Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení MUDr. David Marx, PhD. Spojená akreditační komise, o.p.s. 3. lékařská fakulta UK v Praze
Základní data Parametr Výsledek ČR Celkový objem nákladů na ZP 4 100 000 000 000 000 000 15 000 000 000 Roční náklady na osobu 639 1382 Nejvyšší náklady na osobu USA – 6103 Nejnižší náklady na osobu Burundi – 2,90 Nejvyšší veřejné náklady na osobu Norsko – 4508 Nejnižší veřejné náklady na osobu Burundi 0,70 Nejvyšší roční náklady domácnosti na ZP Švýcarsko 1787 178 (osoba) Minimální roční náklady na osobu (WHO) 35-50
Základní stavební kameny zdravotnického systému Zdravotní služby Lidské zdroje Informační systém/y Zdravotnické technologie Financování Řízení, vedení, správa
Motto: Není-li žádného vidění, lid pustne. Přísloví, 29,18
Co je to, ta KVALITA ? Kvalita je kategorie, která v kvantitativních i kvalitativních pojmech popisuje úroveň poskytované péče či poskytovaných služeb. Kvalita se tudíž skládá ze dvou částí - jedna část je kvantitativní, měřitelná, druhá je kvalitativní a vychází z hodnotového systému. Kvalita je relativní, nikoliv absolutní kategorie.
Stupně kvality Standardizovaná kvalita – výrobek/služba je ve shodě s danými standardy Responsivní kvalita – odpovídá požadavkům zákazníka, nebo je převyšuje Jedinečná kvalita – výrazně převyšuje očekávání zákazníka, potěší jej svou hodnotou
Jak bezpečná je zdravotní péče ?
Interní kontrola kvality ZZ časová flexibiita neformální vazby inspektorů informační výhoda ? jednotná kritéria ? školení
Externí kontrola kvality ZZ objektivita školení možnost komparace databáze (indikátory)
Historie USA – 1917 Kanada, Austrálie – 50. léta Evropa – 80—90. léta 2000 – 1. národní akreditace 2004 – 1. mezinárodní akreidtace JCI 2009 – Resortní bezpečnostní cíle 2012 – zákonná úprava 2015 Akční plán kvality a bezpečí
Hlavní problémy při poskytování zdravotní péče Nedostatečné využívání Nadbytečné využívání Nesprávné využívání Zneužívání poškození pacientů ohrožení zdravotníků nárůst nákladů
Záběr akreditačního šetření Klinické oblasti: Diagnostické a léčebná péče Medikace Anesteziologická a chirurgická péče Práva pacientů, edukace Prevence infekcí
Záběr akreditačního šetření Neklinické oblasti: Bezpečí prostředí Řízení kvality a bezpečí Řízení lidských zdrojů Řízení informací
Systémový přínos akreditace Rozšíření procesního řízení Prevence rizik – proaktivita Týmová práce Práva pacientů a edukace Kvalita doložená daty
Rizika akreditačního procesu Administrativní zátěž/smršť Přestřelování Formalizace procesu Nekonzistentní udržitelnost Chybějící vazba na sběr dat
Řízení kvality a bezpečí Interní hodnocení kvality a bezpečí Externí hodnocení kvality a bezpečí Vzdělávání a edukace Ekonomická motivace Indikátory kvality
Výzvy pro české zdravotnictví Kultura kvality a bezpečí Udržitelná kvalita a bezpečí Dehierarchizace systému Role občanů a pacientů Role plátců zdravotní péče