Úvod do rétoriky Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Maturitní otázka č. 21 Kristýna Kaňovská 4. A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D.
Rétorika Etymologie Dialektologie
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Imaginace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Dujková Michaela, 4.B Juřinová Nikola, 4.A. Stanovené cíle prezentace Upřesňující informace Shromáždění podkladů Stanovení hlavních bodů Grafické zpracování.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Prezentační dovednosti
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Tréma Jak s ní pracovat Jak s ní pracovat. porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom je mohli lépe zvládat porozumět příčinám trémy.
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Řecká kultura klasické období
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Styl řečnický Marcela Jurková.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Alternativní a augmentativní komunikace
Jak přednášet o fyzice.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Projev a image prezentujícího
Pedagogika jako vědecká disciplína
Rétorika – Umění mluvit
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Základní filozofické otázky
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Úvod do rétoriky Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.

Rétorika (řečnictví) Vědní obor, zaměřený na verbální projev. Rhesis = řeč. Patřila mezi 3 původní svobodná umění (trivium = gramatika, rétorika, dialektika (logika)). - nauka o řečnickém umění - řečnická praxe - teorie a praxe jazykové komunikace - kultura mluveného projevu V současnosti profesní prezentace… Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Historie rétoriky Historicky první dokumenty o rétorice pocházejí z 5. století před n.l. – rétorika byla vedle dramatu, hudby, sochařství a stavitelství považována za tvůrčí umění. Georgias z Leontin – založil první školu rétoriky v Athénách. Řečnictví rozvíjeli sofisté – usilovali o řečnickou obratnost na úkor obsahu. Stylistické zásady vypracoval Isokrates – ctil tradiční řeckou morálku. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Historie rétoriky Rétoriku dále rozvíjel Platon, který kladl důraz na odpovědnost a morálku řečníka. Rétoriku označoval za psychagorii. Ve svém dialogu Faidros formuluje nároky na řečnické umění. Aristoteles = rétoriku považoval za umění, posláním rétoriky je hledání cesty k pravdě. Nástrojem tohoto procesu je komunikace. Spis Rétorika – první systematické pojednání o řečnickém umění. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Historie rétoriky Zásady řečnického projevu (dle Aristotela): 1. Invence – posláním řečníka v této etapě je shromáždění veškerých podkladů, dokumentů a dat pro svoje vystoupení. 2. Organizace – v této fázi se třídí shromážděný materiál a zpracovává se logická struktura projevu, která se člení na úvod – stať (argumentatio) – závěr. 3. Styl – řečník volí vhodný styl, o kterém rozhodují 2 věci: cílová skupina posluchačů a charakter projevu (vtipný, poučný, oslavný…) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Historie rétoriky 4. Zapamatování – dobrý řečník si musí řeč zapamatovat a hovořit v kontaktu s lidmi. Psaný text může být jen pomůckou s hlavními body sdělení. 5. Přednes – ve kterém řečník zhodnotí výsledky své předchozí práce – tj. zkombinuje jednotlivé etapy. Musí zvolit vhodné prostředky (síla hlasu, artikulační dovednosti…) + využije své charisma. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Historie rétoriky Za neslavnějšího řečníka starého Řecka byl považován Demosthenes. Démosthenes byl učitel řečnictví a později i politický řečník. Známé jsou jeho „filipiky“ – bojovné řeči proti makedonskému králi Filipovi II., který chtěl zbavit Athény samostatnosti. Ve své řeči používal často řečnické otázky – otázku si položíme a sami si na ni odpovíme. Styl: krátké úderné věty, jasná a srozumitelná řeč. Přirovnání a metafory. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Historie rétoriky Řečnictví se rozvíjelo také v Římě. Nejznámější řečníci Říma: Marcus Tullius Cicero – O řečníkovi (De oratore) - hluboká úvaha o řečnictví, úloze rétoriky a vlastnostech dobrého řečníka Marcus Fabius Quintilianus – Základy řečnictví (Institutio oratoria) – shrnul poznatky 500 let trvající antické rétoriky. Propracované vědecké dílo. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Další vývoj rétoriky Ve středověku bylo těžiště mluveného projevu v křesťanských kázáních. S rozvojem univerzit se teprve rozvíjí akademická řeč, která měla opět pravidla vycházející z antiky. Středověká rétorika měla tři hlavní oblasti: Ars poetici – rétorika psaní veršů Art dictaminis – umění, teorie psaní listů (úředních a jiných) Ars predicandi – umění kázání Augustin Aurelius – rétoriku nelze nechat pohanům, ale je nutné ji využívat v boji za křesťanskou pravdu. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Další vývoj rétoriky Hlavní úkoly řeči (středověk) 1. Řeč má přesvědčovat (persvastere) 2. Řeč má vzbuzovat city (movere) 3. Řeč má lahodit krásným slovem krasocitu Renesanční rétorika: Erasmus Rotterdamský (15.-16- století) – rétorika má vést ke kultivaci veřejných projevů a k celkovému povznesení řeči ve společnosti (v mluvené i psané formě) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Česká rétorika Jan Blahoslav (16.stol) – první česká rétorika (Ctnosti kazatelů a Vady kazatelů) Šimon Jelen Sušický Jan Sturma Jan Hus Bohuslav Balbín J.A. Komenský Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Psychologické aspekty rétorických dovedností Tréma Tréma – strach před vystoupením – provází každého, i zkušené řečníky, zpěváky… Důležité je porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom ji mohli lépe zvládat. Stresory vstupují do organismu kanály smyslového vnímání. Obrana: A. Selektivní funkce vědomí – omezit vědomí na důležité podněty (nepodstatné ignorovat) B. Rozhodovací okruhy vědomé mysli‘ C. Preventivní tělesné a duševní aktivity Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Psychologické aspekty rétorických dovedností Před výstupem je dobré 1. Prohlédnout si místnost, vyzkoušet akustiku, audiovizuální pomůcky apod. Nebude třeba se adaptovat při samotném výstupu. 2. Velmi dobře se připravit – dobrou přípravou získáváme pocit důvěry v sebe sama. Ten se bude projevovat v gestech, síle hlasu apod. 3. Vyhodnotíme, co se nám maximálně může stát – potlačení strachu – nadsázka. Maximálně se setkáme s nezájmem posluchačů. 4. Naučíme se lépe reagovat na spouštěče stresu (dýchání…) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

Stah svalových vláken přetrvá podnět. Reichovy zóny Stresor a stres se zobrazuje nejen ve výrazu tváře řečníka, ale v celém svalovém systému. Stah svalových vláken přetrvá podnět. Tělo nehromadí stresové tenze náhodně, ale do pruhů (tzv. Reichovy zóny) – viz. Buchtová. V lidském těle existuje 7 základních zón. Každý člověk má nejméně jednu zónu dominantní. Zóny: oči, ústa, krk, srdce, bránice, břicho, pánev. Je nutná relaxace po prožitém stresu. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006 14

Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. kamil.kopecky@upol.cz DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. kamil.kopecky@upol.cz