Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589-příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum: 14. 12. 2011 Název: VY_12_INOVACE_13_D6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2371 Téma: Sparta ve starověku Anotace: DUM; Žáci se v prezentaci seznámí se základními informacemi o Spartě ve starověku v archaickém období. Součástí prezentace je práce s mapou, s textem, s obrázky a učebnicí.
Sparta ve starověku
Na kterém poloostrově se nacházelo město Sparta?
1)
Znáte i jiná řecká města?
Ukažte na mapě Peloponés, města Spartu, Athény, Mykény a Tróju: 2)
Sparta ve starověku Nacházela se na poloostrově Peloponés Do této oblasti vnikly dórské kmeny podmanily si zdejší původní obyvatelstvo a přeměnily je v nesvobodné obyvatele (heilóty)
Obyvatelé Sparty Vládnoucí třída Sparťanů – dórští vítězové - vládli, nepracovali - měli právo volit a být voleni do úřadů - jako jediní měli právo nosit zbraně Perioikové – střední třída - určité svobody, ale neúčast na správě státu - řemeslníci, obchodníci, dělníci, rolníci - vládnoucí třídě platili daně Heilóti – původní obyvatelé - otroci, neměli žádná práva
Na deset tisíc plnoprávných sparťanských občanů připadalo sto tisíc perioiků a dvěstě tisíc heilótů Co z tohoto faktu plyne? Nesvobodných obyvatel bylo mnohonásobně víceSparťané se mohli obávat povstání, a také proto budovali silnou armádu
Podívejte se na obrázky Podívejte se na obrázky. Jaké zbraně a jakou výzbroj měli vojáci ve Spartě? 3) 4)
Přečtěte si text v učebnici s. 23, obr. 18. Jaké zbraně používali spartští těžkooděnci? kopí, meče, štíty, přilby, pancíře, náholenice…
Těžkooděnci - hoplité 5)
Víte, co znamená, když se řekne, že má někdo „sparťanskou výchovu“?
Výchova chlapců ve Spartě Úkol: v učebnici s. 23 obr. 20 si přečtěte odstavec o výchově chlapců ve Spartě a zodpovězte následující otázky: Kdo měl na starosti výchovu chlapců do sedmi let a od sedmi let? Čemu se chlapci učili? Učili se také číst, psát a počítat? V kolika letech byli chlapci zařazeni do vojenského oddílu?
Výchova chlapců Od 7 let se ujímal výchovy stát V oddílech se učili vrhat oštěpem, házet diskem, zápasit, běhat, skákat do dálky… Museli snášet útrapy všeho druhu, tělesné tresty Učili se naprosté poslušnosti a oddanosti státu Ve 20 letech zařazeni do vojenského oddílu
Výchova dívek ve Spartě Výchova dívek – měly na starost matky Cílem zdravé a zdatné ženy Mnoho času věnováno tělesným cvičením Učily se také tanci, hudbě, zpěvu Proč myslíte, že i sparťanské dívky musely být tělesně zdatné? - Aby mohly rodit silné bojovníky a hlavně aby mohly chránit město v době, kdy muži byli ve válce
Přečtěte si následující text: „Otec neměl výsostné právo vychovávat novorozeně, nýbrž po narození je vzal a odnášel na jakési místo zvané lesché, kde seděli nejstarší z krajanů; ti nemluvně napřed ohodnotili, a jestliže bylo dobře vzrostlé a silné, kázali je vychovávat a poskytovali mu jeden z oněch devíti tisíců podílů; bylo-li však slabé a nepohledné, posílali je do takzvaných Apothet, jakési to propasti blíže pohoří Taygetu, neboť bylo lépe pro novorozeně i pro obec, když nežilo, nejsouc hned od počátku patřičně způsobilé k dobrému vzrůstu a síle.“ (autor:Xenofon) POPELKA, M. - VÁLKOVÁ, V. Dějepis 1- Pravěk a starověk. 1. vyd. Praha : SPN, 2001. s. 72. ISBN 8072351451.
Otázky k textu: Kdo ve Spartě rozhodoval o životě nebo smrti dítěte? Podle čeho bylo dítě posuzováno? Co se stalo se slabými novorozenci? Co si o tomto zvyku myslíte vy? Co asi vedlo Sparťany k tomuto jednání?
Peloponéský spolek =vojenské uskupení Sparty a jejich spojenců Vytvořen v 6. století Členy byly téměř všechny peloponéské obce Vedoucí postavení Sparta
■ Sparta a spojenci ■ Athény a spojenci ■ neutrální státy 6)
Státní zřízení Sparty Vládli 2 králové a rada starších V době války vládli 2 králové neomezeně Byli zároveň nejvyššími veliteli vojska
Použité zdroje 1) Marsyas. [cit. 2011-12-14]. Dostupný pod licencí CreativeCommons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sparta_territory.jpg 2) HARZER, Helmut. Rozvoj Athén po řecko–perských válkách. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 24. 08. 2009, [cit. 2011-12-06]. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/rozvoj-athen-po-recko-perskych-valkach-2.html>. ISSN 1802-4785. 3) Abaya. [cit. 2011-12-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hoplit.png 4) Ticinese. [cit. 2011-12-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helmed_Hoplite_Sparta.JPG 5) Tungsten. [cit. 2011-12-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greek_Phalanx.jpg Saperaud. [cit. 2011-12-14]. Dostupný pod licencí CreativeCommons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pelop_krieg1.png KOMSOVÁ, Martina. Sparta ve starověku. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 03. 09. 2010, [cit. 2011-12-15]. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/sparta-ve-staroveku.html>. ISSN 1802-4785. Použitá učebnice: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, 1991. 92 s., ISBN 80-04-25950-2.