Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Jehlan Matematické dovednosti. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvořeníBřezen 2013 Ročník: 9. Tematická oblast:Matematická gramotnost.
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zvuková karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/10 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tělesa –Válec Číslo.
Druháci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obsahy rovinných útvarů
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
těleso skládající se z jedné kruhové podstavy a pláště
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Hranoly Základní pojmy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Popis kvádru:. Popis kvádru: Vlastnosti kvádru: Kvádr má 8 stěn. Kvádr má 8 vrcholů. Kvádr má 12 hran. Kvádr má 1 dolní podstavu. Kvádr má 1 horní.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti snímku
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
Jehlan těleso skládající se z jedné podstavy, která má tvar mnohoúhelníku a pláště.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Pokročilé úpravy snímku
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Představujeme a sestavujeme krychli
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Ing. Ladislav Mišík TĚLESA 9. březen 2013
Transkript prezentace:

Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Číslo DUM: III/2/MAT/2/1/1-48 Vzdělávací předmět: Matematika Tematická oblast: Matematika a její aplikace Autor: Alena Čechová Anotace: Žák se seznámí se základními vlastnostmi hranolu Výkladová hodina Klíčová slova: Hranol, objem hranolu, povrch hranolu Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a testy. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6., 7.,8. a 9. ročníku Datum vzniku DUM: 5.2.2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Hranol

Nejznámějším hranolem, se kterým se setkáváme v našem životě je kvádr a krychle. Obě tělesa patří do skupiny kolmých hranolů. Kolmým hranolem nazýváme těleso, které má dvě shodné rovnoběžné podstavy tvaru mnohoúhelníku. Jeho boční stěny mají tvar obdélníku, nebo čtverce a jsou kolmé k podstavám. Vzdálenost podstav se nazývá výška. Pokud jsou všechny podstavné hrany i všechny vnitřní úhly podstav shodné – pak se jedná o pravidelný hranol.

Objem a povrch hranolu S = 2 Sp + S pl V = Sp . v Objem hranolu – V Povrch hranolu – S Sp – plocha podstavy Spl – plocha pláště S = 2 Sp + S pl V = Sp . v

Podle tvaru podstavy rozlišujeme různé druhy hranolů: Příklady hranolů: Pravidelný čtyřboký kolmý hranol – podstavou je čtverec Pravidelný trojboký kolmý hranol – podstavou je rovnostranný ∆ Pravidelný šestiboký kolmý hranol - podstavou je pravidelný šestiúhelník Pětibobý kolmý hranol – podstavou je pětiúhelník Čtyřboký kolmý hranol – podstavou může být např. lichoběžník Trojboký kolmý hranol – podstavou je obecný trojúhelník

Pravidelný čtyřboký hranol /někdy se též nazývá kvádr s podstavou čtverce/ podstava – čtverec u – tělesová úhlopříčka u₁ – podstavná úhlopříčka v – výška hranolu

Nyní se zaměříme na vytvoření vzorce pro V a S pravidelného čtyřbokého kolmého hranolu. V = Sp . v S čtverce = a .a V = a . a . v V = a² . v S = 2 Sp + Spl Plášť se skládá ze 4 shodných obdélníků, kde strany obdélníku jsou tvořeny podstavnou hranou a a výškou v. S = 2 . a . a + 4 . a . v S = 2 a² + 4 av

Trojboký kolmý hranol s podstavou pravoúhlého trojúhelníku Dříve, než si vytvoříme konkrétní vzorce pro tento hranol, zopakujeme si pravoúhlý trojúhelník. c – přepona – nejdelší strana ∆ a, b – odvěsny – svírají pravý úhel a = vb b = va S = 𝒂 . 𝒃 𝟐 o = a + b + c B c a .) C b A

V = Sp . v Sp = 𝒂 . 𝒃 𝟐 S = 2 Sp + Spl Spl = o∆ . V V = 𝒂 . 𝒃 𝟐 . V Spl = (a + b + c) . v Spl = av + bv + cv S = 2 . 𝒂 . 𝒃 𝟐 + o . v podstava plášť /3 / v b a c

Použité zdroje http://www.datakabinet.cz/cs/Vyukove-materialy-a-data/Matematika-a-jeji-aplikace/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).