Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovační kurz pro sanitáře
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Řeč, jazyk, mluva.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Komunikační dovednosti
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
KOMUNIKACE V..
Alternativní a augmentativní komunikace
Nervová, vylučovací, dýchací soustava a hormony
Alzheimerova nemoc.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Alternativní a augmentativní komunikace
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Symbolické funkce a jejich poruchy
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Alternativní a augmentativní komunikace
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Didaktická část diplomové práce
Neverbální komunikace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Pedagogická komunikace
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Informovanost veřejnosti o afázii
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Sociální čtení.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Bc. Kamila Slabáková Neurochirurgické oddělení Krajská nemocnice T. Bati Zlín

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Komunikace je složitý děj- informaci ve srozumitelné podobě vydávat, informaci přijímat, dekódovat a rozumět Komunikace je vrozená schopnost a je jednou z nejsilnějších potřeb života Lidskou komunikací není jen zvuk a řeč Komunikace – verbální x neverbální K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Neverbální komunikace Pohledy Výrazy obličeje (mimika) Pohyby (kinezika) Fyzický postoj (posturika) Gesta (gestika) Dotek (haptika) Přiblížení nebo oddálení (proxemika) Úprava zevnějšku a prostředí K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Neverbální komunikace Verbální složka přímé komunikace zaujímá 38% a více než 65% komunikace se odehrává v neverbální rovině K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Verbální komunikace Komunikace prostřednictvím jazyka a řeči Verbální komunikace je vyjadřování myšlenek artikulovanou řečí, případně dorozumívání se jazykem Základní jednotkou je slovo K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Řeč je jedna z nejsložitějších činností člověka Tvorbu řeči umožňují specifické oblasti mozkové kůry, spolu s lidsky specifickým hlasovým ústrojím; při řeči je nutné centrální řízení více než stovky svalů hrudníku, břicha, krku, tváře, hrtanu, hltanu a ústní dutiny Nutná souhra a spolupráce různých oblastí mozkové kůry, asociačních drah v mozkové kůře, nervů a také podkorových oblastí, které řídí motoriku, dýchání apod. K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Brocovo motorické řečové centrum (frontální lalok) - zodpovídá za produkci plynulé, správně artikulované řeči Wernickeho senzorické řečové centrum zodpovídá za rozumění řeči Toto rozdělení je velmi zjednodušené K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Jazyk Jazyk je složitý systém, který můžeme pro zjednodušení rozdělit do 4 úrovní: Lexikálně - sémantická: aktivní a pasivní slovní zásoba Morfologicko - syntaktická: gramatika, flexe, deklinace Foneticko - fonologická: výslovnost, schopnost fonetické diferenciace Pragmatická: schopnost užití řeči k dorozumívání při interakci a vedení dialogu K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Hlas Hlas je jedním ze základních předpokladů lidské komunikace a je nosným médiem mluvené řeči Tvorba hlasu se děje pomocí hlasivek: hlasivkovou štěrbinu rozechvívá proud výdechového vzduchu z plic, tím vzniká základní hrtanový tón a rezonancí v dutinách horních dýchacích cest a vedlejších nosních dutinách získává podobu lidského hlasu (pro každého člověka jedinečné zabarvení) K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Neurotraumata, která způsobují poruchu komunikace Traumata lbi spojené s poškozením mozku, traumatické postižení obličeje, dutiny ústní, dutiny nosní, očí Subdurální, epidurální, intracerebrální krvácení Difuzní axonální poškození Porucha komunikace nastupuje při nutnosti zajištění dýchacích cest – intubací, tracheostomií, navození analgosedace, myorelaxace, atd. K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Dysfonie (porucha hlasu) Afonie (ztráta hlasu) - organické (úrazy, nádory, záněty) - funkční (psychogenní poruchy hlasu, přemáhání hlasu, hlasové neurózy) K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Dysartrie (narušení artikulace) Anartrie (neschopnost artikulace) - může být jeden z příznaků postižení mozku Afázie (získané narušení komunikační schopnosti způsobené ložiskovým poškozením mozku) K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Další příznaky poruch komunikace Pomalé mluvní tempo Explozivní charakter artikulace Setřelá artikulace… Onomatopoické výrazy - jednoduché, dětské výrazy, používání vulgarismů, opakování slov (pacient není schopen ovládnout mluvu) K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Afázie Získané narušení komunikační schopnosti způsobené ložiskovým poškozením mozku Jedná se o poruchu řeči již vybudované Afázie je porucha vyšších kortikálních funkcí, které jsou řízeny z mozkové kůry - cortexu V těžkých případech člověk ztrácí schopnost verbální komunikace K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Příčiny vzniku afázie Mozkové ischemie a hemoragie Nádory mozku Kraniocerebrální traumata Zánětlivá onemocnění K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Příznaky Afázie je multimodální porucha Zasahuje v různé míře: Porozumění řeči Řečovou produkci Čtení Psaní Praktické dovednosti K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Diagnostika afázie Lokalizace, rozsah a charakter mozkového postižení (vodítko pro určení typu afázie) Ošetřující lékař: neurochirurg, neurolog… Klinický logoped K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Diagnostika afázie Klinický logoped Upřesnění typu afázie Zjištění stavu mluvní produkce, rozumění, schopnosti opakování, úrovně čtení, psaní, počítání Zjištění případné apraxie (schopnost provádět pohybové činnosti a úkony nacvičené během života) Zjištění případných psychických potíží vzniklých z komunikační poruchy K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Klasifikace afázií Není zaveden jednotný klasifikační systém Bostonská základní klasifikace: Brocova: neplynulá řeč, porozumění nenarušené nebo částečně zachovalé, opakování narušené Wernickeho: plynulá a dobře artikulovaná řeč, porozumění narušené, opakování narušené Globální: neplynulá nebo zcela chybějící řeč, porozumění a opakování narušeno Transkortikální motorická: neplynulá agramatická řeč, opakování a rozumění je neporušeno Transkortikální senzorická: řeč je plynulá, bez smyslu. Je dobré opakování, ale bez porozumění Kimlovo dělení - a. totální, a. motorická, a. senzorická Lurijova klasifikace K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Terapie Pravidelné intervence logopeda, který sestavuje plán terapie a zajišťuje terapii afázie individuálním přístupem Hlavní pilíře terapie: SPONTÁNNÍ ŘEČ POROZUMĚNÍ POJMENOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Terapie Zapojení rodiny a ošetřujícího personálu - využití všech možností komunikace - psaný projev, kresba, dorozumívání pomocí stisku rukou, mrknutím… Náhradní komunikační systém: Obrázkový systém, afatický slovník, komunikátory, tabulka s písmeny, fotografie, předměty K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Ukázka z afatického slovníku Podstatná jména K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Ošetřování pacienta s poruchou komunikace Znalost problematiky a základní orientace v terminologii Využívat možností náhradních komunikačních systémů Trpělivost, naslouchání, spolupráce s rodinou a zapojení rodiny do péče o pacienta Edukace pacienta a jeho rodiny K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech Terapie Po propuštění ze zdravotnického zařízení Ambulantní logopedická péče - individuální Skupinová terapie (obnovená terapie) - kluby afatiků Muzikoterapie Arteterapie Rehabilitace K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Komplikující faktory afázie Přidružená onemocnění či postižení: Poruchy hybnosti Poranění obličejové části Tracheostomie Poruchy osobnosti, deprese, psychické poruchy - mutismus Dysfagie - často spojena s poruchami řeči U starších pacientů - vaskulární demence, Alzheimer K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Pomůcky pro usnadnění a zlepšení komunikace Komunikátory K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Pomůcky k usnadnění a zlepšení komunikace Komunikační obrázková tabulka Komunikační tabulka s písmeny K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Zdroje a důležité odkazy www.petit.cz – další možnosti komunikace pomocí speciálních PC programů, pomůcek atd. www.prvnikrok.cz www.helpnet.cz www.ictus.cz Pease, A.: Řeč těla. Portál ,Praha 2001 Dršata J. et al.: Foniatrie – Hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011 Lejska M.: Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Paido, Brno 2003 Lechta V. et al.: Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Osveta, Martin 2002 Lechta V. et al.: Terapie narušené komunikační schopnosti. Portál, Praha 2005 K. Slabáková: Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech

Děkuji Vám za pozornost. Děkuji za pozornost