Pedagogika pro katechety VI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Úvod do filozofie.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Centra kolegiální podpory
Kognitivní (poznávací) procesy
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogika pro katechety VI Didaktické aspekty kognitivního vývoje člověka PhDr. Mgr et Mgr. Filip Dostál

Psychická rovina člověka Prožívání Vědomé Nevědomé Ψ procesy (kognitivní, emocionální, motivační) Ψ dispozice a vlastnosti (temperament, schopnosti – např. inteligence) Ψ stavy Ψ obsahy (vjemy, představy, vzpomínky, sny, vzpomínky, vědomosti, pocity, přání, …) Vědomí JÁ Vůle Chování Volní Mimovolní Komunikace verbální x nonverbální Sociální role

Ψ definice osobnosti Podle VÁGNEROVÉ (1999) V. Tardy (1964): „Osobnost je individuální jednota člověka, je to jednota jeho duševních vlastností a dějů založená na jednotě těla a utvářená a projevující se ve společenských vztazích.“ P. Říčan (1972): „Osobnost je individuum chápané jako integrace k seberealizaci v interakci se svým prostředím.“ K. Balcar (1983): „Psychologický pojem osobnosti vyjadřuje vnitřní jednotu a strukturovanost obsahu duševního života lidského jedince, a to v daném okamžiku i v průběhu času… Dalším znakem osobnosti je její individuální svéráz, psychologická odlišnost jedince od ostatních příslušníků svého rodu… V průběhu své existence a interakce s vnějškem také sama prochází změnou.“ Podle VÁGNEROVÉ (1999)

Zrání podmiňuje úspěchy v učení, ale i naopak. Ě K Rozvoj dítěte můžeme rozlišit na v podstatě biologickou složku - zrání a na složku, kterou získává ze svého okolí – učení (pozor – ne ve „školském“ smyslu). Zrání podmiňuje úspěchy v učení, ale i naopak. Tyto složky vývoje nelze od sebe oddělit Zrání Učení

Vývojová periodizace Jeana Piageta (1896-1980) Kognitivní vývoj „Inteligence uspořádává svět tím, že uspořádává sama sebe.“ Akomodace – podněty mění naše myšlení Asimilace – „přizpůsobujeme“ podněty svému myšlení

2-4 roky - symbolické předpojmové stádium 0-2 roky - senzomotorické stádium Souvislost s vnímáním a motorickou aktivitou Primární, sekundární a složené sekundární kruhové reakce V závěru trvalost objektu, manipulační úsudky 2-4 roky - symbolické předpojmové stádium Poprvé symboly zastupují reálné objekty – „jako“ Předpojem – povrchní analogie, nerozlišuje třídu věcí a konkrétní objekt, „na půl cesty k obecnosti“ Trvalost objektu, ale s velkými rezervami V závěru spojuje do jednoduchých prelogických soudů

Význam řeči pro rozvoj myšlení Slovní zásoba aktivní x pasivní Do 1 ½ roku 20-30 slov 2 roky 200 – 300 slov, dvouslovné věty 2 ½ roku – přechod z „er“ do „ich“ formy 3 roky – více než 700 slov Podle LANGMEIERA (1998) Expresivní funkce řeči Sociální funkce řeči Poznávací funkce řeči – jazyk je znakový systém, který slouží jako prostředek poznávání a předávání informací Egocentrická řeč přechází ve vnitřní řeč V charakteru slovního zpracování informace se projeví dosažená úroveň myšlení

Lev Semjonovič Vygotkij (1896 – 1934) Zdůraznil sociální a kulturně historickou podmíněnost jazyka a myšlení Proti Piagetovým vnitřním determinantům zdůrazňoval vliv prostředí

4 – 6 let – stádium názorného myšlení Uvažuje v celostních pojmech na základě společných vlastností Úsudek vázán na názor Nerozlišuje následnost a skutečnou příčinnou souvislost Fenomenismus Antropomorfismus Magičnost Egocentrismus Absolutismus

6 – 11 let –stádium konkrétních operací Logické operace odpovídají zákonům formální logiky Nahlíží skutečné souvislosti mezi jevy Decentrace – není svázán na aktuální pohled na aktuální stav objektu Náhled více faktorů – např. seřadí objekty podle barvy, ale i podle tvaru Pojem čísla – syntéza řazení a inkluze Inverze a reciprocita v logických operacích Ale vše jen na konkrétních případech! Abstraktní pojmy (např. krása, pravda, …) přístupné jen ve zcela konkrétních případech!“

Nad 11 let - stádium formálních operací Schopnost odlišit obsah a formu a uvažovat pouze formálně. Úvaha na úrovni možnosti a hypotézy Osvojeny abstraktní pojmy – např. „právo“ V adolescenci malá korekce sociální zkušenosti s životní realitou

Jérôme Seymour Bruner (1915 - ?) Tři mody poznání Enaktivní -pohybem (pantomimou) Ikonický – názorem Symbolický - jazykem Kladl důraz na strukturu vyučovaného oboru Pojmy – generalizace – fakta Pojmy ve struktuře mají daleko větší trvalost, než bez ní! „ … klást základy pojmů, jichž bude možno s velkým prospěchem užít později na vyšší úrovni…“ Spirálové kurikulum

Mentální mapy - schémata

Vygotského zóna nejbližšího vývoje Prostor mezi aktuální a potenciální úrovní vývoje dítěte Zatímco aktuální úrovně dítěte je schopno dosáhnout samostatně, potenciální úrovně dosahuje s pomocí citlivých a návodných otázek učitele. Dopomoc – „lešení“ k dosažení vyšší úrovně

Prekoncept „Primární představa o daných pojmech, kdy představy jsou otevřené systémy, které podléhají dynamickým změnám v interakci s novými informacemi, podměty a zkušenostmi, které jedinec přijímá.“ (ČÁP, MAREŠ, 2007, s. 413–416).

Konstruktivistická koncepce vyučování Žák (subjekt) je nesmírně aktivní (vnitřně, mentálně) Svět musí dávat smysl – nové do stávajících (pre)konceptů asimilujeme a nové tyto (pre)koncepty akomoduje Tato aktivita strukturuje poznání žáka – subjektu – žák aktivně konstruuje své vědění Znalosti k nám přicházejí z vnějšího světa (učitel je organizuje – např. je uspořádává a „dávkuje“) A žák aktivně konstruuje poznání na základě předchozí zkušenosti Učitel je „pomocník při porodu“

Žák není tabula rasa (jak soudil John Lock) Tato představa vyhovovala materiálnímu vzdělávání soustředěného na obsahy Formální vzdělání soustředěné na rozvoj obecně rozumových schopností a intelektuálních dovedností nutně musí brát v poraz přirozené kognitivní schopnosti

Materiální vzdělávání „Žák je nádoba, která má být naplněna.“ Soustředí se na obsah vzdělávání Ve středu zájmu stojí učivo – látka Požadavek na reálné vzdělávání Obsahy vědních disciplín Riziko bezúčelné zátěže kvantem poznatků Neschopnost predikovat důležitost látky pro žáka Struktura vědní disciplíny dává strukturu vyučovacímu předmětu

Formální vzdělávání „Žák je pochodeň, která má být zapálena.“ Rozvíjí obecně rozumové schopnosti, resp. ustálené postupy a formální zásady (např. myšlenkových operací, vědeckých postupů, zpracování informací); ale i obecné zásady estetické vnímání, mravní usuzování, … Podporuje předměty, které k tomu nejvíce vedou Otázka transferu jedné dovednosti do druhé. Riziko planého formalismu a zanedbání obsahu

Literatura: Čáp, Jan a Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana a Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. 1. vyd. Praha: H & H, 1998. 132 s. ISBN 80- 86022-37-4. Pasch, Marvin et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. Piaget, Jean a Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 6., V této edici 1. Praha: Portál, 2014. 142 s. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0. Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV, 1999. 292 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-33-1. Šimíčková-Čížková, Jitka et al. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 175 s. ISBN 978-80-244-2141-4. Vágnerová, Marie. Úvod do psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 210 s. ISBN 80-246-0015-3. Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. Vygotskij, Lev Semenovič a Průcha, Jan, ed. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, Celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004. 135 s. Psychologie. ISBN 80-7178-943-7.