Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola
Rozbor uměleckého textu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
VYPRAVOVÁNÍ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Písemná práce z CJL.
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Kód: ICT 4/18 Název: Prostěsdělovací styl Autor: Mgr. Jana Brátová Staňková Datum ověření: 23.4.2013 Ročník: V3 Stručná anotace: Prezentace slouží jako doplněk výkladu se zaměřením na prostěsdělovací styl. Obsahuje základní pojmy: obecná charakteristika stylu, formy, vlastnosti a slohové postupy, kompozice stylu, typické jazykové prostředky a základní útvary atd. Prezentace navíc obsahuje doplňující úkoly.

Stylistika - opakování Jmenujte na základě svých znalostí styly, které již znáte: prostěsdělovací odborný administrativní publicistický umělecký

Slohové postupy Obecná charakteristika způsob podání či zpracování určitého tématu ( pojetí tématu, jeho řazení, rozvádění tematických složek, a samozřejmě i výběr a uspořádání tomu odpovídajících jazykových prostředků) Jakékoliv téma lze zpracovat za pomoci různých postupů.

Určete z charakteristiky druh slohového postupu Informační postup postupem nejjednodušším, jeho úlohou je podávat fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) Uplatnění v administrativních a prakticky odborných textech, zpravodajství či soukromé korespondenci

Určete z charakteristiky druh slohového postupu Vyprávěcí postup referuje příběhy, události či děje jako jedinečné. Usiluje o to, aby sdělení bylo zajímavé, nechybělo mu napětí, bylo barvité a také i názorné. Lze v něm uplatnit různé kompozice, jako chronologickou, retrospektivní či paralelní V jednodušší podobě se používá v běžné komunikaci a publicistice. V rozvinuté formě v epických žánrech krásné literatury a beletrizujících publicistických žánrech.

Určete z charakteristiky druh slohového postupu Popisný postup Vystihuje vnější znaky objektu nebo děje (popřípadě pracovního postupu) či se může zaměřit na jejich příznačné rysy. Soustředí se na detaily, části či přímo na celek. Užít ho lze podle různých klíčů, od nejdůležitějšího, nejznámějšího, dle souřadnic, směrů atd. Využívá v oblasti odborné a umělecké, primární je v některých žánrech oblasti publicistické.

Určete z charakteristiky druh slohového postupu Výkladový postup vysvětluje podstatu jevu. Soustředí se nejen na jeho vnější znaky, ale i na vnitřní vztahy, souvislosti a také jeho příčiny. Nachází se v odborných teoretických, praktických i popularizačních textech nebo ve specifických modifikacích publicistických žánrů (analýzy, analytické úvahy, ...).

Určete z charakteristiky druh slohového postupu Úvahový postup vyjadřuje názory autora. tento postup do sebe zahrnuje zamyšlení, hodnocení, srovnávání či vyvozování logických závěrů. Stejně tak vyjadřuje třeba postoje nebo city. uplatňuje se v odborných tématech (je základním postupem eseje), v krásné literatuře, kde úvahové pasáže vedou k zaujetí postoje k faktu.

Styl prostěsdělovací Obecná charakteristika styl běžné každodenní komunikace (např. v rodině, mezi přáteli, ve škole, v zaměstnání apod.). Základní potřeba tohoto stylu je dorozumění. Vyznačuje se běžnou slovní zásobou, jednoduchou větnou stavbou a kompozicí. Projevy jsou doprovázeny gestikulací, mimikou.

Vlastnosti forma psaná i mluvená Postup zejména informativní (informace ze všech oblastí - kulturní, sportovní, ekonomická, atd.), vyprávěcí slohově jednoduchý, bez zvláštního zpracování, spontánnost, soukromost, dialogičnost

Jazykové prostředky Zejména hovorová čeština Nespisovné útvary národního jazyka: obecná čeština, dialekty,profesní mluva, slang, argot Spisovný jazyk v prostě sdělovacím stylu působí někdy neadekvátně, v přirozené běžné komunikaci se neužívá, častá je kombinace spisových a nespisovných prostředků

Formy a útvary PS stylu Písemná forma Mluvená forma oznámení zpráva hlášení pozvánka anketa testy chat, e–mail, SMS Mluvená forma telefonní styk přivítání představování omluvy vyjadřování soustrasti referát diskuse

DISKUSE forma mluveného projevu, v němž si jeho účastníci (min. dva) vyměňují názory na určité téma, snaží se dospět k objasnění problému, vyřešení určité otázky apod., Na základě vlastní zkušenosti se pokuste vymyslet pravidla pro úspěšnou diskusi. jednou z podmínek úspěšné diskuze je znalost tématu, tolerance diskutujících a snaha vyslechnout jiný názor a další Písemná forma diskuzí byla dříve výjimečná, dnes se stává prostřednictvím internetu běžnou záležitostí

HRY, AKTIVITY Na papírek vymyslete témata diskuse, témata vložte do klobouku a vylosujte jedno z nich, pokuste se dodržet diskusní pravidla tak, aby jste došli k nějakému konsensu – shodě názorů. Zbytek témat využijte k improvizovanému monologu jednotlivců dlouhému cca 2 minuty – ostatní hodnotí slovní výkon ”řečníka” – spisovnost, nespisovnost, tempo řeči, srozumitelnost atd.

HRY, AKTIVITY Ve dvojicích vymyslete rozhovor mezi dvěma účastníky, které ostatní s jistotou znají – mohou to být jednak veřejně známé žijící osobnosti nebo osobnosti, které již nejsou mezi námi, případně spolužáci či učitelé z vaší školy. Ostatní poté hádají, mezi kým rozhovor je:)

Vyprávování Obecná charakteristika: Podstatou vypravování je převyprávění příběhu, vyprávění má děj. Soustřeďte se pouze na jednu dějovou linii, jedno místo nebo postavu. Vypravování může být skutečná nebo vymyšlená událost Vypravování musí obsahovat přímou řeč.

Postup Úvod (expozice) – znamená celkové uvedení do příběhu, základní charakteristika prostředí a postav Zápletka (kolize) – hlavní myšlenka (problém) textu. V závěru je většinou vyřešena, nebo je nechán volný konec, který si čtenář může domyslet sám. Vyvrcholení (krize) – největší a často nejzajímavější – zde dochází k největšímu napětí. Rozuzlení (peripetie) – uklidnění situace, když je situace uklidnitelná. Závěr (katastrofa) – obsahuje celkové shrnutí textu, vyvození hlavních tezí apod.

Následující text je text, který se reálně objevil mezi maturitními pracemi. Název maturitní práce zněl: ...facka ho ještě pálila na tváři, ale nemohl se ubránit úsměvu. Zpracování: vypravování končící uvedeným souvětím. Pečlivě si text přečtěte a zhodnoťte jej.

Příklad vypravování

Hodnotící komentář k práci: Písemná práce neodpovídá zadání ani požadavkům na maturitní práci. Vykazuje velké nedostatky ve všech sledovaných rovinách. Text nerespektuje základní stavební prvky vypravování. Základním problémem je neuchopení základního požadavku zadání – funkčního zapojení souvětí ze zadání. Příběh by měl být vystavěn na takové zápletce , aby vyustění vpravování bylo logickým rozuzlením celého příběhu. Práce není z hlediska splnění akceptovatelný jako maturitní práce. Vymyslete vlastní vypravování s tímto zadáním.

Použité zdroje informací Internetové zdroje: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Vypravování (literatura) [online]. c2013 [citováno 10. 12. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Vypravov%C3%A1n%C3%AD_(literatura)& oldid=10761168> Knižní zdroje: G. BAUMGARTNEROVÁ, A. KAPUSTOVÁ. Český jazyk a literatura písemná práce. Praha: tauris, 2012. ISBN 978-80-87337-11-0 MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. Vlastní zdroje autorky