Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
PTaČ. Spolupracující organizace Zapojené školy Pojem čtenářské gramotnosti ve škole Učitelé chápou čtenářskou gramotnost především jako dovednost dekódovat.
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
Šetření čtenářské gramotnosti
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Výstupy z Úvodního semináře
Jak se stát dobrým právníkem?
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
České děti jako čtenáři v roce 2013 Kroměříž Vít Richter Národní knihovna ČR
(komentovaný přehled)
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Informační A ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST – jednota i rozdělení
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů v počátečním vzdělávání a jejich zveřejnění CZ.1.07/4.1.00/ Výsledky mezinárodního šetření.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Výzkumy PIRLS, PISA, Jak čtou české děti
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
České děti jako čtenáři v roce 2013/2014 Praha UISK Vít Richter Národní knihovna ČR
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, Katedra fyziky Rokitanského 62, Hradec Králové Tomáš Jerje.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Informační gramotnost
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Konflikt, koření života
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Analýza vzdělávání na českých SŠ
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Sekce veřejných knihoven SKIP
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
České děti a mládež jako čtenáři 2017
David Greger Tisková zpráva o přidané hodnotě víceletých gymnázií na základě zjištění longitudinálního výzkumu ClOse.
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká

??? „Vyhledávání bude tak jednoduché, že nebude potřeba děti informačně vzdělávat!“

Jak by to mohlo vypadat... http://www.youtube.com/watch?v=rLPLsowWeeU

Metodická podpora SDRUK IVU ICSS Komise IVIG NAKLIV PARTSIP Čtenářská gramotnost Knihovna – zdroj informací Informační zdroje ICSS Komise IVIG NAKLIV PARTSIP

Gramotnost čtenářská matematická přírodovědná mediální finanční funkční informační ...

Čtenářská gramotnost -PIRLS „Čtenářská gramotnost je pro výzkum PIRLS definována jako „schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů a pro zábavu.“

Čtenářská gramotnost - PISA „V rámci výzkumu čtenářské gramotnosti budou žáci provádět široké spektrum úkolů s různými druhy textu, přičemž úkolem může být jak získávání informací z textu, tak prokázání hlubšího pochopení, interpretace textu a hodnocení jeho obsahu a podoby. Použité texty nebudou zahrnovat pouze prozaické pasáže, ale i různé typy dokumentů, jako jsou seznamy, formuláře, grafy a diagramy.“

Čtenářská gramotnost PIRLS PISA …schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů, a pro zábavu. PISA …... schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti.

Gramotnost Čtení a psaní Jazyk Dovednosti Čtenářské (porozumění textu, interpretace…) Technologické (ovládá programy, instalace…) Lidské (aplikuje do života, cítí, pomůže…)

PIRLS x PISA IEA Respondenti: 9-10 letí žáci (4. třída) Část mezinárodního výzkumu, doplňuje TIMSS (M-Př) 4letá periodicita Komplexnější pohled – shromáždění relevantních faktorů působení OECD Respondenti: 15letí žáci, studenti… Čtenářská gramotnost je jedním z modulů (ČG, MG, PřG) 3letá periodicita Důraz vždy na jeden modul v kontextu uplatnění respondentů ve společnosti

Výzkumy TIMSS 1995 PIRLS 2001, 2006 PISA 2000, 2003, 2006 Jak čtou české děti

Progress in International Reading Literacy Study - PIRLS Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) 1991 – RLS Reading Literacy Study 2001 – 2005 – 2009 – 2011 Snaha zachytit trendy vývoje ČG Doplňuje mezinárodní výzkum TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) Respondenti: 9-10letí žáci (4. třída), učitelé, ředitelé škol, rodiče 35 zemí (17 OECD, 18 nečlenské) Písemné testy (80 min.) + dotazníky

Programme for International Student Assessment - PISA Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) 2000 – 2003 – 2006 – 2009 - 2012 ČG, MG, PřG Respondenti: 15ti letí žáci, studenti, ředitelé škol 1. Fáze (2000) – 32 zemí (28 OECD, 4 nečlenské) Písemné testy (120 min.) + dotazníky žákovské (20-30 min.), ředitelské (30 min.)

Aspekty LG ve výzkumech procesy porozumění (PIRLS) / postupy (PISA) Obsah Čtenářské záměry (PIRLS) / Situace (PISA) Písemné testy (procesy, postupy, obsah) Žákovské dotazníky (čtenářské chování, postoje)

Procesy porozumění (PIRLS) x Postupy (PISA) Získávaní explicitně uvedených informací 26% Vyvození přímých závěrů 28% Interpretace, integrace myšlenek a informací 32% Zkoumání a vyhodnocování obsahu, jazyka a prvků textu 15% Získávání informací 30% Vytvoření interpretace 50% Posouzení textu (obsah, forma) 20%

Obsah (PIRLS, PISA)

Čtenářské záměry (PIRLS) / Situace (PISA) Čtení pro literární zkušenost 52% Čtení pro získávání informací 48% Osobní 28% Veřejné 28% Pracovní 16% Vzdělávací 28%

PISA x PIRLS Čeští žáci si vedli nejlépe v oblasti interpretace textu Nejhůře v oblasti posuzování textu Průměrně v oblasti získávání informací Lepší výsledek na škále získávání informací a vyvozování přímých závěrů Nedostatky českých žáků v oblasti posuzování a hodnocení textu prokázaly oba výzkumy.

Škály pro prezentaci výsledků - PIRLS Celková škála Škála čtení pro literární účely Škála čtení pro informační účely Škála získávání informací a vyvozování přímých závěrů Škála interpretace, integrace a hodnocení

Výsledky pro ČR - zajímavosti ČR skončila na 12. místě v obou sledovaných oblastech jsme si vedly stejně Dívky si vedly výrazně lépe než chlapci ČR je země s 5. nejmenším rozdílem mezi výsledky nejlepších a nejhorších žáků 93% žáků v ČR navštěvuje školy, které mají vlastní školní knihovnu… ale 13% ji nikdy nenavštěvuje

Působící faktory - vnější komunikační jazyk v rodině sociální postavení rodičů zaměstnání rodičů navštěvování knihovny, knihkupectví městské x venkovské školy dostupnost SŠ, VŠ dostupnost institucí městské, obecní, školní, třídní knihovny

Působící faktory - vnitřní obliba čtení – ČR nejnižší (45%, průměr 60%) čtení ve volném čase (naučná lit, časopisy x příběhy, romány)

Materiály pro výuku ČR Mezinárodní průměr v 90% učebnice 85% v 85% pracovní sešity ve 4% dětské knihy – hlavní materiál 90 % dětské knihy - doplňkový materiál 62 % dostává týdně domácí úkoly spojené se čtením Mezinárodní průměr 85% 49% 48% Anglie 69% 82%

Způsoby výuky čtení (ČR x průměr) učebnice materiály z jiných předmětů dětské knihy software internetové materiály pracovní listy časopisy učebnice pracovní listy dětské knihy materiály z jiných předmětů časopisy software internetové materiály

Četnost využívání typů textů (ČR x průměr) hry pohádky delší knihy návody básně literatura faktu příběhy grafy příběhy delší knihy literatura faktu pohádky básně grafy návody hry

Četnost činností s textem po jeho přečtení (ČR x průměr) povídání nad textem skupinová práce kreslení hra otázky k textu test pracovní list (N) psaní (N) otázky k textu pracovní list povídání nad textem psaní kreslení test hra skupinová práce

Čtení a psaní Nejnižší obliba čtení u žáků ze všech zemí, které se účastnily výzkumu Romány, povídky X naučná, časopisy Čtení nahlas X čtení potichu Častější čtení dle vlastního výběru Jednotné materiály bez ohledu na úroveň

Lepších výsledků dosáhli Žáci, které čtení baví Žáci, kteří čtou denně Žáci, kteří čtou delší knihy Žáci, kterým rodiče četli v předškolním věku Žáci, kteří navštěvují knihkupectví a knihovny

Jazyk Pokud se daným jazykem mluví v rodině, žáci dosahují v testech lepších výsledků Anglicky mluvící země dosáhly velmi dobrých výsledků

Dovednosti Lepší výsledky v interpretaci než v posuzování a hodnocení textů Lepší výsledky na škále vysvětlování pomocí přírodních jevů (aplikace vědomostí), méně úspěšní na škále rozpoznávání přírodních otázek a výrazně horší na škále používání vědeckých důkazů (interpretace, dokazování) Malá míra seznámení s ekologickými problémy

Co by se mohlo změnit… Jedna z nejnižších návštěvností knihoven Žáci se málo setkávají s pracovními listy Při výuce čtení se příliš nepoužívá software ani materiály z internetu

Co se změnilo v českém školství? V testech se projevily nedostatky v základním učivu Výrazné rozdíly mezi žáky ZŠ a víceletých gymnázií V matematické a přírodovědné gramotnosti jsou čeští žáci nadprůměrní, naopak podprůměrní jsou ve čtenářské gramotnosti

Kontexty, v nichž se rozvíjí čtenářská gramotnost Národní a místní kontext Domov Škola Výsledky žáků – čtenářská gramotnost a postoje

Použitá literatura Kramplová – Potužníková: Jak (se) učí číst Kolektiv autorů: Co se změnilo v českém školství Palečková a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006 Mezinárodní výzkum čtenářské gramotnosti PIRLS 2001: Koncepce hodnocení Kolektiv autorů: Učení pro život: Výsledky výzkumu OECD PISA 2003 Palečková – Tomášek: Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS Straková a kol: Vědomosti a dovednosti pro život Výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech 1995 – 2000 Vše dostupné: http://www.uiv.cz