Grafické programy - opakování Předmět: Práce s počítačem Ročník: 1. ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Vít Michalec Grafické programy - opakování Anotace: Materiál se zabývá látkou k opakování, grafické programy. Obsahuje zkušební otázky s řešením. Klíčová slova: grafický editor, bitmapová grafika, vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Michalec Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 – Výuka nového tisíciletí Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 30 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PRPBG1_17
Základní pojmy Co je grafický editor? Je to program pro tvorbu a úpravu grafických dokumentů Co je grafický dokument Je soubor vytvořený v některém grafickém editoru, který obsahuje grafické prvky. Které grafické prvky mohou být v grafickém dokumentu? Kresba, animace, geometrický tvar, fotka, text s grafickými efekty
Oblasti využití počítačové grafiky Vyjmenuj oblasti, ve kterých se využívá počítačová grafika Tiskoviny – knihy, časopisy, noviny, letáky Reklama – billboardy, televizní reklama Film, televize – tvorba titulků, filmové efekty Multimédia – výukové, e-learningové programy, encyklopedie Internetové stránky – obrázky, animace Hry CAD programy pro tvorbu technických výkresů
Rozdělení grafických editorů Jak se rozdělují grafické editory? Bitmapové(rastrové) editory - tvorba bitmapové grafiky Vektorové editory – tvorba vektorové grafiky 2D editory – tvorba dvojrozměrné grafiky 3D editory – tvorba třírozměrné grafiky Editory pro volnou kresbu Editory pro tvorbu technických výkresů
Grafické programy Existuje mnoho druhů grafických programů Programy pro prohlížení obrázků a jejich jednoduchou úpravu Programy pro tvorbu grafických prvků internetových stránek Programy pro úpravu fotek – například Adobe Photoshop, program GIMP Programy pro tvorbu profesionálních grafických dokumentů – například Corel Draw, Zoner Callisto Programy pro tvorbu 3D grafiky
Bitmapová (rastrová) grafika Co je bitmapová(rastrová) grafika? Jaké jsou její vlastnosti? Obrázek je uložen jako mozaika mnoha malých bodů Bod se nazývá pixel Bod má svou přesnou pozici a barvu Dvě vlastnosti bitmapové grafiky: Velikost obrázku – počet bodů na výšku krát na šířku Barevná hloubka – počet použitých barev v obrázku – 8,16,24, 32 bitů
Bitmapová (rastrová) grafika Jaké jsou výhody a nevýhody bitmapové grafiky? Výhoda Lze upravovat jas, kontrast, barvy v obrázku Nevýhody Velké prostorové nároky na uložení Při zvětšování dochází ke snížení kvality obrazu Vyjmenuj některé formáty bitmapové grafiky Například - bmp, jpeg, gif, tiff Uveď název bitmapového editoru Adobe Photoshop, GIMP
Vektorová grafika Co je vektorová grafika? Obraz je vytvořen z jednotlivých objektů – úseček, křivek, kružnic Jednotlivé objekty lze samostatně upravovat – zvětšovat, otáčet, posouvat Kde se využívá vektorová grafika? Tvorba tiskovin Technické výkresy Počítačové animace
Vektorová grafika Jaké jsou výhody a nevýhody bitmapové grafiky? Obraz je možno neomezeně zvětšit Malá velikost souboru při ukládání Možnost úpravy jednotlivých objektů Nevýhoda Nelze uložit fotorealistické scény Vyjmenuj některé formáty bitmapové grafiky Například – cdr, zmf Uveď název bitmapového editoru Corel Draw, Zoner Callisto Vektorové editory – Corel Draw, Zoner Callisto
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Michalec Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.