Ing. Radek Smutný, vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství Současný stav zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a jeho očekávané změny porada starostů obcí na ORP Kolín 20.10.2016 Ing. Radek Smutný, vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství
Povinnost provozovatelů Kotlíkové dotace 2016 Povinnost provozovatelů
Kotlíkové dotace 2016 ve Středočeském kraji Cílem kotlíkové dotace je snížení znečištění ovzduší z lokálního vytápění domácností využívajících tuhá paliva. Dotace je při splnění dotačních podmínek přidělována fyzickým osobám při výměně stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní tepelné zdroje: tepelné čerpadlo, kotel na pevná paliva, plynový kondenzační kotel, instalace solárně-termických soustav pro přitápění nebo přípravu TV, „mikro" energetická opatření.
Kotlíkové dotace 2016 Středočeský kraj v současné době postupně vyřizuje cca 4500 žádostí o dotaci na výměnu zdrojů tepla na pevná paliva v rodinných domech, které byly podány občany kraje v rámci 1. kola kotlíkové dotace (dle vyhlášené výzvy Operačního programu Životní prostředí na oblast podpory 2.1.) Celkový objem finančních prostředků na pokrytí dotací zaevidovaných žádostí představuje částku cca 506 mil. Druhé kolo kotlíkové dotace bude krajem spuštěno po obdržení rozhodnutí o navýšení finančních prostředků ze SFŽP
Kotlíkové dotace 2016 „Nová kotlíková dotace" má jiná pravidla než v předcházejících letech. Lze vyměnit kotel na pevná paliva za jiný zdroj, ten ale musí být uveden na seznamu registrovaných výrobků (http://www.opzp.cz/dokumenty/187-seznam-registrovanych-vyrobku?verze=1). uznatelnost nákladů: pořízení od 15.7.2015 a fotografie zapojení starého kotle na otopnou soustavu a do komínového tělesa a následně kotle nového. Žádosti o dotaci bude přijímat Středočeský kraj. MěÚ Kolín, OŽPZ, není poskytovatelem této dotace, a v současné době nemá více informací, než bylo sděleno ve výše uvedených zdrojích, proto je třeba sledovat např. http://www.kr-stredocesky.cz/web/zivotni-prostredi/kotle-2015.
Kotlíkové dotace 2016
Povinnost provozovatelů Povinnost provozovatelů, podle § 17 odst. 1 písm. h) a § 41 odst. 15 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění 1x za dva roky, poprvé nejpozději do 31.12.2016 zajistit kontrolu spalovacích zdrojů znečišťování ovzduší kontrolu provede odborně způsobilá osoba proškolená výrobcem zdroje, která má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě doklad o provedení kontroly má provozovatel povinnost předložit na základě žádosti ORP Sankce za porušení povinnosti pokuta až do výše 20.000 Kč, jde-li o fyzickou osobu nepodnikající pokuta až do výše 50.000 Kč, jde-li o podnikající fyzickou osobu nebo osobu právnickou.
Povinnost provozovatelů Podoba dokladů o kontrole spalovacího stacionárního zdroje sdělení Ministerstva životního prostředí, odboru ochrany ovzduší k provozování a ke kontrole spalovacích stacionárních zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším (k dispozici na http://www.mzp.cz/cz/spalovaci_stacionarni_zdroje_300kW_sdeleni) Odborně způsobilá osoba proškolená výrobcem zdroje, která má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě seznam odborně způsobilých osob je zveřejněn na webových stránkách Hospodářské komory ČR www.hkcr.cz
Povinnost provozovatelů
Povinnost provozovatelů Zaměření kontroly zdroj musí být připojen k teplovodní soustavě ústředního vytápění tak, aby byla zajištěna hospodárná výroba a dodávka tepla, zejména by měl být vybaven akumulátorem tepla spalovací stacionární zdroj by dále měl být vybaven směšovacím prvkem instalovaným na topnou resp. Vratnou větev pro dodržení minimální teploty vratné vody do kotle spalovací stacionární zdroj musí být řádně připojen na spalinovou cestu pro eliminaci úniku odpadního plynu do interiéru a dosažení požadovaného tahu v souladu s pokyny výrobce zdroje zda zdroj odpovídá či neodpovídá minimálním emisním požadavkům přílohy č. 11 zákona o ochraně ovzduší (mezní hodnoty emisí musí splňovat do 1.9.2022) ve spalovacím stacionárním zdroji mohou být spalována pouze paliva o požadované kvalitě, splňující požadavky na kvalitu paliv stanovené v příloze č. 3 k vyhlášce č. 415/2012 Sb. (obsah popela, měrná sirnatost, výhřevnost) zda je či není indikováno spalování jiného paliva než určeného výrobcem spalovacího stacionárního zdroje, popř.
Povinnost provozovatelů Jak zjistím jaký je příkon kotle? výkon kotle bývá uveden na výrobním štítku v kW, pokud již výrobní štítek na kotli není, informace o výkonu a účinnosti najdete v návodu k instalaci a obsluze kotle příkon zjistíme také výpočtem, podílem výkonu kotle a jeho účinnosti povinnost zajistit kontrolu kotle se týká všech kotlů, tedy i těch, které byly nebo budou nainstalovány i v letošním roce Emisní třída je kotli přiřazena na základě výsledků spalovacích zkoušek před jeho uvedením na trh a udává jeho technologickou vyspělost (ČSN 303-5) musí být uvedena v technické dokumentaci a také na štítku kotle Rozdělení kotlů do emisních tříd je na základě emisí a účinnosti
Povinnost provozovatelů Povinnosti související s prodejem a provozem kotlů na tuhá paliva od 1.1.2014 zákaz prodeje kotlů 1. a 2. emisní třídy od 1.1.2017 povinnost na vyžádání předložit kontrolu kotle (včetně označení emisní třídy) od 1.1.2018 zákaz prodeje kotlů 3. emisní třídy od 1.1.2020 zákaz prodeje kotlů 4. emisní třídy od 1.1.2022 lze provozovat taková zařízení, která splňují emisní třídu 3. a vyšší Na instalované sálavé zdroje (např. krbová kamna, vložky) s vodním výměníkem, které mají celkový příkon zařízení do 10 kW, se tyto změny nevztahují. I nadále platí pouze pravidelné kontroly spalinových cest.
Povinnost provozovatelů Název metody prokazování Popis Průměrné náklady na jedno měření Omezení použití metody Měření tmavosti kouře - Ringelmanova metoda Provádí cca 30 stanovení stupně tmavosti kouře v pravidelných půlminutových intervalech cca 1.000,- Kč Vyžaduje ideální světelné a meteorologické podmínky, které lze využít po velmi malou část dne Analýze popela Analýza obsahu kovů v popelu, vylouhování v rozpouštědle - v místě nebo v laboratoři cca ticíce Kč Vyžaduje přístup ke zdroji Stěry z komína Odběr vzorků sazí z komína a jejich následná analýza cca desetitisíce Kč Komínové úsady vznikají delší čas a pro analýzu nelze odebrat vzorek, který by reprezentoval pouze nedávnou minulost Detekční trubičky Difůze oxidu uhelnatého k látce obsažené v detekční trubičce - změna barvy indikuje na stupnici trubičky hodnoty CO v ovzduší cca tisíce Kč Trubičky jsou určeny k vyšší koncentraci CO Optické metody Metoda je založena na vlastnostech plynů ve vztahu k absourpci světla cca miliony Kč Nutné znát proudění větru v dané oblasti, které je nutno do modelu doplnit a následně lze dopočítat celkový tok polutantu Infračervená spektroskopie Shromažďování infračerveného emisního signálu z kouře (CO). Principem je absorpce infračerveného zážení při průchodu vzorkem cca do 2 mil. Kč Praktická proveditelnost vzhledem k výškám budov, u kterých by měření probíhalo a větší počet osob účastných na měření. Naměřené hodnoty musí být vyhodnoceny softwarem
Povinnost provozovatelů Očekávaná změna zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, umožňující kontrolu provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech „Vznikne-li důvodné podezření, že provozovatel spalovacího stacionárního zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci, nejde-li o prostory užívané pro podnikatelskou činnost, porušil některou z povinností podle odstavce 1, avšak toto porušení nelze prokázat bez provedení kontroly spalovacího stacionárního zdroje, jeho příslušenství nebo používaných paliv, obecní úřad obce s rozšířenou působností provozovatele na tuto skutečnost písemně upozorní a poučí jej o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených v odstavci 1 a o následcích opakovaného důvodného podezření na jejich porušení v podobě provedení kontroly. Pokud opakovaně vznikne důvodné podezření, že tento provozovatel nadále nebo opětovně porušuje některou z povinností podle odstavce 1, je kontrolující oprávněn vstoupit do jeho obydlí za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona. Vlastník nebo uživatel těchto prostor je povinen umožnit kontrolujícímu přístup ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům.“
Povinnost provozovatelů Kontrola kontrolu spalovacích stacionárních zdrojů, jejich příslušenství nebo používaných paliv provádí ORP na základě prvního podnětu ORP písemně vyzve majitele zdroje k předložení protokolu o kontrole kotle, dokladu o nákupu paliva od dodavatele, vyzve ke zjednání nápravy a podá informaci, co nastane v případě nezjednání nápravy opakované porušení zákona kontrola za přítomnosti kontrolovaného, min. 2 úřední osoby (ORP+obec) a odborně způsobilá osoba kontrolovaný je povinen umožnit přístup ke stacionárnímu zdroji a předložit příslušné doklady odběr popela, stěrů k laboratornímu rozboru – v případě prokázání spalování nevhodných materiálů bude cena za rozbor přičtena k pokutě následuje sankce až do výše 50.000,- Kč a nápravné opatření neumožnění kontroly je též přestupkem (sankce až do výše 50.000,- Kč)
Děkuji za pozornost.