O projektu EUNAD IP Úřad vlády ČR Odborná skupina VVZPO, téma PAS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Spolupráce se vzdělávacími institucemi. Projekt iYouth – Modely integrace a prevence sociálního vyloučení: podpora migrantské mládeže je spolufinancován.
ECVET v Programu celoživotního učení
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Strukturované učení PROJEKT EU
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Finanční možností svépomocných skupin
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
THE GARDEN A PLACE FOR LIFELONG LEARNING Projekt partnerství Grundtvig.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
(2) Doporučení odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra k realizaci vybraných projektů prevence kriminality na místní úrovni.
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Praha bezpečně online projekty prevence elektronického násilí a kyberkriminality páchané na dětech a dětmi Modelový příklad pro II. videokonferenci.
Seminář OBP MV: Psychosociální podpora uniformovaných složek – evropská vodítka a trendy Praha
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Standardy psychosociální krizové pomoci a spolupráce zaměřené na průběh a výsledek plk. PhDr. Zuzana Vrbová, kpt. Mgr. Martina Čapková MV - generální ředitelství.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Co-financed by the EU Commission EUNAD No. ECHO/SUB/2012/ Project EUNAD: Asistence lidem s disabilitou při katastrofách Evropská síť pro psychosociální.
International Committee of the Blue Shield (ICBS) M Mezinárodní komitét Modrého štítu mezinárodní nevládní organizace afilovaná k UNESCO.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SYSTÉM psychosociální intervenční služby „SPIS“ k zajištění úkolů ochrany obyvatelstva a krizové připravenosti zdravotnictví v České republice. Porada.
Vodítka – psychosociální podpora pro pracovníky uniformovaných složek Informace o materiálu PhDr. Štěpán Vymětal,
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Mezinárodní den sester květen 2009
PROJEKT Evropská vodítka psychosociální následné péče zaměřené na cílové skupiny – implementace PhDr. Štěpán Vymětal.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
ELSA European Land and Soil Alliance Evropský svaz ochrany půdy
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Zkrácený název projektu: „Rozvoj kompetencí“
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
TTnet (Training of Trainers Network)
Project EUNAD: Asistence lidem s disabilitou při katastrofách
Ing. Stanislava Správková
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Specializace na nepříznivé sociální situace rodin s dětmi
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Novinky v preventivně výchovné činnosti u HZS ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

O projektu EUNAD IP Úřad vlády ČR Odborná skupina VVZPO, téma PAS 8/12/2016 PhDr. Štěpán Vymětal, PhD., OBPPK MV

Podpora projektu Podpora projektu: Evropská komise, GŘ Humanitární pomoc a civilní ochrana Období: 2016-2017 č. projektů: ECHO/SUB/2015/718665/PREP17 Více viz www.mvcr.cz/eunad http://eunad-info.eu/ Akronym: Evropská síť pro psychosociální krizový management – asistence lidem s disabilitou při katastrofách, implementace (European Network for Psychosocial Crisis Management – Assisting Disabled in Case of Disaster – Implementation)

Partneři Koordinátor: Federální úřad pro civilní ochranu a pomoc při katastrofách (BBK), Bonn, Německo Partners: Univerzita Innsbruck, Rakousko Karlova univerzita v Praze, Česká Republika Centrum pro psychotraumatologii, Alexianer GmbH, Krefeld, Německo Norské centrum pro výzkum násilí a traumatického stresu, Oslo, Norsko Univerzita Jižního Dánska 3

Kooperující partneři/poradci Ministerstvo vnitra ČR Civilní ochrana Lucembursko Izraelská trauma koalice Španělská společnost pro psychotraumatologii, traumatický stres a disociaci. Impact-Národní odborné a poradenské centrum pro psychosociální péči při kritických incidentech, Nizozemí. 4

Cíl a zaměření EUNAD IP Implementuje výsledky předchozího projektu EUNAD (lidé se sluchovým či zrakovým postižením při katastrofách) na novou cílovou skupinu. EUNAD Implementace: Lidé s mentálním a/nebo motorickým postižením. Zlepšit praxi při poskytování (psychosociální) asistence lidem s postižením při katastrofách. Poskytnout hlavní vodítka pro účinnou podporu těchto osob. Zlepšit postupy příslušníků IZS při katastrofách. Posilovat odolnost komunit a lidí s disabilitou.

Předchozí projekty Evropská síť pro psychosociální následnou péči při katastrofách (2007-2009, pssoc. třídění) (2009-2011, uniformované složky) (2013-2014, sluchové/zrakové postižení) http://eunad-info.eu/ http://www.eutopa-info.eu/

Oblasti Návaznost na předchozí projekt EUNAD (lidé se zrakovým nebo sluchovým postižením při katastrofách)‏ Cílová skupina: Lidé s mentální disabilitou při katastrofách Specificky: osoby s intelektovým nebo kognitivním postižením, příp. s autismem + ev. kombinace s motorickým postižením. Oblasti projektu: Krizová připravenost Civilní ochrana Psychosociální pomoc při katastrofách Krizové řízení Složky IZS

Úkoly projektu Evaluace (tvorba sítě organizací pro lidi s disabilitou, analýza literatury a EU projektů) Výzkum (studie psychotraumatologie a potřeb osob se senzorickým, mentálním nebo motorickým postižením při katastrofách) Workshopy (pro členy IZS a odborníky na duševní zdraví, evropská konference) Doporučení (pro organizace lidí s disabilitou, experty a členy IZS) Výcvik profesionálů (civilní ochrana, IZS, sociální pracovníci, experti v oblasti duševního zdraví, učitelé – v oblasti podpory lidí s disabilitou při katastrofách, vč. výcvikové příručky a nástrojů) Nástroje pro školy a instituce pro lidi s disabilitou (svépomoc, komunikační kompetence)

Klíčová otázka Jak integrovat psychosociální podporu lidí s mentální a/nebo fyzickou disabilitou do krizového řízení? Téma reakcí a potřeb lidí s mentálním postižením při katastrofách chybí v postupech psychosociálního krizového řízení a podpory. EUNAD IP směřuje k implementaci a přípravě evropských asistenčních programů, které se vztahují k lidským právům přeživších osob s disabilitou. Další krok k implementaci UN Konvence práv osob s disabilitou. Integrace organizací lidi s disabilitou do P-S krizového managementu.

Workshop MV ČR 8.11.2016 1. blok: Specifika, potřeby, komunikace 2. blok: Prevence a připravenost Organizace: Laguna Psáry Domov na Hrádku Domov pro seniory Blaník CSS Tloskov PN Bohnice – ZSÚ DC Paprsek Nautis (Mgr. Kateřina Šulcová) Záchranný kruh NRZP ČR FF UK HZS ČR, PČR, ZZS JČK, MV ČR…

Témata WS Změny chování při kognitivním postižení Specifika komunikace s lidmi s mentálním postižením při MU Specifika u klientů umístěných v zařízeních pro seniory a seniory s chronickým duševním onemocněním Specifika osob s autismem ve zvýšené zátěži Komunikace s dětmi s mentálním postižením Zkušenosti z pohledu ZZS Zkušenosti z praxe HZS (vzdělávání, osvěta, cvičení, spolupráce) Možnosti prevence (budování připravenosti s využitím zážitkové pedagogiky)

Otázky Existují speciální potřeby (resp. způsoby jejich naplňování) u lidí s intelektovou či kognitivní disabilitou při rozsáhlých katastrofách? Existují zde specifické rizikové faktory pro rozvoj poruch v souvislosti s traumatem? Existují specifické rezilientní faktory v komunitě lidí s mentálním, kognitivním a/nebo motorickým postižením? Které skupiny mají limitovaný nebo nemají žádný přístup k médiím díky disabilitě? Jaké metody by měly být vyvinuty pro šíření informací směrem k těmto lidem? Jaké metody budování krizové připravenosti lze využít? Jaká je zde nejlepší praxe?

Obecná pravidla u PAS (NAUTIS) Každý člověk s PAS má jiné projevy a z toho vycházející svá specifika. Obecně lze říci, že potíže lidí s PAS ve zvýšené zátěži vždy vycházejí z autistické triády (sociální interakce/komunikace/představivost-zájmy-hra) Snažit se mluvit přímo s klientem s PAS, ne s jeho doprovodem. Používat stručné věty, konkrétní informace předávat co nejjednodušeji. Vše vysvětlovat a ujistit se, že tomu klient rozumí. Důležitá je trpělivost. Pokud to lze, doplnit informace názorně. Snažit se vyhnout metaforám, ironiím nebo dvojsmyslům! Vhodné je upozornit okolí (nejlépe dopředu), že budou pracovat s člověkem s PAS (např. před lékařským vyšetřením) a připravit na jeho specifika. Pokud to lze, připravit na vyšetření (či jinou nezvyklou akci) dopředu i člověka s PAS. Pokud to lze, vyhnout se čekání.

Příjemci výsledků projektu Organizace civilní ochrany IZS (policie, hasiči, ZZS) Pracovníci akutní psychosociální péče Sociální pracovníci Speciální školy/učitelé speciálního vzdělávání Odborníci na duševní zdraví NNO Lidé s disabilitou 14

Inspirace z Japonska - PAS Zkušenosti: povodně, sesuvy půdy, zemětřesení, tsunami Centra pro osoby s autismem: často ve venkovských oblastech s uvedenými riziky Otázka evakuace a hromadného ukrytí Komunitní nácviky krizové připravenosti u osob disabilitou Vzdělávací materiály v oblasti prevence (manuály, brožury, letáky) – pro lidi s disabilitou a členy okolní komunity iPad aplikace (pro děti s autismem a jejich rodiny) Výzkum…

Příručka pro prevenci a podporu lidí s autismem při katastrofách Disaster Prevention and Support Handbook for People with Autism: After the experience of the Great East Japan Earthquake 2011.3.11 Publisher: Autism Society Japan Chairman: Kosuke Yamazaki

Děkuji za Vaši pozornost  www.mvcr.cz/psychologie stepan.vymetal@mvcr.cz Děkuji za Vaši pozornost 