Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_13_Zdeněk Svěrák Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: listopad 2013 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková
Anotace: Materiál je určen k práci s texty v hodinách i k domácí přípravě, jež jsou předmětem výuky literatury ve 4. ročníku. Slouží k maturitnímu opakování. Prezentace seznamuje žáky s tvorbou Zdeňka Svěráka. Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. Žáci si jej bedlivě prostudují a následně vypracují odpovědi na přiložené otázky a úkoly (doma si předem přečtou texty, vyslechnou nahrávku a zhlédnou ukázky z filmů a pořadů). Snímek 4 – vlevo dole se objeví při přechodu na snímek podpis Snímek 10 – správné odpovědi při poklepu myší (jména postav). Snímek 5,7,9, 12, 14,16, 18 – objeví se odpovědi na jednotlivé otázky předchozích snímků. Snímek 17 – B kvízové otázky se zobrazí v odkazu dole. Správné odpovědi se zobrazí při poklepu na Odeslat.
Životopis Zdeňka Svěráka Výchozí text 1 Životopis Zdeňka Svěráka SVĚRÁK Zdeněk (* 28. 3. 1936 Praha) - český herec, dramatik, scenárista a režisér Zdeněk Svěrák, původně učitel a rozhlasový redaktor, v roce 1967 s L. Smoljakem, Karlem Velebným a Janem Šebánkem a dalšími založil Divadlo Járy Cimrmana (DJC), kde byl hercem a uměleckým šéfem. Recesistická hra na vědecký výzkum díla neexistujícího českého polyhistora získala zejména v normalizační atmosféře 70. a 80. let i vážnější satirické i kritické rysy a velkou oblibu u srozuměného publika. Od počátku 70. let se Svěrák věnoval i filmové činnosti: sám i s L. Smoljakem psal scénáře úspěšných veseloher na původní náměty (Jáchyme, hoď ho do stroje; Marečku, podejte mi pero; Na samotě u lesa; Kulový blesk; Trhák; Vrchní, prchni) i na motivy z her společně se Smoljakem napsaných pro DJC (Jára Cimrman ležící, spící; Rozpuštěný a vypuštěný; Nejistá sezona). Komika jeho hereckých kreací v DJC vyplývá z vážnosti a opravdovosti, s níž přistupuje ke slovním či situačním absurditám. Používá přehnané „učitelské" dikce a strojeně srdečné mimiky a gestiky k poučování většinou o těch nejsamozřejmějších věcech. Jeho projev ve filmech jiných režisérů a scenáristů (například Jako jed) je přirozenější, i když osobitý. Často spolupracoval s J. Menzelem jako autor námětu či filmových scénářů (Na samotě u lesa, Báječní muži s klikou, Vesničko má, středisková či podíl na scénáři Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina). S využitím vzpomínek z dětství napsal i scénář celovečerního debutu svého syna Jana Svěráka Obecná škola (v němž si také s chutí zahrál), jenž byl v roce 1991 nominován na Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film. Ze spolupráce otce a syna Svěrákových vyšel i Oscarem oceněný film Kolja (1996).
Otázky k výchozímu textu 1 1. V jakých oblastech umění se Z. Svěrák umělecky projevuje? Kým původně byl ? Jak se projevuje jako herec, z čeho vyplývá jeho komika? Se kterými režiséry spolupracoval? Ze spolupráce se synem Janem vzešlo slavné filmové dílo, které bylo v zahraničí oceněno Oskarem. Kdy a za jaký film ho získali? Které hry DJC jsou ve výchozím textu konkrétně uvedeny? S kým a kdy divadlo Járy Cimrmana ZS zakládal?
Otázky k výchozímu textu 1 Spisovatel, herec, dramatik, scénárista a režisér. Původně byl učitelem a rozhlasovým redaktorem. Osobitá komika ZS; vážnost a opravdovost, s níž přistupuje k slovním a situačním absurditám. Přehnaná učitelská mluva i vyjadřování, strojená srdečnost, záměrná uč. mimika a gesta. S Jiřím Menzelem, Janem Svěrákem, Ladislavem Smoljakem. Film Kolja z roku 1996. Žádné konkrétní hry DJC v textu uvedeny nejsou, jen zmínka o scénářích, které motivovaly hry o JC. Divadlo JC založil Z. Svěrák roku 1967 společně s Ladislavem Smoljakem, Karlem Velebným a Janem Šebánkem.
Fenomén Jára Cimrman – poslechněte si nahrávku http://prehravac Shrňte obsah rozhovoru. Jak se zrodila legenda o největším českém géniovi? Kdy a kde poprvé zaznělo jeho jméno? Které nové tváře doplňují ansámbl Divadla Járy Cimrmana? Uveďte názvy nejslavnějších her DJC. http://www.cimrman.at/list.php?l=6 Pracujte s odkazem! Stačí 5 příkladů. Která hra měla premiéru v roce 1994? (viz odkaz u úkolu d).
Fenomén Jára Cimrman – poslechněte si nahrávku http://prehravac Individuální řešení. Vinárna U Pavouka, původně v rozhlasovém pořadu. Jára Cimrman - sochař vystavující v pavilonu, který splaskl. Soubor DJC stárne. Nové tváře -Miroslav Táborský alternuje ZS, dále Vojta Kotek, Josef Čepelka. Akt, Posel z Liptákova, Záskok, Švestka, České nebe aj. Celkem 15 her. http://www.cimrman.at/list.php?l=6 e) Záskok.
Dobytí severního pólu – práce s textem. Interpretujte text Dobytí severního pólu – práce s textem. Interpretujte text. Vymezte jeho jazykové prostředky i kompozici. Zasaďte výňatek do kontextu celého díla. Výchozí text 1 NÁČELNÍK: Pánové! Hrozí nám smrt hladem. Přemýšlel jsem o tom celou noc a nevidím jiné východisko. Navrhuji sníst psy. (Přítomní si vymění nechápavé pohledy.) UČITEL: Psy? LÉKÁRNÍK: Vždyť my přece žádné psy… Aha, už rozumím! (Pohlédne na Frištenského, který s vyplazeným jazykem dýchá jako pes.) FRIŠTENSKÝ (v úleku schová jazyk a přestane hlasitě dýchat): Jaký psy? UČITEL: Je to smutné, když člověk musí vztáhnout ruku na svého věrného přítele, ale asi skutečně nebude jiné východisko. LÉKÁRNÍK: A bylo by možná lepší nesníst je všechny najednou. Jíst je po částech. Víte, aby byl zbytek spřežení schopen tahu. FRIŠTENSKÝ: Co to tady blábolíte? Vy snad máte vidiny nebo co. Kde vidíte jaký psy? NÁČELNÍK: S tím nesouhlasím. Když utratit, tak najednou. A hned. Dřív než zhubnou. FRIŠTENSKÝ: Už je to tady. Zešíleli. Pánové, vzpamatujte se. My žádný psy nemáme. Vzpomeňte si. Vy jste původně chtěli vzít psy. Ale já jsem vám to rozmluvil. Ještě jsem říkal, vzpomeňte si, vemte radši silnýho chlapa, jako jsem já. Ty sáně utáhne a ještě zastane jinou práci. Může například naštípat dříví, jsem říkal. A taky, vzpomeňte si, jak jsem krásně rozštípal naše lyže. To bylo bohužel poslední dříví, co jsme měli, takže teď už jsem vám vlastně dobrej jenom k tomu tahu, ale táhnu pořád dobře, pořád jsem ještě silnej. UČITEL: No právě. Já bych to neodkládal.
Dobytí severního pólu – práce s textem. Interpretujte text Dobytí severního pólu – práce s textem. Interpretujte text. Vymezte jeho jazykové prostředky i kompozici. Zasaďte výňatek do kontextu celého díla. Výchozí text 1 Vtipné repliky čtyř postav (náčelník, Frištenský, lékárník a učitel). Řeší se problémy s nedostatkem jídla (černý humor, absurdita)., které má vyřešit smrt naivního Frištenského. Scénické poznámky (přítomní si vymění nechápavé pohledy aj.); repliky 4 jednajících postav. Spisovný jazyk, ale je prokládán hovorovými a nespisovnými výrazy z obecné češtiny (jaký psy, blábolíte, silnej, no). Přirovnání ve scénické poznámce dýchá jako pes. Kompozice – text je ze 2.části (údajná původní hra JC), jež navazuje na odborný seminář (beseda sestávající z odborných referátů jako je např. Objev arktického sněžného člověka, záhadná hra Přetržené dítě aj). Vlastní hra vypráví o skupině českých otužilců, kteří se vypravili na severní pól Děj je prokládán citacemi z učitelova deníku. Po mnoha útrapách a bojích s trudomyslností a na pokraji smrti hladem se polárníci nakonec dostávají dne 5. dubna 1909 na vytoužený severní pól, tedy den před slavným polárníkem R. Pearym. Cestou najdou dvě zmrzlá těla členů předchozí polární výpravy profesora MC Donalda. Hra končí živým obrazem ,, Češi na severním pólu“, který autor JC vytvořil pro ples branických ledařů. Češi se ke svému vítězství nepřihlásili, neboť by sláva připadla nenáviděnému Rakousku. Až po převratu r. 1918 se jediný žijící polárník Varel Frištenský přihlásil k této události, a tak si prodloužil pobyt v psychiatrické léčebně o 10 let. Vyprávění chronologické, vztah dějových linií rámcový, napětí graduje; satira a ironie, černý humor. Slovní komika, žánr komedie, dílo chce pobavit, téma není závažné. Premiéra se konala 25. 10. 1985 v Divadle Jiřího Wolkera v Praze; úryvky ze hry byly použity ve filmu Nejistá sezóna.
Doplňte k charakterům správná jména postav ze hry (Dobytí severního pólu) . Výchozí text 2 http://www.youtube.com/watch?v=-_GUaRdt4Y4 Před doplněním postav se podívejte na ukázku ze hry (sestřih). Čemu v rámci kompozice celé hry napomáhá předčítání Z. Svěráka z Polárního deníku před oponou? - představuje typického vůdce a organizátora,o všem chce rozhodovat, sám nedokáže si přiznat chybu, je nekompromisní. - píše deník polární výpravy, zvídavý, baví ostatní. - věčný kritik, jako první propadá trudomyslnosti a skepsi. Nechá se snadno ovlivnit ostatními. - naivní s jednodušším myšlením. Během výpravy plní funkci tažných psů. Je fyzicky zdatný a velmi vytrvalý. Jediný se později dožije r. 1918. - profesor, který zmizel před rokem se svou výpravou, předčasně objeven českými polárníky. - americký Čech rozmražený polárníky. Zamrzl s profesorem roku 1908. Rozmrzelý se s výpravou vrací zpět. Původně měl být sněden vyhládlými Čechy. Předčítání z deníku urychluje děj, doplňuje linii příběhu. Karel Němec (náčelník) Václav Poustka (pomocný učitel) Vojtech Šofr (lékárník) Varel Frištenský MC Donald Beran
B Práce s odkazem - úkoly A Ukázka ze hry Dobytí severního pólu http://www.youtube.com/watch?v=CDks-G5XL1w Interpretujte ukázku, jak na vás působí? Srovnejte s výchozím textem 1. B Práce s odkazem - úkoly Ze kterých částí se skládá beseda, která proběhne před vlastní divadelní hrou (odborné referáty, 6 bodů) ? Vypište stručně (v bodech) náplň referátů . http://cs.wikipedia.org/wiki/Dobyt%C3%AD_severn%C3%ADho_p%C3%B3lu
B Práce s odkazem - úkoly A Ukázka ze hry Dobytí severního pólu http://www.youtube.com/watch?v=CDks-G5XL1w Odpovídá psané formě divadelní hry. B Práce s odkazem - úkoly Individuální řešení. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dobyt%C3%AD_severn%C3%ADho_p%C3%B3lu
Výchozí text 3 Nové povídky – práce s textem Interpretujte výňatek, určete název povídky, zasaďte do kontextu celého díla. Také posuďte jazykovou stránku textu. A Tomáš s velkou chutí a podrobně líčil celou tu neuvěřitelnou historii své tramvajové lásky. (…) ,, A přede mnou se rozkročí docela pohlednej kluk, culí se na mě a tváří se, že se známe. A já si ne a ne vzpomenout odkud. A von, že si musíme zajít na kafe, protože si přeci máme co vysvětlovat, a že jsem krásná. Co bys dělala, Zuzi, v mý situaci, kdyby ti ten kluk připadal zajímavej. Taky by sis asi koupila i tuhletu vestu , když by ses do něj zcvokla, a von by se po ní furt ptal.“ Nastalo ticho. Tomáš vymanil svoje zápěstí z Anežčina láskyplného sevření a chvíli seděl jako opařený ,,A to je jako pravda, cos teď povídala?“ Zeptal se a očima jí skoro prosil, aby řekla, to víš, že ne, hlupáčku, to jsem si teď vymyslela. Ale ona místo toho prohlásila: ,,No určo!“ ,,Tomu říkám pointa!“ ocenil to Bradáč a rozesmál se. ,, Čemu se směješ?“zeptal se bledý Tomáš vážně. ,, Jo! Čemu se směješ, vždyť je to taky hezký, že se takhle seznámili,“ řekla Zuzi a pohladila upřímnou Anežku po tváři. Tomáš zaplatil a vyprovodil je na stanici metra, kde nastoupila do soupravy směr Dejvická. Vidím vám na očích, a zvláště vám, milé čtenářky, že Anežce rozumíte. Proč se měla donekonečna vydávat za cizí ženskou z elektriky? Měla svou hrdost a chtěla být pravdomluvná… No, nevím. Až uvidíte v tramvaji číslo 9 bledého mladého muže, který sedí vlevo ve směru jízdy a vytrvale civí z okna, které si někdy očistí rukávem, je to Tomáš M. Tohle nám, holky, nedělejte.
Výchozí text 3 Nové povídky – práce s textem Interpretujte výňatek, určete název povídky, zasaďte do kontextu celého díla. Také posuďte jazykovou stránku textu. Er forma, z povídky Ujetá láska, další - Betlémské světlo, Sraz naší třídy, Nákup, O slušném taxikáři, Ve vlaku, Lázně Mokřady, Dubnová povídka, Dvojí vidění. Jedná se o závěr 8. povídky, kdy vyjde najevo pravda o seznámení Anežky a Tomáše. Další jednající postavy - Zuzi a Bradáč. Pasáž vypravěče střídají dialogy osob v podobě přímé řeči (No určo) a uvozovacích vět (zeptal se bledý Tomáš vážně).Nespisovná forma jazyka – obecná čeština hlavně v řeči postav (např. určo, von, pohlednej, v mý situaci); vypravěč promlouvá spisovnou a hovorovou češtinou (civí; No, nevím). Vypravěč oslovuje čtenáře, je místy subjektivní (No, nevím; Tohle nám, holky, nedělejte). Autor se snaží mluvit jazykem současnosti (opakování ukazovacích zájmen, nespisovné výrazy, oslovení osob jako Zuzi). Téma – láska, touha, vztahy mezi lidmi, tragické i úsměvné příběhy,hrdinové povídek jsou dnešní ,,živí lidé“ (staří, mladí i bezelstné děti s jejich vnímáním reality aj.), v díle nechybí nadhled a humor. Snaha autora i přes zobrazené bolesti ukázat svět lepší, než jaký opravdu je. Např. taxikář je v dnešní době synonymem pro faleš, nezřízenou touhu po penězích a obohacení se za každou cenu. Název povídky Hodný taxikář dokládá Svěrákovu touhu pomyslné ostré hrany obrušovat a dodat pocit lidskosti a dobroty tam, kde kolikrát třeba ani nejsou. Ukazuje obyčejné příběhy, které se mohou přihodit každému z nás.
Jak píše své povídky? Kde hledal inspiraci pro povídku Nákup? Kdy začal Z. Svěrák se psaním? Chtěl by opět učit ve škole? Které české slovo má nejraději? Dá se podle Z. Svěráka naučit kvalitnímu psaní? Souhlasíte s názory redaktorky (ženská duše aj.) ? http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/154273-nove-povidky-sebrane-pecky-zdenka-sveraka/ Podívejte se na video (rozhovor) a odpovězte na otázky.
Situaci nebo zaslechnutou větu nosí v hlavě a později ji doplňuje texty inspirovanými vlastními zážitky a vzpomínkami. K povídce Nákup autora inspirovala příhoda, kdy v obchodě potkal pár starých manželů, kteří se k sobě nechovali zrovna hezky. ZS přemýšlí o tom, proč jejich vztah dospěl až do této fáze. c) Psát začal autor už na gymnáziu, pro pobavení svých spolužáků. Později také z tohoto důvodu studoval pedagogickou fakultu. Ke psaní povídek se vrátil až v pozdějším věku. Do školy by se vrátil snad jen na dvě hodiny. d) Autoři by se neměli nechat odradit odmítáním svých textů, měli by mít trpělivost a nevzdávat se. ,,Psaní se dá naučit jen a jen psaním.“ Nemá žádné takové slovo. Čeština má podle ZS mnoho krásných slov, nechce volbou žádnému z nich ukřivdit. Uvádí jako příklad slovo ,,rozšafný“. Individuální řešení, diskuse s žáky.
TV pořad Komici na jedničku Podívejte se na pořad. Jak chápete Svěrákovo vyjádření ,,princip mystifikace za účelem humoru“? Jak se vám pořad líbí a proč? Hrají v dílech DJC ženy? http://www.youtube.com/watch?v=I-2Ao3FANdQ B) Odpovězte na kvízové otázky (odkaz dole), poté klikněte na odeslat a zobrazí se vám výsledek, ten si zapište. http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-komici-na-jednicku/6311-zdenek-sverak-a-ladislav-smoljak/
TV pořad Komici na jedničku A) Individuální řešení. V dílech DJC nehrají žádné herečky, ženské postavy ztvárňují mužští představitelé . Jára Cimrman jako všeuměl a nepochopený génius je případem účelové mystifikace ZS a jeho přátel, nikdy neexistoval. Humor a nadsázka DJC. B) Individuální řešení. http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-komici-na-jednicku/6311-zdenek-sverak-a-ladislav-smoljak/
A na závěr citát Zdeňka Svěráka! Konec prezentace A na závěr citát Zdeňka Svěráka! ,,Myslím, že dobrý člověk je tak každý třetí. Rád ukazuji hodné lidi. Ono to třeba udělá něco i s těmi ostatními. Jsou pak nahlodaní, že by mohli být také dobří.“
Použitá literatura a zdroje: SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4 Použitá literatura a zdroje: SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN 80-7235-311-X. SMOLJAK, Ladislav; SVĚRÁK, Zdeněk. Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem 5. dubna 1909. Praha: Paseka, 2000, ISBN : 80-7185-315-1. SVĚRÁK, Zdeněk. Nové povídky. Praha: Fragment, 2011, ISBN 978-80-253-1233-9. http://cs.wikipedia.org/wiki/Zden%C4%9Bk_Sv%C4%9Br%C3%A1k http://cs.wikipedia.org/wiki/Dobyt%C3%AD_severn%C3%ADho_p%C3%B3lu http://libri.cz/databaze/kdo20/search.php?name=SV%CCR%C1K+ZDEN%CCK http://www.cimrman.at/list.php?l=6 http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-komici-na-jednicku/6311-zdenek-sverak-a-ladislav-smoljak/ http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=981 Archiv autorky. Obrazový materiál: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Podpis_zs.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zdenek_Sverak.jpg Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese www.office.microsoft.com) Archiv autorky.