VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Charakteristika ekosystému
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Ekosystém přirozený a umělý
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Řekni, proč se tomu směju?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Získávání energie pro život
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
Interaktivní třídění domovního odpadu.
Jezera, bažiny a rybníky
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Kde žije… Klikni na obrázek místa, kde žije dané zvířátko. Pokud vybereš správně, zvířátko se objeví. Pokud špatně, objeví se naštvaný smajlík. Autorem.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
Na které písmenko začíná obrázek?
Orofacionální cvičení III.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Černý Petr 1−10 Pomůcka se skládá z 21 karet. Na deseti kartách jsou čísla od 1 do 10, na deseti kartách jsou odpovídající skupiny teček a na poslední.
Transkript prezentace:

VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

EKOSYSTÉM – přírodní celek zahrnující všechny organismy na určitém území a jejich vztahy jinými slovy – společenství mikroorganismů, hub, rostlin a živočichů v neživé přírodě a jejich vztahy Obr. 1Obr. 2Obr. 3 Obr. 4Obr. 5Obr. 6

1.PŘÍRODNÍ (PŘIROZENÉ) – ekosystémy, které člověk nevytvořil, ani do nich nijak nezasahuje – dnes vzácné, opravdu přirozené jsou snad jen některé části VELEHORSKÝCH A POLÁRNÍCH OBLASTÍ, POUŠTÍ, TROPICKÝCH DEŠTNÝCH LESŮ A OCEÁNŮ – lze sem zařadit i jezera, horní toky řek, některé lesy, horské oblasti, bažiny atd. DĚLENÍ EKOSYSTÉMŮ Obr. 7 HORNÍ TOK ŘEKY NENÍ ZDE PATRNÝ ŽÁDNÝ VLIV ČLOVĚKA

2. UMĚLÉ – ekosystémy vytvořené člověkem nebo ty, do kterých člověk zasahuje – např. pole, sady, parky, pastviny, dnes i většina lesů, rybníky, regulované části řek, vinice atd. Obr. 8 MĚSTO

☺ Pojmenujte ekosystémy na obrázcích a určete, zda jsou přirozené, nebo umělé: 1. horské oblasti – přirozený ekosystém2. vinice – umělý ekosystém 3. meandrující řeka – přirozený ekosystém4. přehrada – umělý ekosystém Obr. 9 Obr. 11 Obr. 10 Obr. 12

5. rybník – umělý ekosystém 6. park – umělý ekosystém 7. jezero – přirozený ekosystém Obr. 13Obr. 14 Obr. 15

☺ Jakým způsobem člověk pozitivně a negativně zasahuje např. do ekosystému lesa? Negativní vliv: – nadměrné kácení stromů – vysazování monokultur – nepřiměřený lov živočichů – vznik černých skládek – kyselé deště Pozitivní vliv: – vysazování stromů z lesních školek – regulace škůdců – ochrana ohrožených druhů rostlin a živočichů – kácení a prořezávání přestárlých nebo nemocných stromů LES

PRODUCENTI – autotrofní organismy (heterotrofně-autotrofní organismy) = ZELENÉ ROSTLINY, ŘASY, SINICE, NĚKTERÉ BAKTERIE – uhlík pro tvorbu organických látek získávají FOTOSYNTÉZOU – jsou základem potravní pyramidy vodaoxid uhličitý+ + organické látky kyslík ☺ Vzpomeň si, jaké složky do fotosyntézy vstupují a jaké jsou jejím produktem. Obr. 16 −18

KONZUMENTI (SPOTŘEBITELÉ) – heterotrofní organismy – býložravci, masožravci a všežravci – uhlík pro tvorbu organických látek získávají z jiných organických látek – konzumenti I. řádu – žerou PRODUCENTY = BÝLOŽRAVCI – konzumenti vyšších řádů – žerou konzumenty nižšího řádu nebo i producenty = MASOŽRAVCI a VŠEŽRAVCI Obr. 19, 20

Obr. 21 − 24 DALŠÍ PŘÍKLADY KONZUMENTŮ

DESTRUENTI (ROZKLADAČI) – organické látky získávají z mrtvých těl organismů – podílejí se na jejich rozkladu v přírodě – patří sem především bakterie a houby Obr. 25 Obr. 26

PRODUCENTI KONZUMENTI I.ŘÁDU KONZUMENTI II.ŘÁDU KONZ. III. ŘÁDU DESTRUENTI Obr. 27 POTRAVNÍ PYRAMIDA DOPLŇ DO PYRAMIDY: 1)PRODUCENTY 2)DESTRUENTY 3)KONZUMENTY VŠECH ŘÁDŮ

VYTVOŘ SPRÁVNÉ DVOJICE: 1)PRODUCENT 2)PARAZIT 3)PREDÁTOR 4)DESTRUENT 5)KONZUMENT a)CIZOPASNÍK b)SPOTŘEBITEL c)AUTOTROFNÍ ORGANISMUS d)DRAVEC e)ROZKLADAČ ŘEŠENÍ: 1 – c, 2 – a, 3 – d, 4 – e, 5 – b

URČETE, ZDA JDE O PRODUCENTY, KONZUMENTY I., II. NEBO III. ŘÁDU NEBO DESTRUENTY: OVCE KONZUMENT I. ŘÁDU TESAŘÍK KONZUMENT II. ŘÁDU HOŘEC PRODUCENT MUCHOMŮRK A TYGROVITÁ DESTRUENT SARANČE KONZUMENT I. ŘÁDU RYS KONZUMENT III. ŘÁDU Obr. 28 − 33

ZDROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 a 25: NIAID. Wikimedia - EscherichiaColi NIAID. [On line] [cit ]. Dostupné z WWW:. Licence: Public domain. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.