METHANOL Autoři: Lenka Novotná Klaudie Lelovičová Renáta Kučerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Methanol Ďurišová Markéta Kofroňová Iveta Marešová Lucie
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
Karbonylové sloučeniny Chemie 9. ročník Mgr. Daniela Ponertová.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Vyučující:Mgr. Ludvík Kašpar Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Školní rok: 2012/13 Třída: 1.L Jméno: Jan DoleželDatum: Referát na téma:
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkoholy a Fenoly.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Alkoholy a fenoly.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nejdůležitější produkty organické chemie
Karbonylové sloučeniny
Alkoholy skupinou -OH atom (y) vodíku ( H )  jsou organické látky, ve kterých je.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Modely molekul některých organických sloučenin
Digitální učební materiál
Karbonylové sloučeniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
CHEMIE 9. ROČNÍK ALKOHOLY A FENOLY
Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09
Otázky na kvašení VY_32_INOVACE_G2 - 03
Elektronická učebnice – II
ALKOHOLY A FENOLY II..
Alkoholy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Karboxylové kyseliny.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
1 Alkoholy názvosloví, příprava, vlastnosti, užití Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_08_CH9_metanol TémaMetanol.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_09_CH9_etanol TémaEtanol.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV56 Název školy.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
HYDROXYDERIVÁTY VY_32_INOVACE_24_477
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Alkoholy Chemie pro 9.ročník ZŠ.
Chemie 9. ročník ALKOHOLY. chemie 9. ročník ALKOHOLY.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
KVAŠENÍ VY_32_INOVACE_08_26
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Karboxylové kyseliny = organické kyseliny.
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
Aldehydy a ketony Eva Urválková Lucie Vávrová
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

METHANOL Autoři: Lenka Novotná Klaudie Lelovičová Renáta Kučerová

Charakteristika Methylalkohol je nejjednodušší alifatický alkohol Bezbarvá, alkoholicky páchnoucí kapalina Strukturní vzorec methanolu: Funkční vzorec: CH3OH Vysoce hořlavý: toxický: Vzniká i při alkoholovém kvašení

Výroba Původně suchou destilací bukového dřeva vzniká směs: CH3OH, kys. octové a acetonu = dřevný líh Průmyslově katalytickou hydrogenací oxidu uhelnatého:  CO + 2H2 → CH3OH  

Rozpoznání methanolu, výskyt Laboratorně plynovou chromatografií (ukázka) Orientačně podle vůně, barvy, čichu a barvy plamene (stejně jako ethanol barví plamen modře) ho rozpoznat nelze Výskyt v přírodě kvasný rozklad organických látek za přítomnosti některých mikroorganismů (rod Methylococcus)  

Fyziologické působení CH3OH se metabolizuje v játrech pomocí enzymu alkoholdehydrogenázy na: formaldehyd  kys. mravenčí  oxid uhličitý HCHO  HCOOH  CO2 Jedovatost nespočívá v samotném methanolu, ale spíše v působení jeho rozkladných produktů  Methanol se metabolizuje poloviční rychlostí oproti ethanolu Eliminace pomalá Ethanol (nebo též fomepizol) jako antidotum při intoxikaci

Rizika při intoxikaci Metabolická acidóza  hromadění kys. mravenčí, později mléčné Útlum centrálního nervového systému Poškození sítnice  slepota Časné příznaky otravy:  opilost a ospalost,bolesti hlavy, závratě, případně křeče, kóma Akutní fáze: překrvení čočky Snadno se vstřebává všemi cestamipředevším z trávicího traktu, vdechováním nebo přes kůži Požití 4-10 cm3 může způsobit trvalou slepotu  množství je individuální

První pomoc Podat 2 dl kvalitního 40% alkoholu (např. vodky) a okamžitě vyhledat lékařskou pomoc

Použití methanolu Rozpouštědlo Přísada do nemrznoucích směsí Denaturační činidlo pro denaturaci ethanolu (už se prakticky nepoužívá) Pohonná látka Surovina pro výrobu jiných organických látek: formaldehydu kyseliny mravenčí kyseliny octové

Historická poznámka Egypťané: balzamování mumií

Případy otrav V Česku od začátku září 2012 na otravu methanolem zemřelo 23 osob 14. září: úplný zákaz prodeje alkoholických nápojů s obsahem alkoholu nad 20 % 20. září: zákaz vývozu alkoholu

Být, či nebýt? Pít, či nepít? Toť otázka!

DĚKUJEME ZA POZORNOST

Zdroje VACÍK, J. et al. Přehled středoškolské chemie. Praha : SPN, 1999. ISBN 80–7235–108–7 http://www.rozhlas.cz/zpravy/clovek/_zprava/methanol-rozklada-lidsky-organismus-mira-poskozeni-je-ale-individualni--1109299 http://cs.wikipedia.org/wiki/Methanol

Chromatogram směsi čtyř alkoholů: methanol ethanol propan-1.ol butan-2-ol Zpět Citace: MACHALÍČEK.Michal; dostupné na: http://is.muni.cz/th/270175/prif_b/BAKALARSKA_PRACE.pdf