DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Aristotelés Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 15. 9. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos Aristotelovy filosofie. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů Aristotelovy filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku antické filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Aristotelés Pracovní list
Srovnání Platóna a Aristotela Platón byl tak zaujat idejemi, že nevěnoval příliš pozornosti změnám v přírodě. Aristotela ale zajímaly právě tyto změny, tedy přírodní procesy. Platón se odvrátil od světa smyslů a používal pouze rozum, Aristotelés používal i smysly. Nápadné rozdíly nacházíme i v tom, jak psali. Platón byl básník a tvůrce mýtu, zatímco Aristotelovy spisy jsou suché a precizní jako výkladový slovník.
K jednotlivým tvrzením uveďte jako autora buď Platóna (P), nebo Aristotela (A): Jeho spisy jsou suché a precizní. Zabýval se hlavně přírodními procesy. Odvrátil se od smyslů a používal pouze rozum. Nevěnoval příliš pozornost změnám v přírodě. Vedle rozumu používal i smysly.
Správné výsledky: 1 A 2 A 3 P 4 P 5 A
Aristotelova látka a tvar Všechno, co si myslíme a představujeme, se dostalo do našeho vědomí prostřednictvím toho, co jsme viděli a slyšeli. Máme i vrozenou schopnost (rozum) uspořádat si všechny smyslové dojmy do různých skupin a tříd, tak vznikají pojmy kámen, rostlina, zvíře. Skutečnost se skládá z rozličných jednotlivostí, které jsou vždy jednotou látky a tvaru.
Látka pasivní a forma aktivní Látka (hylé) je materiál, z něhož jsou věci utvořeny, je pasivní a je to určitá možnost (kámen). Forma, tvar (morfé) je pak souhrnem zvláštních vlastností, je aktivní a je to určitá skutečnost (socha z kamene).
Správně doplňte: Skutečnost se skládá z rozličných jednotlivostí, které jsou vždy jednotou …… a …….. . Materiál, z něhož jsou věci utvořeny je ……, je ….. a je to určitá …….. . Souhrnem zvláštních vlastností je pak ……., je …….. a je to určitá …… .
Správné doplnění: Skutečnost se skládá z rozličných jednotlivostí, které jsou vždy jednotou látky a tvaru. Materiál, z něhož jsou věci utvořeny je látka, je pasivní a je to určitá možnost. Souhrnem zvláštních vlastností je pak tvar, forma, je aktivní a je to určitá skutečnost.
Úkol k přemýšlení: Pokuste se sami uvádět příklady látky a tvaru, např. dřevo – lavice.
Aristotelova logika Aristotelés měl rád pořádek a chtěl ho zavést i do lidských pojmů. Stal se tak zakladatelem logiky jako vědy o teorii myšlení a přesného užívání jazyka. Slova (pojmy) se spojují do vět a vznikají soudy. Tyto soudy lze podle určitých pravidel spojit do úsudků. Spojením dvou soudů (premis) vzniká třetí. Nazýváme to teorií sylogismu.
Klasický příklad sylogismu: Všichni lidé jsou smrtelní. Sókratés je člověk. Sókratés je smrtelný.
Závěrečné shrnutí Uvedený pojem spojte se správným obsahem Látka A Ze dvou premis vzniká třetí. Skutečnost B Určitá skutečnost. Logika C Je složena z jednotlivostí. Teorie sylogismu D Věda o teorii myšlení. Tvar E Určitá možnost.
Správný výsledek: 1E, 2C, 3D, 4A, 5B
Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.