Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p. Eduard Horčík, DIAMO, s. p. listopad 2016 1/12
Systém managementu organizace (SMO) přiřazení článků normy k 23 prvkům SMO, vztah dosavadní terminologie SMO a nové terminologie QMS, způsob řízení rizik / kontext organizace, osnova přezkoumání SMO dle nové normy. 2/12
Způsob řízení rizik Koncepce „zvažování rizik“ byla v předchozích vydáních norem obsažena implicitně. Zahrnovala provedení preventivního opatření k odstranění příčin potenciálních neshod, analyzování veškerých vyskytujících se neshod a přijetí opatření odpovídajícího následkům neshody, které má zabránit opakovanému výskytu. Závěr: rizika vyjadřovat hlavně, resp. přednostně, vůči hlavním procesům, rizika se musí týkat systému QMS (ne BP, ŽP, apod.), rizika navázat na kontext organizace. 3/12
4. Kontext organizace (kap. 4), Kontext organizace 1. Organizace musí určit relevantní zainteresované strany (kap. 4.2, a) a musí určit relevantní požadavky těchto zainteresovaných stran (kap. 4.2, b), 2. Analýza interního prostředí – SWOT / OO, Z, +, - / (kap. 4.1, POZN. 3), 3. Analýza externího prostředí – PESTLE /+, - /(kap. 4.1, POZN. 2), 4. Kontext organizace (kap. 4), 5. a 6. Organizace musí určit interní a externí aspekty…(kap. 4.1), aneb Posouzení rizik a příležitostí(ve vazbě na kontext) a Posouzení rizik a příležitostí (bez vazby na kontext) 7. Organizace musí monitorovat a přezkoumávat informace o aspektech aneb Registr významných rizik a jejich příležitostí a jejich řízení. 4/12
4. Kontext organizace Interní aspekty/zainteresované strany kvalifikace, odborná způsobilost/Z dlouhodobost pracovního poměru/Z dostatek zaměstnanců ve většině profesí/Z nedostatek zaměstnanců v určitých technických profesích/Z vysoký věkový průměr/Z dostatek mzdových prostředků/Z,OO systém benefitů/Z,OO … Externí aspekty/zainteresované strany politické změny v ČR/MPO, MF, MŽP dlouhodobě dobré vztahy s dotčenými obcemi/MPO, MF, MŽP nedostatečně rozvinuté public ralations/MPO, MŽP správnost nakládání s majetkem státu/MPO, NKÚ 5/12
5. Posouzení rizik a příležitostí (ve vazbě na kontext) Tabulka ( 5 sloupců): 1 2 3 4 5 Interní aspekty/zainteresované strany_Rizika(-) a příležitosti(+)_ Závažnost _ Četnost výskytu _ Význam (1, 3, 5) (1, 2, 3) (1 - 15) Externí aspekty /zainteresované strany dtto dtto dtto dtto MATICE = význam rizika v rozmezí: 1-2 = malý, 3, 5, a 6 = střední, 9, 10 a 15 = vysoký. Řízení rizik = nepožaduje se/význam malý , výběrově/význam střední, vždy/význam vysoký. 6/12
Externí aspekty/Zainteresované strany dtto dtto PŘÍKLADY: Interní aspekty/Zainter. strany Rizika(-) a příležitosti (+) Závaž. / Čet. / Význam Zdravé a bezpečné prostředí /Z, OO Přesuny zaměstnanců dle potřeby (+) 3 2 6 Interní výcvik specialistů z ČR i zahraničí (+) 3 2 6 Nízká cenová konkurenceschopnost některých produktů a služeb (-) 5 2 10 Externí aspekty/Zainteresované strany dtto dtto Kvalita produktu v oblasti san. a likv. prací/MPO, MŽP Použití nej. dostupných technologií (+) 5 3 15 Výběr vhodných subdodavatelů (+) 5 3 15 Použití nevhodných technologií (-) 5 1 5 Výběr nevhodných subdodavatelů (-) 5 1 5 Zajištění ochrany ŽP/ČIŽP, MŽP Aktivní účast v dobrovolných programech ochrany ŽP (+) 3 1 3 Nedodržení právních předpisů a závazných rozhodnutí (-) 5 1 5 7/12
6. Posouzení rizik a příležitostí (s přihlédnutím k významu rizika) Tabulka ( 4 sloupce): Rizika (-) vyplývající z interních aspektů kontextu Závažnost Četnost výskytu Význam Rizika (-) vyplývající z externích aspektů kontextu Závažnost Četnost výskytu Význam Příležitosti (+) vyplývající z interních aspektů kontextu Závažnost Četnost výskytu Význam Příležitosti (+) vyplývající z externích aspektů kontextu Závažnost Četnost výskytu Význam 7. Registr významných rizik a příležitostí a jejich řízení Dvě tabulky (á 7 sloupců): Řízená rizika - Riziko (-) / Význam / Opatření / Termín / Odpovídá / Status / Dokumentace Řízené příležitosti - Příležitost (+) / Význam / Opatření / Termín / Odpovídá / Status / Dokumentace 8/12
9. 3 Přezkoumání systému managementu (SMO) 9. 3. 1 Obecně 9. 3 9.3 Přezkoumání systému managementu (SMO) 9.3.1 Obecně 9.3.2 Vstupy pro přezkoumání managementu 9.3.3 Výstupy z přezkoumání managementu kap. 1 (kapitola 9.3.2 normy ČSN EN ISO 9001:2016) Vstupy pro přezkoumání SMO kap. 1.1 (9.3.2_a) Stav opatření vyplývajících z předchozích přezkoumání (SMO) kap. 1.2 (9.3.2_b) Změny relevantních interních a externích aspektů (QMS) kap. 1.3 (9.3.2_c) Výkonnost a efektivnost (SMO) - !TRENDY ANO! 9/12
kap. 1.4 (9.3.2_d) Přiměřenost zdrojů (SMO) - !TRENDY NE! kap. 1.3.1 (9.3.2_c_1) Spokojenost zákazníka a zpětná vazba od relevantních zainteresovaných stran (QMS) kap. 1.3.2 (9.3.2_c_2) Míra splnění cílů (SMO) kap. 1.3.3 (9.3.2_c_3) Výkonnost hlavních procesů (SMO)a shoda produktů a služeb (QMS) kap. 1.3.4 (9.3.2_c_4) Neshody a nápravná opatření (SMO) kap. 1.3.5 (9.3.2_c_5) Výsledky monitorování a měření procesů, životního a pracovního prostředí (SMO) kap. 1.3.6 (9.3.2_c_6) Výsledky auditů a kontrol (SMO) kap. 1.3.7 (9.3.2_c_7) Výkonnost externích dodavatelů (SMO) kap. 1.4 (9.3.2_d) Přiměřenost zdrojů (SMO) - !TRENDY NE! kap. 1.5 (9.3.2_e) Efektivnost opatření přijatých pro řešení rizik a příležitostí (QMS) kap. 1.6 Další systémy managementu organizace (SMO) kap. 1.6.1 Systém jakosti, resp. systém řízení, dle atomového zákona, 1.6.2 Systém údržby nákladních vozů, 1.6.3 Systém pro sledovatelnost výbušnin, 1.6.4 Systém environmentálního managementu, 1.6.5 Systém prevence závažných havárií, 1.6.6 Systém požadavků pro jakost při tavném svařování kovových materiálů dle ČSN EN ISO 3834-2:2006) 10/12
kap. 1.7 (9.3.2_f) Příležitosti ke zlepšování nezahrnuté v předchozích vstupech pro přezkoumání (SMO) kap. 2 (9.3.3) Výstupy z přezkoumání (SMO) kap. 2.1 (9.3.3_a) Příležitosti ke zlepšování (SMO) kap. 2.2 (9.3.3_b) Potřeby změn (SMO) kap. 2.3 (9.3.3_c) Potřeby zdrojů (SMO) kap. 3 Závěr 11/12
E-mail: horcik@diamo.cz Děkuji za pozornost Ing. Eduard Horčík DIAMO, s. p. Máchova 201 471 27 Stráž pod Ralskem E-mail: horcik@diamo.cz Mobil: +420 724 173 263 12/12