Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1102Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek a DPFO Téma: Daňové kuriozity Jméno.
Advertisements

Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Energetická hodnota potravin (EH)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Digitální učební materiál
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
MATEMATIKA Funkce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Kvadratické nerovnice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Digitální učební materiál
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Jupiter Sluneční soustava Název školy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 2. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Ing. Jindřiška Baronová Tematický celek Ekonomika - Daně Ročník ČK3B – III. ročník, učební obor Datum tvorby Prosinec 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Tento digitální učební materiál je zpracován k výuce ekonomiky ve 3. ročníku (tematický okruh daně a daňová soustava) pro učební obory 65-51-H/01 Kuchař-číšník, 65-51-H/01 Číšník, 65-51-H/01 Kuchař. Materiál je určen pro uvedení do tematického celku soustava daní a jeho zpestření. Stručně jsou charakterizovány kuriózní daně, které kdy v ekonomikách různých států vznikaly, ale neměly většinou dlouhého trvání. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

Stát potřebuje peníze!!! Jako nejčastější způsoby zdanění se vyvinuly daně z příjmů, spotřeby a majetku. Snaha lidí vyhnout se placení a neustálé zvyšování požadavků státní pokladny nutily krále, diktátory i demokratické vlády často vymýšlet úplně absurdní daně.

Daň z moči Daň zavedl římský císař Vespasianus, který vládl v antickém Římě v letech 69 až 79 n. l. Byla vybírána od koželuhů za využívání moči z veřejných záchodků. Metropole si nevěděla rady, co s „tekutým odpadem“, který vylučoval milion jejích obyvatel.  Město si poměrně zakládalo na čistotě a fungovalo v něm velké množství veřejných toalet – ne všechny ale byly napojeny na kanalizaci. V mnoha těchto zařízeních se moč shromažďovala ve spodních nádržích, takže vždy po několika dnech nastal problém, co s ní. Císař přišel s myšlenkou, že město najme uklízeče, kteří budou moč vybírat a dodávat ji provozům, které ji potřebují (například koželuhům). A právě těmto odběratelům napařil Vespasianus zmíněnou „daň z moči“.

Daň ze soli (nepříliš kuriózní) Římský konzul Livius – použil solné daně na pokrytí nákladné druhé punské války s bohatým Kartágem. V daleké Číně platili daň z obchodu se solí už před třemi tisíci lety. Nejznámější daní se nakonec stala francouzská solná daň gabelle, jejíž výše vždy závisela na rozmarech pařížského dvora, a byla jednou z rozbušek Velké francouzské revoluce.

Daň za zbabělost (nebo nezávislost?) Přesný název závisí na úhlu pohledu. Ve 12. století ji platili ti poddaní anglického krále, kteří se chtěli vykoupit z povinnosti bojovat za krále na bitevním poli. Daň z hracích karet Zavedl ji v 16. století anglický král Jakub I. kvůli oblibě karetních her. V určitých obdobách přežila až do 20. století.

Daň z plnovousu V Anglii – v 16. stol. za krále Jindřicha VIII. – čím byl nositel bradky významnější, tím platil vyšší daň V Rusku - Petr Veliký (1689 -1725) se rozhodl ze zaostalého Ruska udělat moderní evropskou velmoc. Nelíbil se mu však vhled většiny mužů, kteří nosili nevzhledný a neudržovaný plnovous (v západní Evropě „out“). Car proto vydal nařízení, že vousy musí muži odstranit. Po ulicích dokonce chodily hlídky, které muže kontrolovaly a koho přistihly zarostlého, bez milosti ho popadly a násilím mu jeho ozdobu oholily. Po čase ale carovi došlo, že by bylo výhodnější, kdyby ti, co nařízení odmítnou dodržovat, za své vousy platili. A tak vznikla tato daň!

Daň z oken Daň z klobouků a paruk Obdobou daně z nemovitostí se v 17. a 18. století stala v britském království Platili ji jako daň z luxusu ti, kteří vlastnili domy s deseti a více okny. Daň z klobouků a paruk Byla zavedena v 18. století také v Británii jako způsob zdanění majetku. Paruka i klobouk byly znaky bohatých.

Některé modernější daně Daň z tetování a piercingu – zavedena od r. 2002 v americkém Arkansasu, tetovaní si připlácejí 6 % k ceně tetování nebo piercingu. Daň ze zvířecích „emisí" – byla zavedena na Novém Zélandu v roce 2003 poté, co se zjistilo, že až 50 % skleníkových plynů pochází z metanu vypouštěného zejména kravami. (Byla ale zrušena ještě předtím, než stihla vstoupit v platnost.) Daň ze sexu – zavedena v roce 2004 v německém Kolíně nad Rýnem, v podstatě jde o daň z prostituce a činí 6 € denně na každou „pracovnici“. Tuková daň – byla zavedena v roce 2011 v Dánsku a v Maďarsku jako pokus odradit občany od „nezdravých“ – příliš tučných a sladkých jídel. (Nedávno byly zrušeny.)

Zdroje Nejkurióznější daně aneb Co všechno může státní kasa zpoplatnit. [online]. [cit. 2013-01-10]. Dostupné z: http://procproto.cz/kuriozity/nejkurioznejsi-dane-aneb-co-vsechno-muze-statni-kasa-zpoplatnit/ Daň z moči, sexu nebo vousů aneb Hitparáda nejblbějších daní. [online]. [cit. 2013-01-10]. Dostupné z: http://byznys.ihned.cz/c1-54683900-prazdna-statni-kasa-aneb-co-se-da-jeste-zdanit Daň z oken, vousů nebo klobouků. Deset nejkurióznějších daní historie i dneška. [online]. [cit. 2013-01-10]. Dostupné z: http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi/c1-59034120-dan-z-oken-vousu-nebo-klobouku-deset-nejkurioznejsich-dani-historie-i-dneska?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed www.office.microsoft.com