Asertivita Mgr. Vladimír Velešík
ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků se problematikou asertivity.. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
Asertivita
Asertivita schopnost (dovednost) prosazovat vlastní názor, stanovisko, zájem sebeprosazení cílem je rozpoznat a zastavit manipulativní chování jednání, které není ani agresivní ani pasivní, ani manipulativní asertivní chování se vyhýbá jakékoliv manipulaci, ukřivděné pasivitě, zlostné agresi komunikační dovednost
Asertivní práva máš právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a za jejich důsledky zodpovědný máš právo nenabízet žádné výmluvy nebo omluvy ospravedlňující tvé chování máš právo posoudit, zda a nakolik jsi odpovědný za řešení problémů ostatních lidí
Manipulativní chování je nepřímé sleduje skrytý, většinou egoistický cíl manipulace často probíhá za pomoci citově zabarvených argumentů manipulující člověk využívá lichotky, obvinění, polopravdy, moralizování, přísliby, pláč, hranou bezmoc
Pasivní chování vyznačuje se bezbranností vůči požadavkům druhých pasivnímu člověku chybí sebejistota, sebevědomí nedokáže se přirozeně prosadit má tendenci se omlouvat, vysvětlovat, vciťovat se do přání druhých může hrát roli „chudáčka“ nebo roli „obětavce“
Agresivní chování vede k prosazování sebe na úkor druhých člověk nedbá na práva druhých lidí často druhé ponižuje a pokořuje za nezdary obviňuje okolí, neumí přiznat vlastní chyby často jedná bez skrupulí, moralizuje, kárá, vyčítá přehnané sebevědomí často hraje roli „diktátora“, „mravokárce“, „soudce“, „policajta“, „chlapáka“
Charakteristika dobré komunikace soulad slovního a mimoslovního konkrétnost a specifičnost otevřenost a autentičnost jasnost a srozumitelnost plynulost komunikace umět bez agrese vyjadřovat své kladné i záporné pocity a požadavky kritické prvky nemají být hodnotící
Asertivní práva (11) máš právo změnit svůj názor máš právo dělat chyby a být za ně zodpovědný máš právo říct „Já nevím“ máš právo být nezávislý na dobré vůli ostatních máš právo říct „Já ti nerozumím“ máš právo říct „Je mi to jedno“ máš právo dělat nelogická rozhodnutí máš právo sám rozhodnout, zda budeš jednat asertivně nebo ne
Asertivní dovednosti Pokažená gramofonová deska Přijatelný kompromis Otevřené dveře Negativní aserce Reakce zpětnou vazbou Negativní dotazování Empatické naslouchání Vyjádření a přijetí komplimentu
Test označte výrok odpovídajícím symbolem: asertivní výrok + pasivní výrok - agresivní výrok x Víte, že Vaše třída pracovala minulý den dlouho do odpoledne na projektu. Ve třídě zůstal určitý nepořádek (papíry atd.). Očekáváte návštěvu ředitele. Výrok: „Poslyšte, ukliďte to tady. Co si myslíte, že si o tom bude pan ředitel myslet?“ Rád byste se stal členem pracovního týmu, který právě vaši spolužáci zakládají. Výrok: „To vypadá skvěle. Je to dobrý nápad. Nové podněty se budou hodit.“
Jeden ze studentů požádá třídního učitele o uvolnění z důvodu příjezdu návštěvy do rodiny. V ten den se ale píše velká písemná práce. Výrok učitele: „Rád bych tě uvolnil, ale nemohu.“ Ředitel školy si vás zavolal, aby vám řekl, že při zavádění nového školního řádu mezi studenty jste jako předseda třídy odvedl skvělou práci. Výrok: „Ještě to není dokonalé. Je tam ještě pár věcí, které bych chtěl dotáhnout.“
1. výrok – agresivní 2. výrok – pasivní 3. výrok – asertivní 4. výrok – pasivní
Zdroje a použitá literatura PRAŠKO, Ján. Asertivita. Jak komunikovat s lidmi, aby se s vámi cítili dobře a respektovali vás. Praha: Scarabeus, 1994, ISBN 80-85901-00-5 DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.