Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Pozornost. Pozornost  Psychický stav, který se projevuje soustředěností a zaměřeností na určitý objekt či činnost.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Člověk a vývoj civilizace
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
POTŘEBY DUM _13.
Vznik pracovního poměru
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Výkonové vlastnosti osobnosti
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.05
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Schopnosti inteligence
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Aktivizační a postojové vlastnosti jedince, VY_32_INOVACE_04.03.13 Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace popisuje psychické motivy jedince, které mobilizují jeho aktivaci a postoje, vznik zájmů a hodnot. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.

Anotace: Tato prezentace popisuje psychické motivy jedince, které mobilizují jeho aktivaci a postoje, vznik zájmů a hodnot.

AKTIVIZAČNÍ VLASTNOSTI JEDINCE Aktivačně – motivační – charakterizují zaměřenost osoby na určitou dominantní činnost, motiv = pohnutka = příčina k činnosti, každý motiv má : cíl, směr, intenzitu a vytrvalost, motivace = souhrn činitelů, které člověka aktivují, podněcují nebo naopak tlumí, brzdí.

Základní motivy: Základní motivy: potřeby, zájmy, návyky, cíle, přání, hodnoty, emoce. Potřeby = zákl. motivační síly, stav nadbytku nebo nedostatku něčeho, elementární životní potřeby(fyziologické) = společné všem živočichům = jídlo,spánek, odpočinek, kyslík, sex (důležité pro přežití). Vyšší životní potřeby (psychické) – potřebuje pouze člověk pot. jistoty a bezpečí – důležití ve chvílí,kdy se cítíme ohroženi, pot. činnosti, změny, podnětů, pot. sociálního styku (komunikace), pot. výkonu a společenského uznání (dobré výkony-prestižní ocenění), potřeba uskutečnit v životě nějaký cíl.

Zájmy = zaměření jedince k určitému druhu činnosti(kulturní,sportovní,technické…), (ambice = aspirace = směřování k dosažení vytyčených cílů). Hodnoty = něco, čemu dáváme přednost, co je pro nás důležité.

Vztahově – postojové postoje Postoje = sklony člověka jednat ustáleným způsobem na předměty, osoby, situace. = odrážejí hodnotící vztah člověka k dané věci. Charakter = souhrn psych. vlastností osobnosti, projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání, = se mění v průběhu života, = souvisí s ním i naše svědomí (systém naší vnitřní kontroly).

Seberegulace, sebepojetí Seberegulační – jak se umí jedinec ovládat a kontrolovat své chování. Sebepojetí = soubor postojů jedince k sobě, 3 složky: 1) poznávací – sebepoznávací, 2) emočně-hodnotící - sebehodnotící, 3) volní – seberealizace. Asertivita = schopnost přiměřeného sebe prosazování.

Výkonové vlastnosti Výkonové – určují, jak úspěšně může osobnost vykonávat určitou činnost. Schopnosti = vlastnosti umožňující člověku naučit se určitým činnostem a vykonávat je. = nevrozené, rozvíjí se na základě vloh. Vlohy = dispozice = biologickým předpokladem pro schopnosti. Stupně schopností : nadání – nadprůměrné výkony, talent – vynikající výkony, genialita – mimořádné výkony (např. Mozart…).  

Druhy schopností: 1)Inteligence = označení pro rozsah poznávacích schopností = umožňuje nám učit se a získané používat… = zkoumá se IQ testy, IQ= mentální věk, IQ = inteligenční kvocient IQ 100 – průměr IQ 120 – nadprůměr IQ 80 – podprůměr(70 hranič.pásmo defektu) IQ nad 120 – vysoká inteligence Snížení intelektu – mentální retardace. 3 znaky inteligenčního chování: 1) dobrá orientace, myšlení, soudnost, pohotové a přesné vyjadřování, 2) přesné vnímání a dobrá paměť, 3) koncentrace (soustředění) na objekt, činnost.

Inteligenci ovlivňuje: - dědičnost, - prostředí, - výchova, - výživa.

Druhy schopností II: 2) Tvořivost (kreativita) - výsledkem je něco nového, originálního, - rysy: otevřenost, vnímavost, intuice, fantazie. 3) Vědomost = učením osvojený poznatek, zapamatovaný a pochopený fakt. 4) Dovednost = nabytá dispozice správně,rychle a úsporně vykonávat určitou činnost.  

Zdroj: Pavel Říčan : Psychologie, Portál, s.r.o., Praha 2008