2. Fáze ošetřovatelského procesu – ošetřovatelská diagnóza

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Advertisements

Kostelec nad Černými lesy příspěvková organizace zřízena Městem Kostelec nad Černými lesy Kontakty: tel: webové.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Správa sociálního zabezpečení
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Podstata marketingu.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výchozí stav DOZP Zašová
Rozhodování 1.
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
City DUM_15.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
9. Heterogenní a homogenní skupiny
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Pedagogika školního sportu
Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_ZJIŠŤOVÁNÍ TRHLIN_S4
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název projektu: Moderní škola
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Ervin Idris Beshir Hotel Lions Nesuchyně
Návykové látky Alkohol
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

2. Fáze ošetřovatelského procesu – ošetřovatelská diagnóza 1. Lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze Mgr. Pavla Kordulová

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Tvorba ošetřovatelských diagnóz vychází z potřeb nemocných. Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Co je to potřeba? Potřeba je projev nedostatku nebo nadbytku. Zcela konkrétního projevu pro člověka důležitého. Neuspokojená potřeba se projevuje nespokojeností, napětím, nutí jedince k účelovému chování, jehož cílem je uspokojit svou potřebu Co je to potřeba?

Vývojově nižší – slouží k přežití a jsou vyvinuty u lidí i u zvířat Primární Vývojově nižší – slouží k přežití a jsou vyvinuty u lidí i u zvířat Biologické potřeby a potřeby bezpečí DRUHY POTŘEB

2. Sekundární Vývojově vyšší Charakteristické pro člověka související s vývojem CNS. Slouží člověku, aby se mohl začlenit do společnosti. Psychosociální potřeby DRUHY POTŘEB

Slouží sestrám jako pomůcka pro stanovení ošetřovatelských diagnóz a priorit ošetřovatelské péče USPOŘÁDÁNÍ POTŘEB

ABRAHAM MASLOW – americký psycholog

USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB U NEMOCNÝCH - Priority Prioritou je nejdříve uspokojit primární potřeby, a pak vyšší potřeby V nemoci mohou rychle měnit potřeby své pořadí USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB U NEMOCNÝCH - Priority

Potřeba spánku Potřeba tepla Potřeba vylučování Potřeba jídla 1. Fyziologické potřeby

Fyziologické potřeby - neuspokojené V souvislosti neuspokojenými potřebami, vznikají pocity: Žízeň Bolest Hlad Horko Únava Nuda Napětí Zima Fyziologické potřeby - neuspokojené

Fyziologické potřeby - neuspokojené V chování nemocného se to projeví : Podráždění, neochota Nepozorností Agresí Apatií Fyziologické potřeby - neuspokojené

Úspěchem oše. Procesu je Nenutit nemocného ke komunikaci, když má Hlad Únavu Vyčerpanost Nemocného ve fázi akutní bolesti Úspěchem oše. Procesu je

TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz Co mého nemocného trápí? Ošetřovatelská diagnóza je zformulovaný problém nemocného s určením příčiny ( je – známa) Problém + příčina = ošetřovatelská diagnóza TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz

TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz Ošetřovatelská diagnóza : Jasná Stručná Přesná Měnící se změnami potřeb nemocného Doplňuje medicínskou diagnózu TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz

TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz PODLE DÉLKY TRVÁNÍ DĚLÍME DIAGNÓZY: Intermitentní Aktuální Chronické Potencionální TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz

TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz Žízeň na základě nutného lačnění před výkonem Bolestivost břicha v souvislosti operačního výkonu Hlad z důvodu nutné léčebné diety Pocit horka z důvodu horečky Únava z nedostatku spánku při hospitalizaci TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz

TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz Nuda adolescentní studentky při hospitalizaci z diagnostických důvodů Napětí v souvislosti s nedokonalou přípravou na vyšetření střev Zima z důvodu ústupu horečky TVORBA OŠETŘOVATELSKÝCH Diagnóz

2. Potřeby bezpečí a jistoty Soběstačnosti Nezávislosti Stability Klidu Ochrany Zdraví Informovanosti Řádu 2. Potřeby bezpečí a jistoty

2. Potřeby bezpečí a jistoty U zvířat se vyskytují v primitivní formě U lidí je mnoho variant této potřeby V nemoci vystupují do popředí pod otázkou proč? 2. Potřeby bezpečí a jistoty

2. Potřeby bezpečí a jistoty V souvislosti s neuspokojenými potřebami pacienti pociťují : Ohrožení Nejistotu Strach z neznámého Chaos Závislost na druhých 2. Potřeby bezpečí a jistoty

2. Potřeby bezpečí a jistoty Do chování nemocných se tyto pocity promítají: Strachem Nejistotou Zmateností Lítostí 2. Potřeby bezpečí a jistoty

2. Potřeby bezpečí a jistoty Do chování nemocných se tyto pocity promítají: Nedůvěrou Zlostí Bojácností Stažením se do sebe 2. Potřeby bezpečí a jistoty

Jak v nemocnici zvýšit bezpečí a jistotu ? Dodat informace Seznámit s prostředím U dětí hospitalizace s matkou Zvyšovat soběstačnost nemocného – RHB, lokomoční pomůcky, signalizace Laskavé a vstřícné chování sester Jak v nemocnici zvýšit bezpečí a jistotu ?

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Co mého nemocného trápí? Ošetřovatelská diagnóza je zformulovaný problém nemocného s určením příčiny ( je – známa) Problém + příčina = ošetřovatelská diagnóza Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Ošetřovatelská diagnóza : Jasná Stručná Přesná Měnící se změnami potřeb nemocného Doplňuje medicínskou diagnózu Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz PODLE DÉLKY TRVÁNÍ DĚLÍME DIAGNÓZY: Intermitentní Aktuální Chronické Potencionální Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Strach z bolesti v rámci předoperační přípravy střev Nejistota v souvislosti s deficitem informací o výkonu Zmatenost na základě nedostatečného příjmu tekutin Lítost z důvodu nedodržené předoperační přípravy Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Nedůvěra k sestrám z důvodu zmatečných a nejasných informací Zlost nemocného na personál neplnící všechny úkony správně Bojácnost z opakovaných odběrů krve Stažení se do sebe na základě nedůvěry v personál Tvorba ošetřovatelských diagnóz

3. Potřeby sounáležitosti a lásky Někam patřit Být pozitivně přijímán Společnosti Komunikace Přátelství 3. Potřeby sounáležitosti a lásky

3. Potřeby sounáležitosti a lásky Kontaktu s druhými Důvěry Touha dávat a přijímat lásku 3. Potřeby sounáležitosti a lásky

3. Potřeby sounáležitosti a lásky V souvislosti s neuspokojenými potřebami pacient cítí: Osamělost Nejistotu Pocit zbytečnosti 3. Potřeby sounáležitosti a lásky

3. Potřeby sounáležitosti a lásky Jak v nemocnici zajistit potřebu sounáležitosti: Komunikací Vysvětlováním Pochvalou, projevem důvěry v nemocného Empatií a projevováním zájmu o nemocného 3. Potřeby sounáležitosti a lásky

TVORBA Ošetřovatelských diagnóz Co mého nemocného trápí? Ošetřovatelská diagnóza je zformulovaný problém nemocného s určením příčiny ( je – známa) Problém + příčina = ošetřovatelská diagnóza TVORBA Ošetřovatelských diagnóz

TVORBA Ošetřovatelských diagnóz Ošetřovatelská diagnóza : Jasná Stručná Přesná Měnící se změnami potřeb nemocného Doplňuje medicínskou diagnózu TVORBA Ošetřovatelských diagnóz

TVORBA Ošetřovatelských diagnóz PODLE DÉLKY TRVÁNÍ DĚLÍME DIAGNÓZY: Intermitentní Aktuální Chronické Potencionální TVORBA Ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Dle etiologie dělíme ošetřovatelské diagnózy na: Zdravotní Sociální Psychologické Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Sociální izolace vzhledem ke změně fyzického vzhledu Porucha společenské interakce ve vztahu k poruše sebepojetí Neschopnost zvládnout stresovou situaci vzhledem ke snížené adaptabilitě a vyšší zranitelnosti Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Narušený obraz těla vzhledem ke změněné tělesné funkci Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Uznání Ocenění Respektu Intimity Svobody Soběstačnosti 4. Potřeba sebeúcty

Neztrapnit se Neudělat ostudu Dát souhlas Sám se rozhodnout 4. Potřeba sebeúcty

Tyto potřeby vyplývají z touhy člověka být svým okolím kladně přijímán Tyto potřeby vyplývají z touhy člověka být svým okolím kladně přijímán. Již jako dítě potřebuje jedinec pocit bezpečí, jistoty, náležitosti a uznání. Dostává se mu ho tak, že se upevňuje chování, které tyto pocity dávají. 4. Potřeba sebeúcty

Pocit vlastní hodnoty tedy přímo závisí na reakcích našeho okolí 4. Potřeba sebeúcty

V souvislosti s neuspokojenými potřebami může pacient cítit: Pocity méněcennosti Nespravedlnosti Křivdy Ponížení 4. Potřeba sebeúcty

V souvislosti s neuspokojenými potřebami může pacient cítit: Trapnosti Nezájmu Lítosti Beznaděje 4. Potřeba sebeúcty

Do chování nemocných se to projeví jako: Odmítáním vyhovět Nadřazeností Agresivita Apatie 4. Potřeba sebeúcty

Jak v nemocnici ↑ sebeúctu nemocnému Jak v nemocnici ↑ sebeúctu nemocnému ? Pochválit Aktivizovat a zvyšovat soběstačnost Vyžadovat souhlas nemocného s výkonem Respektovat svobodnou vůli nemocného 4. Potřeba sebeúcty

Jak v nemocnici ↑ sebeúctu nemocnému Jak v nemocnici ↑ sebeúctu nemocnému ? Taktní jednání Respektovat intimitu a stud Respektovat a chápat pocity nemocného 4. Potřeba sebeúcty

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Co mého nemocného trápí? Ošetřovatelská diagnóza je zformulovaný problém nemocného s určením příčiny ( je – známa) Problém + příčina = ošetřovatelská diagnóza Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Ošetřovatelská diagnóza : Jasná Stručná Přesná Měnící se změnami potřeb nemocného Doplňuje medicínskou diagnózu Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz PODLE DÉLKY TRVÁNÍ DĚLÍME DIAGNÓZY: Intermitentní Aktuální Chronické Potencionální Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Dle etiologie dělíme ošetřovatelské diagnózy na: Zdravotní Sociální Psychologické Tvorba ošetřovatelských diagnóz

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Odmítání personálů vycházející z pocitu méněcennosti pacienta Nespolupráce pacienta na základě ponížení a trapnosti Nezájem pacienta o edukaci Beznaděj v péči o své vlastní tělo Tvorba ošetřovatelských diagnóz

5. Potřeby seberealizace Vnímat a poznávat Obklopovat se krásou Estetiky Kultury Tvořivosti V něčem být uznávaný a dobrý 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace Tyto potřeby bývají aktuální ve zdravot. zařízeních s dlouhodobým pobytem-RHB ústavy, sociální ústavy, DD,LDN, Hospic 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace Jak tyto potřeby pomoci zajistit nemocným? Formou pracovní terapie – možnost učit se novým věcem Poskytnout možnost rozvíjet schopnosti a dovednosti 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace Jak tyto potřeby pomoci zajistit nemocným? Poskytnout možnost aktivit dle zájmu Estetické prostředí Kulturní program 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace Tyto vyšší potřeby též duchovní, estetické a etické. Nazýváme také potřebami krásy a harmonie, pravdy a spravedlnosti 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace Tyto vyšší potřeby též duchovní, estetické a etické. Nazýváme také potřebami krásy a harmonie, pravdy a spravedlnosti 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace V souvislosti s neuspokojenými vyššími potřebami může nemocný cítit: Smutek Marnost Deprese Beznaděj 5. Potřeby seberealizace

5. Potřeby seberealizace Uspokojení těchto potřeb přináší pocity : Radosti Smíření Lásky spokojenosti 5. Potřeby seberealizace

Tvorba ošetřovatelských diagnóz Smutek v důsledku dlouhodobé nečinnosti při hospitalizaci Pokles nálady z důvodu nerealizace Beznaděj z dlouhodobé hospitalizace Tvorba ošetřovatelských diagnóz