PRÁCE NA OSOBNOSTNÍM ROZVOJI JAKO VÝCHODISKO PRO SEBEPOZNÁNÍ Barbora Pšenicová mezinárodní konferencE v rámci PRojektu realizovaného z programu Erasmus+ „Zvyšování kompetencí u pracovníků s mládeží pro lepší start mladých do života“ - 13. – 14. 2. 2017
Co je osobnostní rozvoj? Propojuje klíčové kompetence, celoživotní vzdělávání a rozvoj osobnosti. Je nedílnou součástí celoživotního vzdělávání a stává se součástí formální, neformálního a informálního učení. Definuje, že vyučování není jediný možný způsob, jak dosáhnout cíle. Prolíná se všemi etapami lidského života. Je spojen s poznáním a rozvojem svého potenciálu. Seberealizace.
K čemu slouží, co se dozvím? Pochopením zákonitostí, i skrytých. Růst schopností, kreativity a následně spokojenosti sama se sebou. Cesta k úspěchu. Životní strategie. Skrytý potenciál. Já a moje postavení ve světě okolo mě. Poznání sám sebe. Učení se rozhodovat, měnit a udržet.
Metody Dle cíle: Cesta k sobě – individualita Testy osobnosti Rozvoj tvořivosti Cesta k druhým – vztah ke společnosti rozvoj komunikačních dovedností, kooperace Sebepřesah –ideál autonomního, tolerantního, neideologicky zaměřeného člověka atd. rozvoj zodpovědnosti, tolerance, akceptovat druhé Cesta k profesi –rozvoj vztahu k profesi a rozvoj dovedností Schopnost řešení konfliktů Nácvik týmové spolupráce Rozvoj dovedností
Metody Testy osobnosti – eneagram, eysenckův test, rorschachův test, tematický apercepční test, baum test atd. Praktické nácviky Rekvalifikační kurzy Osobnostní výcviky Kurzy komunikace Asociační hry Výtvarná tvorba Relaxační hry Psychomotorické hry Sociální experimenty Tvořivá dramatika Aktivní naslouchání Skupinové hry Nácvik asertivního jednání Brainstorming Modelové situace
Projekt Máš na TO! Pro mladé nezaměstnané do 30 let Vzdělávací program: rozvoj jejich schopností Vzdělávání o trhu práce Rozvoj komunikační dovedností Poznání sám sebe Setkání s kontroverzními tématy Rozvoj ostatních sociálních dovedností – kooperace, spolupráce, tolerance Dohromady připadá na klienta 10 výukových dní.
Použitá literatura ATKINSONOVÁ, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. s. 752. ISBN 80-7178-640-3 BENEŠ, J. Člověk v zrcadle svého vývoje. Praha: Horizont, 1979. s. 226. Bez ISBN ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996. s. 302. ISBN 80-85866-15-3 DAHLKE, R. Nemoc jako řeč duše. Praha: Pragma, 1998. s. 416. ISBN 80-7205-632-8 FRANK, R. H. Mikroekonomie chování. Praha: Svoboda, 1995. s. 756. ISBN 80-205-0438-9 GILLERNOVÁ, I., KOMÁRKOVÁ, R. Rozvíjení tvořivosti. In Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. s. 101-115. SBN 80-247-0180-4 HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. s. 769. ISBN 80-7367-092-5 KOHOUTEK, R. Základy psychologie osobnosti. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s. r. o., 2000. 263 s. ISBN 80-7204-156-8 KOMÁRKOVÁ, R. Sociální interakce ve skupině. In Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. s. 61-74. SBN 80-247-0180-4 KON, I. S. Sociologie osobnosti. Praha: Orbis, 1971. s. 308. Bez ISBN LAZAROVÁ, B., KNOTOVÁ, D. O čem, jak a s kým v osobnostním rozvoji. In K sobě k druhým k profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 38-44s. SBN 978-80-210-4595-8. LAZAROVÁ., B., KOLÁŘ. J. (Eds.) Osobnostní příprava studentů pedagogických oborů – příspěvek do sborníku. In Sborník z konference Trendy v přípravy pedagogických pracovníků. Brno: Konvoj, 2007. s. 170-176. SBN 978-80-7302-133-7 MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. s. 98. ISBN 80-211-0372-8 ROGERS, C. R. Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. s. 296. ISBN 80-7178-233-5 SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti: Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. s. 517. ISBN 80-85947-80-3 ŠTĚTOVSKÁ, I. Možnosti a meze sociálněpsychologického výcviku, perspektivy dalšího rozvoje. In Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. s. 205-210. ISBN 80-247-0180-4 TOMAN, J. Jak zdokonalovat sám sebe. Praha: Svoboda, 1980. s. 319. ez ISBN VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat: Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: AISIS, 2005. s. 207. ISBN 80-239-4514-9 VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. s. 263. SBN 80-7178-291-2
KONEC