: znalost prodávaných produktů, orientaci v prodejním teritoriu, znalost „tvrdých“ prodejních praktik, zvládnutí „měkkých“ prodejních praktik, komunikativnost, jazykové znalosti. Ostražitý musí být podnik zejména u nových poptávek, které mu mohou přinést velkou zakázku, ale také riziko.

Riziková skupina odběratelů U rizikových skupin by měl podnik hledat možnosti, jak zajistit úhradu pohledávky. Nabízí se např.: platba předem, rozdělení platby do splátek (před, při, po dodání), v tuzemských vztazích: vystavení směnky nebo klauzule o přímé vymahatelnosti pohledávky, v zahraničních vztazích: dokumentární inkaso nebo akreditiv, pojištění prodejní transakce.

Prodejní kanály Cílem prodejních aktivit je dostat produkt od výrobce ke konečnému zákazníkovi. Rozlišujeme: a) přímý kanál – zástupci firmy komunikují přímo s konečným zákazníkem, b) nepřímý kanál – využití specializovaných organizací, které nabízejí různé služby spojené s odbytem zboží. Zvýšené náklady na prodejní činnost obvykle vyvolává situace, kdy firma vstoupí na zahraniční trhy. Tady je vhodné uplatnit tzv. vývozní marketing.

Vývozní marketing určení vhodného vývozního teritoria, určení předmětu vývozu, logistické požadavky – přeprava, prodejní a servisní kanály, zvyklosti v přepravě atd., cenová hladina, propagace, určení vývozních rizik – makroekonomických (např. ekonomická, politická, přírodní) a mikroekonomických (rizika týkající se přímo konkrétního kontraktu).

Použitá literatura Veber, J. – Srpová, J. a kolektiv: Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, a.s. 2005. Synek, M. a kol.: Podniková ekonomika. Praha: C. H. Beck, 1999.