DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Aristotelés – část druhá
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní odpovědnost Ročník:1. a 2. Datum.
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Filosofie úvod do problému....
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Poznej volně žijící zvířata
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Příroda nebo člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Myšlení a myšlenkové operace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dálkoměr Optické přístroje Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Aristotelés Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 15. 9. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos Aristotelovy filosofie. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů Aristotelovy filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Aristotelés Pracovní list

Srovnání Platóna a Aristotela Platón byl tak zaujat idejemi, že nevěnoval příliš pozornosti změnám v přírodě. Aristotela ale zajímaly právě tyto změny, tedy přírodní procesy. Platón se odvrátil od světa smyslů a používal pouze rozum, Aristotelés používal i smysly. Nápadné rozdíly nacházíme i v tom, jak psali. Platón byl básník a tvůrce mýtu, zatímco Aristotelovy spisy jsou suché a precizní jako výkladový slovník.

K jednotlivým tvrzením uveďte jako autora buď Platóna (P), nebo Aristotela (A): Jeho spisy jsou suché a precizní. Zabýval se hlavně přírodními procesy. Odvrátil se od smyslů a používal pouze rozum. Nevěnoval příliš pozornost změnám v přírodě. Vedle rozumu používal i smysly.

Správné výsledky: 1 A 2 A 3 P 4 P 5 A

Aristotelova látka a tvar Všechno, co si myslíme a představujeme, se dostalo do našeho vědomí prostřednictvím toho, co jsme viděli a slyšeli. Máme i vrozenou schopnost (rozum) uspořádat si všechny smyslové dojmy do různých skupin a tříd, tak vznikají pojmy kámen, rostlina, zvíře. Skutečnost se skládá z rozličných jednotlivostí, které jsou vždy jednotou látky a tvaru.

Látka pasivní a forma aktivní Látka (hylé) je materiál, z něhož jsou věci utvořeny, je pasivní a je to určitá možnost (kámen). Forma, tvar (morfé) je pak souhrnem zvláštních vlastností, je aktivní a je to určitá skutečnost (socha z kamene).

Správně doplňte: Skutečnost se skládá z rozličných jednotlivostí, které jsou vždy jednotou …… a …….. . Materiál, z něhož jsou věci utvořeny je ……, je ….. a je to určitá …….. . Souhrnem zvláštních vlastností je pak ……., je …….. a je to určitá …… .

Správné doplnění: Skutečnost se skládá z rozličných jednotlivostí, které jsou vždy jednotou látky a tvaru. Materiál, z něhož jsou věci utvořeny je látka, je pasivní a je to určitá možnost. Souhrnem zvláštních vlastností je pak tvar, forma, je aktivní a je to určitá skutečnost.

Úkol k přemýšlení: Pokuste se sami uvádět příklady látky a tvaru, např. dřevo – lavice.

Aristotelova logika Aristotelés měl rád pořádek a chtěl ho zavést i do lidských pojmů. Stal se tak zakladatelem logiky jako vědy o teorii myšlení a přesného užívání jazyka. Slova (pojmy) se spojují do vět a vznikají soudy. Tyto soudy lze podle určitých pravidel spojit do úsudků. Spojením dvou soudů (premis) vzniká třetí. Nazýváme to teorií sylogismu.

Klasický příklad sylogismu: Všichni lidé jsou smrtelní. Sókratés je člověk. Sókratés je smrtelný.

Závěrečné shrnutí Uvedený pojem spojte se správným obsahem Látka A Ze dvou premis vzniká třetí. Skutečnost B Určitá skutečnost. Logika C Je složena z jednotlivostí. Teorie sylogismu D Věda o teorii myšlení. Tvar E Určitá možnost.

Správný výsledek: 1E, 2C, 3D, 4A, 5B

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.