Ing. Radek Smutný, vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Vzorové příklady a inspirace pro úspěšné realizace
Cílem Programu je snížení znečištění ovzduší z malých spalovacích zdrojů do tepelného výkonu 50 kW, tzv. lokálních topenišť využívajících tuhá paliva.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Požáry v topné sezóně Weis Milan SDH Hrušovany
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
NZÚ – BD návrh Programové schéma je navrženo na základě analýz účasti vlastníků BD v ZÚ 2009, rozložení zájmu o jednotlivé oblasti podpory, jejich.
Nařízení vlády 91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Informační seminář „Kotlíkové dotace v Pardubickém kraji“ Krajský úřad Pardubického kraje
Kotlíkové dotace. Základní podmínky Dle platné legislativy (zákona č. 201/2012 Sb.) nebude možné po roce 2022 provozovat neekologické kotle 1. a 2. emisní.
OLOMOUCKÝ KRAJ podání žádostí Něco o nás Společnost FleetCom s.r.o. je jedním z největších administrátorů kotlíkových dotací V loňském.
INFOTHERMA 2016 – Ostrava „KOTLÍKOVÉ DOTACE 2015“ OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SFŽP ČR) – 16. výzva I. ETAPA 2016 – 2018 DOTACE – RODINNÉ.
Kotlíkové dotace v Olomouckém kraji v rámci OPŽP Hranice Ing. Martin Černocký Oddělení grantových schémat Odbor strategického rozvoje.
Dotační program na výměnu zastaralých zdrojů tepla na pevná paliva KOTLÍKOVÁ DOTACE Informační schůzka pro zástupce obcí Ústeckého kraje.
Setkání se starosty obcí a městysů ORP Telč 6. června 2016 Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší -vybrané informace.
ZELENÁ ÚSPORÁM PRO RODINNÉ DOMY DOTACE POUŽITO MATERIÁLŮ Z: WWW. ZELENAUSPORAM.CZ.
Dotační program Zelená úsporám Ing. Zbyněk Bouda Energetická Agentura Vysočiny, z.s.p.o.
STŘEDOČESKÝ KRAJ podání žádostí Něco o nás Společnost FleetCom s.r.o. je jedním z největších administrátorů kotlíkových dotací V loňském.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR OČEKÁVANÉ EFEKTY PODPORY BYTOVÝCH.
Kotlíkové dotace v Olomouckém kraji Bc. Pavel Šoltys, DiS
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Novela zákona o místních poplatcích
Nový OPŽP 2014 – 2020 ve vztahu k možnostem financování výměny domovních zdrojů vytápění: „kotlíkové dotace“
Nařízení vlády 91/2010 Sb. o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
Seminář pro starosty obcí Libereckého kraje
Nový zákon o ochraně ovzduší
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Operační program životní prostředí
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Kotlíkové dotace v Jihočeském kraji
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Výrobny a mikrozdroje Ing. Martin Kříž
Energetické úspory pro veřejné budovy s podporou OPŽP
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Informační schůzka pro zástupce obcí Ústeckého kraje
Kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji 3. výzva
3. výzva „kotlíkových dotací“
3. výzva „kotlíkových dotací“
Transkript prezentace:

Ing. Radek Smutný, vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství Současný stav zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a jeho očekávané změny porada starostů obcí na ORP Kolín 20.10.2016 Ing. Radek Smutný, vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství

Povinnost provozovatelů Kotlíkové dotace 2016 Povinnost provozovatelů

Kotlíkové dotace 2016 ve Středočeském kraji Cílem kotlíkové dotace je snížení znečištění ovzduší z lokálního vytápění domácností využívajících tuhá paliva. Dotace je při splnění dotačních podmínek přidělována fyzickým osobám při výměně stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní tepelné zdroje: tepelné čerpadlo, kotel na pevná paliva, plynový kondenzační kotel, instalace solárně-termických soustav pro přitápění nebo přípravu TV, „mikro" energetická opatření.

Kotlíkové dotace 2016 Středočeský kraj v současné době postupně vyřizuje cca 4500 žádostí o dotaci na výměnu zdrojů tepla na pevná paliva v rodinných domech, které byly podány občany kraje v rámci 1. kola kotlíkové dotace (dle vyhlášené výzvy Operačního programu Životní prostředí na oblast podpory 2.1.) Celkový objem finančních prostředků na pokrytí dotací zaevidovaných žádostí představuje částku cca 506 mil. Druhé kolo kotlíkové dotace bude krajem spuštěno po obdržení rozhodnutí o navýšení finančních prostředků ze SFŽP

Kotlíkové dotace 2016 „Nová kotlíková dotace" má jiná pravidla než v předcházejících letech. Lze vyměnit kotel na pevná paliva za jiný zdroj, ten ale musí být uveden na seznamu registrovaných výrobků (http://www.opzp.cz/dokumenty/187-seznam-registrovanych-vyrobku?verze=1). uznatelnost nákladů: pořízení od 15.7.2015 a fotografie zapojení starého kotle na otopnou soustavu a do komínového tělesa a následně kotle nového. Žádosti o dotaci bude přijímat Středočeský kraj. MěÚ Kolín, OŽPZ, není poskytovatelem této dotace, a v současné době nemá více informací, než bylo sděleno ve výše uvedených zdrojích, proto je třeba sledovat např. http://www.kr-stredocesky.cz/web/zivotni-prostredi/kotle-2015.

Kotlíkové dotace 2016

Povinnost provozovatelů Povinnost provozovatelů, podle § 17 odst. 1 písm. h) a § 41 odst. 15 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění 1x za dva roky, poprvé nejpozději do 31.12.2016 zajistit kontrolu spalovacích zdrojů znečišťování ovzduší kontrolu provede odborně způsobilá osoba proškolená výrobcem zdroje, která má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě doklad o provedení kontroly má provozovatel povinnost předložit na základě žádosti ORP Sankce za porušení povinnosti pokuta až do výše 20.000 Kč, jde-li o fyzickou osobu nepodnikající pokuta až do výše 50.000 Kč, jde-li o podnikající fyzickou osobu nebo osobu právnickou.

Povinnost provozovatelů Podoba dokladů o kontrole spalovacího stacionárního zdroje sdělení Ministerstva životního prostředí, odboru ochrany ovzduší k provozování a ke kontrole spalovacích stacionárních zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším (k dispozici na http://www.mzp.cz/cz/spalovaci_stacionarni_zdroje_300kW_sdeleni) Odborně způsobilá osoba proškolená výrobcem zdroje, která má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě seznam odborně způsobilých osob je zveřejněn na webových stránkách Hospodářské komory ČR www.hkcr.cz

Povinnost provozovatelů

Povinnost provozovatelů Zaměření kontroly zdroj musí být připojen k teplovodní soustavě ústředního vytápění tak, aby byla zajištěna hospodárná výroba a dodávka tepla, zejména by měl být vybaven akumulátorem tepla spalovací stacionární zdroj by dále měl být vybaven směšovacím prvkem instalovaným na topnou resp. Vratnou větev pro dodržení minimální teploty vratné vody do kotle spalovací stacionární zdroj musí být řádně připojen na spalinovou cestu pro eliminaci úniku odpadního plynu do interiéru a dosažení požadovaného tahu v souladu s pokyny výrobce zdroje zda zdroj odpovídá či neodpovídá minimálním emisním požadavkům přílohy č. 11 zákona o ochraně ovzduší (mezní hodnoty emisí musí splňovat do 1.9.2022) ve spalovacím stacionárním zdroji mohou být spalována pouze paliva o požadované kvalitě, splňující požadavky na kvalitu paliv stanovené v příloze č. 3 k vyhlášce č. 415/2012 Sb. (obsah popela, měrná sirnatost, výhřevnost) zda je či není indikováno spalování jiného paliva než určeného výrobcem spalovacího stacionárního zdroje, popř.

Povinnost provozovatelů Jak zjistím jaký je příkon kotle? výkon kotle bývá uveden na výrobním štítku v kW, pokud již výrobní štítek na kotli není, informace o výkonu a účinnosti najdete v návodu k instalaci a obsluze kotle příkon zjistíme také výpočtem, podílem výkonu kotle a jeho účinnosti povinnost zajistit kontrolu kotle se týká všech kotlů, tedy i těch, které byly nebo budou nainstalovány i v letošním roce Emisní třída je kotli přiřazena na základě výsledků spalovacích zkoušek před jeho uvedením na trh a udává jeho technologickou vyspělost (ČSN 303-5) musí být uvedena v technické dokumentaci a také na štítku kotle Rozdělení kotlů do emisních tříd je na základě emisí a účinnosti

Povinnost provozovatelů Povinnosti související s prodejem a provozem kotlů na tuhá paliva od 1.1.2014 zákaz prodeje kotlů 1. a 2. emisní třídy od 1.1.2017 povinnost na vyžádání předložit kontrolu kotle (včetně označení emisní třídy) od 1.1.2018 zákaz prodeje kotlů 3. emisní třídy od 1.1.2020 zákaz prodeje kotlů 4. emisní třídy od 1.1.2022 lze provozovat taková zařízení, která splňují emisní třídu 3. a vyšší Na instalované sálavé zdroje (např. krbová kamna, vložky) s vodním výměníkem, které mají celkový příkon zařízení do 10 kW, se tyto změny nevztahují. I nadále platí pouze pravidelné kontroly spalinových cest.

Povinnost provozovatelů Název metody prokazování Popis Průměrné náklady na jedno měření Omezení použití metody Měření tmavosti kouře - Ringelmanova metoda Provádí cca 30 stanovení stupně tmavosti kouře v pravidelných půlminutových intervalech cca 1.000,- Kč Vyžaduje ideální světelné a meteorologické podmínky, které lze využít po velmi malou část dne Analýze popela Analýza obsahu kovů v popelu, vylouhování v rozpouštědle - v místě nebo v laboratoři cca ticíce Kč Vyžaduje přístup ke zdroji Stěry z komína Odběr vzorků sazí z komína a jejich následná analýza cca desetitisíce Kč Komínové úsady vznikají delší čas a pro analýzu nelze odebrat vzorek, který by reprezentoval pouze nedávnou minulost Detekční trubičky Difůze oxidu uhelnatého k látce obsažené v detekční trubičce - změna barvy indikuje na stupnici trubičky hodnoty CO v ovzduší cca tisíce Kč Trubičky jsou určeny k vyšší koncentraci CO Optické metody Metoda je založena na vlastnostech plynů ve vztahu k absourpci světla cca miliony Kč Nutné znát proudění větru v dané oblasti, které je nutno do modelu doplnit a následně lze dopočítat celkový tok polutantu Infračervená spektroskopie Shromažďování infračerveného emisního signálu z kouře (CO). Principem je absorpce infračerveného zážení při průchodu vzorkem cca do 2 mil. Kč Praktická proveditelnost vzhledem k výškám budov, u kterých by měření probíhalo a větší počet osob účastných na měření. Naměřené hodnoty musí být vyhodnoceny softwarem

Povinnost provozovatelů Očekávaná změna zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, umožňující kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech „Vznikne-li důvodné podezření, že provozovatel spalovacího stacionárního zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci, nejde-li o prostory užívané pro podnikatelskou činnost, porušil některou z povinností podle odstavce 1, avšak toto porušení nelze prokázat bez provedení kontroly spalovacího stacionárního zdroje, jeho příslušenství nebo používaných paliv, obecní úřad obce s rozšířenou působností provozovatele na tuto skutečnost písemně upozorní a poučí jej o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených v odstavci 1 a o následcích opakovaného důvodného podezření na jejich porušení v podobě provedení kontroly. Pokud opakovaně vznikne důvodné podezření, že tento provozovatel nadále nebo opětovně porušuje některou z povinností podle odstavce 1, je kontrolující oprávněn vstoupit do jeho obydlí za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona. Vlastník nebo uživatel těchto prostor je povinen umožnit kontrolujícímu přístup ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům.“

Povinnost provozovatelů Kontrola kontrolu spalovacích stacionárních zdrojů, jejich příslušenství nebo používaných paliv provádí ORP na základě prvního podnětu ORP písemně vyzve majitele zdroje k předložení protokolu o kontrole kotle, dokladu o nákupu paliva od dodavatele, vyzve ke zjednání nápravy a podá informaci, co nastane v případě nezjednání nápravy opakované porušení zákona kontrola za přítomnosti kontrolovaného, min. 2 úřední osoby (ORP+obec) a odborně způsobilá osoba kontrolovaný je povinen umožnit přístup ke stacionárnímu zdroji a předložit příslušné doklady odběr popela, stěrů k laboratornímu rozboru – v případě prokázání spalování nevhodných materiálů bude cena za rozbor přičtena k pokutě následuje sankce až do výše 50.000,- Kč a nápravné opatření neumožnění kontroly je též přestupkem (sankce až do výše 50.000,- Kč)

Děkuji za pozornost.