Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE – Hlavní zásady českého slovosledu – činitel významový Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel významový Ročník: 9. ročník Klíčová slova: činitel významový, mluvnický, zvukový, výpověď, jádro, slovosled
ANOTACE Materiál poskytuje informace o hlavních zásadách českého slovosledu. Vysvětluje pojmy činitel významový, výpověď, jádro.
SLOH A KOMUNIKACE Hlavní zásady českého slovosledu – činitel významový
Hlavní zásady českého slovosledu -uspořádání slov v české větě ovlivňují tři činitelé: významový mluvnický zvukový
ČINITEL VÝZNAMOVÝ: nejdůležitější, hlavní ovlivňuje pořádek slov ve větě výpovědi o jazykový projev se skládá z menších jednotek, které se nazývají výpovědi mají podobu vět nebo větných ekvivalentů musí na sebe navazovat, aby byl projev souvislý
VÝPOVĚDI – dělíme na dvě části: východisko to, co známe ze souvislosti nebo ze situace to, z čeho vycházíme jádro to, co neznáme to, co je nové na co klademe důraz PAMATUJ! Vedlejší věty vyjadřují větné členy. Nejsou samy výpověďmi. Jsou součástí východiska nebo jádra věty hlavní.
VÝPOVĚĎ citově nezabarvená klidná na začátku východisko na konci jádro citově zabarvená vzrušená na začátku jádro na konci východisko
př.: Eva zůstala sama doma. Večer si pozvala do bytu spolužáky. Tanec, hudba, zpěv, všude jídlo! Najednou se ozval zvonek. Za dveřmi stojí rodiče! východisko jádronebo Rodiče stojí za dveřmi. jádro východisko
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN