1 Současný systém transplantací v ČR a praktické dopady směrnice MUDr. Pavel Březovský, MBA. Koordinační středisko transplantací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
WHO – Světová aliance pro bezpečí pacientů MUDr. Alena Šteflová Kancelář WHO v ČR MZ ČR, leden 2007.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
IROP předpokládaná podoba implementace.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Sekce náměstka ministryně pro ochranu práv dětí a sociální začleňování Odbor ochrany práv dětí (91) Odbor sociálního začleňování (92) –1–1.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
MUDr. Milan Kubek Prezident ČLK. Smysl a cíl Hledání pokud možno spravedlivého kompromisu mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními.
Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech …..rychlé a úspěšné nalezení pohřešovaných dětí.
Individuálně, ale společně a jinak
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Dokument KAP MSK - obsah
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hlavní město praha a integrace cizinců
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Náměty pro činnost Národního fóra
Základní informace o poskytovateli
Příspěvek na konferenci
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Charakteristika primární péče
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
MVdr.Vratislav Krupka.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Přehled nejdůležitějších novinek
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Centralizované rozvojové projekty 2017
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Transkript prezentace:

1 Současný systém transplantací v ČR a praktické dopady směrnice MUDr. Pavel Březovský, MBA. Koordinační středisko transplantací

2 Právní úprava Zákon 20/1966 Sb. pouze 3 paragrafy Parlamentní komise doporučila přepracovat 20/1966 Sb. Zákon 285/2002 Sb. a prováděcí vyhlášky Současně platný zákon naplňuje dodatkový protokol Úmluvy o lidských právech a medicíně !!

3 Současná právní úprava - orgány Zákon 285/2002 S. zavedl do praxe nezávislý orgán Koordinační středisko transplantací s jasně stanovenými kompetencemi a odpovědností Nová směrnice takovýto orgán po členské zemi EU vyžaduje

4 Současná právní úprava – tkáně a buňky V roce 2008 byl přijat zákon 296/2008 Sb., který naplňuje směrnici o tkáních a buňkách lidského původu, včetně aplikace nových technologií (manipulací s buňkami)

Vláda ČR Ministerstvo zdravotnictví Koordinační středisko transplantací Transplantační centra Dárcovské nemocnice Pracovní skupina pro dárcovství a transplantace Transplantační společnost Zdravotní pojišťovny Ministerstvo práce a sociálních věcí Zástupci pacientů

Transplantační centra KST FNHK FNO CKCHT FNP IKEM FNM FNOL

7 Vyjednávací proces (2006) EU komise

8 Tkáně a buňky Dostatek štěpů (mimo některých druhů štěpů, rohovka) Tkáně a buňky mohou být skladovány po dlouhou dobu Prakticky každý pacient může být léčen jinou terapeutickou volbou Pacienti čekající na implantaci nejsou v bezprostředním ohrožení života Orgány Nedostatek vhodných orgánů (pacienti umírají na čekacích listinách nebo dlouhodobě čekají) Orgány musí být použity okamžitě (hodiny) V mnoha případech, pokud pacient orgán nedostane, hrozí úmrtí není alternativa Důraz na kvalitu a bezpečnost Zvýšení dostupnosti orgánů při zachování kvality a bezpečnosti

9 Předpoklady Snižování počtu transplantovatelných orgánů Snížit možná rizika transplantací Obchodování s orgány (WHO)

10 Opatření na úrovni EU : nezhoršit stávající situaci zvýšit bezpečnost udržet kvalitu

11 Použít modely nejlepší praxe

12 Hlavní aktivity Zvýšení kvality a bezpečnosti. Komise vypracuje vybalancovaný dokument s popisem rámce kvality a bezpečnosti lidských orgánů tak, aby tento dokument byl použitelný ve všech členských státech EU Tento dokument musí vzniknout na základě diskuse a spolupráce s členskými státy. Musí obsahovat souhrn nejlepších praxí a informací k provádění celého řetězce aktivit od identifikace dárce po úspěšnou transplantaci a dostatečné sledování pacienta po operačním výkonu (organovigilance)

13 Zvýšení dostupnosti orgánů. Komise bude potencovat komunikaci a spolupráci s členskými státy pro zajištění nejlepší praxe při stanovení systému pro vyhledávání potenciálních dárců Zvyšování spolupráce mezi členskými státy bude Komise podporovat při školení profesionálů, podle nejlepší dosažené praxe v EU a světě s využitím podpory dárcovství v případě dárců živých a při použití orgánů od dárců s „expanded criteria donors“ Komise využije všech prostředků a aktivit ke zvýšení pozitivního vnímání dárcovství a transplantací občany

14 Působit, aby se systém odběru a transplantací stal více efektivním a dostupným Iniciativy jsou zaměřeny na identifikaci nejvíce efektivního systému administrace a logistiky s využitím všech národních odlišností. U zemí s nedostatečně rozvinutým systémem odběrů a transplantací pomoci s uvedením úspěšných modelů do běžné praxe a vyrovnáním příležitosti pro všechny členské země EU Identifikovat potřeby jednotlivých národních systémů při výměně orgánů se zahraničím mezi pověřenými orgány všech zemí EU Vytvořit doporučené postupy se speciálním zaměřením na výměnu orgánů pro potřeby super urgentních pacientů a pacientů s obtížně léčitelnými chorobami Zvýšení mobility osob v EU bude znamenat sjednocení požadavků na poskytování obdobné zdravotní péče pro všechny občany EU. Je nutné vypracovat tak široce pojatý koncept bezpečnosti a kvality dostupný všem členským státům EU

15 Akční plán spolupráce mezi členskými státy EU Identifikace a vývoj společných: Agregovaných kvantitativních a kvalitativních indikátorů a benchmarků pro posouzení činností a efektivity fungování systému Pravidelných hlášení Identifikace a sdílení nejlepších praxí.

16 Akční plán Zvýšení kvality a bezpečnosti Zvýšení dostupnosti Zvýšení efektivity transplantací

17 Právní nástroje EU pro zvýšení kvality a bezpečnosti orgánových transplantací Vytvoření národní autority nebo pověřeného orgánu; Sledovatelnost orgánů Registrace a management nežádoucích reakcí a účinků Společné kvalitativní a bezpečnostní standardy pro autorizaci programů dárcovství orgánů, jejich odběr, ochranu při transportu a implantaci Zajištění kompletní charakterizace orgánů nutné pro zabezpečení očekávaného výsledku včetně vyhodnocení rizik pro příjemce

18 Zvýšení kvality a bezpečnosti Pověřený orgán Standardy kvality Inspekce a kontroly Autorizace Sledovatelnost Notifikace nežádoucích účinků a reakcí Charakterizace orgánu

19 Programy, kterých se zúčastnila ČR a KST Aliance O DOPKI EUROCET IRODAT ELPAT

20 DOPKI: Guide of recommendations for Quality Assurance Programmes in the Deceased Donation

21 ALIANCE O: Evaluation of simulations for organ allocation schemes

22 Guide to safety and quality assurance for transplantation of organs, tissues and cells

23 EUROCET: European Registry of Competent Authorities for Organs, Tissues and Cells

24 IRODAT:

25

26 Akční plán pro transplantace Přijat vládou Zavedení dárcovských koordinátorů do nemocnic s ARO lůžky Odstranění neodůvodněných ekonomických zábran pro provádění transplantací Vzdělávání odborného personálu Zvýšení pozitivní spolupráce s veřejností.

27 MZ : Pracovní skupina pro dárcovství orgánů a transplantace Zástupci: Odborných společností (Transplantační, Anesteziologie a resuscitace, Intenzivní medicíny) Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo práce a sociálních věcí Koordinační středisko transplantací Zástupci pacientů Zdravotní pojišťovny

28 MZ : Pracovní skupina pro dárcovství orgánů a transplantace Zavedení dárcovských konzultantů (DK) do nemocnic Směrnice o vzniku DK Pracovní náplň Školení DK, certifikace Úhradový mechanismus Příprava změny zákona 285/2002 Sb.