Úvod do rétoriky Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Rétorika (řečnictví) Vědní obor, zaměřený na verbální projev. Rhesis = řeč. Patřila mezi 3 původní svobodná umění (trivium = gramatika, rétorika, dialektika (logika)). - nauka o řečnickém umění - řečnická praxe - teorie a praxe jazykové komunikace - kultura mluveného projevu V současnosti profesní prezentace… Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Historie rétoriky Historicky první dokumenty o rétorice pocházejí z 5. století před n.l. – rétorika byla vedle dramatu, hudby, sochařství a stavitelství považována za tvůrčí umění. Georgias z Leontin – založil první školu rétoriky v Athénách. Řečnictví rozvíjeli sofisté – usilovali o řečnickou obratnost na úkor obsahu. Stylistické zásady vypracoval Isokrates – ctil tradiční řeckou morálku. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Historie rétoriky Rétoriku dále rozvíjel Platon, který kladl důraz na odpovědnost a morálku řečníka. Rétoriku označoval za psychagorii. Ve svém dialogu Faidros formuluje nároky na řečnické umění. Aristoteles = rétoriku považoval za umění, posláním rétoriky je hledání cesty k pravdě. Nástrojem tohoto procesu je komunikace. Spis Rétorika – první systematické pojednání o řečnickém umění. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Historie rétoriky Zásady řečnického projevu (dle Aristotela): 1. Invence – posláním řečníka v této etapě je shromáždění veškerých podkladů, dokumentů a dat pro svoje vystoupení. 2. Organizace – v této fázi se třídí shromážděný materiál a zpracovává se logická struktura projevu, která se člení na úvod – stať (argumentatio) – závěr. 3. Styl – řečník volí vhodný styl, o kterém rozhodují 2 věci: cílová skupina posluchačů a charakter projevu (vtipný, poučný, oslavný…) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Historie rétoriky 4. Zapamatování – dobrý řečník si musí řeč zapamatovat a hovořit v kontaktu s lidmi. Psaný text může být jen pomůckou s hlavními body sdělení. 5. Přednes – ve kterém řečník zhodnotí výsledky své předchozí práce – tj. zkombinuje jednotlivé etapy. Musí zvolit vhodné prostředky (síla hlasu, artikulační dovednosti…) + využije své charisma. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Historie rétoriky Za neslavnějšího řečníka starého Řecka byl považován Demosthenes. Démosthenes byl učitel řečnictví a později i politický řečník. Známé jsou jeho „filipiky“ – bojovné řeči proti makedonskému králi Filipovi II., který chtěl zbavit Athény samostatnosti. Ve své řeči používal často řečnické otázky – otázku si položíme a sami si na ni odpovíme. Styl: krátké úderné věty, jasná a srozumitelná řeč. Přirovnání a metafory. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Historie rétoriky Řečnictví se rozvíjelo také v Římě. Nejznámější řečníci Říma: Marcus Tullius Cicero – O řečníkovi (De oratore) - hluboká úvaha o řečnictví, úloze rétoriky a vlastnostech dobrého řečníka Marcus Fabius Quintilianus – Základy řečnictví (Institutio oratoria) – shrnul poznatky 500 let trvající antické rétoriky. Propracované vědecké dílo. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Další vývoj rétoriky Ve středověku bylo těžiště mluveného projevu v křesťanských kázáních. S rozvojem univerzit se teprve rozvíjí akademická řeč, která měla opět pravidla vycházející z antiky. Středověká rétorika měla tři hlavní oblasti: Ars poetici – rétorika psaní veršů Art dictaminis – umění, teorie psaní listů (úředních a jiných) Ars predicandi – umění kázání Augustin Aurelius – rétoriku nelze nechat pohanům, ale je nutné ji využívat v boji za křesťanskou pravdu. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Další vývoj rétoriky Hlavní úkoly řeči (středověk) 1. Řeč má přesvědčovat (persvastere) 2. Řeč má vzbuzovat city (movere) 3. Řeč má lahodit krásným slovem krasocitu Renesanční rétorika: Erasmus Rotterdamský (15.-16- století) – rétorika má vést ke kultivaci veřejných projevů a k celkovému povznesení řeči ve společnosti (v mluvené i psané formě) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Česká rétorika Jan Blahoslav (16.stol) – první česká rétorika (Ctnosti kazatelů a Vady kazatelů) Šimon Jelen Sušický Jan Sturma Jan Hus Bohuslav Balbín J.A. Komenský Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Psychologické aspekty rétorických dovedností Tréma Tréma – strach před vystoupením – provází každého, i zkušené řečníky, zpěváky… Důležité je porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom ji mohli lépe zvládat. Stresory vstupují do organismu kanály smyslového vnímání. Obrana: A. Selektivní funkce vědomí – omezit vědomí na důležité podněty (nepodstatné ignorovat) B. Rozhodovací okruhy vědomé mysli‘ C. Preventivní tělesné a duševní aktivity Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Psychologické aspekty rétorických dovedností Před výstupem je dobré 1. Prohlédnout si místnost, vyzkoušet akustiku, audiovizuální pomůcky apod. Nebude třeba se adaptovat při samotném výstupu. 2. Velmi dobře se připravit – dobrou přípravou získáváme pocit důvěry v sebe sama. Ten se bude projevovat v gestech, síle hlasu apod. 3. Vyhodnotíme, co se nám maximálně může stát – potlačení strachu – nadsázka. Maximálně se setkáme s nezájmem posluchačů. 4. Naučíme se lépe reagovat na spouštěče stresu (dýchání…) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006
Stah svalových vláken přetrvá podnět. Reichovy zóny Stresor a stres se zobrazuje nejen ve výrazu tváře řečníka, ale v celém svalovém systému. Stah svalových vláken přetrvá podnět. Tělo nehromadí stresové tenze náhodně, ale do pruhů (tzv. Reichovy zóny) – viz. Buchtová. V lidském těle existuje 7 základních zón. Každý člověk má nejméně jednu zónu dominantní. Zóny: oči, ústa, krk, srdce, bránice, břicho, pánev. Je nutná relaxace po prožitém stresu. Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006 14
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. kamil.kopecky@upol.cz DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. kamil.kopecky@upol.cz