Péče o děti v mikrojeslích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Batole – motorický a kognitivní vývoj
Advertisements

Kojenecké období.
Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Komunikace s dětským pacientem
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mladší školní období.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Péče o děti v mikrojeslích Mgr. Pavla Šandová 18.04.2017 Praha

Psychické potřeby dítěte (Matějček) Potřeba stimulace Potřeba smysluplného světa Potřeba lásky – citového bezpečí Potřeba identity, najít si místo ve společnosti Potřeba životní perspektivy, otevřené budoucnosti

Motivy rodiny umístit dítě do institucionálního zařízení. Umístění do služby péče o děti Návrat do zaměstnání Pozitivní zpětná vazba Narození sourozence Pomoc s výchovou Potřeba seberealizace Potřeba vrstevníků

Kojenecké období 1. rok života dítěte Období receptivity (otevřenost k okolnímu světu) Potřeba stimulace, učení a získávání zkušeností Období senzomotorické inteligence - rozvoj poznávacích procesů (zrakové vnímání, motorika) Dítě se učí rozlišovat specifické zvuky jazyka – fonémy Rozvoj řeči je závislý na kvalitě stimulace (4. měsíc broukání, 6. měsíc žvatlání, první slova – 1. rok )

Motorika 6. měsíc koordinace obou rukou Sezení (7. měsíc) Počátky samostatné lokomoce (10. měsíc leze, 12. měsíc první kroky)

Připoutání Propojení matky a dítěte –připoutání , attachment Vrozený jev, nezbytné stadium v raném vývoji dítěte Probíhá mezi dítětem a nejvýznamnější pečující osobou Rodina - první sociální skupina dítěte a nejdůležitější sociální skupina po celé dětství Z hlediska socializace je důležitý první sociální vztah malého dítěte - vztah k matce Připoutání k otci se vyvíjí pomaleji (záleží na množství času)

Separace Proces diferenciace (4.-8.měsíc) zahajuje proces separace – individualizace (odlišení matky od druhých lidí) Strach z cizích lidí – úzkost osmého měsíce (Šulová, 2005)

Hra kojence Hra ročního dítěte je převážně explorací – prozkoumáváním hraček či prostoru Explorační hry (zkoumání situace, předmětu) Manipulační hry Senzomotorické hry = presymbolické hry(18 měsíců) Experimentace (Millarová 1978) Zkoumání vlastního těla, okolí, využívání smyslů

Batole Od 1 do 3 let Rozvoj osobnosti Osamostatňování Období „první emancipace“ Období autonomie, autonomizace (Erikson, 1993) Schopnost ovládat své tělo, vědomí vlastních motorických dovedností

Rozvoj motoriky Rozvoj samostatné lokomoce (leze, chodí, manipuluje), samostatně chodí do schodů (přidržuje se, přisunuje nohy) Schopnost ovládat vyměšování Potřeba aktivity Neuspokojená potřeba aktivity, vyvolává napětí a omezení samostatné lokomoce omezuje oblast stimulace

Orientace dítěte v okolním světe Orientace v prostoru (nahoře, dole, odhad vzdálenosti je nepřesný,globální vnímání, zaujetí jedním detailem) Orientace v čase – obtížná, emoční preference přítomnosti Orientace v množství (dítěti něco chybí, hledá to, chápání počtu až po 2. roce

Rozvoj řeči Řeč je základním nástrojem sociálního přizpůsobení Ukazatel kvality výchovného prostředí rodiny Rozvoj sémantické složky řeči – slovník dítěte: pasivní i aktivní První projevy jsou agramatické, ve formě dvouslovných sdělení, tzv. primárních vět Základy syntaxe mezi 2. – 3. rokem (plurál, skloňování, časování) Kolem roku zná několik slov, kolem 1,5 roku 20 – 30 slov, kolem 2 let 200-300 slov, objevují se první věty, pojmenovává předměty, následně činnosti, kolem 3 let 700 slov + říkanky, písničky

Proces separace Odpoutání se z předchozí symbiotické vazby s mateřskou osobou Separační proces, mechanismus kyvadla, znovuzbližovací fáze – moratorium batolete Aktivní separace (závisí na dítěti) Pasivní separace (dítě je odloučeno od matky) – reakce separační úzkost Separace od matky

Proces budování svého „já“ Potřeba sebeprosazení: Já sám – pokus o samostatnost Já chci – vědomí sebe sama Negativismus (nezralý projev vůle) Období prvního vzdoru

Hygienické návyky Otázky týkající se enurézy a enkoprézy (pomočování a pokakání) Enuréza denní a noční Kolem 2. roku udrží dítě čistotu přes den, po druhém roce i přes noc Problém enurézy (mezi 4. – 5. rokem)

V raném dětství Rozvoj motorických dovedností - stimulace Rozvoj poznávacích procesů – expanze Rozvoj sémantické složky řeči (slovník) Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti Rozvoj komunikace, učení nápodobou

Co dokáže batole V roce dítě dokáže postavit na sebe 2 kostky, umí vhodit kuličku do lahvičky, kolem 15 měsíců začíná spontánně čmárat (bezobsažná čmáranice) Ve 2 letech dítě postaví věž z více kostek (6-7), staví kostky za sebou (vlak), napodobuje kresbu kruhové či vertikální čáranice Po dosažení 1 roku – lze dítě učit na nočník Kolem 2 roku je dítě schopno dodržet čistotu přes den, samo se hlásí o vyprázdnění Kolem 1,5 roku dítě pije samo z hrnku, je schopno jíst lžící Umí se odstrojit, oblékne se s dopomocí

Proč hra? Hra přináší dítěti radost z různých dovedností, které si postupně osvojuje Má radost, že může hru postupně komentovat Vymýšlí různé kombinace v pohybových dovednostech Je spokojené při zkoumání a zvládání dostupného okolního světě, který se následně objevuje v hravých činnostech Dítě se ve hře realizuje a snaží se upravit si skutečnost dle svého přání Veliká proměnlivost

Silná zaujatost Radost Neochota přestat Opakování – dítě se rádo vrací k určité části, kterou donekonečna opakuje Hra vychází z potřeb a možností dítěte (i když to tak nevypadá) Hra buduje svět představ a fantazie

Jak dítě postupně dozrává Dítě prozkoumává větší celky Začleňuje do hry více zkušeností a dovedností Z manipulační hry se stává konstruktivní hra Z napodobivé hry se stává námětová hra Objevuje prostor a jeho uspořádání Objevuje přes svoje smysly Objevuje materiály a ovlivňuje tvary (hlína, písek) Objevuje své pohybové možnosti Objevuje řeč a svoji schopnost vyjádřit se Objevuje sebe a druhé lidi

Zásady, které je vhodné respektovat (při plánování vzdělávací nabídky pro dvouleté děti) jednoduchost časová nenáročnost známé prostředí a nejbližší okolí smysluplnost a podnětnost dostatek prostoru a času pro volný pohyb a hru dítěte není důležitý výsledek, ale PROCES 

Použitá literatura ŠULOVÁ L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. Dyttrichová,J.,Papoušek,K.,Paul,K.a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče.Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8. Hašková, H. Saxonberg, Mudrák, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha : Slon 2012. ISBN 978-80-7419- 114-5 KOLÁŘOVÁ, J. Klíč k jeslím. Praha : Gender Studios 2007. KUCHAŘOVÁ, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. Koťátková Soňa. Dítě v mateřské škole. Praha: Grada, 2008. Millar Sussanna Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.

Sobotková, Daniela a Jaroslava Dittrichová Hry ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada 2006. Prekopová,J. Malý tyran.Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-56-9. Langmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2004.ISBN80-7169-195-X. Piaget,J. Inhelderová,B.Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001. BĚHOUNKOVÁ, L., HAVRDOVÁ, E., SYSLOVÁ, Z. . Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte. 1. vyd. Praha : Centrum pro veřejnou politiku, 2011. 147 s. ISBN 978-80-260-0641-1. Pouthas,V.,Jouen,F. Psychologie novorozence. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-7169-960-8. Řezáč,J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. Vágnerová,M. Vývojová psychologie.Praha: Portál, 1999.

KROPÁČKOVÁ, J. , SPLAVCOVÁ, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016. MUDRÁK, J., HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG, S. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON 2013 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J. Vzdělávání a péče v raném věku. Praha: Wolters Kluwer 2014. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum 2010. Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mladších tří let 2016_09 web.pdf dostupné na http://www.msmt.cz/file/39033/