Formy státu, demokracie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
POLITICKÉ REŽIMY – FORMY VLÁDY. Politický režim Politický režim je normativní subsystém politického systému Základem jsou politické normy  NORMY jsou:
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
OECD: Výše daní: nejnižší daně jsou v Chile
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Formy států.
TEST 7. POLITOLOGIE
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Vybrané problémy mezinárodních organizací
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Výchova k občanství Principy demokracie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Římská republika.
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Transkript prezentace:

Formy státu, demokracie Opakování na test, Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol

Thomas Hobbes Anglický filosof ze 17. století Řekl: „Člověk člověku vlkem.“ – lidem je přirozené spolu bojovat Aby spolu lidé nebojovali, potřebují silný stát

Co to je stát? Tři věci, bez kterých stát nemůže existovat: Území (hranice) Obyvatelé Vláda Stát = monopol na násilí

3 formy státu podle toho, kdo stojí v čele Republika Prezident / prezidentka Příklady: ČR, Slovensko, USA, Rusko, Německo a mnoho dalších Monarchie Král / královna Příklady: Velká Británie, Nizozemsko, Belgie, Dánsko, Norsko, Švédsko, Španělsko Teokracie náboženský vůdce / vůdkyně Příklady: Vatikán, Írán

3 formy státu podle způsobu uplatňování moci Demokracie Lid vládne skrz volené zástupce či přímo Příklady: USA, členské státy EU, Austrálie, Indie a mnoho dalších Autokracie Vládne vůdce (diktátor) a jemu věrní, stát ponechává určité svobody obyvatelům (zejména ekonomické svobody) Volby mohou probíhat, ale nejsou svobodné Příklady: Čína, Írán, částečně Rusko Totalita Vládne diktátor, stát navíc usiluje o totální kontrolu obyvatel Příklady: Severní Korea (v minulosti také nacistické Německo, komunistický Sovětský svaz a další země)

Příklad totality – Severní Korea Vlajka Strany práce Lidé přicházejí uctít „věčného prezidenta“ Kim Ir- Sena.

Charakteristické rysy totality: Kult osobnosti – Lidé musí svého vůdce uctívat. Např. v Severní Koreji lidé používají kalendář počítaný od narození „věčného prezidenta“ Kim Ir-Sena. Vláda jedné strany - V zemi vládne pouze jedna strana (např. Strana práce v Koreji) Státní ideologie – Lidé musí vyznávat jednu ideologii (=výklad světa) – na příklad komunismus, nacismus a podobně. Totální podřízení a kontrola občanů – Lidé jsou kontrolováni ve všech oblastech života, včetně ekonomické (podnikání, práce) Kontrolu provádí zejména všemocná tajná policie Lidská práva jsou velmi limitována – Např. v Severní Koreji je v pracovních táborech drženo proti své vůli mezi 80 000 a 120 000 lidmi na základě „politických zločinů“ Ekonomické problémy – totalitní vláda často vede k ekonomickým problémům země (např. Severní Korea je závislá na potravinové pomoci)

Příklad autokracie (a zároveň teokracie): Írán

Charakteristické rysy autokracie Mezistupeň mezi demokracií a totalitou Vůdce na doživotí – přestože v Íránu je republika, skutečnou moc drží nejvyšší duchovní vůdce na doživotí Vláda jedné strany – ale jiné strany mohou existovat, nedostanou se však k moci Státní ideologie – existuje, nechává však určitou volnost občanům (např. ekonomickou) Kontrola občanů jen v politické rovině, ale relativní ekonomická svoboda Trestání občanů za kritiku vlády Zastrašování opozice, zatýkání a věznění odpůrců Lidská práva limitována – omezená svoboda slova, shromažďování atd. Ekonomické problémy – izolace, ale ne tak velká jako u totality

Demokracie Demokracie = forma vlády Princip demokracie: Občané se podílejí – přímo nebo nepřímo skrze volené zástupce – na navrhování a přijímání zákonů, kterými se řídí jejich společnost. Pojem pochází z řeckého demokratía, „vláda lidu“, složeno z demos svobodný občan země a kratos vládnout.

Základní principy demokracie Dodržování lidských práv Včetně politických práv – zejm. práva volit a být volen Včetně svobody projevu (svobodná média) Rovnost před zákonem Rozdělení státní moci Moc výkonná (prezident, vláda) Moc zákonodárná (parlament) Moc soudní (soudy)

Rozdělení moci v ČR

Demokracie 1) Přímá 2) Nepřímá Občané rozhodují přímo (prostřednictvím referenda) 2) Nepřímá Občané rozhodují nepřímo (prostřednictvím volených zástupců) Volení zástupci v ČR: Poslanci Senátoři Zastupitelé (v obci, na kraji) Prezident Poslanci Evropského parlamentu

Ústava Hlavní zákon ČR Určuje pravidla fungování politiky v ČR Vymezuje pravomoci prezidenta, parlamentu, vlády a dalších základních institucí Ústava ČR vstoupila v platnost 1. 1. 1993 (vznik samostatné ČR) Součástí je Listina základních práv a svobod

Korupce Korupce = zneužití svěřených pravomocí za účelem získání nezaslouženého osobního (soukromého) prospěchu Korupce je založena na úplatcích (ať už ve formě peněz, majetku nebo jiných výhod). Korupce se dopouští dvě strany: 1) Ten, kdo uplácí 2) Ten, kdo úplatek přijímá a poskytuje za něj nespravedlivou výhodu

Příklady korupce David Rath Korupce ve fotbale Byl odsouzen na 8,5 roku odnětí svobody za převzetí úplatku v celkové výši 16 milionů Kč za ovlivňování zakázek Středočeského kraje Byl zadržen s krabicí od vína, ve které si odnášel 7 milionů Kč, usvědčily ho také odposlechy Korupce ve fotbale Rozhodčí ovlivňovali zápasy a nechávali si za to platit „talíře a litry“ (peníze) Mafie následně vydělávala na sázkách na ovlivněné zápasy