Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ECVET v Programu celoživotního učení
Akademičtí pracovníci a studenti ve výsledcích projektu IBAR Helena Šebková Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. Identifying barriers in promoting.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace programů nebo institucí ? Akreditace programů a vnitřní hodnocení kvality ? Diskuse nad náměty z doporučení.
Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT OECD Thematic Review of Tertiary Education Synthesis Report Assuring and Improving Quality of Tertiary Education.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Implementace EQAVET v ČR
sněm RVŠ, Praha BOLOGNA 2020: setkání ministrů pro vzdělávání, Louvain (Belgie), duben 2009 výtah z komuniké Doc. RNDr. Tatiana.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Zpráva o činnosti SK RVŠ 15. zasedání P RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Pojetí kvality vzdělávání ve vzdělávací politice České republiky Petr Černikovský 15. seminář Hodnocení kvality vysokých škol Podpora výuky a učení se.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Česká inspekce životního prostředí
Místní plán inkluze + OP VVV
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Hlavní manažér SP Kvalita I
IP Alena Kopáčková (DFP)
Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Hlavní směry dalšího rozvoje zajišťování kvality v EHEA
Transkript prezentace:

Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. European Standards and Guidelines for QA in the EHEA a projekty Map-ESG, IBAR Helena Šebková, Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Boloňský proces a názory na harmonizaci v oblasti zajišťování kvality Přímá výzva k harmonizaci aktivit v zajišťování kvality už v roce 1999 (Boloňská deklarace) →velmi nepříznivá odezva z řad akademické komunity Þ obavy z nárůstu administrativy, nároku na finanční prostředky, ale i zásahu do autonomie vysokých škol ……(2001) ….. a situace po 4 letech ( Bergenské komuniké, 2005): Ministři přijali Standardy a směrnice pro zajišťování kvality EHEA (ESG, European Standards and Guidelines for QA in the EHEA) Další setkání ministrů a přijatá komuniké (Londýnské komuniké, 2007, Lovaňské komuniké, 2009) ESG a jejich implementaci dále podpořily Zhodnocení desetiletého období Boloňského procesu (Komuniké Vídeň-Budapešť, 2011) Ocenění úspěchů, ale ……..“přesto byla  řada cílů implementována jen do určité míry; mezi nimi i zajišťování kvality“ 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA (ESG) Autoři ESG: ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) EUA (Evropská Asociace univerzit) EURASHE (Asociace institucí vysokoškolského vzdělávání) ESU (Evropská asociace studentů) Struktura ESG Část 1 Evropské standardy a směrnice pro vnitřní zajištění kvality v rámci institucí terciárního vzdělávání Část 2 Evropské standardy a směrnice pro vnější zajištění kvality terciárního vzdělávání Část 3 Evropské standardy a směrnice pro agentury provádějící vnější zajištění kvality. Část 4 Budoucí perspektivy a výzvy Přílohy 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the EHEA (ESG) ESG zdůrazňují: bohatství Evropy spočívající v rozmanitosti politických, sociálně-kulturních a historických tradic a jazyků a rozvíjející se různé systémy terciárního vzdělávání. Standardy a směrnice pro zajišťování kvality proto nesmí mít jednotný a omezující přístup ke kvalitě vyžadovat plnění detailních předpisů ESG vycházejí z generických principů, které by především měly vzbudit všeobecný ohlas a diskusi o rozdílných názorech na kvalitu vzdělávání mezi institucemi, agenturami, akademickou komunitou i studenty. Výraznou charakteristikou ESG je, že se soustřeďují na cíle, nikoliv na způsob, jakým jsou  cíle dosaženy. 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Project Map-ESG Mapping the Application and Implementation of the ESG (MAP-ESG, 2010-2011) Konsorcium projektu → E4 Group, koordinátor → ENQA, reprezentant Řídící skupiny projektu → EUA, administrativa → EUA Sekretariát Důvod projektu → po 4 letech zkušeností s implementací a používáním ESG → náměty na revizi a úpravy. Autoři ESG → před diskusí o revizi je potřeba zmapovat zkušenosti různých zainteresovaných partnerů a jejich názory na to, zda je revize ESG potřebná/nutná. Metodika → práce s dokumenty, výzkum → různé zainteresované skupiny, workshopy 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Project Map ESG - výsledky Jednoznačně se ukázalo, že ESG: jsou důležitým úspěchem Boloňského procesu, jsou velmi dobře přijímány všemi uživateli vysokého školství, jsou využitelné v celém jeho diverzifikovaném kontextu a ovlivňují rozvoj procesů zajišťování kvality na institucionální a národní úrovni i práci agentur pro zajišťování kvality. ovlivnily porozumění a názory na zajišťování kvality mezi různými relevantními zainteresovanými skupinami představují jeden z velmi důležitých nástrojů pro dosažení cílů Boloňského procesu Z projektu vyplývá, že je potřeba se soustředit na možné vylepšení ESG, nikoli na celkovou a zásadní revizi jejich principů   13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Project Map-ESG - výsledky Účel a rozsah ESG podstatné je zachovat koncept generických principů umožnit využití pro nejširší spektrum zájemců v EHEA udržet jejich působení jako doporučujícího dokumentu problém: nalezení shody, zda ESG jsou doporučení nebo nástroj, který bude dodržován/bude závazný zachovat současný vhodný rozsah dokumentu zohlednit specifické závazky i obecné principy Boloňského procesu Srozumitelnost a využitelnost ESG jsou již široce využívány v různých souvislostech a na různých úrovních pro budoucí práci s dokumentem by bylo vhodné zlepšit srozumitelnost terminologie, odstranit možné nejasnosti nebo rozpory jazykové i obsahové 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Project-Map ESG – výsledky Dopad a implementace ESG projekt prokázal rozsáhlou implementaci i dopad ESG dopad je zřetelný na institucionální i systémové úrovni, na vnitřní i vnější mechanismy zajišťování kvality přesto je potřeba dále rozšiřovat povědomí o ESG, zejména na úrovni těch akademických pracovníků, kteří se přímo podílejí na vzdělávání 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Project Map-ESG, výsledky Doporučení dobře zvážit možný dopad změn na všechny, kteří už ESG rutině užívají i na ty, kteří je zavedli nedávno nebo se k tomu chystají navrhnout ministrům, aby požádali E4 Group o revizi zabývat se revizí ESG na základě spolupráce a konzultací se všemi relevantními uživateli, zejména s Education International, Business Europe, Bologna Follow Up Group (BFUG), EQAR provádět revizi tak, aby se zachovaly současné principy ESG poskytnout revidovaný text BFUG před schůzkou ministrů v roce 2015 a následně ministrům k diskusi a rozhodnutí Zkušenosti ukazují, že úspěch ESG spočívá v tom, že byly zpracovány na základě všeobecné shody a doporučují postupovat stejným způsobem při jejich revizi 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Reakce E4 Group na výsledky Map-ESG ENQA zdůrazňuje, že při revizi ESG je nejdůležitější zachovat generický přístup a odmítnout snahu upravovat ESG jako detailní a normativní předpis, aby byla zachována jejich aplikovatelnost v různých zemích mít stále na zřeteli, že úspěch ESG byl podmíněn jejich tvorbou v konsensuálním prostředí 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Projekt IBAR “Identifying barriers in promoting the European Standards and Guidelines for Quality Assurance at institutional level and making recommendations as to how these might be addressed (IBAR)“, finanční podpora → Lifelong Learning Programme Partneři projektu: ČR, CSVŠ, v.v.i. → koordinátor projektu; UK, University of Strathclyde; Lotyšsko, University of Latvia; Polsko, Warsaw School of Economics; Portugalsko, CIPES; SR, Universita Konstantina Filosofa v Nitře; Holandsko, CHEPS Zaměření projektu → implementace ESG na institucionální úrovni v různých oblastech činnosti vybraných vysokých škol, sledování bariér bránících implementaci a příkladů dobré praxe → 4 pilotní vysoké školy reprezentující vš systém v každé z partnerských zemí (ČR: VUT, UP, VŠCHT, VŠFS) 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Projekt IBAR Struktura projektu – 8 výzkumných Workpackages *WP1 – W4: organizace projektu včetně průběžného hodnocení a rozšiřování výsledků *WP5: Přehled vnitřních systémů zajišťování kvality *WP6: Kvalita a přístup k vysokoškolskému vzdělání *WP7: Kvalita a studenti *WP8: Kvalita a řízení vysokých škol *WP9: Kvalita a zaměstnavatelé (včetně soukromého sektoru) *WP10: Kvalita a akademičtí pracovníci *WP11: Kvalita a informace *WP12: Kvalita a středoškolské vzdělávání 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Projekt IBAR – struktura výsledků Výsledky WP5-WP12 případové studie → 4 pilotní vysoké školy (28 studií), metodika → studium veřejně dostupných dokumentů, monitorování situace na vysokých školách → rozhovory, dotazníkové šetření národní studie → komparace případových studií (7 studií) mezinárodní komparativní studie o implementaci ESG v každé oblasti činností výsledná zpráva a knižní publikace v roce 2013 dohoda o spolupráci (Map-ESG a IBAR) a o rozšiřování výsledků s EUA webová stránka projektu: www.ibar-llp.eu Příklad výsledků WP5 soulad/nesoulad/využití ESG Standardu a Směrnice 1 (Část 1) 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Evropské standardy a směrnice pro vnitřní zajištění kvality v institucích terciárního vzdělávání, Část 1 1.1 Politika a procedury pro zajištění kvality Standard: Instituce by měly mít politiku a související procedury pro zajištění kvality a standardů svých programů a kvalifikací. Měly by se výslovně zavázat k vývoji kultury, která uznává důležitost kvality, a zajištění kvality v jejich činnosti. K dosažení těchto cílů by měly instituce vytvořit a realizovat strategii pro trvalé zvyšování kvality. Strategie, politika a procedury by měly mít oficiální status a měly by být veřejně dostupné. Svou roli by v nich měli hrát také studující a další zainteresované skupiny. 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

ESG, Část 1 Směrnice: Oficiální politiky a procedury poskytují rámec, v němž instituce terciárního vzdělávání mohou rozvíjet a monitorovat efektivitu svých systémů zajištění kvality. Pomáhají také vytvořit veřejnou důvěru v institucionální autonomii. Politiky obsahují vyjádření záměrů a hlavní prostředky k jejich dosažení. Procedurální pokyny mohou obsahovat podrobnější informace o způsobech, kterými je politika prováděna, a představují zdroj informací pro všechny, kdo potřebují znát praktické aspekty provádění procedur. Programový dokument by měl obsahovat: * vztah mezi výukou a výzkumem v rámci instituce; * institucionální strategii týkající se kvality a standardů; * organizaci systému zajištění kvality; * zodpovědnost kateder, ústavů, fakult a další organizačních jednotek a osob za zajištění kvality; * zapojení studujících do zajištění kvality; * způsob provádění, monitorování a revidování politiky. 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: mezinárodní srovnání Bariéry implementace ESG z hlediska národních dokumentů v současné době se ve většině sledovaných zemí implementací ESG na institucionální úrovni nezabývá žádná speciální národní politika/strategie výjimky * Nizozemí * doporučení pro akreditační agentury přesto je převážná část obsahu ESG implicitně zahrnuta do institucionálních systémů zajišťování kvality bez ohledu na neexistenci národní politiky jsou ESG na institucionální úrovni implicitně využívány → skutečné bariéry způsobené obsahem národních dokumentů nelze najít 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: mezinárodní srovnání Usnadnění implementace: některé části/prvky ESG jsou zakomponovány do zákonů a/nebo strategických dokumentů → stávají se do určité míry povinnými na institucionální úrovni (například studenti v řídících orgánech, zaměstnání akademických pracovníků, akademické tituly, …. v některých zemích implementace národních kvalifikačních rámců ….) Zpomalení/brzdění implementace: nejasná/žádná strategie pro implementaci ESG → odklon od principů ESG například k využití rankingů; důvod → zavedení ESG jako principy systematického zlepšování vyžaduje určité úsilí → využití nabídky uplatnit místo toho umístění univerzity v žebříčku jako měřítko kvality studia 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: mezinárodní srovnání Bariéry implementace na institucionální úrovni sledované vysoké školy nepovažují zavádění ESG za svoji povinnost a jsou poměrně vágní k investování určitého dalšího úsilí k tomu, aby vytvořily (předpokládaný) další byrokratický systém neznamená to resistenci k rozvoji vnitřního mechanismu zajišťování kvality, systémy jsou v mnoha případech vytvořeny a rozvíjeny, pouze podle mírně odlišných představ než doporučují ESG Ukazuje se, že chybí dostatečná informovanost a komunikace o ESG není k dispozici dostatečná možnost praktického poradenství, jak vytvářet kulturu kvality místo vyváženého řízení kvality v procesech shora dolů a zdola nahoru často převládá jeden z těchto možných přístupů 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: mezinárodní srovnání možné bariéry → přístup pracovníků odpovědných za rozvoj institucionálního zajišťování kvality doporučení → poradenství a podpora směřovat rozvoj systémů vhodným směrem   Příklady dobré praxe zatím pouze předběžné, je potřeba mít zpracovány další tématiky, které poskytnou podrobnější informace o tom, jak jsou institucionální strategie chápány na jednotlivých součástech institucí, studenty, akademickými pracovníky atd. využití strukturálních fondů pro rozvoj vnitřních systémů hodnocení kvality (CZ, SK) národní strategie v zajišťování kvality explicitně doporučuje zavedení ESG (NL) 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: ČR Platí řada výsledků mezinárodního srovnání Standard 1.1 Instituce by měly mít politiku a související procedury pro zajištění kvality. Dokumenty → oficiální status, veřejně dostupné, zajištění účasti studentů a dalších zainteresovaných skupin na hodnocení kvality. vliv z národní úrovně → zákon, Dlouhodobý záměr MŠMT, Aktualizace institucionální strategické /programové dokumenty → DZ, Aktualizace obsahují „strategii“ institucionálního zajišťování kvality vnitřní předpisy (statut, směrnice rektora) → podrobnější koncept zajišťování kvality (četnost, organizace/metodika, účast akademické obce, externích partnerů, odpovědnost na jednotlivých úrovních) institucionalizace vnitřního zajišťování kvality v jedné ze sledovaných VŠ (Útvar kvality, Rada pro kvalitu) 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: ČR existuje logický řetěz veřejných dokumentů Dlouhodobý záměr, Aktualizace → výroční zpráva → Aktualizace strategické cíle → míra jejich naplnění → úprava cílů Shrnutí: aniž by dokumenty explicitně uváděly ESG (konkrétní odkazy na ESG jenom v některých případech), jsou ESG vesměs implicitně obsaženy ve strategických dokumentech a vnitřních předpisech týkajících se vnitřního zajišťování kvality Bariéry implementace * problém vztahu hodnocení kvality vzdělávání a V+V (specifická metodika hodnocení) * důraz jenom na některé specifické součásti hodnocení kvality (např. studentská anketa) * velký vliv kritérií (vstupních) využívaných v hodnocení kvality pro akreditaci 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Systémy vnitřního zajišťování kvality: ČR Bariéry implementace (závažné) obecně malá informovanost o mezinárodních aktivitách v zajišťování kvality nedůvěra k zavádění něčeho nového nedůvěra k účelu „novinek“ obava z navýšení pracovních požadavků, k nadměrnému nárůstu administrativy, k potřeba dalších finančních prostředků nesrozumitelnost termínu „kultura kvality“ obtížné porozumění „jazyku“ dokumentů jako např. ESG (zejména pro techniky) 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012

Map-ESG a IBAR Implementace a využití ESG → daleko příznivější ve výsledcích Map-ESG, než výsledky IBAR (zatím předběžné, zkoumání dalších tématik může přinést nové poznatky) Možné důvody IBAR je zaměřen * pouze na vnitřní hodnocení kvality * respondenti jsou pouze z akademické obce * řadoví akademičtí pracovníci mohou mít/mají horší přístup k informacím * existuje velká nedůvěra ke koncepčním/strategickým dokumentům (s výjimkou Dlouhodobých záměrů), kterých je příliš mnoho a často se mění * velké pracovní zatížení + finanční problémy nepodporují ** sledování mezinárodních aktivit ** zavádění nových aktivit včetně rozvoje zajišťování kvality 13. seminář Hodnocení kvality vysokých škol MU, Telč, květen 2012