Heraldika 1 Je to PVH, která se zabývá studiem znaků neboli erbů, jejich vznikem, užíváním a vývojem. Odvozena od slova Herold – znalec symboliky a erbovních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení DUM Ku - DUM Autor Příjmení a jméno: Kučejová Blanka, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Advertisements

Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU DĚJEPIS,HISTORIE – je to vědní obor, který se zabývá studiem a popisováním minulosti Je to školní vyučovací předmět, ve kterém.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Spisovatelé a ilustrátoři. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Fukalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_03 TÉMA: Erbovní znamení.
Heraldika 2 Je to PVH, která se zabývá studiem znaků neboli erbů, jejich vznikem, užíváním a vývojem. Znaky českých zemí v minulosti, znaky šlechtické.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název prezentace (DUMu)
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Téma: Základy grafických technik
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
Romantismus.
Přírodověda pro 4. a 5. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Určeno pro:  žáky 1.ročníku středních škol Vzdělávací obor:
le Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Opakování č. 4 Vlastivěda 4. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Úvodní a seznamovací hry
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. Doplňující informace výkladu
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Na návštěvě u včelaře.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Středověká kolonizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Ekosystém louka Živočichové
Opakování č. 3 Vlastivěda 4. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
TÉMA: Výrobky a přírodniny
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Téma (název prezentace)
Anotace: Klíčová slova:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Adresa školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Úvod do středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Anotace Materiál obsahuje prezentaci posledních vládnoucích Přemyslovců. Seznamuje i se vznikem a rozvojem měst. Určeno 4.ročníku. Pilotáž: Prezentace.
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Slouží i medicíně (zkoumá nemoci v určité době a místě)
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Heraldika 1 Je to PVH, která se zabývá studiem znaků neboli erbů, jejich vznikem, užíváním a vývojem. Odvozena od slova Herold – znalec symboliky a erbovních zvyklostí na dvorech panovníků a šlechty Znak – erb – odvozeno od německého der Erbe – dědic – je to původně barevné znamení na zbroji (hl. n štítě), které určovalo určitou osobu a jí podřízenou družinu

Heraldika – zařazení a vývoj Heraldika – pomáhá sfragistice, genealogii, dějinám umění, vojenství atd. Jako věda vzniká už ve středověku, u nás jsou heraldická vysvětlení už u Dalimila, potom v 16. století u Bartoloměje Paprockého z Hlohol Později v 19. století se heraldikou zabývají: Vojtěch Král z Dobré Vody, Karel Schwarzenberg, August Sedláček, Václav Vojtíšek atd.

Vznik a vývoj erbů Erby vznikly ve 2. čtvrtině 12. století v souvislosti s křížovými výpravami. Původně to byla barevná korouhev, ale pak tak označen každý bojovník družiny (většinou na štítech – proto erb má tvar štítu). Původně erby ryze osobní, pak dědičnými. Někdy znaky vládců přecházejí na celou zem. Od konce středověku erby udělovány hojněji (nejen ve šlechtických kruzích). V novověku význam erbů upadá, drží se u měst, států či církevních institucí Ve starší době v rodě jednoduchý znak, v novější se rozšiřuje a kombinuje dle příbuzenských vztahů (kombinuje se znak manželky a manžela). První znaky byly velmi jednoduché a zřetelné (vojenský účel) – později složité a nepřehledné.

Vývoj štítů (tvarů erbů) – nejstarší zleva normanský, raně gotický a vrcholně gotický (španělský ) Erb turnajový (kolčí) Erb renesanční

Vývoj štítů (tvarů erbů) Erby barokní Erby klasicistní (anglické)

Další atributy erbu Helm (přilbice) a klenot – nad štítem Helm (přilbice) Klenot – vlevo dole orlí křídla, vpravo nahoře paroh

Další atributy (držitelé štítu a heroldské kusy) Držitelé štítu (strážci) – postavy dvou lvů, rytířů apod. – stojí vedle štítu a drží ho Heroldské kusy – geometrické tvary či barevné dělení štítu Dělení: zleva – příčné, podélné, hlava, pata

Erb rodu Schönbornů jeden z nejsložitějších erbů – lvi jako držitelé štítu a velké množství klenotů

Další heroldské kusy - dělení Zleva – kosmo šikmo Vlevo čtvrcený, vpravo napokos křížem

Další heroldské kusy – geometrické tvary Grafické znázornění dělení štítu BřevnoLaťNitKůlKolík

Další heroldské kusy – geometrické tvary Heroldský křížOndřejský kříž Další typy křížů - papežský kříž a pravoslavný kříž Příklad břevna – a trojího dělení Pražské arcibiskupství a Trčkové z Lípy

Obecná znaková znamení – vyobrazení ve štítu 1) Obrazy živých tvorů (buď reálných nebo z fantazie) 2) Obrazy předmětů Ad 1) – reálných (člověk - rytíř, žena nebo zvíře – lev, lvice, orel, orlice, kůň, býk, medvěd, labuť atd.). Může být buď celá bytost nebo jen část (ruka, noha, hlava atd.). - fantastických (saň, drak, pták Noh, jednorožec, anděl, mořská panna, hippocentaur atd.).

Obecná znaková znamení Příklady živých tvorů - reálných Lev a orliceKančí hlava a medvěd Páni z Pardubic a páni z PernštejnaKrálovna a ruka s mečem

Příklady erbů s vyobrazením živých reálných tvorů Páni ze Švamberka Erb Hradce Králové Erb Semil Jílové u Prahy Praha 5 – v bráně ruka s mečem

Pernštejnská erbovní pověst Renesanční pískovcová deska asi ze 16. století znázorňující pernštejnskou erbovní pověst se znakem Jana z Pernštejna (+1475) a znaky spřízněných rodů z Lomnice a Meziříčí, ze Šternberka a Vartenberka. Deska byla původně v domě čp. 105, dnes na okraji náměstí v Litomyšli

Nereálné bytosti – z fantazie Jednorožec - kůň s jedním rohem Noh (gryf) – horní polovina orlice, dolní lev Hippocentaur – horní polovina muž s lukem, dolní kůň Mořská panna – žena s tělem napůl rybím

Obecná znaková znamení – vyobrazení ve štítu Ad 2) Obrazy předmětů – válečné nástroje (ostrve = zkřížené osekané větve), zbraně (meče, sekery, šípy), stavby (hradby a věže, někdy i kostely), pracovní nářadí, a to nejen u cechovní, ale i rodové heraldiky (sekera, hrábě atd.), rostliny (stromy, květy) apod. Mluvící znamení – jméno rodu představuje vyobrazení v erbu - Hrabišici – v erbu hrábě, Rožmberkové – v erbu růže (něm. Rosa), Šternberkové – v erbu hvězda (něm. Stern)

Erby měst s vyobrazením předmětů Hradec nad Moravicí - brána a věže Jičín - brána a věže Jilemnice - jilm

Rodové erby s předměty Jan Roháč z Dubé – v erbu střela a Rožmberkové – růže

Barvy a kovy na erbu Barvy – černá (černá nebo mřežovaná), červená (svisle šrafovaná), zelená (šrafovaná kosmo), modrá (šrafovaná vodorovně) a nachová (šrafovaná šikmo ) Kovy – zlato (žlutá - tečkovaná) a stříbro (bílá – prázdný prostor) Kombinace pouze kov s barvou – změna barvy na kov = polepšení erbu

Použitá literatura Hlaváček, Ivan; Kašpar, Jaroslav; Nový, Rostislav. Vademecum pomocných věd historických. Praha: Nakladatelství Svoboda, Zenger, Zdeněk. Česká heraldika. Praha: Nakladatelství Vyšehrad, Čarek, Jiří. Městské znaky v českých zemích. Ilustr. Valášek, Stanislav. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Academia, Mudra,M. Rodová heraldika. Ilustr. Gába, K.; Radosta, P. Praha: Nakladatelství Panorama, nedat. Fota autora