REFORMA EDUKAČNÍHO PROCESU NA GJKT (KONCEPCE 2016 – 2022)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
GVID – MATURITA 2014 aktuální stav – říjen 2013.
Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Environmentální výchova pro základní školu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
Volitelné předměty ve 3. ročníku
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Maturita 2015.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
GVID – MATURITA 2015 aktuální stav – září STRUKTURA MATURITNÍ ZKOUŠKY Maturitní zkouška (MZ) Společná část MZ Český jazyk a literatura Matematika.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Didaktika geografie.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Didaktické prostředky
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Projekt Impuls / Seminář
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

REFORMA EDUKAČNÍHO PROCESU NA GJKT (KONCEPCE 2016 – 2022)   ZÁKLADNÍ STRATEGICKÉ TEZE – PROFILACE ŠKOLY 1. Upřednostňovat v procesu edukace všeobecné vzdělání, opřené o kritický přístup před kvalifikací je přípravou na měnící se svět. Definováním alespoň minimálního standardu vzdělání v jednotlivých předmětech jasně vymezit hranice mezi všeobecným vzděláním a prohlubujícím vzděláním související s profilací žáka, s tím co musí umět žák, aby dosáhl určité (kvantifikovatelné) úrovně. 2. Smysl má posilovat v žácích to, v čem je/chce být každý z nich dobrý, nikoli snažit se, aby všichni uměli co nejlépe všechno. Upravit učební plán školy tak, aby podporoval včasné zaměření žáka na profesní oblast, ve které se chce v budoucím životě realizovat (podpora vnitřní profilace žáků). 3. Učení se (learning) je autentické/individuální. Prostřednictvím podpory konstruktivního přístupu k edukaci směřovat žáky k větší odpovědnosti za své studijní výsledky. (Dosažení konstruktivního přístupu ve výuce v rozsahu 40% ze současných 30%). 4. Učení (teaching) je týmová práce. Vytvořit prostor pro průběžné sdílení a vytváření nástrojů podporujících konstruktivní edukační proces tak, aby mohly být předmětové komise nositelkami konkrétních akcí vedoucích k naplnění uvedeného přístupu k výuce.

Čeho chceme dosáhnout? Jak budeme plánovat výuku? AUTENTICKÉ UČENÍ (3) „rozumím vybraným oblastem“ Čeho chceme dosáhnout? Jak budeme plánovat výuku? VŠEOBECNÉ VZDĚLÁNÍ (1) „orientuji se ve světě“ PROFIL ABSOLVENTA „Náš výsledek“   PROFILACE (2) „vím, co chci“   Studijní dovednosti „umím se učit“   Znalosti   Kritické myšlení   Přehled   Porozumění   UČEBNÍ PLÁN „Naše hřiště“   STANDARDY očekávané výstupy pojmy   KONSTRUKTIVNÍ PŘÍSTUP Metody výuky   PRŮBĚŽNÉ HODNOCENÍ zpětná vazba   PROFILACE ŠKOLY/VÝUKY „Naše pravidla a taktika“ CO POTŘEBUJEME? PŘEDMĚTOVÉ KOMISE (4) týmová práce JAK A KDY TO ZREALIZUJEME?

REFORMA EDUKAČNÍHO PROCESU NA GJKT Dílčí kroky: Nový učební plán Posílení konstruktivního přístupu ve výuce Zavedení standardů do ŠVP Nové principy hodnocení

Kdy volím? Co volím? Legenda: Všichni žáci budou mít ve stejném rozsahu předměty označené žlutě. Jedná se: o předměty, ze kterých se bude skládat státní maturita nebo je jejich výuka je závazná po celou dobu studia gymnázia (český jazyk, cizí jazyky, matematika, tělesná výchova) o předměty, které umožní žákovi získat elementární všeobecný přehled v prvních dvou letech studia. Předměty ZSV, Dějepis, Zeměpis, Biologie, Chemie, Fyzika budou probrány v prvním a druhém ročníku v celém rozsahu učiva dle RVPG, ale pouze na elementární úrovni tak, aby žáci byli schopni základní orientace v daném oboru. Hodinová dotace nepřesáhne 144 hodin a proto po absolvování uvedených předmětů v prvním a druhém ročníku nebude žák moci z uvedených předmětů maturovat. Hodina IVT ve čtvrtém ročníku bude sloužit jednak k formálnímu zpracování školní práce a jednak k seznámení se s novinkami v oblasti rychle se rozvíjejících IT. Modře a zeleně označené předměty si budou žáci volit v rámci vnitřní diferenciace studia. Do třetího a čtvrtého ročníku si budou volit buď blok společnost (Zeměpis, Dějepis, ZSV) nebo blok příroda (Biologie, Chemie, Fyzika), který bude dotován v každém ročníku čtyřmi, resp. třemi hodinami. Vybraná témata z RVPG budou ve třetím a čtvrtém ročníku probírána do podstatně větší hloubky, nebo opět v celém rozsahu RVPG, ale na vyšší úrovni. Po absolvování zvoleného bloku bude moci žák maturovat z předmětů, které blok obsahoval, neboť bude splněna podmínka minimální hodinové dotace daného předmětu. V blokových předmětech bude probíhat v menších skupinách (méně než 30 žáků) a s hodinovou dotací navýšenou o 2-3 hod. než v dřívějším učebním plánu. Volitelné doplňující předměty označené růžově umožní žákovi individualizovat jeho studijní cestu. a) volbou jednoho volitelného předmětu z bloku, který nestuduje b) posílením jazykových kompetencí (předměty v Aj, příprava na certifikáty, …) c) podpořením kreativity a kulturního přehledu (Hv, Vv, tvůrčí psaní, žurnalistika, …). d) prohloubením matematického a logického myšlení (matematika, programování, deskriptivní geometrie, …) Kdy volím? Co volím? Před nástupem ke studiu druhý cizí jazyk Hudební nebo výtvarnou výchovu IVT a hudební výchovu v češtině nebo angličtině Ve 2. ročníku Blok společnost nebo blok příroda 2 volitelné předměty Ve 3. a 4. ročníku Maturitní předměty VŠ na kterou se chystám

Posílení konstruktivního přístupu ve výuce: Instruktivní přístup Konstruktivní přístup Učebnice Pracovní list Sdělování informací Vyhledávání informací Znalost Dovednost Téma Cíl Jedinec Tým Znalostní test Projekt Cvičení Simulace (hra) Důraz na obsah Důraz na formu ICT nástroj prezentace ICT nástroj komunikace Představa pg. Sboru na GJKT o reálném a optimálním poměru instruktivního a konstruktivního přístupu Instruktivní přístup Konstruktivní přístup 70% 30% Optimální poměr: 60% 40%

Posílení konstruktivního přístupu ve výuce - PŘÍKLAD:

Standardy: studijní dovednosti – PŘEHLED: ročník předmět návod - postup Ústní prezentace 1. ČJL (seznámení s pravidly) Pravidla ústní prezentace 2. – 4. všechny předměty alespoň 1x Analýza textu (čtenářská gramotnost) Myšlenková mapa INSERT ZDP (základní výpisky-důležité-poznámky) 2. 3. – 4.  běžná aplikace Argumentační esej ČJL (seznámení s pravidly), ostatní předměty práce s T- grafem T-graf argumentační esej všechny předměty práce s T-grafem Odborná práce ČJL + IVT (seznámení s pravidly) Základní části odborné práce Formulace pracovní hypotézy a výběr ověřovacích nástrojů Zpracování školní odborné práce   ZSV (nácvik formulace hypotézy a výběru ověřovacích nástrojů) 3. každý student během 3. a 4. ročníku vytvoří 1 práci ve vybraném předmětu 4.

Standardy: obsahové standardy s vyjádřením minimálních požadavků – PŘÍKLAD: Vzdělávací obor: ZSV Ročník: II. Tematický okruh Úvod do filosofie Časové zařazení do výuky březen (2 vyučovací hodiny) Pojmy reflexe světa (umění, náboženství, věda, ideologie, filosofie), filosofické disciplíny (ontologie, gnoseologie, etika, filosofická antropologie, estetika), mýtus, logos, bytí, jsoucno Očekávané výstupy RVP G objasní podstatu filozofického tázání, porovná východiska filozofie, mýtu, náboženství, vědy a umění k uchopení skutečnosti a člověka eticky a věcně správně argumentuje v dialogu a diskusi, uvážlivě a kriticky přistupuje k argumentům druhých lidí, rozpozná nekorektní argumentaci a manipulativní strategie v mezilidské komunikaci zhodnotí význam vědeckého poznání, techniky a nových technologií pro praktický život i možná rizika jejich zneužití Učivo RVP G podstata filozofie – základní filozofické otázky, vztah filozofie k mýtu, náboženství, vědě a umění Rozpracované očekávané výstupy (Bloom)   A) znalost B) porozumění C) aplikace D) analýza E) syntéza F) hodnocení optimální standard pro základní úroveň (červeně minimální standard) A) znalost: definuje základní filosofické pojmy – viz výše vysvětlí, čím se zabývají jednotlivé filosofické disciplíny (je schopen formulovat jejich základní otázky) objasní důvody vzniku evropské filosofie v daném čase a prostoru C) aplikace a D) analýza na základě příkladů vymezí vztah mezi mýtem a logem na konkrétních příkladech demonstruje rozdíly mezi základními reflexemi světa specifikuje, v čem je filosofické tázání jedinečné (stanoví vztah mezi filosofií a vědou) identifikuje konkrétní prvky mýtu ve vybrané zadané textové ukázce F) hodnocení1 uvede přednosti a slabiny filosofického tázání, dokáže zaujmout vlastní postoj vůči různým reflexím světa Studijní dovednost: * argumentační esej (trénování schopnosti vymezit rozdílné názorové a interpretační pozice) Poznámky (materiály k dispozici) DUM ZSV_IV_30_úvod do filosofie (výčet pojmů) komparativní tabulka mýtus vs. logos textové ukázky „Reflexe světa“

V čem spočívají jednotné principy klasifikace? Sjednocení principů klasifikace: Hodnotí se v %, neboť klasické známky (1 – 5) nedostatečně rozlišují dosaženou úroveň (55% - 75% = 3, ale rozhodně nikoli stejná úroveň). Stanovené formy rozlišují nejen znalosti (shrnující test, písemný test), ale i dovednosti (domácí příprava, samostatná práce, práce v hodině) a postoj ke studiu (aktivita). Váhy dílčích hodnocení umožňují rozlišit jejich odlišnou náročnost. Jednotná převodní škála % na známky zpřehledňuje dosaženou. úroveň (dříve hranice 5: (Aj = 56%) x (IVT = 32%) a umožňuje el. evidenci. Limity pro Četnost hodnocení omezují preferenci konkrétní formy hodnocení (např. dílčích testů na úkor samostatné práce).