ZUŘIVEC BARBORA JAKOBSEN A MORTEN NYSTRØM 13. ÚNORA 2017

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
SPONDEA, o.p.s., Brno Prevence narušení procesu vývoje osobnosti dítěte jako svědka DN.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Senzory pro EZS.
Stein Knudsen og Erik Andreassen ATV
FILM ZUŘIVEC Oslo
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Josef Středula, předseda ČMKOS
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Proč původci domácího násilí nemluví o svých problémech s kolegyněmi a kolegy v zaměstnání a proč o nich nemluví ani jeho oběti?
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Příspěvek na konferenci
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Poměr v základním tvaru.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Životní cyklus.
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Transsexualita.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Centra kolegiální podpory
Hledání biologických kořenů Mikulov, Mgr
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Vztah k životnímu prostředí
Život bez střeva , Praha.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

ZUŘIVEC BARBORA JAKOBSEN A MORTEN NYSTRØM 13. ÚNORA 2017 PETRA ŠTAJNEROVÁ

Plán školení Představení ATV Domácí násilí, následky domácího násilí, prevence Film – ZUŘIVEC Práce ve skupinách Promítání filmu na školách – zkušenosti Film

Praktické informace Hodnocení a certifikáty Materiály a odkazy LICENCE Technické řešení VLASTNÍ FORMA PREZENTACE, VLASTNÍ STYL, SPOLUPRÁCE - DERES VIKTIGSTE OPPGAVE ER Å FINNE EGEN STIL OG EGEN FORM

Násilí mezi osobami v blízkém vztahu Násilí je čin namířený vůči druhému člověku, kterého chceme donutit, aby něco udělal nebo něco přestal dělat tím, že mu ublížíme, způsobíme bolest, vyhrožujeme mu nebo ho ponížíme. (Per isdal) Fyzické násillí Psychické násilí Sexuální násilí Materiální násilí Latentní násilí Za násilí má odpovědnost člověk, který ho páchá

Alternativ til vold Alternativa násilí ATV startet i 1987, det første spesialiserte behandlingstilbudet til mannlige utøvere av vold i nære relasjoner i Europa. První organizace v Evropě, která začala nabízet terapeutické intervence mužům, kteří páchali násilí na své partnerce. Kvinnebevegelsen kastet lys over volden kvinner ble utsatt for Feministické hnutí Volden slutter ikke selv om en fordømmer den Násilí se nezastaví jen tím, že ho odsoudíme. Kvinnene går tilbake til parter Ženy se k partnerům vracejí. Mennene finner ny partner Muži navazují vztah s novou partnerkou. Mange av mennene har barn Mnoho mužů, kteří páchají násilí, má děti.

Alternativ til vold Alternativa násilí I dag: Forsknings- og behandlingssenter for vold i nære relasjoner. Tilbud til: voksne utøvere, voksne utsatte og barn. Dnes: terapie pro dospělé, kteří násilí páchají, osoby ohrožené násilím, děti ohrožené násilím NGO, offentlig finansiering. Nezisková organizace, financování státem a kraji 11 kontorer i Norge (Danmark, Sverige, Island). 11 center v Norsku, další v Dánsku, Švédsku a na Islandu. Et sterkere familiefokus idag Zaměření se na celou rodinu. - se barna děti - bryte voldsarven for fremtige generasjoner zastavit generační přenos - jobbe på samfunnsplan for å forebygge vold i familien pracovat v oblasti prevence a se zaměřením se na celou společnost.

Atv`s rolle i samfunnet Atv – prevence a společnost Primærforebyggende arbeid med prosjekter som Sinna Mann i skolen, Si Det Som Det Er. Primární prevence – „Zuřivec“ „Nazývej věci pravým jménem“. Sekundærforebyggende ved veiledning av deler av hjelpeapparatet som møter vold i nære relasjoner, Bryt Voldsarven Sekundární prevence – supervize a školení, „Nepředávej násilí další generaci“ Stimulere til og gjennomføre forskning på vold Výzkum Kontakt med beslutningstakere i kommuner og staten Spolupráce s kraji a politiky.

Si det som det er! Nazývej věci pravým jménem www.stoppvold.no Psykologspesialist Jannicke Stav, ATV Stavanger

Prevalenční studie, násilí a zdraví lidí

Násilí a děti Multiviktimizace 10%, 30% – sexuální násilí. Norská studie 5%, 30%. 42% během těhotenství 73 % matek odovědělo, že děti byly přítomny fyzickému nebo sexuálnímu násilí. Norské studie – výpovědi dětí - 80 - 90 % dětí bylo přítomno násilí nebo o násilí vědělo.

EVA JAN Jonas

EVA JAN Jonas

Adverse childhood experience study – ACE (Vincent Felitti , Robert Anda 2009) Longitudinell studie, N: 17 000 barn og ungdommer. Fulgt opp over 15 år. Dlouhodobá studie. N: 17000. 15 let. Studiet dokumenterer en sterk sammenheng mellom ACE’er i barndommen og somatiske, sosiale og psykologiske problemer som voksne – i allmennhet. Souvislost mezi ACE skórem v dětství a psychickými, somatickými nemocemi a sociálními problémy v dospělosti. Å vokse opp med vold som barn (vitne /utsatt) representerer den desidert sterkeste risikofaktoren for tidlig død. Zažívat násilí v rodině v dětství je největší predikátor úmrtí v nižším věku než je běžné.

Ace Score and Adult Cardiovascular Disease Dube, SR, Williams JE, Chapman DP, Anda RF (2004). Insights into causal pathways for ischemic heart disease: Adverse Childhood Experiences Study. Circulation;110:1761–1766.

Barn som har vært vitne til krig Děti, které zažily válku Vitne til volden sammen med familie og venner. Husker nettene sammen med familien, venner og naboer i kjelleren. Prožitek spolu s rodinou, přáteli a sousedy. Det normale livet ble avbrutt. Normální život byl přerušen. Volden ble erfart kollektivt. Delte erfaringene med betydningsfulle andre. Zažívají násilí kolektivně a mohou své zážitky sdílet se svými blízkými. Ingen opplevelse av skam eller behov for å skjule virkeligheten. Není potřeba nic skrývat. Nemají pocity viny a studu.

Barn som har vært vitne til familievold Děti, které zažily násilí v rodině Barna erfarte volden alene. Zažívají násilí o samotě. Volden ble sjelden snakket om med søsken. O násilí většinou nemluví se sourozenci. Følelser av skam og et behov for å skjule virkeligheten. Stud, vina. Potřeba tajit Det vanlige livet ble ikke avbrutt. Forventninger om å fremstå for omverdenen som om alt var i orden. Násilí je součástí normálního života. Okolí o násilí neví a děti mají pocit, že násilí musí tajit. Ingen formell anerkjennelse av krigen. Holdt ut smerten i stillhet, isolert og alene. Násilí není součástí kolektivní zkušenosti. Izolace, tabu, osamělost.

Vold er ikke en privatsak. Násilí není soukromý problém. Vold som menneskerettighetsproblem. Porušování lidských práv. Vold som demokratiproblem. Demokracie. Vold som likestillingsproblem. Rovnost žen a mužů. Vold som usynliggjort/skjult problem. Tabu. Vold som helseproblem / psykologisk problem. Problém zdraví lidí. Vold som sosialt problem. Sociální problém. Vold som kriminelt problem. Justiční problém.  Vold er et samfunnsproblem Násilí je problém celé společnosti. Fordrer et samfunnsansvar – předpokládá nasazení celé společnosti.

ZUŘIVEC – ČESKÝ DABING

Hvordan var det å se filmen Hvordan var det å se filmen? Prøve å kjenne etter hvordan det kan være å være Boj i familien? JAK NA VÁS FILM PŮSOBIL? POKUSTE SE VCÍTIT DO BÓJE. JAK SI MYSLÍTE, ŽE BÓJ NÁSILÍ PROŽÍVÁ A JAK HO OVLIVŇUJE?

Copyright Cecilie Kolflaath Larsen og Emil Aamli Carlson Okno tolerance Sympatikus – aktivní – boj nebo útěk A K T I V E R N G Rest and digest- the housekeeping function KLIDOVÝ STAV Parasympatikus – aktivní - strnutí Copyright Cecilie Kolflaath Larsen og Emil Aamli Carlson

Prefrontální kortex se blokuje. Instinktivní reakce Amygdala Senzor, který spouští ANS

Regulering av affekt og kroppslige tilstander Regulování emocí a tělesných reakcí. Affekt: Pocity/emoce Veksling mellom affektive tilstander Střídání nálad a emocí Vansker med å roe seg ned etter sterke følelsesmessige opplevelser Problémy se zklidněním – regulováním pocitů Hypersensitivitet for affektive stimuli hypersentizivní – vjemy Fører ofte til reaktivt utløst aggresjon Častá reaktivní agrese. Kroppslig: Tělesné reakce/funkce Forstyrret motorisk utvikling Motorický vývoj Søvnforstyrrelser Poruchy spánku Spise- og fordøyelsesvansker Poruchy příjmu potravy Hypersensitivitet for lyder og berøring Hypersenzivita – zvuky a dotek

Regulering av oppmerksomhet og atferd Chování a schopnost urdžet pozornost ”trusselorientert” oppmerksomhetsfokus Pozornost zaměřená na možné nebezpečí Mistolking av sosiale signaler og kontekst Chybná interpretace sosiálních signálů a kontextu Sosial utrygghet / mistillit til andres intensjoner Nejistota a podezíravost Redusert evne til konsekvensanalyse Menší schopnost vnímání důsledků Økt risiko for selvskading eller annen ”selvtrøstende” atferd Riziko sebepoškozování

Hva trenger boj? Co potřebuje bój? Annerkjennelse – «et barn i et annet land kan også ha det sånn» Pochopení „Existují děti, které se mají stejně jako já?“ Hva er vold? Co je násilí? Vold er ikke din skyld – utviklingspsykologi, egosentrisk fortolkning av verden. Násilí není tvoje vina – vývojová psychologie, egocentrické vnímání světa.

SKAM STUD 2 A 2

Hvordan snakke om vold med barn? Jak mluvit s dětmi o násilí?

RÁMEC Časová dotace Cílová skupina Využití – obsah 12500 dětí

Rámec pro využití filmu na školách Od páté třídy. Mateřské školy – kniha, kapitoly. Jiné formy výuky – i starší děti a dospělí. Rámec – práce před promítnutí filmu a po promítnutí filmu Základní informace o domácím násilí a jak děti prožívají domácí násilí – diskuse v teamu – na škole. Podpora a spolupráce. Na koho se děti mohou obrátit – spolupráce. Dopis pro učitele, pro rodiče a dopis pro děti před promítnutím filmu. Booklet k filmu.

erfaringer: visning for 10 – 11 åringer zkušenosti: promítání pro děti ve věku 10-11 let Før visning (10 – 15 minutter) Před promítáním (10-15min) Forklare hva som skal skje Vysvětlit co se bude dít. Hva kan vold være? Voldstyper og eksempler Co je násilí? Konkrétní příklady různých druhů násilí. Forberede hva Sinna Mann handler om Připravit děti na děj filmu. Vise filmen (20 minutter) Promítání 20 min. Observerer barna under visningen Sledujte jak děti film vnímají. Oppgave til barna – hva gjorde mest inntrykk? (15 - 25 minutter) Úkol pro děti – např. co na vás nejvíce zapůsobilo? (15-25min) Tegne tegning Vyjádřete kresbou. Skrive en setning eller brev til Boj Napište dopis nebo pár vět Bójovi. Pause Přestávka

Grupper (5-6 barn) ledet av en voksen (30 minutter) Skupina 5ti – 6ti dětí, jeden dospělý (30min) Samling rundt tegningene, brevene. Vil noen fortelle litt? Rozhovor o výkresech. Nye oppgaver: Další úkoly (příklad) - Hvorfor forteller ikke Boj den eldre damen om hva pappen hans gjør hjemme? Proč si myslíte, že Bój neřekne sousedce, že je táta bije? - Hva gjør at Boj tør å fortelle og hvordan gjør han det? Co pomůže Bójovi se nakonec svěřit? - Hvis Boj hadde vært vennen din, hva kunne du ha gjort for han? Kdyby byl Bój tvůj kamarád, co bys pro něj mohl/a udělat? Symbolikken: Hvem er kongen, hunden, fuglene? Symbolika: Co znázorňuje král, pes a ptáci? Hele klassen samles og vi hører fra hver gruppe om hva de har svart på oppgaven. Skupiny představí celé třídě své odpovědi. Avslutning Hvem kan barn snakke med hvis de selv har det sånn? Si det videre. Ansvar. Závěr: Komu se děti mohou svěřit, pokud se mají stejně jako Bój? „Řekni to někomu.“ Zodpovědnost.

Hva ble barna opptatt av? Co děti zaujalo (nejvíce na ně zapůsobilo)?

Erfaringer Zkušenosti Forarbeid er svært viktig Příprava Med skoleledelsen se školou – vedením Med lærere s učiteli Med foreldre s rodiči Med helsesøster o.a. s těmi, kteří se školou mohou spolupracovat Skolene er oftest fornøyd med opplegget školy – pozitivní zpětná vazba

Ofte stilte Spørsmål Časté otázky Er barna er for unge til å høre om vold? Mohou děti mluvit o násilí? (nejsou příliš malé?) Er det nok kompetanse om vold til å gjennomføre et slikt opplegg? Jsme dost kompetentní o násilí mluvit a film promítat? Hva som skjer hvis vi oppdager at noen av barna lever med vold hjemme? – blir barna angivere? Co budeme dělat, pokud se některé děti svěří o násilí? Traumatiserer /retraumatiserer vi barna? Neretraumatizujeme děti, které jsou násilí vystaveny? Skaper filmen falske minner? Může film vytvářet „falešné vzpomínky“?

Noen reaksjoner til lærere Některé Reakce učitelů Det er nyttig for meg å bli minnet på at barna i klassen min kanskje er preget av det som skjer hjemme, da kan jeg tilpasse meg litt. Bylo užitečné si připomenout jak děti ovliňuje to, co se děje doma. Jako učitel se podle toho mohu přizpůsobit. Jeg som lærer må kunne regulere noen barn opp og andre ned. Jako učitel mám možnost s dětmi pracovat a pomoci jim regulovat emoce. Det var nyttig at vi i kollegiet hadde sett filmen først, mange har egne erfaringer. Bylo užitečné seznámit se s filmem spolu s kolegy. Mnozí mají s násilím zkušenosti. Det er godt å vite at vi på vår skole ser på alle barna som skolens felles ansvar Myslím, že je důletité, že za děti u nás ve škole máme zodpovědnost společně. Det kjennes meningsfylt å forberede barna til et liv senere. Přijde mi smysluplné děti připravovat na život.

Takk Děkujeme morten.nystrom@atv-stiftelsen.no barbora@atv-stiftelsen.no