Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zajíc žije…na poli (str. 187 a 221)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zajíc žije…na poli (str. 187 a 221)"— Transkript prezentace:

1 Zajíc žije…na poli (str. 187 a 221)
Tato prezentace převádí do tréninkového zápisu smyšlenou epizodku ze školní třídy - zkoušení nervózního žáka Pepíčka z látky „Co víš o zajíci polním.“ V knize na straně 187 je uveden text a na straně 221 pak i rozbor dialogu a tabulka, ale graf by už knihu příliš protáhnul. V této prezentaci proto uvádíme text, tabulku i graf pohromadě. Když si zápis pozorně prohlédnete, může to být pro nás nápovědou, co z pohledu trenéra zvířat prožívá před tabulí nervózní dítě s malým sebevědomím.

2 Dialog č.1 START - Pepíček byl nečekaně vyvolán a jde k tabuli (nedostal čas dát START, a jak už jsme si řekli, k tabuli jde určitě nervózní…, takže stresový trojúhelník začneme kreslit cca od poloviny základní délky) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 1

3 Dialog č.1 START - Pepíček byl nečekaně vyvolán a jde k tabuli (nedostal čas dát START, a jak už jsme si řekli, k tabuli jde určitě nervózní…, takže stresový trojúhelník začneme kreslit cca od poloviny základní délky) PODNĚT: „Tak, Nováku, co víš o zajíci polním?!“ (První podnět byl ke snadnému chování, LE.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 1 x

4 Dialog č.1 START - Pepíček byl nečekaně vyvolán a jde k tabuli (nedostal čas dát START, a jak už jsme si řekli, k tabuli jde určitě nervózní…, takže stresový trojúhelník začneme kreslit cca od poloviny základní délky) PODNĚT: „Tak, Nováku, co víš o zajíci polním?!“ (První podnět byl ke snadnému chování, LE.) CHOVÁNÍ: „Eééééé, zajíc polní… žijé… na poli.“ (Pepíček, byť se zaváháním, úspěšně splnil.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 1 x

5 Dialog č.1 START - Pepíček byl nečekaně vyvolán a jde k tabuli (nedostal čas dát START, a jak už jsme si řekli, k tabuli jde určitě nervózní…, takže stresový trojúhelník začneme kreslit cca od poloviny základní délky) PODNĚT: „Tak, Nováku, co víš o zajíci polním?!“ (První podnět byl ke snadnému chování, LE.) CHOVÁNÍ: „Eééééé, zajíc polní… žijé… na poli.“ (Pepíček, byť se zaváháním, úspěšně splnil.) STOP:„No, to je celkem jasné… Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 1 x X

6 Dialog č.1 START - Pepíček byl nečekaně vyvolán a jde k tabuli (nedostal čas dát START, a jak už jsme si řekli, k tabuli jde určitě nervózní…, takže stresový trojúhelník začneme kreslit cca od poloviny základní délky) PODNĚT: „Tak, Nováku, co víš o zajíci polním?!“ (První podnět byl ke snadnému chování, LE.) CHOVÁNÍ: „Eééééé, zajíc polní… žijé… na poli.“ (Pepíček, byť se zaváháním, úspěšně splnil.) STOP:„No, to je celkem jasné… BEZPEČNÉ MÍSTO: Máš malé bezvýznamné plus za logickou úvahu.“ (Pepíček uslyšel bridge a dostal i sekundární reinforcer – malé bezvýznamné plus. Řekněme, že alespoň tím se trochu uklidní) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 1 x X

7 Dialog č.2 START: (Pepíček si opět neřekl o START, takže se nestihnul zcela uklidnit – což se přenáší na jeho vynucenou startovní pozici „stresovém kopečku“ podobně, jako u příkladu se stříháním psích drápků v kapitole „Být pánem svého stresu“. ) PODNĚT: „A teď pokračuj. Kde ještě žije a jak v tomto prostředí uniká před nepřáteli?“(Větší úkol. Něco, co Pepíček sice umí, ale HE.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 2 x

8 Dialog č.2 START: (Pepíček si opět neřekl o START, takže se nestihnul zcela uklidnit – což se přenáší na jeho vynucenou startovní pozici „stresovém kopečku“ podobně, jako u příkladu se stříháním psích drápků v kapitole „Být pánem svého stresu“. ) PODNĚT: „A teď pokračuj. Kde ještě žije a jak v tomto prostředí uniká před nepřáteli?“(Větší úkol. Něco, co Pepíček sice umí, ale HE.) CHOVÁNÍ: „Eéééé… ještě žije v lese…“ (nesplnil, udělal chybně LE.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 2 x

9 Dialog č.2 START: (Pepíček si opět neřekl o START, takže se nestihnul zcela uklidnit – což se přenáší na jeho vynucenou startovní pozici „stresovém kopečku“ podobně, jako u příkladu se stříháním psích drápků v kapitole „Být pánem svého stresu“. ) PODNĚT: „A teď pokračuj. Kde ještě žije a jak v tomto prostředí uniká před nepřáteli?“(Větší úkol. Něco, co Pepíček sice umí, ale HE.) CHOVÁNÍ: „Eéééé… ještě žije v lese…“ (nesplnil, udělal chybně LE.) STOP: „No to zrovna ne, máš malé bezvýznamné minus. Zkus to znovu. (Žádný bridge ani jiná forma STOP, naopak pozitivní trest, na což v tabulce pro pozitivní trénink postrádáme místo… tak přidejme 1/10 směrem k FFF.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 2 x

10 Dialog č.2 START: (Pepíček si opět neřekl o START, takže se nestihnul zcela uklidnit – což se přenáší na jeho vynucenou startovní pozici „stresovém kopečku“ podobně, jako u příkladu se stříháním psích drápků v kapitole „Být pánem svého stresu“. ) PODNĚT: „A teď pokračuj. Kde ještě žije a jak v tomto prostředí uniká před nepřáteli?“(Větší úkol. Něco, co Pepíček sice umí, ale HE.) CHOVÁNÍ: „Eéééé… ještě žije v lese…“ (nesplnil, udělal chybně LE.) STOP: „No to zrovna ne, máš malé bezvýznamné minus. Zkus to znovu. (Žádný bridge ani jiná forma STOP, naopak pozitivní trest, na což v tabulce pro pozitivní trénink postrádáme místo… tak přidejme 1/10 směrem k FFF.) BEZPEČNÉ MÍSTO: : „Zajíc žije na poli.“ (Pepíček zkouší jít do velkého DB.) Učitel: „To už jsme slyšeli, to už neberu!“ (ale nemůže, takže ho do tabulky ani nezapíšeme. Kvůli tomu, že nemůže ustoupit na střední DB, Pepíček pravděpodobně nestihl vůbec relaxovat a další trojúhelník se v grafu začne kreslit tam, kde předchozí šipka skončila.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 2 x

11 Dialog č.3 U: „Řekni jakou má barvu, jak dlouhé má uši, jestli hrabe nory a proč…“ (Pepíček opět bez času na START dostal úkol, který by sice měl ovládat, ale je to HE.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 3 X

12 Dialog č.3 U: „Řekni jakou má barvu, jak dlouhé má uši, jestli hrabe nory a proč…“ (Pepíček opět bez času na START dostal úkol, který by sice měl ovládat, ale je to HE.) P: Pepíček kouká do země, rýpe špičkou bačkory o zem a mlčí. Horáček v první řadě má dojem, že se Pepíčkovi začíná z hlavy kouřit. (Pepíček došel při usilovném přemýšlení až na hranici FFF, a proto nenabízí žádné chování, ale jde do únikové strategie, která u něho funguje stejně jako psí začichávání uprostřed práce nebo nekonečné drbání za krkem… takže by nám určitě stihnul na grafu trochu klesnout, pokud by dostal dost času. Bohužel ho ale nedostal a tím pádem stihnul relaxovat jen maličko.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 3 X

13 Dialog č.3 U: „Řekni jakou má barvu, jak dlouhé má uši, jestli hrabe nory a proč…“ (Pepíček opět bez času na START dostal úkol, který by sice měl ovládat, ale je to HE.) P: Pepíček kouká do země, rýpe špičkou bačkory o zem a mlčí. Horáček v první řadě má dojem, že se Pepíčkovi začíná z hlavy kouřit. (Pepíček došel při usilovném přemýšlení až na hranici FFF, a proto nenabízí žádné chování, ale jde do únikové strategie, která u něho funguje stejně jako psí začichávání uprostřed práce nebo nekonečné drbání za krkem… takže by nám určitě stihnul na grafu trochu klesnout, pokud by dostal dost času. Bohužel ho ale nedostal a tím pádem stihnul relaxovat jen maličko.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE udělal HE primární reinf. sekundární reinf. 3 X x

14 Dialog č.4 U: „Nováku, nekoukej do země a vzmuž se, ať tu nejsme do večera! Jak zajíc na poli uniká před nepřáteli?“ (Pepíček opět nedostal čas na START, takže na pomyslný „stresový kopeček“ jde v grafu šipka, stejně jako u předchozích případů, kolmo, nikoliv vodorovně. Tím se Pepíček vrací na horní hranici eustresové části grafu, těsně pod FFF, které se pokusil svou předchozí únikovou strategií vyhnout. Dostal sice jednoduchý úkol, ale i ten je v tuhle chvíli nad úrovní FFF. Pepíček není schopen už nic vymyslet.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE primární reinf. sekundární reinf. 4 x

15 Dialog č.4 U: „Nováku, nekoukej do země a vzmuž se, ať tu nejsme do večera! Jak zajíc na poli uniká před nepřáteli?“ (Pepíček opět nedostal čas na START, takže na pomyslný „stresový kopeček“ jde v grafu šipka, stejně jako u předchozích případů, kolmo, nikoliv vodorovně. Tím se Pepíček vrací na horní hranici eustresové části grafu, těsně pod FFF, které se pokusil svou předchozí únikovou strategií vyhnout. Dostal sice jednoduchý úkol, ale i ten je v tuhle chvíli nad úrovní FFF. Pepíček není schopen už nic vymyslet.) P: „Do lesa? Zajíc totiž žije v lese…“ (a tak Pepíček v tomto stavu dělá automaticky něco, nad čím nemusí přemýšlet. Udělal odpověď LE…, ale je to špatně.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE primární reinf. sekundární reinf. 4 x

16 Dialog č.4 U: „Nováku, nekoukej do země a vzmuž se, ať tu nejsme do večera! Jak zajíc na poli uniká před nepřáteli?“ (Pepíček opět nedostal čas na START, takže na pomyslný „stresový kopeček“ jde v grafu šipka, stejně jako u předchozích případů, kolmo, nikoliv vodorovně. Tím se Pepíček vrací na horní hranici eustresové části grafu, těsně pod FFF, které se pokusil svou předchozí únikovou strategií vyhnout. Dostal sice jednoduchý úkol, ale i ten je v tuhle chvíli nad úrovní FFF. Pepíček není schopen už nic vymyslet.) P: „Do lesa? Zajíc totiž žije v lese…“ (a tak Pepíček v tomto stavu dělá automaticky něco, nad čím nemusí přemýšlet. Udělal odpověď LE…, ale je to špatně.) U: „Ne a ne a nežije, zajíc polní žije na poli a v jiných rovinatých krajinách. Tak vidíš, řekl jsem to za tebe.“ (Žádný bridge, žádná odměna.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE primární reinf. sekundární reinf. 4 x

17 Dialog č.5 U: „Rychle pověz, jak uniká před nepřáteli, jaké má smysly, kam rodí mláďata a jak ta mláďata vypadají, nebo tě okamžitě posadím s pětkou!“ (Obtížná otázka, kterou by Pepíček měl sice umět, ale je to HE.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE primární reinf. sekundární reinf. 5 x

18 Dialog č.5 U: „Rychle pověz, jak uniká před nepřáteli, jaké má smysly, kam rodí mláďata a jak ta mláďata vypadají, nebo tě okamžitě posadím s pětkou!“ (Obtížná otázka, kterou by Pepíček měl sice umět, ale je to HE.) P: „Zajíc polní žije“… a Pepíček právě zamrzl. Už nedokáže říci ani slovo, dívá se do země, těžce dýchá a kroutí špičkou bačkory o zem. (Pepíček se ještě automaticky pokusil, ale tím se definitivně dostal nad daleko za FFF. A z těchto tří FFF u něj došlo na poslední, freeze, tedy zamrznutí. S největší pravděpodobností už přechází do distresu.) Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE primární reinf. sekundární reinf. 5 x

19 Dialog č.4 U: „Rychle pověz, jak uniká před nepřáteli, jaké má smysly, kam rodí mláďata a jak ta mláďata vypadají, nebo tě okamžitě posadím s pětkou!“ (Obtížná otázka, kterou by Pepíček měl sice umět, ale je to HE.) P: „Zajíc polní žije“… a Pepíček právě zamrzl. Už nedokáže říci ani slovo, dívá se do země, těžce dýchá a kroutí špičkou bačkory o zem. (Pepíček se ještě automaticky pokusil, ale tím se definitivně dostal nad daleko za FFF. A z těchto tří FFF u něj došlo na poslední, freeze, tedy zamrznutí. S největší pravděpodobností už přechází do distresu.) U: „Nováku, Nováku, dal jsem ti šanci na lepší známku, ale ani při nejlepší pedagogické vůli to z tebe nedokážu dostat. Máš pětku! Už zase! Sedni si a nepočítej, že bych ti ještě zkoušel pomoci k opravě!“ (Pepíček si ze zkoušení rozhodně neukládá nic o zajíci polním. Není dokonce vyloučeno, že s přihlédnutím k posměchu spolužáků a nespokojenosti rodičů se mu dalšími a dalšími opakováními vytvoří podmíněný reflex, na jehož základě mu příště naskočí před tabulí spousta nepříjemných distresových pocitů. Jestli bude příště zkoušen stejně, bude výsledek nejspíš ještě žalostnější . Dialog č. START Podnět Chování STOP BEZPEČNÉ MÍSTO Malé DB Střední DB Umí chování Neumí chování Splnil Nesplnil Udělil si sám Bridge LRS Odměna Velké DB Úniková strategie LE HE udělal LE primární reinf. sekundární reinf. 5 x


Stáhnout ppt "Zajíc žije…na poli (str. 187 a 221)"

Podobné prezentace


Reklamy Google