Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_78 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Publicistický styl Mgr. Michal oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Název prezentace (DUMu)
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Plánování ve školní tělesné výchově
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-012
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Funkční styl řečnický.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Kód: ICT 4/17 Název: Publicistický styl Autor: Mgr. Jana Brátová Staňková Datum ověření: 16.9.2013 Ročník: V3 Stručná anotace: Prezentace slouží jako doplněk výkladu se zaměřením na publicistický styl. Obsahuje základní pojmy: obecná charakteristika stylu, formy, vlastnosti a slohové postupy, kompozice stylu, typické jazykové prostředky a základní útvary atd. Prezentace navíc obsahuje doplňující úkoly.

Publicistický styl

Obecná charakteristika stylu Styl sdělovacích prostředků, jejichž cílem je informovat adresáta o aktuálních událostech a dění ve společnosti u nás a ve světě Vzhledem k neustále se měnící společenské situaci představuje styl dynamický, tj. rychle reagující na aktuální dění Funkce stylu: sdělovací, získavací, přesvědčovací, ovlivňovací Výrazná schopnost ovlivňovat adresáta v jeho postojích a názorech

Formy publicistického stylu Mluvená publicistika televize, rozhlas přímý televizní přenos je považován za nejdokonalejší formu záznamu a zprostředkování informací, mnohem dynamičtější než psaná publistika Psaná publicistika Periodika: tj. noviny, časopisy, internetové psané zpravodajství , teletext atd.

Úkoly 1. Zamyslete se nad konkrétními příklady mluvené a psané publicistiky, se kterými máte osobní zkušenost? 2. Které zdroje publicistického stylu považujete za skutečně objektivní a proč? 3. Jaké prostředky používá publicistika pro ovlivnění adresáta ať už v kladném, či záporném slova smyslu?

Kompozice publicistického stylu u novin a časopisů často podobné strukturní prvky (tzv. horizontální členění textu): např. záhlaví ( název periodika); datum, den, číslo, ročník, cena;rubriky(ze světa, z domova atd.), titulky, mezititulky, komentáře, grafy, tabulky, schémata, inzerce, reklamy atd. + tiráž = technické a vydavatelské údaje umístěné na poslední stranu informace v článku jsou často uspořádány podle systému „obrácené pyramidy“ - tj. na začátku článku je řečeno to nejpodstatnější, ostatní sdělení mají víceméně doplňující charakter

?V následujícím novinovém článku se pokuste odhalit systém obrácené pyramidy?

Vlastnosti a slohové postupy jazykových projevů Vlastnosti: připravenost, promyšlenost, výstižnost, oficiálnost, reprezentativnost, objektivita, přesvědčivost, jednoznačnost, aktuálnost, rychlost ? Které z uvedených vlastností jsou pro publicistický styl nejtypičtější ? Slohové postupy: informační, úvahový, výkladový ? Který z uvedených postupů v publicistickém stylu převažuje?

Jazykové prostředky publicistického stylu kvůli objektivitě často sdělování ve 3.os.č.j., ale jsou útvary, kde se používá i jiná osoba (např. fejeton) převažuje spisovný český jazyk automatizované výrazy : často spjaté s oblastí ekonomie, politikou, hospodářstvím – př. kladný ohlas, úspěšné jednání, podnikatelské aktivity, v rámci, v duchu , v souvislosti s atd., frazémy: hrát důležitou roli, připsat k dobru, korunovat úspěchem atd. aktualizované výrazy (často v nadpisech): nová neobvyklá spojení, záměrně použity v nové situaci jako prostředek ozvláštnění (mají šokovat, zaujmout atd.) - hrát prim, být na koni, vekslák

? Na internetových zdrojích se pokuste najít další příklady aktualizovaných a automatizovaných výrazů?

Útvary publicistického stylu Základní rozdělení: zpravodajské analytické beletristické

Příklady zpravodajských útvarů zpráva – stručně a jasně přináší v základních údajích informace o událosteci, která již proběhla oznámení – informuje o události, která teprve proběhne výzva – oznámení vyzývající k rychlé akci či jednání (např.mobilizace) článek - obsahující jasné, věcné, logické a srozumitelné vyjádření myšlenky nebo popis události. hledá souvislosti, příčiny, následky a analyzuje, třídí a zobecňuje. Interwiew – rozhovor

Příklady analytických útvarů úvodník – zpravidla v úvodu časopisu a shrnuje se v něm aktuální téma editorial – útvar podobný úvodníku, ale jeho autorem je šéfredaktor časopisu, obvykle se zamýšlí nad jednotlivými tématy periodika, zapojuje je do obecně společenských událostí komentář – kromě informací přináší i osobní názor autora recenze – odborné a objektivní zhodnocení uměleckého díla (původně útvarem odborného stylu) diskuze,debata,polemika,projev,proslov

Příklady beletristických útvarů črta – stojí na pomezí mezi analytickým a beletristickým žánrem – přináší přesná fakta, ale zároveň obsahuje beletristické prvky Causerie (kózrí) - vtipná novinářská úvaha o nějakém problému, lehčí tón, duchaplnost, zábavnost – psal K. Čapek, K. Poláček fejeton - jedná se o drobná zábavná témata všednodenního života v novém světle, vesměs zpracováno zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně (Jan Neruda, Josef Svatopluk Machar, Michal Viewegh, Ludvík Vaculík, Ondřej Neff aj.)

Skupinový úkol: Vytvořte si libovolně početné skupiny, v nichž si ”zahrajete” na redaktory časopisu. Vaším úkolem je vytvořit jedno číslo školního časopisu – vymyslet název, jednotlivé rubriky, naplnit rubriky zprávami o dění na Vaší škole, případně rozhovory, reklamami, inzeráty atd. :) Součástí úkolu je i grafická úprava časopisu

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk: přehledně vypracovaná témata. 1. vyd. Praha: Fragment, 2007, 64 s. Maturita (Fragment). ISBN 978-80- 253-0480-8. MARTINKOVÁ, Věra. Připravujeme se k maturitě z českého jazyka: přehledně vypracovaná témata. 1. vyd. Praha: Tripolia, 2004, 318 s. Edice českého jazyka a literatury (Tripolia). ISBN 80-864-4829-0. Mladá fronta dnes. Praha: MAFRA, a.s, 2011, roč. 2011, č. 8