ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_09: Číslovky Šablona číslo: VIII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 09 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: opakování učiva o číslovkách ze 6 Anotace: opakování učiva o číslovkách ze 6. ročníku, zejména druhy a skloňování číslovek Očekávaný výstup: žáci dovedou správně použít vhodné tvary číslovek, ovládají pravopis číslovek řadových Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: druhy číslovek, skloňování číslovek, číslovky řadové Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve uvědomí funkci číslovek, potom si formou prezentace zopakují druhy číslovek a jejich užití a skloňování. Na závěr si žáci společně procvičí pravopis číslovek řadových a správné užití tvarů číslovek základních. Vysvětlí si význam rčení a přísloví, v kterých se objevují číslovky.
ČÍSLOVKY
ČÍSLOVKY (OPAKOVÁNÍ ZE 6.ROČ.) Najdi číslovky! Jakou funkci mají číslovky? Koupil si dva lístky. Dostal od matky stovku na kino. Narodil se 18.2.1986 v Jičíně. Doběhl první, tedy na 1. místě. Již několikrát přišel pozdě. ČÍSLOVKY = slova číselného významu, vyjadřují počet nebo pořadí
DRUHY ČÍSLOVEK URČITÉ NEURČITÉ ZÁKLADNÍ ŘADOVÉ DRUHOVÉ NÁSOBNÉ jeden, dva, tři, sto, tisíc několik, málo, mnoho ŘADOVÉ druhý, třetí, dvacátý, stý několikátý DRUHOVÉ dvoje, dvojí, patery, sedmero několikery, několikero NÁSOBNÉ jednou, dvakrát, šestkrát, dvojnásobný několikrát několikanásobný
SKLOŇOVÁNÍ ČÍSLOVEK jeden – jako TEN dva, tři, čtyři – zvl. skloňování 2.p. – dvou, tří i třech, čtyř i čtyřech 7.p. – dvěma, třemi, čtyřmi (mezi čtyřma očima) 5 až 99 – jako KOST sto – MĚSTO, tisíc – STROJ, milión – HRAD číslovky řadové – jako mladý, jarní 1825 – 7.p.- s jedním tisícem osmi sty dvaceti pěti
ČÍSLOVKY ŘADOVÉ vyjadřují pořadí píšeme za nimi tečku POZOR: datum – 12. listopadu 2012 nebo 12.11.2012 1. místo, 3. patro, 21. kapitola, 5. nástupiště 25. strana ALE strana 25 6. kapitola, 2. cvičení ALE kapitola 6, cvičení 2
PROCVIČENÍ Doplň správně tečky: Narodil se 4 února 2001. Dočetl teprve 2 kapitolu. Neudělal ještě cvičení 3 z učebnice. Český král Karel IV byl významný politik. Chodíme už do 7 ročníku. Přišel již 2000 návštěvník. Přijď k nám ve 14 hodin.
PROCVIČENÍ Užij správné tvary: součet (3)_____ úhlů promluvíme si mezi (4)_________ očima číslo je dělitelné (2,3,4)___________________ před (332)_______________________ lety má už (5)________ boty koupil si (2)________ noviny hrál si jen s (1)_______ kamarádem
PROCVIČENÍ Vysvětli následující přísloví a rčení: Dvakrát měř, jednou řež. Devatero řemesel, desátá bída. Zabil dvě mouchy jednou ranou. Byli spolu jedna ruka. Tolikrát se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky.
Zdroje: http: //office.microsoft.com BLAŽEK, Josef. Stručný přehled české mluvnice. Pardubice: ZIVA, 1991, ISBN 80-900683-2-4.