ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 8 – Mocniny s celočíselným exponentem – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 1. Opakování rovnic se zlomky Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Grafické řešení lineárních rovnic
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice základní pojmy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTORIng. Gabriela Bendová Karpytová TÉMATICKÝ CELEKLineární rovnice a nerovnice ROČNÍK1. ročník, maturitní odbor DATUM TVORBYLeden 2013

Anotace: Tento materiál slouží k opakování základních znalostí v oblasti lineárních rovnic a prohloubení daných znalostí. Prezentaci je možno využít jako pomůcku při výkladu daného tématu s konkrétními příklady. Metodické pokyny: Pro využití tohoto materiálu v hodině je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

 Zachovávají množiny všech řešení → provádíme-li pouze ekvivalentní úpravy, zkouška není nutná 1. Výměna levé a pravé strany rovnice 2. Přičtení nebo odečtení stejného čísla k oběma stranám rovnice 3. Přičtení nebo odečtení stejného násobku neznámé k oběma stranám rovnice 4. Vynásobení nebo vydělení obou stran rovnice stejným nenulovým číslem 5. Úpravy výrazů na jednotlivých stranách rovnice

1. Jestliže lineární rovnice obsahuje zlomky, pak rovnici vynásobíme nejmenším společným násobkem jmenovatelů 2. Jestliže lineární rovnice obsahuje závorky, pak je roznásobíme 3. Separujeme členy obsahující neznámou x na jednu stranu rovnice a absolutní členy na druhou stranu (při převádění členů z jedné strany rovnice na druhou se mění jejich znaménko) 4. Celou rovnici vydělíme počtem x

 U těchto rovnic je nutné stanovit podmínky řešitelnosti, které porovnáme s kořenem rovnice (výsledkem) → vyjdou-li stejné, pak rovnice nemá řešení.

 Řešit rovnici s parametrem znamená určit její obor pravdivosti s ohledem na různé hodnoty parametru, tj. nalézt všechny ty prvky, které po dosazení za neznámou dávají pravdivý výrok nezávisle na přípustné hodnotě parametru.  Tedy rovnice s parametrem řešíme pro danou neznámou a kořen rovnice je vyjádřen pomocí parametru.  Součástí řešení bude i určení takových hodnot parametru, pro které má rovnice řešení – to se nazývá diskuse řešení s parametrem s ohledem na parametr.

 rovnic/promenne-vyrazy-a-rovnice/lekce rovnic/promenne-vyrazy-a-rovnice/lekce

 CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 213 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN  CHARVÁT, Jura, Jaroslav ZHOUF a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: rovnice a nerovnice. 3. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 223 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN X.  JANEČEK, František. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 194 s. ISBN  TRENČANSKÝ, Ivan. Matematika II pro studijní obory středních škol pro pracující. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha,  Vlastní archiv autora