Chemie anorganická a organická Chemická reakce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemie anorganická a organická Chemická reakce
Advertisements

Ch_023_Beketovova řada kovů Ch_023_Chemické reakce_Beketovova řada kovů Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Konstrukce akumulátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_29_Galvanické články Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4.
Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9.ročníku, slouží k výkladu učiva Elektrochemie Období: září – prosinec 2011.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
9. ročník. Galvanický článek Je zdroj stejnosměrného elektrického proudu, který se uvolňuje při redoxních reakcích. Skládá se ze dvou elektrod a elektrolytu.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Elektrolyty Elektrolyty jsou roztoky nebo taveniny, které vedou elektrický proud. Vznikají obvykle rozpuštěním iontových sloučenin v polárních rozpouštědlech.
Vedení elektrického proudu v látkách
Chemická reakce a její rovnice
Galvanický článek 12. října 2013 VY_32_INOVACE_130302
EU peníze středním školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Názvosloví binárních sloučenin
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Redoxní reakce 1.
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Chemie 8. ročník KOVY, NEKOVY A POLOKOVY.
Fyzika – Elektrolýza.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
ELEKTROCHEMIE Elektrochemický potenciál Standardní vodíková elektroda
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Obecná a anorganická chemie
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Koroze.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
TECHNICKÉ VYUŽITÍ ELEKTROLÝZY.
Beketovova řada napětí kovů
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
CHEMIE - Test-obecná chemie
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Elektrolýza Princip elektrolýzy Doplň věty.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Chemie anorganická a organická Chemická reakce 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0292 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHEM-1-06 Tematický celek (sada): Chemie anorganická a organická Téma (název) materiálu: Chemická reakce Předmět: Chemie Ročník / Obor studia: 1. / všechny obory denní a dálkové formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Martin Štorek / 16.09.2012 Anotace: Výukový materiál slouží k výkladu nové látky na téma chemické reakce, předpoklady vzniku reakce, rozdělení chemických reakcí, protolytické a redoxní reakce, galvanický a olověný článek, elektrolýza, koroze Metodický pokyn: Prezentace je určena k promítání v hodině nebo samostudiu Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Chemická reakce Ca(OH) + CO2 CaCO3 + H2O Proces, při kterém dochází ke změně chemické struktury látek. Do reakce vstupují reaktanty, které zanikají a přeměňují se v produkty. Během reakce zanikají původní vazby a vznikají nové. Chemickou reakci popisujeme pomocí chemických rovnic. Chemická rovnice je zápis chemické reakce vyjádřený značkami chemických prvků a vzorci chemických sloučenin. DUM 06 reaktanty (výchozí látky)       produkty (nově vzniklé látky) Ca(OH) + CO2 CaCO3 + H2O

Chemická rovnice Zákon zachování hmoty: počet a druh atomů v reaktantech musí být stejný jako počet a druh atomů v produktech.

Klasifikace chem. reakcí 1. Dle vnější změny Syntéza – slučování 2H2 + O2  2H2O Analýza – rozklad 2H2O2 + Δ → 2H2O + O2 CaCO3 + Δ → CaO + CO2 Ca(HCO3)2  + Δ →  CaCO3 + CO2 + H2O Substituce – nahrazování Na + 2HCl  NaCl + H2 Konverze – podvojná záměna NaCl + AgNO3  AgCl + NaNO3 Hoření - prudká oxidace CH4 + 2O2  CO2 + 2H2O

Klasifikace chem. reakcí II. Dle mechanismu průběhu Redoxní (oxidačně-redukční reakce) Acidobazické (protolitické) III. Dle tepelného zabarvení exotermické - jsou to reakce, při kterých se teplo uvolňuje endotermické - jsou to reakce, při kterých se teplo spotřebovává

Protolytické reakce NaOH + HCl NaCl + H2O Protolytické (acidobazické) reakce přenos vodíkových kationtů H+ (protonů) typickou reakcí je neutralizace Neutralizace je reakce kyseliny se zásadou a vzniká sůl dané kyseliny a voda. NaOH + HCl    NaCl + H2O

Redoxní reakce 2 Cu + O2 2 CuO O0 O-II Oxidačně-redukční reakce přenos elektronů OXIDACE – odevzdávání e- (zvýšení ox. č.) REDUKCE – příjem e- (snížení ox. č.) oxidační činidlo (O2, KMnO4, H2O2) – látky, které ostatní l. oxidují a sami se redukují redukční činidlo (Fe, Zn, C, CO, SO2) - látky, které ostatní l. redukují a sami se oxidují oxidace a redukce probíhají současně 2 Cu + O2    2 CuO Cu0   CuII oxidace O0    O-II redukce

Elektrolýza Elektrolýza je děj probíhající na elektrodách při průchodu stejnosměrného elektrického proudu roztokem nebo taveninou. Elektrolýza je redoxní reakce. na katodě probíhá redukce na anodě probíhá oxidace Katoda je záporná elektroda Anoda je kladná elektroda redukce:   Zn2+ + 2 e-   Zn0 oxidace:  2 I- - 2 e-   I20

Galvanický článek Galvanické články využívají chemickou reakci, při níž se uvolňuje energie ve formě elektrického pole. V běžném životě používáme termín baterie. Nejjednodušší článek se skládá ze dvou elektrod (Zn, Cu) a elektrolytu (H2SO4). Zinek se v elektrolytu rozpouští a nabijí elektrodu záporně. Po připojení spotřebiče se poruší rovnovážný stav a elektrony putují ze Zn elektrody na Cu elektrodu – - vzniká el. proud.

ELEKTROLÝZA ČLÁNEK - BATERIE elektrický proud chemická reakce

Olověný akumulátor Olověný akumulátor se skládá z nádoby s roztokem H2SO4 Do roztoku jsou ponořeny dvě olověné elektrody, druhá je navíc pokryta vrstvou oxidu olovičitého (PbO2). Při vybíjení článku se olovo oxiduje a oxid olovičitý redukuje, vzniká síran olovnatý a voda. Při nabíjení akumulátoru probíhá děj opačný. Zda je akumulátor v automobilu vybitý zjišťujeme měřením hustoty kyseliny sírové (hustoměrem)

Pb0 + PbIVO2 + 2 H2SO4 2 PbIISO4 + 2 H2O Olověný akumulátor NABÍJENÍ VYBÍJENÍ Pb0 + PbIVO2 + 2 H2SO4    2 PbIISO4 + 2 H2O Pb0  - 2e-     Pb+II Pb+IV  + 2e-     Pb+II oxidace redukce

Koroze Všude, kde se ve vlhkém prostředí dotýkají dva různé kovy, dochází k oxidaci reaktivnějšího kovu. Povrch kovu se změní. Tomuto jevu říkáme elektrochemická koroze. Koroze je urychlována: teplotou, vlhkostí, roztoky solí a kyselin (kyselý déšť) Kovové povrchy chráníme před korozí: namazáním povrchů látkami, které odpuzují vodu (olej, vazelína) nátěry barev (např. natírání plotu) pokrytím plasty (např. ploty) pokrytí smaltem (smaltovaná vana, cedule, plech. nádobí) pokovováním méně reaktivními kovy - zinek, chrom, stříbro (např. pochromovaný kohoutek v koupelně, pozinkované okapy)

Řada reaktivity kovů Z postavení prvku v řadě kovů se dá odvodit, že: daný kov je schopen vytěsnit (vyredukovat) z roztoku všechny kovy umístěné v řadě vpravo od něj. kov může být z roztoku své soli vytěsněn kterýmkoliv kovem umístěným v řadě více vlevo

Faktory ovlivňující rychlost chem. rEAKCÍ TEPLOTA – čím větší teplota, tím rychleji reakce probíhá a naopak KONCENTRACE – čím větší koncentrace reaktantů, tím reakce proběhne rychleji a naopak VELIKOST POVRCHU – čím je větší povrch reagujících látek, tím reakce probíhá rychleji SKUPENSTVÍ – rychlost reakce se zvyšuje dle skupenství reaktantů od pevného (nejpomalejší) po plynné (nejrychlejší) KATALYZÁTOR – látka vstupující do reakce, aby snížila energetickou náročnost reakce a tím ji uspíšila (opakem je INHIBITOR)

reakce s katalyzátorem

Použité zdroje JANA BRÁNECKÁ. www.zschemie.euweb.cz [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.zschemie.euweb.cz/redox/elektrolyza.gif>. MAXX. wikipedia [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: pod licencí public domain <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galvanický_článek.svg>. AUTOR NEUVEDEN. www.chemistryhelp.net [online]. [cit. 14.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.chemistryhelp.net/files/lead-acid-battery.png>. ŘEHÁK; NOVÁK; KOLAFA. www.vscht.cz [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.vscht.cz/fch/prikladnik/zkhtml/ VĚRA VODIČKOVÁ. wikiscripta.eu [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Daniellův_článek_001.png>.fig/kata.gif>. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.