Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sparta 1.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
Peloponéský spolek Kateřina Novotná 1.A.
Spartské Vojenství.
Sparta.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta.
ATHÉNY A SPARTA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Klasické období.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
Řecko-perské války 6. ročník.
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Starověký Řím.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Sparta.
Řecko-perské války Boje Řeků za svobodu.
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Athény za Perikla a peloponéská válka Název sady: Staroorientální.
Téma: ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Klasické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum: Název: VY_12_INOVACE_17_D6.
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
Sparta ve starověku.
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VIKINGOVÉ Téma: Dějepis – 7. třída
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Spartakus a jeho povstání z hlediska vojenské taktiky
Peloponéský spolek Josef Hanzl 6.B.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
VY_32_INOVACE_218_Mykénská civilizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
PELOPONÉSKÉ VÁLKY 431 př. n. l. až 404 př. n. l.
Sparta Městský stát Markéta Petroušková 1.B.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589-příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum: 14. 12. 2011 Název: VY_12_INOVACE_13_D6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2371 Téma: Sparta ve starověku Anotace: DUM; Žáci se v prezentaci seznámí se základními informacemi o Spartě ve starověku v archaickém období. Součástí prezentace je práce s mapou, s textem, s obrázky a učebnicí.

Sparta ve starověku

Na kterém poloostrově se nacházelo město Sparta?

1)

Znáte i jiná řecká města?

Ukažte na mapě Peloponés, města Spartu, Athény, Mykény a Tróju: 2)

Sparta ve starověku Nacházela se na poloostrově Peloponés Do této oblasti vnikly dórské kmeny  podmanily si zdejší původní obyvatelstvo a přeměnily je v nesvobodné obyvatele (heilóty)

Obyvatelé Sparty Vládnoucí třída Sparťanů – dórští vítězové - vládli, nepracovali - měli právo volit a být voleni do úřadů - jako jediní měli právo nosit zbraně Perioikové – střední třída - určité svobody, ale neúčast na správě státu - řemeslníci, obchodníci, dělníci, rolníci - vládnoucí třídě platili daně Heilóti – původní obyvatelé - otroci, neměli žádná práva

Na deset tisíc plnoprávných sparťanských občanů připadalo sto tisíc perioiků a dvěstě tisíc heilótů Co z tohoto faktu plyne? Nesvobodných obyvatel bylo mnohonásobně víceSparťané se mohli obávat povstání, a také proto budovali silnou armádu

Podívejte se na obrázky Podívejte se na obrázky. Jaké zbraně a jakou výzbroj měli vojáci ve Spartě? 3) 4)

Přečtěte si text v učebnici s. 23, obr. 18. Jaké zbraně používali spartští těžkooděnci?  kopí, meče, štíty, přilby, pancíře, náholenice…

Těžkooděnci - hoplité 5)

Víte, co znamená, když se řekne, že má někdo „sparťanskou výchovu“?

Výchova chlapců ve Spartě Úkol: v učebnici s. 23 obr. 20 si přečtěte odstavec o výchově chlapců ve Spartě a zodpovězte následující otázky: Kdo měl na starosti výchovu chlapců do sedmi let a od sedmi let? Čemu se chlapci učili? Učili se také číst, psát a počítat? V kolika letech byli chlapci zařazeni do vojenského oddílu?

Výchova chlapců Od 7 let se ujímal výchovy stát V oddílech se učili vrhat oštěpem, házet diskem, zápasit, běhat, skákat do dálky… Museli snášet útrapy všeho druhu, tělesné tresty Učili se naprosté poslušnosti a oddanosti státu Ve 20 letech zařazeni do vojenského oddílu

Výchova dívek ve Spartě Výchova dívek – měly na starost matky Cílem zdravé a zdatné ženy Mnoho času věnováno tělesným cvičením Učily se také tanci, hudbě, zpěvu Proč myslíte, že i sparťanské dívky musely být tělesně zdatné? - Aby mohly rodit silné bojovníky a hlavně aby mohly chránit město v době, kdy muži byli ve válce

Přečtěte si následující text: „Otec neměl výsostné právo vychovávat novorozeně, nýbrž po narození je vzal a odnášel na jakési místo zvané lesché, kde seděli nejstarší z krajanů; ti nemluvně napřed ohodnotili, a jestliže bylo dobře vzrostlé a silné, kázali je vychovávat a poskytovali mu jeden z oněch devíti tisíců podílů; bylo-li však slabé a nepohledné, posílali je do takzvaných Apothet, jakési to propasti blíže pohoří Taygetu, neboť bylo lépe pro novorozeně i pro obec, když nežilo, nejsouc hned od počátku patřičně způsobilé k dobrému vzrůstu a síle.“ (autor:Xenofon) POPELKA, M. - VÁLKOVÁ, V. Dějepis 1- Pravěk a starověk. 1. vyd. Praha : SPN, 2001. s. 72. ISBN 8072351451.

Otázky k textu: Kdo ve Spartě rozhodoval o životě nebo smrti dítěte? Podle čeho bylo dítě posuzováno? Co se stalo se slabými novorozenci? Co si o tomto zvyku myslíte vy? Co asi vedlo Sparťany k tomuto jednání?

Peloponéský spolek =vojenské uskupení Sparty a jejich spojenců Vytvořen v 6. století Členy byly téměř všechny peloponéské obce Vedoucí postavení Sparta

■ Sparta a spojenci ■ Athény a spojenci ■ neutrální státy 6)

Státní zřízení Sparty Vládli 2 králové a rada starších V době války vládli 2 králové neomezeně Byli zároveň nejvyššími veliteli vojska

Použité zdroje 1) Marsyas. [cit. 2011-12-14]. Dostupný pod licencí CreativeCommons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sparta_territory.jpg 2) HARZER, Helmut. Rozvoj Athén po řecko–perských válkách. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 24. 08. 2009, [cit. 2011-12-06]. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/rozvoj-athen-po-recko-perskych-valkach-2.html>. ISSN 1802-4785. 3) Abaya. [cit. 2011-12-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hoplit.png 4) Ticinese. [cit. 2011-12-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helmed_Hoplite_Sparta.JPG 5) Tungsten. [cit. 2011-12-14]. Dostupné pod licencí Public domain na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greek_Phalanx.jpg Saperaud. [cit. 2011-12-14]. Dostupný pod licencí CreativeCommons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pelop_krieg1.png KOMSOVÁ, Martina. Sparta ve starověku. Metodický portál : Digitální učební materiály [online]. 03. 09. 2010, [cit. 2011-12-15]. Dostupný z WWW: <http://dum.rvp.cz/materialy/sparta-ve-staroveku.html>. ISSN 1802-4785. Použitá učebnice: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, 1991. 92 s., ISBN 80-04-25950-2.