2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení kvality ve vzdělávání Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Špindlerův Mlýn,
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Září 2008Mgr. Lenka Schwarzová INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Výzva k předkládání žádostí o finanční podporu.
K URIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ( PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE ) Zora Syslová.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Základní učební dokumenty
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Techniky práce s mentálně postiženými
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
4. Organizace vzdělávání
UČENÍ.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Gymnasium Jižní Město Praha
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Strategické řízení a plánování
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Život bez střeva , Praha.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Diagnostika dítěte předškolního věku
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

2012

Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy, zásady) 3. Pojetí kurikulárních cílů předškolního vzdělávání (rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle v oblastech, dílčí výstupy).

Systém kurikulárních dokumentů Systém stanoví zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání - v § 3-6 stanoví zejména: Pro každý obor vzdělávání musí být vytvořen RVP podle něho musí v příslušném typu školy vzdělávání probíhat Co obsahují RVP a kdo je vydává Co obsahuje ŠVP, musí být v souladu s příslušným RVP, vydává ho ředitel školy, musí být zveřejněn

Systém kurikulárních dokumentů Je zaveden dvoustupňový systém kurikulárních dokumentů : 1. Státní úroveň představují Národní program vzdělávání (NPV) a Rámcové vzdělávací programy (RVP). 2. Školní úroveň představují Školní vzdělávací programy (ŠVP) - povinné dokumenty* a Třídní vzdělávací programy (TVP) – doporučené dokumenty. * Rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách; evidence dětí (školní matrika); doklady o přijímacím řízení dětí, jeho průběhu a ukončování. Zápis do MŠ); vnitřní právní předpisy (Řád MŠ, organizační řád, vnitřní platový předpis; spisový řád…atd.

Systém kurikulárních dokumentů Národní program vzdělávání formuluje požadavky na vzdělávání, které jsou platné v počátečním* vzdělávání jako celku; Rámcové vzdělávací programy vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy (pro předškolní, základní, a střední vzdělávání). * 1 – 19 let

Systém kurikulárních dokumentů Podle školních vzdělávacích programů (ŠVP) se uskutečňuje vzdělávání v jednotlivých školách. Školní vzdělávací program si vytváří každá škola podle zásad stanovených v příslušném RVP.

Systém kurikulárních dokumentů S platností školského zákona se od roku 2005 pro předškolní vzdělávání stává RVP PV dokumentem směrodatným nejen pro předškolní pedagogy, ale také pro zřizovatele vzdělávacích institucí i jejich odborné a sociální partnery.

Pojetí RVP PV Rámcový vzdělávací program vymezuje závazné:  požadavky,  podmínky,  pravidla, pro vzdělávání dětí předškolního věku.

Pojetí RVP PV RVP PV stanoví: elementární vzdělanostní základ, na který navazuje základní vzdělávání; představuje zásadní východisko pro tvorbu školních vzdělávacích programů i jejich realizaci; určuje společný rámec pro zajištění srovnatelné účinnosti vzdělávacích programů jednotlivých MŠ; je otevřený pro školu, učitele i pro děti.

Pojetí RVP PV Hlavní principy RVP PV: Akceptuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. Důsledně je promítá do obsahu, forem a metod předškolního vzdělávání. Umožňuje rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb.

Pojetí RVP PV Hlavní principy RVP PV: Zajišťuje srovnatelnou pedagogickou účinnost vzdělávacích programů vytvářených jednotlivými MŠ. Umožňuje MŠ využívat různé formy a metody vzdělávání. Poskytuje rámcová kritéria využitelná pro vnitřní i vnější evaluaci MŠ i poskytovaného vzdělávání.

Pojetí RVP PV Hlavní principy RVP PV: Zaměřuje se na vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání (kompetence = soubor předpokládaných dovedností, vědomostí, postojů, schopností a hodnot). Definuje kvalitu předškolního vzdělávání z hlediska cílů, podmínek, obsahu i výsledků, které má přinášet ( Kvalita je definována pomocí očekávaných výstupů s upozorněním na rizika, které ohrožují úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga).

Pojetí cílů předškolního vzdělávání RVP PV pracuje se čtyřmi cílovými kategoriemi. Stanovuje cíle v podobě: záměrů výstupů a to nejprve na úrovni: obecné jednotlivých oblastí

Pojetí cílů předškolního vzdělávání Systém vzdělávacích cílů RVP PV: Rámcové cíle – vyjadřující univerzální záměry předškolního vzdělávání (3) Klíčové kompetence - představují výstupy, resp. obecnější způsobilosti, dosažitelné v předškolním vzdělávání (5). Dílčí cíle - vyjadřují konkrétní záměry příslušející té které vzdělávací oblasti (5). Dílčí výstupy – dílčí poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty, které dílčím cílům odpovídají.

Vzdělávací cíle formulované jako záměry formulované jako výstupy Rámcové cíle v obecné úrovni: 1.Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání. 2. Osvojení hodnot. 3. Získání osobnostních postojů. Dílčí cíle v oblastech: 1. biologické 2. psychologické 3. interpersonální 4. sociálně-kulturní 5. environmentální Pedagog Klíčové kompetence: 1. Kompetence k učení 2. Kompetence k řešení problémů 3. Kompetence komunikativní 4. Kompetence sociální a personální 5. Kompetence činnostní a občanské Dílčí výstupy v oblastech (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje): 1. biologické 2. psychologické 3. Interpersonální 4. sociálně-kulturní 5. environmentální Dítě

Vzdělávací cíle: Vzdělávací oblast – biologická : Kompetence k učení soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení Kompetence k řešení problémů při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého Dílčí vzdělávací cíle : √ rozvoj a užívání všech smyslů √ rozvoj fyzické i psychické zdatnosti √ osvojení si věku přiměřených praktických dovedností Vzdělávací nabídka: √ manipulační činnosti a jednoduché úkony √ zdravotně zaměřené činnosti Očekávané výstupy: √ zachovávat správné držení těla √ zvládnout základní pohybové dovednosti

Vzdělávací cíle Klíčové kompetence dítěte předškolního věku Vzdělávací obsah Podmínky a vzdělávací strategie Činnosti formulované 1. Věcné podmínky v 5 oblastech: 2. Životospráva 1. Dítě a jeho tělo (oblast biologická) 3. Psychosociální podmínky 2. Dítě a jeho psychika (oblast psychologická) 4. Organizace 3. Dítě a ti druzí (oblast interpersonální) 5. Řízení mateřské školy 4. Dítě a společnost (oblast sociokulturní) 6. Personální a pedag. zajištění 5. Dítě a svět (oblast environmentální) 7. Spoluúčast rodičů Cíle a výstupy vzdělávacích oblastí Vzdělávací strategie

Pojetí cílů předškolního vzdělávání  Klíčové kompetence reprezentují cílovou kategorii, vyjádřenou v podobě činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů.  V kurikulárních dokumentech jsou obecně formulovány jako soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince.

Pojetí cílů předškolního vzdělávání Systém vzdělávacích cílů: Všechny cílové kategorie jsou těsně provázané. Naplňování stanovených záměrů v každodenní praxi by mělo spolehlivě vést k dosahování výstupů. Pracuje-li tedy pedagog při vzdělávání dětí průběžně s vědomím vzdělávacích záměrů (ať už v úrovni obecné či oblastní), měl by mít záruku, že skutečně vede děti k osvojování kompetencí a k jejich postupnému zdokonalování.

Kontrolní otázky: 1. Kolik úrovní má současný kurikulární systém? 2. Co vymezuje RVP PV, a co to pro jednotlivé MŠ znamená? 3. Jak je definován systém vzdělávacích cílů?