GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je to genetika a proč je důležitá?
Advertisements

GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Gonosomální dědičnost
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Gonosomální dědičnost
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Biologie člověka-úvod Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Docházka: p ř ednášky  p ř ednášky - nepovinné (nicmén ě doporu č ené)  praktická cvi č ení – povinná !! prezentace  tolerance 2 absencí – ALE prezentace.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_482_Vlasové ústrojí NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obecná rovnice přímky - procvičování
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Excel – tabulkový procesor
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
GENETIKA Vazba genů.
VY_32_INOVACE_90.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM_003/ ČLOVĚK A JEHO SVĚT/ ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA/ VYDMUCHOV/ŠŤÁSTKOVÁ/ 2012 Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHROMOZÓMY Skládají se z DNA, RNA a histonů a jejich existence má usnadnit rovnoměrné rozdělení genetické informace do dceřiných buněk.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Dvourozměrné geometrické útvary
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
princip extrakce DNA (jahody)
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Molekulární biologie (c) Mgr. Martin Šmíd.
Genetika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dvourozměrné geometrické útvary
Transkript prezentace:

GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y

SOŠS a SOU Kadaň 2Genetika - Heterochromozomy Schéma živočišné buňky Chromozomy jsou uloženy v jádře buňky

SOŠS a SOU Kadaň 3Genetika - Heterochromozomy Dělení buněk Meióza Pohlavní buňky – gamety Pohlavní buňky – gamety Poloviční počet chromozómů – 1 n Poloviční počet chromozómů – 1 n 4 nové buňky (gamety) 4 nové buňky (gamety) Mitóza Somatické buňky Totožný počet – 2 n 2 nové buňky

SOŠS a SOU Kadaň 4Genetika - Heterochromozomy Chromozom Zviditelňuje se před nepřímým dělením buněk. Zviditelňuje se před nepřímým dělením buněk. Vzniká navinutím vlákna DNA. Vzniká navinutím vlákna DNA. Je to útvar tyčinkovitého tvaru. Je to útvar tyčinkovitého tvaru. Ramena chromozomu jsou ukončena teleomerami. Ramena chromozomu jsou ukončena teleomerami.

SOŠS a SOU Kadaň 5Genetika - Heterochromozomy Chromozomy Chromozomy plní roli knihoven, v nichž jsou uloženy informace potřebné k vývoji a fungování lidského těla. Chromozomy plní roli knihoven, v nichž jsou uloženy informace potřebné k vývoji a fungování lidského těla. Každý z nich obsahuje stovky genů zapsaných na dlouhé molekule DNA. Každý z nich obsahuje stovky genů zapsaných na dlouhé molekule DNA. Geny obsahují návod na stavbu bílkovin, které obstarávají všechny důležité funkce v těle. Geny obsahují návod na stavbu bílkovin, které obstarávají všechny důležité funkce v těle. Chromozomy jsou v buňkách uloženy ve dvou kopiích - jednu dědíme od matky, druhou od otce. Člověk má 22 párů „obyčejných“ chromozomů a jeden pár chromozomů pohlavních: Chromozomy jsou v buňkách uloženy ve dvou kopiích - jednu dědíme od matky, druhou od otce. Člověk má 22 párů „obyčejných“ chromozomů a jeden pár chromozomů pohlavních: ženy XX, muži XY. ženy XX, muži XY.

SOŠS a SOU Kadaň 6Genetika - Heterochromozomy Karyotyp – soubor chromozomů 23. pár jsou pohlavní chromozomy Kayrotyp člověka – 23 chromozomových párů (46 chromozomů)

„Obyčejné chromozomy“ – se nazývají Autosomy ….u člověka 22 párů „Obyčejné chromozomy“ – se nazývají Autosomy ….u člověka 22 párů ( autosomální dědičnost ) ( autosomální dědičnost ) „ pohlavní chromozomy“ – se nazývají Heterochromosomy neboli Gonosomy…u člověka 1 pár (XX nebo XY) „ pohlavní chromozomy“ – se nazývají Heterochromosomy neboli Gonosomy…u člověka 1 pár (XX nebo XY) ( gonosomální dědičnost) ( gonosomální dědičnost) SOŠS a SOU Kadaň 7Genetika - Heterochromozomy

SOŠS a SOU Kadaň 8Genetika - Heterochromozomy X a Y Chromozom Y je ve srovnání s X trpaslík nesoucí patnáctkrát méně genů. Ale nebylo to tak vždy; kdysi dávno byly oba chromozomy k nerozeznání. X Y

SOŠS a SOU Kadaň 9Genetika - Heterochromozomy Muži na vymření? Máme mít o chromozom Y strach? Bude se zkracovat tak dlouho, až zmizí úplně? Genetici spočítali, že k tomu dojde nejdéle za 10 milionů let. Máme mít o chromozom Y strach? Bude se zkracovat tak dlouho, až zmizí úplně? Genetici spočítali, že k tomu dojde nejdéle za 10 milionů let. Y si nevyměňuje genetickou informaci s jinými chromozomy a přenáší se pouze z otce na syna. Y si nevyměňuje genetickou informaci s jinými chromozomy a přenáší se pouze z otce na syna.

SOŠS a SOU Kadaň 10Genetika - Heterochromozomy Určení pohlaví – savčí typ 2 z 23 párů 2 z 23 párů Savčí typ - pohlaví určuje samec. Savčí typ - pohlaví určuje samec. SamičípohlavíSamčípohlaví SamecSamiceXY XXXXY XXXXY

SOŠS a SOU Kadaň 11Genetika - Heterochromozomy Určení pohlaví – ptačí typ 2 z 23 párů 2 z 23 párů Ptačí typ - pohlaví určuje samice. Ptačí typ - pohlaví určuje samice. Samičí pohlaví Samčí pohlaví SamecSamiceXX XXXXX YXYXY

SOŠS a SOU Kadaň 12Genetika - Heterochromozomy Na pohlavních chromozomech leží tisíce genů... Znaky na pohlaví vázané Na Y - dědí se z otců na syny Na Y - dědí se z otců na syny Na X - dominantní pro syny, pro dcery dominantní i recesivní Na X - dominantní pro syny, pro dcery dominantní i recesivní hemofilie hemofilie daltonismus daltonismus barva srsti (kočky) barva srsti (kočky) Znaky pohlavím ovlivněné projeví se až účinkem pohlavních hormonů alopecie intersex

SOŠS a SOU Kadaň 13Genetika - Heterochromozomy Které pojmy spolu souvisí? 1.Tvorba pohlavních buněk 2.Polovina chromozomu 3.Konce ramen chromozomů 4.Soubor chromozomů 5.Redukční dělení buněk a) Meióza b) Gametogeneze c) Chromatida d) Telomery e) Karyotyp

SOŠS a SOU Kadaň 14Genetika - Heterochromozomy Vyhodnocení: 1.b 2.c 3.d 4.e 5.d

SOŠS a SOU Kadaň 15Genetika - Heterochromozomy Použité zdroje Bumerl, J. a kol.: Biologie 2 pro střední odborné školy. SPN, 1997 Bumerl, J. a kol.: Biologie 2 pro střední odborné školy. SPN, 1997 Kubišta, V.: Obecná biologie. Fortuna, 2000 Kubišta, V.: Obecná biologie. Fortuna,