Pepíčka zkouší trenér zvířat (str. 224) Tato prezentace je odpovědí na úplně poslední úkol v knize Trénink je v hlavě… – úkolem bylo zapsat do grafické podoby předpokládaný průběh stresu u žáka Pepíčka, pokud by ho nezkoušel učitel, ale trenér zvířat. V této prezentaci jsem nechal jen text dialogu mezi žákem a zkoušejícím a grafy. Tabulková část je uvedená v knize. Pepíček správně 1,2
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 1: U: „Nováku, uděláme si zkoušení jen na jedničku a malé bezvýznamné plusy. Pokud nebudeš umět, tak tě známkovat nebudu a zkusíš to příště.“ (Pepíček se dostává do pozitivního modu a tím pádem má START u tabule na nižší úrovni stresu.) P: Stojí před tabulí a podívá se na učitele. (Malé DB pro START.) U: „Kde žije zajíc polní?“ (Podnět k osvojenému LE.) P: „Zajíc polní žije na poli.“ (Splnil LE, které je zároveň středním DB pro zbytek zkoušení) U: „Dobře“ (bridge) … „Píšu si malé plus.“ (sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? Základní délka (ZD) 1 1 Pepíček správně 1,2 1 1 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č.2: P: Podívá se na učitele. (Malé DB pro START) U: „Jaká jiná krajina je podobná poli?“ (LE, umí) P: „Louky, nížiny“ (splnil LE) U: „Dobře“ (bridge) … a píše si plus (sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? 2 2 Základní délka (ZD) 2 Pepíček správně 1,2 2 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 3: P: Dívá se na učitele. (START, malé DB) U: „Jak se na těch rozlehlých rovinách bez lesa brání před nepřáteli?“ (zkusil podnět k LE, co umí…) P: „Ostrými zuby?“ (nesplnil, LE) U: Mlčí po dobu 3 vteřin. (LRS) P: „Zajíc polní žije na polích.“ (střední DB, které už ale zároveň zahajuje další dialog) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? 3 Základní délka (ZD) 3 3 3 Pepíček správně 3 - LRS Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 4: P: „Zajíc polní žije na polích.“ (střední DB, použité v rámci LRS předchozího dialogu) U: „Kolik je dvě a dvě?“ (Učitel dal po LRS jistý vyzkoušený úkol, který Pepíček zvládá.) P: „Čtyři.“ (splnil LE) U: „Dobře! (bridge) … „Píšu znovu plus.“ (sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? Základní délka (ZD) 4 4 4 Pepíček správně 4-6 – behavior momentum 4 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 5: P: Kouká na učitele. (malé DB na START) U: „Kolik má zajíc uší?“ (jednoduché LE, použito jako cvik k naladění, behavior momentum) P: „Dvě.“ (splnil LE) U: „Dobře.“ (bridge, píše si plus – sekundární reinfrocer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? Základní délka (ZD) 5 5 Pepíček správně 4-6 – behavior momentum 5 5 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 6: P: Kouká na učitele. (malé DB) U: „Kolik má zadních nohou a kolik předních?“ (jednoduché LE, použito jako cvik k naladění) P: „Dvě a dvě.“ (splnil LE) U: „Dobře.“ (bridge, píše si plus – sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? Základní délka (ZD) Pepíček správně 4-6 – behavior momentum 6 6 6 6 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 7: P: Kouká na učitele. (malé DB na START) U: „Které z těch nohou jsou delší?“ (Jednoduché LE jako menší krok v shapingu na cestě k odpovědi o rychlém běhu. Na té byl totiž minule Pepíček neúspěšný, a tím pádem opravný pokus musí být snadnější.) P: „Zadní.“ (splnil, LE) U: „Dobře.“ (bridge, píše si plus – sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? Základní délka (ZD) 7 7 Pepíček správně 7, 8, 9 7 7 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 8: P: Chvíli kouká na učitele, a když neslyší otázku, říká: „Zajíc polní žije na poli.“ (střední DB pro START. To sice Pepíčkovu hladinu stresu ve skutečnosti zvýšilo, ale to trenér – učitel nemohl tušit. Střední DB pro START zařadil spíše pro jistotu, pro jakési pojištění Pepíčka v dolní části grafu) U: „Proč má zajíc zadní nohy delší?“ (LE, umí) P: „Aby rychle utíkal.“ (splnil, LE) U: „Dobře.“ (bridge, píše si plus – sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? 8 8 Základní délka (ZD) 8 8 Pepíček správně 7, 8, 9 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby Dialog č. 9: P: Kouká na učitele. (malé DB na START) U: „Před kým utíká?“ (umí, LE) P: „Před nepřáteli.“ (splnil, LE) U: „Dobře.“ (bridge, píše si plus – sekundární reinforcer) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? 9 9 Základní délka (ZD) 9 9 Pepíček správně 7, 8, 9 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony
PROČ? Výkon Stresové hormony Možnost volby Bez možnosti volby 10 10 Dialog č. 10: P: Po chvíli čekání říká: „Zajíc polní žije na poli.“ (střední DB, trenér-učitel ho opět udělal pro jistotu, tentokrát jím Pepíčkův stres na STARTu snížil) U: „A kde ještě a jak tam tedy uniká před nepřáteli?“ (Umí, ale je to HE, napíšeme alespoň 1/4. Proto mu před tím nechal učitel čas na uklidnění a pro jistotu i střední DB.) P: „Žije i v jiných rovinatých krajinách, kde před nepřáteli uniká rychlým během. Proto má dlouhé zadní nohy.“ U: „Výborně Nováku, máš u mě polovinu jedničky, ani to nebolelo!“ (bridge, poměrně velká odměna – jackpot za výjimečný výkon). „Teď se běž na chvilku proběhnout na chodbu a až budeš mít pocit, že zvládneme zbytek, postav se zase před tabuli. Pak to spolu doděláme.“ (Učitel proložil Pepíčkovi trénink hrou, aby odplavil případné nahromaděné stresové hormony a aby vyšel ze stereotypu zkoušení.) AUTONOMNÍ FÁZE EUSTRESU FÁZE OPTIMÁLNÍHO UČENÍ V EUSTRESU DISTRES BEZ REAKCE Výkon ½ ZD ¾ ZD ¼ ZD Fight, flight, freeze PROČ? 10 10 Základní délka (ZD) 10 Pepíček správně 10 10 Možnost volby Bez možnosti volby Stresové hormony