Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Poruchy jednotlivých psychických funkcí – vědomí, pozornost, vnímání (VY_32_INOVACE_04.02.03) Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Patopsychologie Ročník osmý Datum tvorby Září 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty s problematikou a syndromy poruch jednotlivých psychických funkcí – vědomí, pozornost, vnímání. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.
Poruchy psychických funkcí jsou symptomy, které se obvykle nevyskytují samostatně, ale v kombinacích s různými symptomy tvoří tzv. syndromy.
Poruchy vědomí Kvantitativní poruchy Somnolence – (pacient upadá během dne do spánku). Sopor – (pacient se obtížně budí). Koma – (pacient nejde probudit). Kvalitativní poruchy vědomí Amenence (zmatenost). Delirium (obluzenost). Obnibulace (mrákotný stav).
Poruchy pozornosti Hypoprosexie - omezená koncentrace pozornosti. Hyperprosexie – chorobně zvýšená pozornost na nějakou oblast.
Poruchy vnímání Iluze – zkreslené vnímání. Halucinace – falešné vjemy vznikající bez působení reálného podnětu na smyslový orgán. Dělíme je na: 1. sluchové (auditivní), 2. zrakové, 3. taktilní (dotykové), 4. čichové a chuťové, 5. pseudohalucinace. Poruchy gnóze - neschopnost rozpoznat podněty i přes nepoškozený analyzátor.
Otázky Do jaké míry může ovlivnit život kvantitativní porucha vnímání? Jak dělíme poruchy pozornosti? Jak dělíme poruchy vnímání?
Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové