Asertivita Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.1 Škola, třída Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Umění jednat s lidmi DUM_14. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Vznik pracovního poměru
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Komunikace a interakce
Lidská práva Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Myšlení Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Občanská nauka Sociálně patologické jevy V. ; VY_32_INOVACE_D2_19
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Asertivita Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků se problematikou asertivity.. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Asertivita

Asertivita schopnost (dovednost) prosazovat vlastní názor, stanovisko, zájem sebeprosazení cílem je rozpoznat a zastavit manipulativní chování jednání, které není ani agresivní ani pasivní, ani manipulativní asertivní chování se vyhýbá jakékoliv manipulaci, ukřivděné pasivitě, zlostné agresi komunikační dovednost

Asertivní práva máš právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a za jejich důsledky zodpovědný máš právo nenabízet žádné výmluvy nebo omluvy ospravedlňující tvé chování máš právo posoudit, zda a nakolik jsi odpovědný za řešení problémů ostatních lidí

Manipulativní chování je nepřímé sleduje skrytý, většinou egoistický cíl manipulace často probíhá za pomoci citově zabarvených argumentů manipulující člověk využívá lichotky, obvinění, polopravdy, moralizování, přísliby, pláč, hranou bezmoc

Pasivní chování vyznačuje se bezbranností vůči požadavkům druhých pasivnímu člověku chybí sebejistota, sebevědomí nedokáže se přirozeně prosadit má tendenci se omlouvat, vysvětlovat, vciťovat se do přání druhých může hrát roli „chudáčka“ nebo roli „obětavce“

Agresivní chování vede k prosazování sebe na úkor druhých člověk nedbá na práva druhých lidí často druhé ponižuje a pokořuje za nezdary obviňuje okolí, neumí přiznat vlastní chyby často jedná bez skrupulí, moralizuje, kárá, vyčítá přehnané sebevědomí často hraje roli „diktátora“, „mravokárce“, „soudce“, „policajta“, „chlapáka“

Charakteristika dobré komunikace soulad slovního a mimoslovního konkrétnost a specifičnost otevřenost a autentičnost jasnost a srozumitelnost plynulost komunikace umět bez agrese vyjadřovat své kladné i záporné pocity a požadavky kritické prvky nemají být hodnotící

Asertivní práva (11) máš právo změnit svůj názor máš právo dělat chyby a být za ně zodpovědný máš právo říct „Já nevím“ máš právo být nezávislý na dobré vůli ostatních máš právo říct „Já ti nerozumím“ máš právo říct „Je mi to jedno“ máš právo dělat nelogická rozhodnutí máš právo sám rozhodnout, zda budeš jednat asertivně nebo ne

Asertivní dovednosti Pokažená gramofonová deska Přijatelný kompromis Otevřené dveře Negativní aserce Reakce zpětnou vazbou Negativní dotazování Empatické naslouchání Vyjádření a přijetí komplimentu

Test označte výrok odpovídajícím symbolem: asertivní výrok + pasivní výrok - agresivní výrok x Víte, že Vaše třída pracovala minulý den dlouho do odpoledne na projektu. Ve třídě zůstal určitý nepořádek (papíry atd.). Očekáváte návštěvu ředitele. Výrok: „Poslyšte, ukliďte to tady. Co si myslíte, že si o tom bude pan ředitel myslet?“ Rád byste se stal členem pracovního týmu, který právě vaši spolužáci zakládají. Výrok: „To vypadá skvěle. Je to dobrý nápad. Nové podněty se budou hodit.“

Jeden ze studentů požádá třídního učitele o uvolnění z důvodu příjezdu návštěvy do rodiny. V ten den se ale píše velká písemná práce. Výrok učitele: „Rád bych tě uvolnil, ale nemohu.“ Ředitel školy si vás zavolal, aby vám řekl, že při zavádění nového školního řádu mezi studenty jste jako předseda třídy odvedl skvělou práci. Výrok: „Ještě to není dokonalé. Je tam ještě pár věcí, které bych chtěl dotáhnout.“

1. výrok – agresivní 2. výrok – pasivní 3. výrok – asertivní 4. výrok – pasivní

Zdroje a použitá literatura PRAŠKO, Ján. Asertivita. Jak komunikovat s lidmi, aby se s vámi cítili dobře a respektovali vás. Praha: Scarabeus, 1994, ISBN 80-85901-00-5 DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.