Co je to mokřad, význam, mokřady ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT „ BEZ VODY NELZE ŽÍT“
Advertisements

Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
EKOLOGIE.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Biotopy ČR.
Kroužkovci Seznámit se s stavbou těla, pozorováním vyvodit znaky, které dokazují přizpůsobení se životu.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Střední škola rybářská a vodohospodářská
Rybolov, vodní a lesní hospodářství
Pohyb vody na Zemi.
HYDROSFÉRA.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Složky krajiny a životní prostředí
Šířkové pásy tropický pás.
Hydrosféra – vody pevnin
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
HYDROLOGIE ČESKÁ REPUBLIKA.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Ekosystém Prchalová, K..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy vodních nádrží, ať už přirozených,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Voda ( environmentální příručka – 5.ročník )
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Doc. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 27. února 2006.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Krajina a životní prostředí
Ekosystémy.
Jezera Mgr. Petr Králík.
VODSTVO NA PEVNINĚ Vítek Urban prima.
Pásma ryb Lukáš Melecký.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Poodří Chráněná oblast.
OCEÁNY.
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/ Terénní exkurze k environmentálním problémům Černovická terasa
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
+. Adam Mach 12 let, 7.A Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Ochrana, ohrožení, obnova mokřadů
Základní společenstva – vody, mokřady a prameniště
Mokřady II. Život v mokřadech Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc.
Krajina České republiky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Bc. Jan Hutla Vy_32_INOVACE_4B_20_Člověk_a_příroda Člověk a příroda
Jezera, bažiny a vodní nádrže
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
na promítání dokumentárního filmu Kino Pilotů, Donská 168/19, Praha 10
VY_52_INOVACE_17_ Význam půdy, lesů a vodních ploch
Hydrosféra – vody pevnin
Hydrosféra – vodní obal země.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
VODSTVO Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Transkript prezentace:

Co je to mokřad, význam, mokřady ČR Mokřady I. Co je to mokřad, význam, mokřady ČR Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc. Mgr. Jana Dvořáková Ilustrace: Marie Kameníková Dílo vzniklo v rámci předem definovaného projektu Ochrana, výzkum a udržitelné využívání mokřadů ČR financovaného z  fondů EEA v  programovém období 2009-2014

Suchozemské biotopy

Mokřadní biotopy Čím se liší od suchozemských?

Jak poznat mokřad? Půda po většinu roku zaplavená vodou Rostliny snášející zaplavení svých kořenů Živočichové přizpůsobení k životu ve vodě Velmi pomalý rozklad zbytků těl rostlin a živočichů

Co patří mezi mokřady Dříve slať, luh, bažina, močál, mokřina... Přechod mezi suchozemským a vodním prostředím Rašeliniště a slatiniště Mokré louky Lužní lesy Nivy Pobřeží rybníků a potoků Rybníky Pobřežní zóny moří, mangrove, slaniska...

Ostřicová louka Wexford, Irsko Foto: Jan Vymazal

Mangrove Cairns, Australia Brakické a slané vody Subtropy a tropy Dýchací kořeny dřevin (pneumatofory) Foto: Jan Vymazal

Pobřežní brakické mokřady Virginie, Cheseapeake Bay Foto: Jan Vymazal

Pobřežní slané mokřady Virginie Foto: Jan Vymazal

Přílivové sladkovodní mokřady Altamaha River, Georgia, USA Foto: Jan Vymazal

Periodická kaluž Vojenský výcvikový prostor Milovice - Mladá raritní společný biotop dvou druhů žábronožek žábronožky letní a žábronožky sněžní Foto: Vít Zavadil

Význam mokřadů Zadržování vody v krajině Vliv na místní klima Nutné pro některé druhy rostlin a živočichů Ochrana před povodněmi Čištění povrchových vod Možnost rekreace Produkce ryb

Význam vody v krajině Voda – nutná pro život Konzervace potravin – sušení, mrazení Hledání života ve vesmíru – hledání vody Veškerý život začal ve vodě Těla rostlin a živočichů se z velké části skládají z vody

Zadržování vody Mokřad funguje jako houba vodu při dešti nasaje a zadrží – menší riziko povodní spláchnuté živiny zůstávají v mokřadu, voda se čistí zásoby vody pro období sucha Hamerský potok při povodni 2005 – voda se rozlila v potoční nivě u J. Hradce

Čištění povrchových vod Umělý mokřad pro čištění průsaku ze skládky pevného odpadu, Norsko Foto: Jan Vymazal

Ovlivňování klimatu Horký letní den – odpaření vody = chlazení okolí Noční ochlazení – srážení páry = uvolnění tepla Snížení rozdílů v teplotě mezi dnem a nocí

Mokřady v kultuře Pohádky, pověsti – bludičky, vodníci, rusalky Hudba – Rusalka, Vltava Ilustrace: Marie Kameníková

Mokřady v ČR 2. polovina 20. století – nadměrná produkce obilovin pro nás i na vývoz, budování sídel a infrastruktury - vysušení a rekultivace 10 000 km2 zemědělských ploch, napřimování a zahlubování koryt toků, rozorávání niv 16. století – 180 000 ha rybníků 20. století – 52 000 ha rybníků (horší kvalita vody!) Celkem nyní asi 117 400 ha mokřadů