Individualismus a kolektivismus Vyhýbání se nejistotě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Cizinecká legie …. V žoldu nebo pro slávu královny? Připravil:
Hodnotová orientace svobodné generace
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Předmět a prameny pracovního práva
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vymezení a pojetí sociální práce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Rozdíly národních kultur zemí a jejich analýza. Úsilí EU vytvořit jednotný trh Zjednodušení pohybu zboží a služeb Xxx otázka eurospotřebitelů Francie.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Emoce (city).
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Interpersonální přitažlivost
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Nákupní chování spotřebitele
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Kupní chování a EU.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Řízení a plánování kariéry
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
3. CVIČENÍ KOMUNIKACE MEZI KULTURAMI Vzdálenost moci a vyhýbání se nejistotě.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Práva a povinnosti mezi manželi
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociální skupiny a role
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
MOTIVACE Zora Syslová.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Socializace Kejřová.
Síť Mateřských center o.s.
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Základní filozofické otázky
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Individualismus a kolektivismus Vyhýbání se nejistotě 3. cvičení

opakování Hofstede obecně: https://www.youtube.com/watch?v=_BoQlz0zZc4 Mapa svět (vzdálenost moci) http://chartsbin.com/view/24731 Evropa (vzdálenost moci) http://chartsbin.com/view/32286

Individualismus x kolektivismus Individualismus přísluší společnostem, v nichž jsou svazky mezi jedinci volné: předpokládá se, že každý se stará sám o sebe a svou nejbližší rodinu. Kolektivismus, jako jeho opak, přináleží ke společnostem, ve kterých jsou lidé od narození po celý život integrováni do silných a soudržných skupin, které je v průběhu jejich životů chrání výměnou za jejich věrnost.

Individualismus x kolektivismus Individualismus = převažuje zájem jednotlivce nad zájmem skupiny Kolektivismus = převažuje zájem skupiny nad zájmy jednotlivce Skupinou se míní rodina – rozšířená x nukleární

Individualismus x kolektivismus Individualistických společností je menšina „já“ = osobní identita, ti druzí jsou hodnoceni podle osobnostních charakteristik, nezávislost na skupině Kolektivismus „my“ = dává jistotu, ale vytváří vztah závislosti – nutnost být věrný skupině a porušení věrnosti znamená nejhoršího, čeho je se možné dopustit „my“ x „oni“ – vnitřní a vnější skupina

Individualismus x kolektivismus Země https://youtu.be/U-XdlbgFxZo?t=53s Evropa http://chartsbin.com/view/32287 Čím vyšší skór, tím víc individualismus. Souvisí se vzdáleností moci (čím víc individualistická, tím menší vzdálenost moci - existují výjimky - Francie, Kostarika).

Individualismus x kolektivismus – hodnoty výzkumu Osobní čas Volnost Výzva V bohatých zemích mohou být záležitosti jako výcvik, fyzické pracovní prostředí a uplatnění dovedností za samozřejmé. Nezávislost zaměstnance na organizaci. Vztahy nejsou předem dány, utváří se dobrovolně a musí se o ně pečovat! Kolektivismus Výcvik Pracovní prostředí Uplatnění dovedností Závislost zaměstnance na organizaci. Přátelé jsou předem určeni, udržuje se k nim respekt, vlastenectví, cudnost.

Individualismus x kolektivismus - rodina Každý vyrůstá s tím, že se bude starat jen sám o sebe a svou bezprostřední rodinu Děti se učí myslet pomocí “já” Čestný člověk říká to, co si myslí Kolektivismus Lidé se rodí do rozšířených rodin nebo do jiných skupin “my”, které je výměnou za jejich loajalitu ochraňují Děti se učí myslet pomocí “my” Musí být vždy zachován soulad, a proto je třeba vyhnout se přímým konfrontacím Přátelství jsou dána předem O prostředky je třeba se dělit s příbuznými Převažuje komunikace s vysokým kontextem K – nikdy nejste o samotě v místnosti, intenzivní sociální kontakt – soulad do sfér i mimo rodinu, slovo „ne“ se nepoužívá – znamená konfrontaci, která je nepřijatelná –“ne“ lze říci jinak – „promyslím to, můžete mít pravdu“; slovo „ano“ může mít význam k udržení komunikace -> „ano, poslouchám Vás“ viz Japonsko I – slušné je říci, co si myslím – říci pravdu je znak upřímnosti a čestnosti – střed názorů vede k vyšší pravdě, konfrontace je brána konstruktivně

Individualismus x kolektivismus - rodina Přátelství je dobrovolné a musí se o něj pečovat Postředky jsou vlastněny individuálně, to platí i pro děti Převažuje komunikace s nízkým kontextem Porušení norem vede k pocitům viny a ztráty sebeúcty Kritéria pro ženicha a nevěstu nejsou předem dána Kolektivismus Porušení norem vede k hanbě a ztrátě tváře jedince i skupiny Nevěsty mají být mladé, pilné, panenské, ženichové mohou být starší K – názor jednotlivce je názorem skupiny, loajalita – sdílené zdroje v rodině (1 příjem živí celou rodinu – vyšší vzdělání – složí se na jedince, který pak rodinu živí); tradice a zvyky – svatby, pohřby – nutnost se účasnit „rodinné důvody“ jsou v práci legitimní; ticho je běžné – není třeba mluvit, pokud není třeba předat informaci I – názor druhých je považováno jako slabost, vlastní kapesné, vláda přispívá studentům, výhodné půjčky pro studenty (USA); potřeba neustále hovořit i o banalitách Edward T. Hall – vysoce kontextuální (stačí říct/napsat málo, protože většina info je dána fyzickým prostředím nebo dotyčné osobě známa) a slabě kontextuální kultura (důležité je explicitní vyjádření i těch věcí, které jsou známé – smlouvy jsou pak delší) Hanba - v I je to pocit viny – vnitřní kontrolor x K hanba – patří celé skupině, jejíž člen porušil pravidla – kolektivní odpovědnost – pojem ztráta tváře = když jednotlivec, at vlastním nebo ostatních činy, nedostává zpátky požadavkům vložených do své pozice K – výběr partnerky/ra je důležitý – rozhoduje rodina – není založeno na lásce, ne vždy končí špatně x I – podpora romantické lásky

Individualismus x kolektivismus - škola Od studentů se očekává, že budou ve třídě mluvit za sebe Smyslem vzdělání je naučit se, jak se učit Diplomy zvyšují ekonomickou hodnotu jedince a jeho (její) sebeúctu Kolektivismus Studenti vystoupí, jen když to skupina schvaluje Smyslem vzdělávání je naučit se, jak konat Diplomy jsou vstupenkou do skupin s vyšším statusem Učitelé z I zemí si stěžují, že studenti z K zemí nediskutují – protože nemají souhlas skupiny, má-li někdo mluvit, musí být osobně dotázán – lepší práce v menších skupinách, ale vytváří se klanový-etnický původ x I země dokáží skupiny tvořit adhoc či dle dovedností! A přátelství K – učtel zachází se žáky jako s členy skupiny „my“, ne s izolovanými jedinci – učení je k osvojení dovedností nezbytných, abych se stala přijatelným členem skupiny – důraz na tradice a naučit se, jak postupovat, abych se stala platným členem společnosti I – učitel jedná nestranně jako s jednotlivci – příprava jednotlivce do společnosti jiných jednotlivců – naučit se zvládat nové a nečekané situace – pozitivní postoj k tomu, co je nové – učení nikdy nekončí v životě!

Individualismus x kolektivismus - pracoviště Zaměstnanci jsou “ekonomičtí lidé”, kteří sledují zájmy zaměstnavatele, pokud se shodují s jejich vlastními ekonomickými zájmy Předpokládá se, že při přijímání a povyšování zaměstnance záleží jen na tom, co dotyčný umí a na příslušných pravidlech (ne rodinné vztahy – konflikt zájmů) Vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem je založen na smlouvě, o níž se předpokládá, že je výhodná pro obě strany Kolektivismus Změny v zaměstnání jsou řídké Zaměstnanci jsou členy skupin “my” a sledují skupinové zájmy Při přijímání a povyšování je brán ohled na skupinu “my” zaměstnance (snížení rizika) Vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem je chápán morálně, podobně jako rodinný vztah (jako rodina „my“ – vzájemné závazky a loajalita) K – pokračování v profesi otců

Individualismus x kolektivismus - pracoviště V manažerském výcviku se učí, jak čestně sdílet pocity S každým zákazníkem se musí zacházet stejně Úkol je důležitější než vztahy Kolektivismus Přímé hodnocení zaměstnanců narušuje harmonii Zákazníkům ze skupin “my” se dostává lepšího zacházení Vztahy jsou důležitější než úkol I x K – management se liší -> týmy v K společnosti se tvoří na základě etnika, což nadřízení z I zemí nevidí rádi; navíc příp. peněžní ocenění – nedostává jednotlivec, ale skupina Manažerské techniky jsou vytvářeny vědci z I zemí a nemusí fungovat v K! např. hodnotící rozhovor (i kde není uplatňován systém MBO) – zpětná vazba říká i špatné zprávy x K dochází ke ztrátě tváře, takže musí být FB extra citlivá

Individualismus x kolektivismus - jazyk, chování Používání slova “já” se povzbuzuje Identita je vlastní jedinci V osobnostních testech lidé scorují jako extroverti (vřelost, společenskost, asertivita, hledání vzrušení) Povzbuzuje se vyjádření radosti, tlumí se vyjádření smutek Chodí se rychleji Kolektivismus Používání slova “já” se omezuje Identita jedince je založena na příslušnosti jedince k sociální síti V osobnostních testech lidé scorují více introvertní Povzbuzuje se vyjádření smutku, tlumí se vyjádření radosti Chodí se pomaleji I - V jazyce se používají zájmeno „já“ – já dělám, než jen dělám, v aj se píše ještě s velkým I Prof. Levin – zkoumal rychlost chůze – korelace s individualismem chůze rychleji – větší úsilí, aby se lidé někam dostali

Individualismus x kolektivismus - jazyk, chování Charakteristiky spotřeby ukazují na nezávislý životní styl Hlavním zdrojem informací jsou média Na zdravotní péči je vydáván větší díl veřejných a soukromých prostředků Lidé nezpůsobilí se mají podílet na běžných každodenních činnostech tak, jak jen je to možné Kolektivismus Charakteristiky spotřeby ukazují závislost na druhých Hlavním zdrojem informací je sociální síť Na zdravotní péči se vydává menší díl veřejných i soukromých prostředků Invalidita je hanbou rodiny a musí být skrývána Zdravotní péče nesouvisí s tím, kdo je více a méně nemocný, ale na starosti o sebe sama – proto jsou v individualistických zemích vyšší prostředky (i do zdraví)

Vyhýbání se nejistotě = vyjadřuje stupeň, v němž se příslušníci dané kultury cítí ohroženi nejistotou nebo neznámými situacemi - tento pocit je vyjadřován nervovým vypětím, potřebou předvídatelnosti a potřebou psaných i nepsaných pravidel (racionálních i iracionálních) https://youtu.be/U-XdlbgFxZo?t=2m46s čím úzkostnější kultura, tím více se stává expresivní = více se mluví rukama, emoce v hlase, mohou se vyjádřit lidské pocity

Vyhýbání se nejistotě - Hofstede výzkum Položené otázky: Jak často se cítíte nervózní nebo napjatý při práci? souhlasy (nesouhlasy) s výrokem - Podnikové předpisy nesmějí být porušeny, i kdyby si zaměstnanec myslel, že je to v nejlepším zájmu podniku. Jak dlouho myslíte, že budete ještě pracovat v IBM?

Vyhýbání se nejistotě - Hofstede výzkum Výsledky výzkumu ukazují: vysoké hodnoty v Latinské Americe, v Evropě v románských zemích a okolí Středozemního moře, Japonsko, Jižní Korea středně vysoké hodnoty německy mluvící země - Rakousko, Německo, Švýcarsko nízké hodnoty asijské země, Afrika, anglicky mluvící země, severské země Evropy (čím víc vysoké hodnoty, tím víc úzkostnější kultura)

Vyhýbání se nejistotě - Hofstede vyhodnocení nejistota vytváří úzkost (= stav tísně nebo obav z toho, co se může stát) každá lidská společnost vytvořila vysvětlující techniky přes techniku, práva a zákony a náboženství technika - pomáhá se vyhnout nejistotám zapříčiněnými přírodou práva a zákony se pokouší omezit nejisotu v chování druhých náboženství - vztah k nadpřirozeným silám, o nichž se předpokládá, že určují budoucnost člověka nejistota = subjektivní pocit, může být sdílen s jinými členy společnosti, je přenášena společností přes instituce jako je rodina, škola, stát u nejistoty není pravděpodobnost, je to situace, kdy se může stát cokoliv a my nemáme tušeni ani co se může stát (rozdíl od rizika, tam pravděpodobnost spočítat můžeme)

Vyhýbání se nejistotě - škola silné vyhýbání nejistotě studenti předpokládají o svých učitelích, že to jsou experti učitelé znají odpovědi na všechny otázky jestliže učitel vysvětlí látku tak, že ji každý porozumí, už je to nevědecké studenti svůj úspěch berou jako náhodu, než víru ve své schopnosti slabé vyhýbání nejistotě studenti akceptují učitele, který říká, že “neví” obtížné otázky a látku učitelé předávají pomocí běžných slov (a stále je to vědecké) studenti svůj úspěch odvozují od svých schopností

Vyhýbání se nejistotě - pracoviště silné vyhýbání nejistotě velké množství předpisů, pravidel (i nepsaných), pro náhodu tak “zbyde” malé množství prostoru pravidla mohou být naprosto dysfunkční, hlavně,, že je nějaká struktura (která se nedodržuje) věří se v odbornost na pracovišti slabé vyhýbání nejistotě panická hrůza z pravidel pravidla jsou zavedena, až když je opravdu velká nutnost lidé jsou hrdí na to, že to zvládnou i bez pravidel (např. umí stát ve frontě v řadě i bez psaného pravidla) na pracovišti je upřednostňován zdravý rozum