Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu sociálních služeb města Brna Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Joštova 10, 602 00 Brno Zadavatel: Statutární město Brno se sídlem v Brně, Dominikánské nám. 196/1, 602 00 Brno, prosinec 2016
Nabídka analýzy potřebnosti sociálních služeb Struktura dílčí zprávy: Charakteristika cílových skupin, identifikace deprivace sociálních potřeb a zdrojů sociálních problémů. Analýza cílů, základních činností a kapacit pro poskytování intervencí sociálních služeb podle cílových skupin Analýza reálné potřebnosti a poptávky po sociálních službách Analýza poptávky a spokojenosti se stávajícími službami podle cílových skupin Shrnutí a doporučení k dalšímu rozvoji sociálních služeb celkově a podle cílových skupin
Výzkumné otázky (1) O poptávkách po sociálních službách, (2) O spokojenosti cílové skupiny OSV s nabízenými sociálními službami (3) O významnosti různých stránek poskytovaných služeb pro lepší uspokojení potřeb klientů
Výběr cílových skupin, Metoda dotazování Tabulka P1.0 Cílová skupina Abs. četnost Rel. četnost Senioři 61 22,26 Děti, mládež a rodina 57 20,80 Osoby se zdravotním postižením 86 31,39 Osoby s duševním onemocněním 20 7,30 Další osoby ohrožené sociálním vyloučením 34 12,41 Neuvedeno 16 5,84 Celkem 274 100 Pramen: výzkum APSS, 2016
Sociodemografická charakteristika OSV Pohlaví Abs. četnost Rel. četnost Muž 25 73,53 Žena 9 26,47 Celkem 34 100 Věk Abs. četnost Rel. četnost 11 - 20 3 8,82 21 - 30 9 26,47 31 - 40 6 17,65 41 - 50 51 - 60 61 - 70 1 2,94 Celkem 34 100 Pramen: výzkum APSS, 2016
Sociodemografická charakteristika OSV II Ano Ne Samostatný/á podnikatel/ka 34 Zaměstnán na plný úvazek 5 29 Zaměstnán na částečný úvazek 4 30 Jsem nezaměstnaný/á 22 12 Jsem ve starobním důchodu 1 33 Jsem v invalidním důchodu Jsem na rodičovské dovolené Dítě / žák (0-15 let) Student (16-26 let) 2 32 Ostatní závislé osoby (sociální dávky, příspěvky) 18 16 Osoby s vlastním zdrojem obživy (renta, stipendium, výnosy z majetku nebo z úspor)
Sociodemografická charakteristika OSV III Tabulka P6.6 Bytová situace OSV Abs. četnost Rel. četnost Byt/dům v pronájmu 3 8,82 V pobytových službách 15 44,12 Bez stálého domova 16 47,6 Celkem 34 100 Pramen: výzkum APSS, 2016
Využívané služby v roce 2016 Tabulka P6.11 Četnosti využití sociálních služeb Ano Ne Žádal/a jsem sociálního poradce o radu nebo informace. 24 10 Přespávání a základní hygiena v noclehárně 22 12 Navštívil/a jsem centra denní péče, centra denních služeb, denní stacionáře... 18 16 Azylové domy Krizová pomoc (i telefonická) 15 19 Využíval/a jsem služeb terénní sociální práce. 9 25 Kontaktní centrum každodenní péče Navštívil jsem tzv. nízkoprahové zařízení. 7 27 Bydlím v chráněném bydlení. 5 29 Pracoval/a jsem v sociálně terapeutické dílně. 4 30 Sociálně aktivizační služby Docházka do intervenčního centra Roznáška jídla nebo jiná pomoc pečovatelské služby 1 33 Osobní asistence nejméně na část dne Tlumočnické, překladatelské a průvodcovské činnosti. 34 Raná péče pro děti se zdravotním postižením a jejich rodiče Služby následné péče Odlehčovací služby pomáhající neformálním pečovatelům. Domovy pro seniory / domovy se zvláštním režimem
Orientace na využití péče rodiny versus kolektivní solidarity
Spokojenost s intenzitou a rozsahem služeb
Význam potřeby zlepšit poskytování služeb
Spokojenost s aktivačními výsledky služeb
Důležitost zlepšit aktivační výsledky
Spokojenost se vztahem klient – sociální pracovník
Důležitost zlepšit vztah klient – sociální pracovník
Spokojenost s informovaností o sociálních službách
Důležitost potřeby zlepšit informovanost o sociálních službách
Doporučení: Zajištění strategie sociální pomoci by mělo vycházet s poskytování služeb sociálního bydlení v těsné vazbě na umístění klientů do programů pracovního začlenění. Součástí péče by měla být dlouhodobá asistence a začlenění do podpůrných a důvěryhodných sociálních vazeb. Je potřebné zvýšit dostupnost informací o umístění služeb a o možnosti poradit s koordinací služeb Klienti OSV byly nejméně spokojeni s transparentností jednání sociálních pracovníků a vyjadřovaly poskytovatelům služeb relativně nejmenší důvěru ze všech cílových skupin. Za důležitou potřebu považují v budoucnu zlepšit svoje vztahy se sociálními pracovníky. Reprezentanti OSV jsou nejméně spokojení s výsledky svého začleňování do společnosti. Viditelně při dotazování formulovali nejvýrazněji ze všech skupin potřebu zlepšit výsledky služeb v oblasti začleňování do společnosti.