Sacharidy a vláknina BC. lenka Slobodníková 20.10.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sacharidy. Sacharidy- nebo také glycidy, uhlovodany, karbohydráty Hlavní zdroj energie pro tkáně, především pro svaly a mozek (20% energie z cukrů spotřebují.
Advertisements

Pekařská výroba  Výroba chleba  Výroba běžného pečiva  Výroba jemného pečiva.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_541 Spotřeba potravin a výroba mouky 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská.
Tuky neboli lipidy (z řeckého lipos = tučný) „Všechny látky jsou jedy, toliko dávka je příčinou, že látka být jedem přestává.“ Paracelsus.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Což takhle dát si cukr, aneb Štěpení sacharidů v žaludku.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Nutriční rizika chudoby
Energetická hodnota potravin (EH)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Suroviny pro cukráře I. ročník
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Výživa a hygiena potravin
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Diferencované stravování
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Diabetes mellitus.
Zásady zdravé výživy VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_ZÁSADY ZDRAVÉ VÝŽIVY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace.
Cukry (sacharidy).
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Sacharidy.
Polysacharidy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Jód - problematika dietárního příjmu a suplementace, saturace populace
Diferencované stravování
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Mgr. Lenka Slobodníková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Organická chemie v průmyslu
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Sacharidy a vláknina BC. lenka Slobodníková 20.10.2016

význam sacharidŮ Nejvýznamnější zdroj energie Zásobní látka – glykogen 50 – 60 % z celkového energetického příjmu 4 g/kg/den Zásobní látka – glykogen Dodávají uhlíkové atomy k biosyntézám Součást nukleotidů, RNA a DNA Liposacharidy, proteoglykany a glykoproteiny jako součást membrán a tkání

Zdroje sacharidŮ

dělení sacharidů

Dělení sacharidŮ Monosacharidy - nejjednodušší cukry, aldehydy/ketony glukóza, fruktóza, galaktóza

monosacharidy Glukóza: volná glukóza: med, hroznové víno (hroznový cukr) fyziologicky nejdůležitější, zdroj E pro buňky tvorba z aminokyselin při nedostatečném příjmu z potravy při nadbytku je přeměňována v zásobní tuk výskyt volné glukózy v potravinách vzácně, většinou se uvolňuje z disacharidů a polysacharidů Galaktóza: složka laktózy a mnoha dalších rostlinných polysacharidů

monosacharidy Fruktóza: volná fruktóza: med, některé druhy ovoce součást sacharózy, HFCS (high fructose corn syrup) a některých polysacharidů nižší vzestup glykémie než glukóza nižší sytící schopnost oproti glukóze ↑ příjem F → dyslipidemie (lipogeneze), inzulínová rezistence,↑ viscerální tukové tkáni

Dělení sacharidů Disacharidy – tvořené dvěma monosacharidovými jednotkami sacharóza, maltóza, laktóza

disacharidy Sacharóza: štěpení v trávicím traktu na glukózu a fruktózu nejběžnější cukr v naší stravě Maltóza: sladový cukr → vzniká hydrolýzou škrobu při klíčení ječmene štěpení v trávicím traktu na 2 molekuly glukózy Laktóza: přítomná v mléku jediný výživový sacharid kojených dětí štěpení v trávicím traktu na glukózu a galaktózu

Dělení sacharidů Oligosacharidy – tvořené z 3 až 10 monosacharidových jednotek Polysacharidy - velký počet kovalentně vázaných monosacharidových jednotek škrob, glykogen, dextriny

polysacharidy Škrob: zásobní polysacharid rostlin chemicky je to směs dvou polymerů složených z molekul glukózy: amylóza (s lineárními řetězci po několika set molekul glukózy) amylopektin (s bohatě větvenými glukózovými řetězci)

Rezistentní škrob

Spotřeba cukru V posledních sto letech nárůst spotřeby rafinovaného cukru (sacharózy) Spotřeba cukru v průmyslově vyspělých krajinách → 35 - 50 kg os./rok Cukr je čistá energetická živina → neobsahuje žádné další biologicky významné látky s růstem spotřeby cukru roste riziko nedostatečného přívodu esenciálních živin, vitamínů a minerálních látek

Přirozeně se vyskytující cukry vs. přidané cukry Volné cukry - (z angl. free sugars) jsou všechny monosacharidy a disacharidy přidané do potraviny během zpracování, vaření nebo konzumace, plus cukry vyskytujíce se přirozeně v medu, ovocných džusech a sirupech Skryté cukry- přidávaný záměrně do potravin za účelem přislazení ale aj jako konzervační činidlo jsou obsaženy v potravinářských výrobcích - sladké pečivo, cukrářské výrobky, sušenky, džemy, kompoty, nealkoholické nápoje,… Přirozeně se vyskytující cukry vs. přidané cukry Obecně se doporučuje snížit příjem přidaných jednoduchých cukrů na maximálně 10 % z celkové energetické dávky (cca 50 g/den) snížit především příjem cukrů ve formě slazených nápojů, sladkostí a dalších potravin s vysokým obsahem cukru

Sacharidy ve vybraných potravinách Potravina Obsah sacharidů (g/100g) Cukr bílý 99,7 Med 81,7 Rýže loupaná 78,7 Pšeničná mouka 70,2 Žitná mouka 66,1 Ovesné vločky 55,8 Fazole bílá sušená 50,5 Čočka 48,5 Chléb bílý pšeničný 46,5 Cizrna 27,2 Zdroj: http://www.nutridatabaze.cz/vyhledavani-potravin/podle-nutrientu/?id=7

Sacharidy ve vybraných potravinách Potravina Obsah sacharidů (g/100g) Hořká čokoláda (70 – 85%) 35,0 Brambory 14,4 Ovoce 10 – 20 Zelenina 3 – 15 Mléko kravské 4,8 Tvaroh 4,5 Sýry 1 – 2 Játra 0 – 5 Salámy 0,2 Maso Zdroj: http://www.nutridatabaze.cz/vyhledavani-potravin/podle-nutrientu/?id=7

Glykemický index (GI) Poměrná veličina, která porovnává krevní glukózu po konzumaci potraviny s hladinou krevní glukózy po podaní referenční potraviny (glukóza nebo bílý chléb) Porovnaní ploch pod křivkou při stejné dávce glukózy (50 g glukózy a množství potraviny, které obsahuje 50 g glukózy) GI = plocha testovanej potraviny plocha referenčnej potraviny 𝑥 100 Bezrozměrné číslo

Glykemický index (GI)

Zelenina, mliečne výrobky, laktóza, strukoviny, orechy, mäso, vajcia Glykemický index (GI) Testuje se na 10 dobrovolnících Odběr krve z prstu po 15 nebo 30 min. po dobu 2 hod. po konzumaci testované potraviny nebo glukózy Hodnoty GI Potraviny < 55 Nízky Zelenina, mliečne výrobky, laktóza, strukoviny, orechy, mäso, vajcia 56 – 69 Stredný Obilné vločky, cestoviny, kukurica, celozrnné pečivo, sušené ovocie, väčšina čerstvého ovocia > 70 Vysoký Sladené nápoje, sušienky, oplátky, sladkosti, buchty, koláče, bonbóny, glukóza, zmrzlina

Co ovlivňuje GI??? Typ a množství sacharidů (jednoduchých cukrů) a škrobů Malé částice s větším povrchem ↑ GI (mouka) Neporušená vláknina (neporušené zrna) ↓GI Zralost ovoce ↑ GI Kuchyňská úprava (tepelné zpravování, mletí) Individuální reakce jedince

Glykemická nálož (glycaemic load - GL) Určuje kvantitu sacharidů Zohledňuje účinek dané potraviny na glykémii i celkové množství sacharidů v potravině 𝐺𝐿= obsah sacharidů v potravině 𝑥 𝐺𝐼 100 Hodnoty GL < 10 Nízká >10 Vysoká

Vláknina Americká asociace cereálních chemiků, 2001 Vlákninu tvoří jedlé části rostlin nebo analogické sacharidy, které jsou odolné vůči trávení a absorpci v lidském tenkém střevě a jsou úplně nebo částečně fermentovány v tlustém střevě. Zahrnuje polysacharidy, oligosacharidy, lignin a přidružené rostlinné složky. Vláknina není přímo využitelná jako zdroj energie, ale až po její fermentaci (1g = 3-8 kJ) Prospěšné fyziologické účinky vlákniny: Laxativní a/nebo upravující hladinu cholesterolu v krvi a/nebo upravující hladinu glukózy v krvi a další vlastnosti

vláknina Neškrobové polysacharidy: celulóza, hemicelulóza, pektin, gumy, slizy, chitin, beta glukany Nestravitelné oligosacharidy: inulin Rezistentní škroby Lignin Další přidružené složky: vosky, taniny, saponiny

Rozdělení vlákniny – WHO,1998 WHO doporučila nerozdělovat vlákninu na rozpustnou a nerozpustnou, protože rozdělení platí jen pro některé ze složek obou skupin V potravinách se vyskytuje směs rozpustné a nerozpustné vlákniny Rozpustnost ve vodě neurčuje fyziologický efekt

Vláknina a zdraví V tlustém střevě částečně nebo úplně fermentována střevními baktériemi za vzniku mastných kyselin s krátkým řetězcem → E substrát pro kolonocyty Bobtná, tvoří gelovité prostředí v tenkém střevě (schopnost vázat vodu), zvětšuje objem střevního obsahu, podpora peristaltiky, urychluje transit-time působí proti zácpě a její komplikacím Zpomaluje vstřebávaní glukózy a mastných kyselin přes střevní stenu

výživové tvrzení Obsah vlákniny ve výrobku nejméně 3 g /100 g → výrobek obsahuje vlákninu Obsah vlákniny ve výrobku nejméně 6 g /100 g → výrobek s vysokým obsahem vlákniny

Zdravotní tvrzení ALFA-cyklodextrin konzumace alfa-cyklodextrinu jakožto součásti jídla obsahujícího škrob přispívá k omezení nárůstu hladiny glukózy v krvi po tomto jídle Arabinoxylan vyrobený z endospermu pšenice konzumace arabinoxylanu jakožto součásti jídla přispívá k omezení nárůstu hladiny glukózy v krvi po tomto jídle Beta-glukany přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi konzumace beta-glukanů z ovsa nebo ječmene jakožto součásti jídla přispívá k omezení nárůstu hladiny glukózy v krvi po tomto jídle Glukomannan (konjakový mannan) přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi v rámci nízkoenergetické diety přispívá ke snížení hmotnosti

Zdravotní tvrzení Guarová guma (Hydroxypropyl)methylcelulóza (HPMC) přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi (Hydroxypropyl)methylcelulóza (HPMC) konzumace (hydroxypropyl)methylcelulózy s jídlem přispívá k omezení nárůstu hladiny glukózy v krvi po tomto jídle Chitosan Laktulóza přispívá k urychlení střevního tranzitu Pektiny přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi konzumace pektinů s jídlem přispívá k omezení nárůstu hladiny glukózy v krvi po tomto jídle

Zdravotní tvrzení Rezistentní škrob Vláknina z pšeničných otrub nahrazení stravitelných škrobů rezistentním škrobem v jídle přispívá k omezení nárůstu hladiny glukózy v krvi po tomto jídle Vláknina z pšeničných otrub přispívá k urychlení střevního tranzitu přispívá ke zvýšení objemu stolice Vláknina ze zrn ječmene Vláknina ze zrn ovsa Žitná vláknina přispívá k normální činnosti střev

Zdroje vlákniny Obiloviny a výrobky z nich Luštěniny Ovoce Zelenina Ořechy Semena Houby

doporučený denní příjem Děti Do 2 let → 5 g Nad 2 roky → věk dítěte + 5 g Dospělí 30 g (Společnost pro výživu: Konečné znění Výživových doporučení pro obyvatelstvo ČR) Názorná ukázka: 60 g ovesných vloček (7,7 g) 100 g rýže vařené (1,1 g) 30 g mandlí (3,7 g) 100 g brokolice (4,1 g) 30 g sušených švestek (2,3 g) 100 g banánu (2,3 g) 100 g pšenično-žitného chleba (5,1 g) 100 g jablka (2,8 g) 100 g rajčete (1,6 g) 100 g hrušky (3,3 g) → 29,9 g vlákniny

Nadměrný příjem vlákniny Možné nepříznivé účinky: Bolesti břicha, průjem, nadýmaní Snížené vstřebávaní minerálních látek, např. Fe, Zn, Ca, Mg Snížený transit-time s následným poklesem vstřebávaní živin Pokles účinnosti léčiv

Vláknina jako prevence onemocnění Kardiovaskulární onemocnění některé složky vlákniny na sebe vážou cholesterol a žlučové kyseliny → ↑exkrece vede k ↑ syntéze ŽK z CH v játrech → normalizace hladiny cholesterolu a LDL v krvi Diabetes mellitus zpomalení trávení a vstřebávaní sacharidů → snížení vzestupu hladiny glukózy v krvi po konzumaci potraviny bohaté na sacharidy, menší výkyvy glykémie Obezita jedinci s ↑ příjmem vlákniny mají nižší nárůst hmotnosti snižuje příjem E rychlým navozením pocitu sytosti Karcinom tlustého střeva urychluje pasáž tráveniny trávicím traktem, ↓ doby působení škodlivin na střevní sliznici váže na sebe karcinogenní látky

Zdroje: MAHAN, L. Kathleen, Sylvia ESCOTT-STUMP, Janice L. RAYMOND a Marie V. KRAUSE. Krause’s Food & the Nutrition Care Process. B.m.: Elsevier Health Sciences, 2012. ISBN 978-1-4377-2233-8. Referenční hodnoty pro příjem živin. V ČR 1. vyd. Praha : Společnost pro výživu, 2011. 192 s. : tab. ; 21 cm. ISBN: cnb002094209; 978-80-254-6987-3. http://www.nutridatabaze.cz/vyhledavani-potravin/podle-nutrientu/?id=7 http://www.vyzivaspol.cz/vyzivova-doporuceni-pro-obyvatelstvo-ceske-republiky/

dekuji za pozornost