NÁSLEDNÁ STAROSTLIVOSŤ – MEDICÍNSKÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Technické pomůcky pro sluchově postižené
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
Narušená komunikační schopnost PaedDr
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Audiologická problematika senia
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
HODNOCENÍ ZPŮSOBILOSTI LETECKÉHO METEOROLOGICKÉHO PERSONÁLU Odbor letecké meteorologie,ČHMÚ, Praha 2013 HODNOCENÍ AMP V ROCE 2013.
Moderní koncepce sluchadel
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Podzimní a zimní měsíce
Základní škola a Mateřská škola Chlebičov DUM 57. Březen 2012 Jarní a letní měsíce.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_401_PODZIM Téma: PODZIMNÍ MĚSÍCE, ZAČÁTEK.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_Měsíce v roce AUTOR: Mgr. Zdeňka Buchtelová ROČNÍK, DATUM:
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Úvod do biomedicínské informatiky
Dítě se sluchovým postižením
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Korekce lehké vady sluchu
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
Způsob korekce sluchové vady (kazuistiky)
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
Dlouhodobá intenzivní péče v pediatrii
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
DMO dětská mozková obrna
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
DUM I. / 10. měsíce Bc. Zdeněk Klíma.
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Slúchadlá, ich výber a nastavenie
S heslem roku: Dohnat a předehnat Ameriku
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Pedie Co mají společné?.
ROČNÍ OBDOBÍ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
DMO (dětská mozková obrna)
Sociální čtení.
Problematika ušných tvároviek
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
Transkript prezentace:

NÁSLEDNÁ STAROSTLIVOSŤ – MEDICÍNSKÁ Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.- 4. November 2016 Horný Smokovec Pavla Weberová Jindra Smisitelová

OD PODEZŘENÍ NA VADU SLUCHU K FINÁLNÍMU FITTINGU SLUCHADEL Diagnostika sluchové percepce Detailní analýza sluchové vady dítěte Výběr vhodného sluchadla Primární nastavení parametrů zesílení Verifikace primárního nastavení Optimalizace parametrů zesílení

OD PODEZŘENÍ NA VADU SLUCHU K FINÁLNÍMU FITTINGU SLUCHADEL Časový interval vždy individuální - stáří a zralost dítěte - tíže sluchové vady - jiné zdravotní komplikace - kombinované vady - spolupráce s rodiči - sociální zázemí a bydliště dítěte

OPTIMÁLNÍ NÁSLEDNÁ PÉČE = PŘÍZNIVÝ ŘEČOVÝ A KOMUNIKAČNÍ VÝVOJ DÍTĚTE pravidelné kontroly nutné, zpočátku po 2 - 3, později po 6 měsících rodičům vše vysvětlit, zdůvodnit , neztratit dítě z péče - ne vždy možné /nedbalá péče rodičů, těžké kombinované vady, vzdálené bydliště, změna bydliště,…/

NÁSLEDNÁ PÉČE A JEJÍ CÍLE ORL cíl – aby periferní část sluchového ústrojí byla co nejlépe funkční Další medicínské cíle – aby všechny složky důležité pro vývoj řeči byly optimální Nemedicínský cíl - aby korekce sluchadly a péče o ně byla provedena s nejvyšší pečlivostí Foniatrický cíl – aby se řečový komunikační kanál rozvíjel co možná nejlépe

ORL cíl - aby periferní část sluchového ústrojí byla co nejlépe funkční vždy otomikroskopie + tympanometrie u dětí časté opakované infekty HCD, chronický výpotek, hypertrofie AV zhoršení prahu sluchu až o 20 - 30 dB vyděšení rodičů, že dítě zcela ohluchlo zhoršení ziskové křivky se sluchadly, dítě hůře reaguje

Stručná kazuistika - opakované infekty J.Š. nar. 8.6. 2013 – defekt genu pro Connexin v obou alelách první sluchadla Bernafon od 11/2013 sledovaná ve Zlíně – rozvíjí se řeč 12/2014 konziliární vyšetření v AFC, možnosti zlepšení korekce začátek února 2015 – infekt, reakce na zvuky zcela vymizely, konec února – reakce se opět objevují duben 2015 sluchadla Naida SP V od dubna opět opakované infekty se zhoršenou sl.percepcí, proto indikována adenotomie akcelerace řečového vývoje září 2016 komunikuje ve větách

DALŠÍ MEDICÍNSKÉ CÍLE- ABY VŠECHNY SLOŽKY DŮLEŽITÉ PRO ŘEČ BYLY OPTIMÁLNÍ Stav CNS - ovlivní percepci i expresi / perinatální poškození mozku , vrozená CMV infekce a jiné VVV,stavy po meningoencephalitidě, epilepsie, DMO…/ Stav intelektu - ovlivní percepci i expresi řeči Stav mluvidel - postižena především exprese řeči např. - hypotonické stavy - rozštěpové vady - poruchy polykání , kousání Stav dentice - důležitý pro správnou artikulaci Stav zraku - správná korekce oční vady podpoří sluchový vjem + nutná pro odezírání Důležitá mezioborová spolupráce - vše je provázané, i minimální zlepšení jedné složky může výrazně ovlivnit celkový stav

Stručná kazuistika – mnohočetně postižené dítě M.G.nar.18.4.2014 vrozená porucha CNS – atrofie mozečku,hypoplazie pontu, dysgeneze corpus calosum, hydrocefalus, septooptická dysplazie, výrazná hypotonie OAE v porodnici výbavné ? přesto se rodiče domnívají, že dcera na zvukové podněty nereaguje březen 2015 - první vyšetření na AFC, Tympano A-A, reflexy nevýbavné OAE nevýbavné BERA přítomna I. a III. vlna od 60 dB výše, V. vlna nepřítomná porucha periferní nebo i centrální ?? duben 2015 - ověřujeme, jaké je vnímání akustického signálu, zda je porucha na periferní nebo centrální VRA jisté reakce v celém rozsahu mezi 65 - 75 dB, zvuková stimulace je na centrální úrovni zpracována – začínáme testovat sluchadla

Kazuistika - pokračování květen 2015 - zapůjčena sluchadla Phonak BASEO Q 15 na dobu tří týdnů po 3 týdnech - rodiče jsou z reakcí dcery nadšeni, jasně a bezpečně vnímá okolní zvuky, největší reakce na vycházce v parku (ptáci), dále v tramvaji, reaguje na příchod tatínka domů, zlepšení reakcí zrakových, zlepšení reakcí bez sluchadel na zvuky, které zná červenec 2015 - sluchadla NIOS H20 III srpen 2016 - reaguje s jistotou na hlasy rodičů, lokalizuje zdroj zvuku, spojí si zrakový vjem se sluchovým září 2016 - 3 x snad slovo máma, výrazná změna i hlasového projevu, zisková křivka do 2kHz na 40dB, dále pokles na 60dB

trvalá slyšitelnost všech zvuků prostředí NEMEDICÍNSKÝ CÍL – ABY KOREKCE SLUCHADLY A PÉČE O NĚ BYLA PROVEDENA S NEJVYŠŠÍ PEČLIVOST trvalá slyšitelnost všech zvuků prostředí slyšitelnost řečového signálu bezpečné zesílení silných zvuků Sebelepší sluchadlo špatně nastavené, s nekvalitní ušní vložkou nemůže přinést kýžený efekt korekce

FONIATRICKÝ CÍL – ABY SE ŘEČOVÝ KOMUNIKAČNÍ KANÁL ROZVÍJEL CO MOŽNÁ NEJLÉPE Kromě medicínské a technické péče je nutná spolupráce se surdopedy a logopedy

Standardní průběh pravidelné kontroly 1. Otomikroskopie + tympanometrie - vždy 2. Kontrola stavu sluchu - VRA – prahová křivka, u větších dětí audio, popř. BERA – vždy po delším časovém intervalu, při zhoršení reakcí 3. Verifikace sluchové percepce – pomocí ziskové křivky dle VRA , u starších dětí percepční test 4. Sledování reakcí na zvuky /porovnání s informacemi od rodičů, Tamtamu ,surdopeda a logopeda /

4. Kontrola sluchadel mechanická kontrola sluchadel / hák, filtry / mechanická kontrola tvarovek akustická stabilita in situ proměření sluchadel v coupleru - gain - output - kompresní charakteristiky kontrola parametrů zesílení - načtení čipu nastavení manažeru zpětné vazby úpravy nastavení parametrů zesílení dle ziskové křivky ověření tolerance silných zvuků indikace nových tvarovek

5 .HODNOCENÍ VÝVOJE ŘEČI Exprese Percepce Při nepříznivém řečovém vývoji zvažovat CI, ale pozor - neuspěchat ani neotálet - vždy individuální

PŘÍKLAD Č.1 – DOBRÝ ROZVOJ U TĚŽKÉ VADY, NENÍ INDIKACE CI T.V. nar.13.6.2013, dítě narozené v 28.týdnu, 1300g, OAE nevýbavné 28.2. 2014 - OAE nevýbavné 14.3. 2014 - OAE nevýbavné, objednáni na vyšetření BERA – nedostavili se únor 2015 ! - první VRA , prahové hodnoty na 80 - 90 dB , začínáme korigovat sluchadly Phonak Naida S V SP duben 2015 - finální fitting sluchadel , první slova + znaky říjen 2015 - začíná intenzivní surdopedická + logopedická péče září 2016 - bohatá slovní zásoba ve znakovém jazyce i v mluvené řeči, ve znakovém jazyce tvoří věty, v mluvené řeči kratší větu zopakuje, avšak tvoří pouze jednoslovné

PŘÍKLAD Č.2 – DOBRÝ ROZVOJ U TĚŽKÉ VADY, PRO DÍTĚ JE VŠAK KOMUNIKACE NÁROČNÁ, PROTO ZVAŽOVÁNÍ CI del35G/del35G Connexin 26 SSEP P: 90-100-100-100, L: 100-100-100-100 leden 2011 - první sluchadla – Widex Re-19 červenec 2012 - jen 3 slova: mama, tata, auto srpen 2013 - starší Siemens Explorer zlepšení percepce, ale nadále bez reakce na zvuky vyšších frekvencí

Příklad č.2 - pokračování akcelerace vývoje řeči říjen 2013 - rodiče žádají o konsiliární vyšetření a seřízení sluchadel (problémy se zpětnou vazbou) verifikace efektu korekce pomocí VRA indikace CI ?? 2014 - 2016 - další optimalizace korekce, nová sluchadla, příznivý rozvoj řeči

PŘÍKLAD č. 3 – ŠPATNÝ ROZVOJ SE SLUCHADLY I PO CI M.V. nar. 27.2.2012, třetí dítě v rodině, sourozenci slyší, matka opakovaně upozorňovala na špatný sluch listopad 2014 ! - VRA v AFC – nejsou reakce na žádné z vyšetřovaných frekvencí ani na 90dB prosinec 2014 - BERA v AFC, bez odpovědi i na hladině 90dB prosinec 2014 - vydána sluchadla Phonak NAIDA V SP červen 2015 - potvrzen homozygot na GJB 2, minimální efekt korekce na řečový vývoj , indikace ke CI září 2015 - oboustranná implantace, pak problematické nastavování procesorů leden 2016 - začíná reagovat na silné zvuky duben 2016 - intenzivní surdopedická i logopedická péče, každý týden v AFC – pracuje dvě hodiny, přesto zvládne vyjimečně pár znaků, slovo máma, několik hlásek – velká pochybnost rodiny i personálu AFC - ROZUMÍ?

Děkujeme za pozornost

Předáváme slovo logopedkám z AFC Brno