Péče o děti v mikrojeslích Mgr. Pavla Šandová 18.04.2017 Praha
Psychické potřeby dítěte (Matějček) Potřeba stimulace Potřeba smysluplného světa Potřeba lásky – citového bezpečí Potřeba identity, najít si místo ve společnosti Potřeba životní perspektivy, otevřené budoucnosti
Motivy rodiny umístit dítě do institucionálního zařízení. Umístění do služby péče o děti Návrat do zaměstnání Pozitivní zpětná vazba Narození sourozence Pomoc s výchovou Potřeba seberealizace Potřeba vrstevníků
Kojenecké období 1. rok života dítěte Období receptivity (otevřenost k okolnímu světu) Potřeba stimulace, učení a získávání zkušeností Období senzomotorické inteligence - rozvoj poznávacích procesů (zrakové vnímání, motorika) Dítě se učí rozlišovat specifické zvuky jazyka – fonémy Rozvoj řeči je závislý na kvalitě stimulace (4. měsíc broukání, 6. měsíc žvatlání, první slova – 1. rok )
Motorika 6. měsíc koordinace obou rukou Sezení (7. měsíc) Počátky samostatné lokomoce (10. měsíc leze, 12. měsíc první kroky)
Připoutání Propojení matky a dítěte –připoutání , attachment Vrozený jev, nezbytné stadium v raném vývoji dítěte Probíhá mezi dítětem a nejvýznamnější pečující osobou Rodina - první sociální skupina dítěte a nejdůležitější sociální skupina po celé dětství Z hlediska socializace je důležitý první sociální vztah malého dítěte - vztah k matce Připoutání k otci se vyvíjí pomaleji (záleží na množství času)
Separace Proces diferenciace (4.-8.měsíc) zahajuje proces separace – individualizace (odlišení matky od druhých lidí) Strach z cizích lidí – úzkost osmého měsíce (Šulová, 2005)
Hra kojence Hra ročního dítěte je převážně explorací – prozkoumáváním hraček či prostoru Explorační hry (zkoumání situace, předmětu) Manipulační hry Senzomotorické hry = presymbolické hry(18 měsíců) Experimentace (Millarová 1978) Zkoumání vlastního těla, okolí, využívání smyslů
Batole Od 1 do 3 let Rozvoj osobnosti Osamostatňování Období „první emancipace“ Období autonomie, autonomizace (Erikson, 1993) Schopnost ovládat své tělo, vědomí vlastních motorických dovedností
Rozvoj motoriky Rozvoj samostatné lokomoce (leze, chodí, manipuluje), samostatně chodí do schodů (přidržuje se, přisunuje nohy) Schopnost ovládat vyměšování Potřeba aktivity Neuspokojená potřeba aktivity, vyvolává napětí a omezení samostatné lokomoce omezuje oblast stimulace
Orientace dítěte v okolním světe Orientace v prostoru (nahoře, dole, odhad vzdálenosti je nepřesný,globální vnímání, zaujetí jedním detailem) Orientace v čase – obtížná, emoční preference přítomnosti Orientace v množství (dítěti něco chybí, hledá to, chápání počtu až po 2. roce
Rozvoj řeči Řeč je základním nástrojem sociálního přizpůsobení Ukazatel kvality výchovného prostředí rodiny Rozvoj sémantické složky řeči – slovník dítěte: pasivní i aktivní První projevy jsou agramatické, ve formě dvouslovných sdělení, tzv. primárních vět Základy syntaxe mezi 2. – 3. rokem (plurál, skloňování, časování) Kolem roku zná několik slov, kolem 1,5 roku 20 – 30 slov, kolem 2 let 200-300 slov, objevují se první věty, pojmenovává předměty, následně činnosti, kolem 3 let 700 slov + říkanky, písničky
Proces separace Odpoutání se z předchozí symbiotické vazby s mateřskou osobou Separační proces, mechanismus kyvadla, znovuzbližovací fáze – moratorium batolete Aktivní separace (závisí na dítěti) Pasivní separace (dítě je odloučeno od matky) – reakce separační úzkost Separace od matky
Proces budování svého „já“ Potřeba sebeprosazení: Já sám – pokus o samostatnost Já chci – vědomí sebe sama Negativismus (nezralý projev vůle) Období prvního vzdoru
Hygienické návyky Otázky týkající se enurézy a enkoprézy (pomočování a pokakání) Enuréza denní a noční Kolem 2. roku udrží dítě čistotu přes den, po druhém roce i přes noc Problém enurézy (mezi 4. – 5. rokem)
V raném dětství Rozvoj motorických dovedností - stimulace Rozvoj poznávacích procesů – expanze Rozvoj sémantické složky řeči (slovník) Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti Rozvoj komunikace, učení nápodobou
Co dokáže batole V roce dítě dokáže postavit na sebe 2 kostky, umí vhodit kuličku do lahvičky, kolem 15 měsíců začíná spontánně čmárat (bezobsažná čmáranice) Ve 2 letech dítě postaví věž z více kostek (6-7), staví kostky za sebou (vlak), napodobuje kresbu kruhové či vertikální čáranice Po dosažení 1 roku – lze dítě učit na nočník Kolem 2 roku je dítě schopno dodržet čistotu přes den, samo se hlásí o vyprázdnění Kolem 1,5 roku dítě pije samo z hrnku, je schopno jíst lžící Umí se odstrojit, oblékne se s dopomocí
Proč hra? Hra přináší dítěti radost z různých dovedností, které si postupně osvojuje Má radost, že může hru postupně komentovat Vymýšlí různé kombinace v pohybových dovednostech Je spokojené při zkoumání a zvládání dostupného okolního světě, který se následně objevuje v hravých činnostech Dítě se ve hře realizuje a snaží se upravit si skutečnost dle svého přání Veliká proměnlivost
Silná zaujatost Radost Neochota přestat Opakování – dítě se rádo vrací k určité části, kterou donekonečna opakuje Hra vychází z potřeb a možností dítěte (i když to tak nevypadá) Hra buduje svět představ a fantazie
Jak dítě postupně dozrává Dítě prozkoumává větší celky Začleňuje do hry více zkušeností a dovedností Z manipulační hry se stává konstruktivní hra Z napodobivé hry se stává námětová hra Objevuje prostor a jeho uspořádání Objevuje přes svoje smysly Objevuje materiály a ovlivňuje tvary (hlína, písek) Objevuje své pohybové možnosti Objevuje řeč a svoji schopnost vyjádřit se Objevuje sebe a druhé lidi
Zásady, které je vhodné respektovat (při plánování vzdělávací nabídky pro dvouleté děti) jednoduchost časová nenáročnost známé prostředí a nejbližší okolí smysluplnost a podnětnost dostatek prostoru a času pro volný pohyb a hru dítěte není důležitý výsledek, ale PROCES
Použitá literatura ŠULOVÁ L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. Dyttrichová,J.,Papoušek,K.,Paul,K.a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče.Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8. Hašková, H. Saxonberg, Mudrák, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha : Slon 2012. ISBN 978-80-7419- 114-5 KOLÁŘOVÁ, J. Klíč k jeslím. Praha : Gender Studios 2007. KUCHAŘOVÁ, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. Koťátková Soňa. Dítě v mateřské škole. Praha: Grada, 2008. Millar Sussanna Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.
Sobotková, Daniela a Jaroslava Dittrichová Hry ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada 2006. Prekopová,J. Malý tyran.Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-56-9. Langmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2004.ISBN80-7169-195-X. Piaget,J. Inhelderová,B.Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001. BĚHOUNKOVÁ, L., HAVRDOVÁ, E., SYSLOVÁ, Z. . Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte. 1. vyd. Praha : Centrum pro veřejnou politiku, 2011. 147 s. ISBN 978-80-260-0641-1. Pouthas,V.,Jouen,F. Psychologie novorozence. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-7169-960-8. Řezáč,J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. Vágnerová,M. Vývojová psychologie.Praha: Portál, 1999.
KROPÁČKOVÁ, J. , SPLAVCOVÁ, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016. MUDRÁK, J., HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG, S. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON 2013 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J. Vzdělávání a péče v raném věku. Praha: Wolters Kluwer 2014. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum 2010. Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mladších tří let 2016_09 web.pdf dostupné na http://www.msmt.cz/file/39033/