Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie vzniku psychických poruch (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty s problematikou vzniku psychických poruch z hlediska biologického, psychoanalytického, behaviorálního a kognitivního. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je minut.
Teorií vzniku psychických poruch se zabývá psychopatologie Psychopatologie třídí duševní choroby a jejich příznaky. Definice podle Hartla a Hartlové zní: patopsychologie je nauka o chorobných duševních jevech, která se zabývá příznaky a klasifikací duševních chorob. Z výzkumů odborníků na duševní choroby vzešlo několik teorií, jakým způsobem vznikají duševní choroby.
Teorie vzniku psychických poruch Teorií je více, podle Atkinsonové existují hlediska biologická, psychoanalytická, behaviorální, kognitivní.
Biologické hledisko Psychické poruchy jsou způsobeny tělesnými poruchami mezi které patří: genetické odchylky, abnormality ve specifických částech mozku, porucha přenosu neurotransmiterů, fungování autonomního nervového systému. Jako léčbu upřednostňují užívání léků.
Psychoanalytické hledisko Zdůrazňuje význam nevědomých konfliktů, které obvykle pocházejí z raného dětství. Aby člověk zvládl úzkost vyvolanou vytěsněnými impulzy a emocemi, používá nevědomé obranné mechanismy. Přivedení nevědomých konfliktů a emocí do vědomí by mělo odstranit maladaptivní používání obranných mechanismů, a tím i psychickou poruchu.
Behaviorální hledisko Zkoumá, jak ve specifických situacích dochází k podmiňování strachu a jakou roli při vzniku a přetrvávání maladaptivního chování hraje zpevňování, posilování reakce. Behaviorální přístup pohlíží na duševní poruchy z hlediska teorie učení a předpokládá, že maladaptivní chování je naučené a lze jej tedy vhodnými postupy odnaučit nebo přeučit.
Kognitivní hledisko Dle něho některé duševní poruchy vznikají na základě porušených vědomých kognitivních procesů. Důležité je, jak lidé přemýšlejí, jak vnímají a hodnotí stresové situace a jaké používají strategie zvládání těchto situací. Psychické poruchy mohou být zmírněny změnou chybných kognitivních procesů.
otázky Vysvětli rozdílný pohled na teorie vzniku psychických poruch. Jaké hledisko zohledňuje více vliv prostředí? Je možná kombinace vlivů na psychický stav jedince?
Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové