Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Hospodaření s majetkem státu
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
Nástroje územního plánování
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Katastr nemovitostí odstoupení od smlouvy
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček Listopad 2014.
Procesní subjekty.
Subjekty trestního řízení
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Nabývání majetku obcemi a kraji
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Územní samospráva Obce
Výkon rozhodnutí – obecná část
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Správní řád -vybrané instituty
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
ADVOKÁTNÍ TARIF JUDr. Jiří Janeba, advokát. PRÁVNÍ ÚPRAVA AT  čl. 28 LZPS  § 22 ZA  vyhláška č. 177/1996 Sb.  Etický kodex.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Havarijní plán kraje.
Základy odpovědnosti za přestupky
Státní pozemkové vlastnictví - prameny právní úpravy -
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Občanské právo procesní II Opakování 30. 9
Umisťování staveb.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecná část rozpočtového práva III
Hospodaření s majetkem státu
Náhrada nákladů řízení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových Petr Mrkývka © 2015

Vznik: 1. 7. 2015 Zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů Centralizovaný orgán České republiky Organizační složka státu Účetní jednotka Rezort: MF

Věcná působnost řízení před soudy, rozhodci nebo stálými rozhodčími soudy, správními úřady a jinými orgány, kvazi ADVOKÁT právní stanoviska, EXPERT další úkoly stanovené zvláštními právními předpisy a ZÚZSVM SPRÁVCE

Působnost k jednání ve věcech majetku státu: Úřad vystupuje v řízení za stát jako příslušná organizační složka, s příslušností hospodařit s tímto majetkem (správce) nebo namísto organizačních složek, které jsou příslušné hospodařit s předmětným majetkem státu, podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů („advokát“) právní pomoci: ´dohoda Obcím – „advokát“ = v řízení vystupuje namísto obce, nebo jako vedlejší účastník na straně obce

Expertní působnost Úřad zpracovává právní stanoviska v jednotlivých věcech týkajících se majetku na základě žádosti organizačních složek státu a státních organizací.

Organizace úřadu Sídlo: Praha Územní pracoviště – dle sídel krajských soudů – stejný obvod Odloučená pracoviště – v okresních městech (ne vždy) Referáty – např. Jeseník, Přerov (uplatňuje se administrativní členění státu z roku 1960)

Jednání úřadu Výlučné Dohodnuté Vedlejší účastenství

Výlučné jednání úřadu 1/3 Jedná za stát (oss) Jménem státu zahrnuje veškeré procesní úkony, které by v řízení mohla za stát vykonat příslušná organizační složka.

Výlučné jednání úřadu 2/3 I. před tuzemskými soudy a rozhodčími orgány ve věci určení vlastnického práva státu 1. k nemovité věci, jejíž ocenění podle zvláštního právního předpisu přesahuje v době zahájení řízení částku 25 000 000 Kč, 2. k nemovité nebo movité věci prohlášené za národní kulturní památku, 3. ke stavbě, která je sídlem Parlamentu, prezidenta republiky, vlády, ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu, Ústavního soudu, Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu a Nejvyššího kontrolního úřadu, nebo pozemku touto stavbou zastavěnému, anebo ve věci vyklizení uvedených nemovitých věcí, popřípadě vydání uvedené movité věci, II. před tuzemskými soudy a rozhodčími orgány ve věci peněžitého plnění převyšujícího 50 000 000 Kč a v obchodních věcech 250 000 000 Kč, III. před zahraničními a mezinárodními soudy a rozhodčími orgány ve věci peněžitého plnění převyšujícího 50 000 000 Kč a v obchodních věcech 100 000 000 Kč, IV. před Ústavním soudem o ústavní stížnosti v případech, kdy podaná ústavní stížnost souvisí s věcí týkající se majetku.

Výlučné jednání úřadu 3/3 – aktivní legitimace Úřad podává z vlastního podnětu anebo z podnětu Nejvyššího kontrolního úřadu nebo Ministerstva financí žalobu a dále jedná v řízení před soudy ve věci určení vlastnického práva státu, určení neplatnosti smlouvy o převodu věci z vlastnictví státu nebo vydání bezdůvodného obohacení na úkor státu, jestliže takovou žalobu dosud nepodala příslušná organizační složka. Nepovažuje-li Úřad podnět za opodstatněný, vyrozumí o tom s uvedením důvodů toho, kdo podnět podal, a příslušnou organizační složku – zásada hospodárnosti

Výjimky z výlučného jednání a) měl-li by Úřad jednat v řízení ve věci týkající se majetku, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany; to neplatí, jde-li o určení vlastnického práva státu anebo o vyklizení nemovité věci, popřípadě vydání movité věci anebo o určení neplatnosti smlouvy o převodu nemovité věci z vlastnictví státu, b) měl-li by Úřad jednat v řízení ve věci týkající se majetku, s nímž je příslušná hospodařit Bezpečnostní informační služba, a přitom by takovým postupem mohly být ohroženy bezpečnostní zájmy státu; v pochybnostech je rozhodující stanovisko Úřadu, c) je-li Úřad sám příslušnou organizační složkou d) vylučuje-li to zvláštní právní předpis nebo mezinárodní smlouva, kterou je stát vázán a která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv, e) měl-li by Úřad jednat v řízení namísto příslušného orgánu, kterému zvláštní právní předpis přiznává způsobilost být účastníkem v tomto řízení a který má pro toto řízení i procesní způsobilost, f) jde-li o řízení týkající se ochrany zahraničních investic, g) jde-li o řízení o výkon rozhodnutí.

Dohodnuté jednání Nejedná se o výlučné jednání Forma: zápis, náležitosti v zákoně. Nelze dohodnout žádné podmínky, které by Úřad omezovaly ve způsobu jednání v řízení. Možnost vstupu do řízení Nelze: ./.

Případy, kdy nelze uplatnit institut dohodnutého jednání – překážky a) vylučuje-li to nebo mezinárodní smlouva, kterou je stát vázán a která byla vyhlášena ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv, b) měl-li by Úřad jednat (§ 2) v řízení namísto příslušného orgánu, kterému zvláštní právní předpis přiznává způsobilost být účastníkem v tomto řízení a který má pro toto řízení i procesní způsobilost,6) c) jedná-li Úřad v řízení v rámci výlučného jednání, d) jestliže se Úřad v tomto řízení přímo účastní (§ 11), e) je-li již příslušnou organizační složkou zajištěno pro řízení zastoupení na základě plné moci, f) vystupuje-li Úřad v řízení za stát jako příslušná organizační složka (§ 18, 19), g) jestliže se již Úřad pro totéž řízení takto dohodl s jinou organizační složkou.

Vedlejší účastenství Institut procesního práva Do řízení Úřad vstupuje z vlastního nebo jiného podnětu anebo na výzvu účastníka řízení učiněnou prostřednictvím soudu. Může vystupovat za stát jako vedlejšího účastníka v občanském soudním řízení před soudy v jakékoli věci týkající se majetku, se kterým je příslušná hospodařit státní organizace podle zvláštního právního předpisu má-li stát právní zájem na výsledku takového řízení. Úřad jedná jménem státu. Jeho jednání zahrnuje veškeré procesní úkony, které v řízení podle zvláštního právního předpisu může činit vedlejší účastník – viz OSŘ

Překážky vedlejšího účastenství a) jedná-li Úřad v řízení v rámci výlučného jednání b) Jedná-li Úřad v řízení v dohodnutém jednání c) jestliže se Úřad v tomto řízení přímo účastní d) vystupuje-li Úřad v řízení za stát jako příslušná organizační složka

Přímá účast Úřad je způsobilý být sám účastníkem občanského soudního řízení a má pro toto řízení procesní způsobilost, pokud v případech doloženého majetkového zájmu státu a v souladu se zvláštním právním předpisem podává návrhy na zahájení řízení před tuzemskými soudy o neplatnost smlouvy o převodu vlastnictví věci nebo smlouvy o převodu cenných papírů, jejichž účastníkem není stát ani státní organizace, anebo do takového řízení vstupuje. Úřad postupuje takto z vlastního podnětu anebo z podnětu orgánů činných v trestním řízení, České národní banky nebo Ministerstva financí. Nejsou dotčena oprávnění státního zastupitelství. Překážky: uplatnění jiných jednání; návrh podalo státní zastupitelství

Zastupování obcí Jen před soudy Jen v řízení, ve kterém je proti obci uplatněn nárok na určení vlastnického práva k nemovitosti nebo jejímu příslušenství, které obec nabyla od státu, nebo nárok na vyklizení této nemovitosti. Bezplatně Dohoda Překážky: a) jestliže žalobcem je stát nebo státní organizace, b) jedná-li Úřad v řízení viz výše nebo je vedlejší účastník v řízení (§13d) c) vystupuje-li Úřad v řízení za stát jako příslušná organizační složka.

web www.uzsvm.cz Schéma převzato z www.uzsvm.cz