pro výkon ústavní a ochranné výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Projekt střední školy stavební Jihlava Partneři: Vysočina Education Romsdal Videregående skole Godalen Videregående skole.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Individuálně, ale společně a jinak
Informační a poradenské centrum ZČU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dětský domov a Základní škola Liptál
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno,
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plánování ve školní tělesné výchově
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Podpůrná opatření prvního stupně
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Základní informace o poskytovateli
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Individuálně vzdělávací plán
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Výzkum v malých a středních firmách
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Zdravý kraj Vysočina Marta Vencovská
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Online databáze pro ohrožené rodiny a děti v ORP Chrudim SÍŤ POMOCI A PODPORY na Chrudimsku V RÁMCI PROJEKTU EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ SÍTĚ SLUŽEB PRO OHROŽENÉ.
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Představení krajské zprávy z mapování stavu inkluzivního vzdělávání na SŠ a VOŠ
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

pro výkon ústavní a ochranné výchovy Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Adresa: Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 IČO: 00022179 Telefon: 274 022 111 www.nuv.cz Psycholog v zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Myšková Lucie O ÚSTAVU CÍL ŠETŘENÍ METODOLOGIE Národní ústav pro vzdělávání je přímo řízenou organizací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Vznikl v roce 2011 sloučením Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV), Výzkumného ústavu pedagogického v Praze (VÚP) a Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR (IPPP ČR). Na základě této geneze je tematické zaměření NÚV poměrně rozsáhlé. Pokrývá problematiku pedagogicko-psychologického poradenství, ústavní výchovy, prevence rizikového chování a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dále se zabývá tvorbou rámcových vzdělávacích programů, sleduje uplatnění absolventů škol na trhu práce atd. Představované šetření bylo realizováno v Oddělení pro ústavní a ochrannou výchovu a prevenci rizikového chování. Naším cílem je přinášet informace o stavu ústavní výchovy, preventivně výchovné péče a prevenci rizikového chování v ČR, vytvářet příležitosti pro metodickou podporu odborníků a hledat cesty pro řešení aktuálních otázek a výzev v těchto oblastech. Za tímto účelem: Uskutečňujeme výzkumy Vytváříme strategické a koncepční materiály, vedeme pracovní skupiny Zjišťujeme, v čem se odborníci dané oblasti chtějí dále vzdělávat a připravujeme vzdělávací aktivity Organizujeme příležitosti pro metodickou podporu odborníků Vydáváme publikace, články, výstupy výzkumů Podílíme se na připomínkování a přípravě legislativy . Na základě mapování činností a programů v zařízeních pro výkon ÚV/OV, které realizoval NÚV v roce 2015, vyšlo najevo, že zařízení často reflektují potřebu psychologické péče pro umístěné děti. Zajištění takové péče ale není jednotné ani konkrétně ukotvené, a to jak v rovině personální, tak obsahové. Psychologickou péči pro děti umístěné v zařízeních pro výkon ÚV/OV doporučuje také např. Usnesení Rady pro lidská práva (2001) nebo ombudsman (2011). V některých zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy je dětem věnována psychologická péče psychology zaměstnanými v zařízeních, případně spolupracujícími v rámci určitého projektu, nebo je dětem zajištěna péče psychologa externisty, kteří navštěvují zařízení či pracují pod jinou institucí a jsou naopak dětmi navštěvováni (např. v rámci PPP, SVP atp.). Nejméně psychologů je v dětských domovech, ačkoli těchto zařízení je nevíce. Naopak nejčastěji jsou psychologové v ústavní výchově zaměstnanci diagnostických ústavů. V rámci mapování pozice psychologa v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy nás zajímaly následující oblasti: dosažené vzdělání, zaměření terapeutického výcviku a absolvované kurzy psychologů, kteří s dětmi v zařízeních pracují zkušenosti v oboru psychologa i v oblasti ústavní a ochranné výchovy forma spolupráce se zařízením rozsah a náplň práce psychologa oblast podpory, potřeb a pracovních podmínek psychologů v daných zařízeních K šetření byl použit on-line dotazník pro ředitele zařízení a psychology. Podoba dotazníků byla konzultována s odborníky z cílové skupiny. Dotazník byl elektronicky distribuován ředitelům zařízení a přes ně také psychologům. Odpovědi se vrátily od 114 ředitelů a 42 psychologů. Z nich bylo následně 6 osloveno pro rozhovor, jehož prostřednictvím je možné získat hlubší vhled do odpovědí. Respondenti Do vyplnění dotazníků se zapojilo 83 dětských domovů, 15 dětských domovů se školou, 14 výchovných ústavů a 6 diagnostických ústavů. Na základě odpovědí od ředitelů bylo zřejmé, že do vyplňování dotazníku se zapojila zařízení z celé České republiky, zastoupeny byly všechny kraje. Nejvíce ředitelů (25%) uvedlo, že využívají služeb psychologa v rámci spolupráce s PPP. Podobně byly zastoupeny také odpovědi, že psychologické služby dětem poskytuje psycholog, který je přímo zaměstnaný zařízením (24%). V nabízených odpovědích byla také možnost označit, že zařízení psychologa nemá, nikdy nemělo a ani ho nechce. Tuto odpověď neoznačil nikdo.

pro výkon ústavní a ochranné výchovy Psycholog v zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy ZÁVĚRY Vzdělání psychologů Mezi významnými činnostmi psychologa v zařízení byla udávána poradenská a terapeutická práce s dětmi (a to i přesto, že řediteli není považován nutný terapeutický výcvik psychologů). Ředitelé jako nejdůležitější činnost psychologa udávají řešení naléhavé situace dítěte, a to přestože více než 30% z nich by ideální pracovní zapojení psychologa vnímalo jako nepravidelné nebo ve výši 0,2 úvazku, což je v kombinaci s požadavkem na intervenci v krizové situaci velmi obtížné zajistit nejen časově, ale také z pohledu vztahu a důvěry mezi psychologem a dětmi. Činnosti, které vnímají ředitelé i psychologové jako nejméně důležité jsou např. pomoc při výběru nových zaměstnanců, tvorba preventivního programu, reedukace a nápravy učení. Ředitelé označili také administrativní práce, psychologové ale udávají, že tuto činnost vykonávají poměrně často. Je patrné, že ačkoli je v posledních letech odbornou veřejností a národními i nadnárodními institucemi vyzdvihována práce s rodinou a prevence, ani jedna z těchto oblastí nejsou při práci psychologa v zařízení považovány za prioritní. A to přesto, že právě psycholog může být tím, kdo by tuto oblast svou činností v ústavní výchově mohl významně rozvíjet. Soudíme, že příčina může být opět v nejasné koncepci psychologa v ústavní a ochranné výchově, nedefinované roli, pozici a jeho náplni práce. Ředitelé i psychologové považovali za nezbytné pro vykonávání práce psychologa s dětmi umístěnými v ústavní výchově dokončené vysokoškolské psychologické vzdělání a téměř všichni psychologové, kteří byli do šetření zapojeni, ho také měli. Ředitelé i psychologové se celkově také shodují v tom, že je vhodné další vzdělávání (terapeutický výcvik, kurzy atp.), ale není to nezbytně nutné. Přesto většina psychologů má absolvovaný nebo alespoň započatý dlouhodobý terapeutický výcvik. Psycholog by měl mít další vzdělávání zaměřené podle toho, v jaké instituci pracuje. Výše úvazku práce psychologa s dětmi v ústavní výchově by měla být odvozena od typu zařízení a jeho klientely. Doporučovali bychom jasné vymezení a rozlišení pracovní náplně psychologa a etopeda. Větší zapojení psychologů do plánování preventivních aktivit zařízení a při práci s rodinou, ačkoli je zřejmé, že tato oblast je závislá na více faktorech. Úvazek psychologa Všichni oslovení ředitelé by stáli o užší spolupráci s psychologem pro umístěné děti. Výše úvazku byly udávány různé, ačkoli nejčastěji byla uvedena spolupráce na celý úvazek, byla často zmiňována také nepravidelná spolupráce podle potřeby. Celý úvazek byl spolu s polovičním úvazkem zmiňován také psychology. Nastavení metodické podpory pro psychology, jejich pravidelné supervize a možnost stáží v dalších zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy, kde by mohli reflektovat svou práci a sbírat inspiraci pro její další rozvoj. Psycholog vs. etoped S předchozím doporučením souvisí také nejasné vymezení role a činnosti psychologa vůči pozici etopeda. Ředitelé poměrně jednoznačně reflektovali nezastupitelnost obou pozic v zařízení, ale jejich vymezení v činnostech nebylo patrné. Ačkoli významná většina ředitelů odpověděla, že etoped nemůže zastat práci psychologa, rozdíl v jejich činnostech byl zřejmý pouze v oblasti vyšetření. Stejně tak psychologové reflektovali rozdíl pozic etopeda a psychologa zpravidla pouze podle zkušenosti ve svém zařízení, ale obecná kritéria a hranice obou profesí byla nejednoznačná. Často záleželo spíše na osobnostním nastavení a zkušeností lidí, kteří dané pozice v zařízeních zastávají nebo zastávali v minulosti. Hlavním doporučením by bylo vytvoření koncepce práce psychologa v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy, která by jasně vymezila doporučené činnosti práce psychologa v jednotlivých typech zařízení, jejich rozsah a zaměření, přesnější nároky na další vzdělávání. Činnosti DOPORUČENÍ Plná verze zprávy je dostupná na: www.nuv.cz/t/uov Kontakt na autorku: lucie.myskova@nuv.cz Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Adresa: Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 IČO: 00022179 Telefon: 274 022 111 www.nuv.cz